i5-6600K anger DDR4-1866/2133, kan man inte köra högre hastigheter?

Permalänk
Medlem

i5-6600K anger DDR4-1866/2133, kan man inte köra högre hastigheter?

Hej

Undrar över det här med att i5-6600K stöder DDR4-1866/2133 minnen. Betyder det att allt över 2133Mhz är bortkastat om man nu har snabbare minnen eller kan man få processorn att använda det fulla hastigheten hos snabbare minnen?

Eller har jag missförstått det hela?

Permalänk
Keeper of the Bamse

DDR4-1866/2133 är vad chipset klarar av källa. Allt över detta räknas som överklockning. Köper du ett par Corsair-minnen som klarar 3000mhz så är dom specade till det, men enligt Intel så är detta överklockning.

Minnen körs inte i en viss frekvens, dom klarar en viss frekvens enligt tillverkaren

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

DDR4-1866/2133 är vad chipset klarar av källa. Allt över detta räknas som överklockning. Köper du ett par Corsair-minnen som klarar 3000mhz så är dom specade till det, men enligt Intel så är detta överklockning.

Minnen körs inte i en viss frekvens, dom klarar en viss frekvens enligt tillverkaren

Då ska vi se om jag förstått det rätt. Om jag har 6600K och corsair 3000Mhz så kommer de att operera i 2133Mhz fastän de klarar 3000Mhz, och i så fall, kan man på något sätt överklocka så att minnena körs så snabbt som de klarar av?

Permalänk
Medlem

Man går in i BIOS (UEFI) och aktiverar XMP, eventuellt får man även välja vilken profil, och sen är det färdigt. Då förutsatt att din CPU klarar av hastigheten, vilket är just varför Intel säger att det är överklockning. Det är alltså inte garanterat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av zaonline:

Då ska vi se om jag förstått det rätt. Om jag har 6600K och corsair 3000Mhz så kommer de att operera i 2133Mhz fastän de klarar 3000Mhz, och i så fall, kan man på något sätt överklocka så att minnena körs så snabbt som de klarar av?

Precis @-=Mr_B=- säger så slår du bara på XMP-profilen i UEFI så får du full fräs på minnena

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com