Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hatar är väl ett starkt ord, men jag ogillar feminister därför att personer som är för ett jämställt samhälle som ser att handling medför konsekvens, att olika jobb är värda olika mycket och att vi alla är ansvariga över våra livsval inte kallar sig för feminister.

En feminist vill ha, inte förtjäna. Eller anser att de förtjänar bara för att de finns.

Lägre lön? Välj ett annat jobb.
Jobbar du mer hemma? Prata med din man, han är säkert trött på att jobba övertid.
För få kvinnor i bolagsstyrelser? Starta ett eget jävla företag då.

Det mest tröttsamma argumentet när det kommer till feminism (eller sån där multikulturalistisk jämställdhetssyn) är att män och kvinnor har olika syn på saker. Som om alla kvinnor har en syn och alla män har en andra. En bolagsstyrelse för ett större bolag innehåller människor med liknande utbildning, liknande ålder, liknande livssituation, liknande allt. Det spelar ingen roll om alla eller inga är kvinnor eller utrikes födda.

här antar du ju dock att feminismen endast är för kvinnors jämnställdhet.

Citat:

En feminist vill ha, inte förtjäna. Eller anser att de förtjänar bara för att de finns.

ett bra exempel på det är väl att kvinnor känner sig mycket mer rädda på vägen hem och oftast är dom som våldtas i buskar och rånas. men antar att dom måste förtjäna att känna sig säkra på vägen hem?

det du antar är att feminismen endast är för att kvinnor ska få finare jobb genom att gnälla sig igenom allt.
feminismen syftar till att ge alla personer samma möjligheter till att nå det målet, sen om det blir en man eller en kvinna som når det målet så ska de inte spela någon roll.
alla exempel du drar är även riktade emot att kvinnor ska bara finna sig i det och byta de emot annat istället för att ta upp problemen med det.

feminismen är för både män och kvinnor. inte enbart kvinnors gnällande som du verkar tro

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ett bra exempel på det är väl att kvinnor känner sig mycket mer rädda på vägen hem och oftast är dom som våldtas i buskar och rånas. men antar att dom måste förtjäna att känna sig säkra på vägen hem?

Allvarligt nu, hur får du hans inlägg till en sådan sak? Dessutom så har det inte med jämlikhet att göra överhuvudtaget när det handlar om brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej, det tycker jag inte, och ja. jag är emot kvotering.

jag kom till mitt förra jobb helt grön, bara utbildning på gymnasiet i programmering. anställdes samtidigt som en tjej, tjejen hade pluggat 2 år nät eller system på universitetet. vi anställdes till en datorrelaterad tjänst där excel spelade roll. hon tjänade 500kr mindre än mig, trots att i mina ögon skulle hon tjänat mer pga sin utbildning.

har inte ens nämnt hur lika vi är inför lagen. jag vill att en kvinna ska känna sig lika säker påväg hem från jobbet/krogen/whatever på nätterna som mig.

Då är du ett utav dom väldigt få feminister som är emot kvotering, som jag pratat med.

Det är alltså ett enda exempel. Dessutom vet vi ju inte varför du fick mer lön, var det för att du förhandlade bättre? Gjorde du ett bättre jobb trots mindre utbildning? Om det helt enkelt är sexism så är det som sagt ett exempel, och inget stort samhällsproblem. Är det utan tvekan sexism så förstår jag inte varför man inte anmäler det.

*** raderat ***

§ 5
Permalänk
Medlem

Har tidigare jobbat i längre perioder både som vårdbiträde inom äldreomsorgen samt inom industrin på ett stålverk.
Tjänade nästan dubbelt så mycken inom industrin, samtidigt som jobbet var betydligt lugnare o mer slappt.
Hårda jobb inom industrin är en enda stor myt.

Permalänk
Medlem

Andelen rädda och indoktrinerade personer i den här tråden är oroande :/ Skolor, föräldrar och arbetsplatser har ett stort arbete framför sig vad gäller attitydförändringar. Får hoppas att nästa generation har mildare symptom. Fy skam... Det är ju 2016 för allt i världen.

Alldeles för mycket av det som sägs i tråden fungerar inte i verkligheten. Män sitter med pengar, makt, medfödd fysisk styrka och inbitna åsikter som endast gagnar likasinnade. Jag har sett kvinnor som varit kvalificerade för jobb bli åsidosatta för att tonårspojkar utan erfarenhet ska kunna få en fot i branschen. Jag ser kvinnor som öppet får höra sexuella kommentarer utan att någon ingriper. Jag har verbalt avbrutit lägen som kunnat sluta i våldtäkt eller misshandel mot kvinnor. På lönespecifikationer får kvinnor sämre löner. Kvinnor ogillas av arbetsmarknaden för att de kan få barn och behöver ledighet så att de kan amma & ta hand om barnet. Jag ser unga flickor och kvinnor utså förlöjligande av läkare för att de lider av mensvärk vars smärtor är jämförbara med köksknivar och skottskador. Kvinnor är inte särskilt intressanta inom sportens värld, prispengarna är mindre och villkoren tuffare. De kvinnor som på något sätt lyckas sätta sin fot i ett mansdominerat yrke måste kämpa och upprätthålla perfektionism för att inte bli måltavlor. Och nu är ju detta Swec, vem har inte sett en överdrivet sexualiserad kvinnokaraktär med lvl 100 armor som bara täcker en liten del av könsorganen. Undrar om skaparna av såna spel de fakto är män som vill sälja spel till andra män? Vem bryr sig om kvinnors anständighet och rättigheter.

Jag har bara varit på jorden strax över 20 år men allt jag skrev har jag fått lära mig. Det finns ingen komplett instruktionsmanual som berättar alla hemskheter, du upplever eller ser dem och sammanfogar axplocken till en bild. Den bilden borde alla göra något åt.

De som påstår något annat lever i en bubbla av privilegier. Jag lever i verkligheten.

EDIT: Följetång www.sweclockers.com/forum/post/16516776

Permalänk
Medlem

Mitt problem med feminism är att det grundar sig i ett uppenbart "vänstertänk" kring jämställdhet. Istället för att sträva mot någon äkta jämställdhet genom att ge alla samma förutsättningar och ställa samma typ av krav oavsett könstillhörighet så försöker man "försköna till" till höger och vänster, så att det på papper ser ut som att det är jämställt. Jag, som de flesta andra i det här landet fick lära mig som liten att man ska behandla alla lika, oavsett hudfärg, kön, etnicitet, språk, etc. Just därför ogillar jag starkt hur den moderna feminismen, på ren svenska, går emot denna etiska självklarhet. Att kvotera in kvinnor i styrelser ÄR att behandla människor olika baserat på könstillhörighet. Jag har extremt svårt att förstå hur det kan klassas som någon slags jämställdhet.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle inte tro det. Feminister idag är en splittrad grupp. Du har allt från liberala feminister som enbart vill ha ett jämställt samhälle (vilket det inte är idag) till de man brukar kalla "feminazis" som är radikala feminister som menar att allt som behövs är tusentals år av matriarkaliskt styre för att kompensera för det patriarkaliska styre som format vårat samhälle genom årtusenden. Sedan finns det även en mindre grupp inom dessa som är mer anarkistiska genom att de vill riva allt för att sedan bygga upp det i något som de kallar för "kvinnan". Oberoende så är dessa så skiljda åt ideologiskt på samma sätt som Moderater och Nynazism är. Klyftan är ungefär lika stor också.

Självklart så finns det några vettiga personer i häxkitteln, det är väl statistiskt omöjligt att nån vettig person blev inlurad i feminazismen.

men Feminismen idag är feminazism och kommer förbli sådan.

Permalänk
Medlem

Denna trend ser jag lika mycket som gay-paraden, där nästan hela världen bytte till sin regnbåge profilbild. Att sånt uppmärksammas och att vissa sitt stöd genom att byta profilbild på Facebook till en regnbåge, det behövs inte. Dom är värdiga i vårt samhälle jag skippade att stödja tack vare för jag anser dom är värdiga precis som vi alla.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Allvarligt nu, hur får du hans inlägg till en sådan sak? Dessutom så har det inte med jämlikhet att göra överhuvudtaget när det handlar om brott.

anser att det handlar om jämnlikhet att göra. jag vill att varenda person ska känna sig säker på gatorna. det är en mix mellan brott och jämnlikhet. feminismen ska enligt mig jobba emot att så många blir våldtagna, speciellt kvinnor. har gått hem på kvällen när de går en ensam tjej framför mig och hon ser ut att vara väldig ängslig när jag går bakom henne och kollar konstant bakåt. det gör inte jag. hon är alltså rädd för mig trots att jag inte utger ett hot. det är något jag vill få bort.

*** raderat ***

Skrivet av Friterad:

Då är du ett utav dom väldigt få feminister som är emot kvotering, som jag pratat med.

Det är alltså ett enda exempel. Dessutom vet vi ju inte varför du fick mer lön, var det för att du förhandlade bättre? Gjorde du ett bättre jobb trots mindre utbildning? Om det helt enkelt är sexism så är det som sagt ett exempel, och inget stort samhällsproblem. Är det utan tvekan sexism så förstår jag inte varför man inte anmäler det.

har ingen aning varför jag fick mer, för förhandla om lön gjorde jag inte. var glad över det första dom sa. vi fick satt lön innan vi börjat så bättre jobb än henne kunde jag inte gjort.
var ett exempel jag haft i min vardag men brydde mig inte om det vid det läget för jag ogillade feminismen starkt vid det läget.

Citerat inlägg raderat
Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bemushroomed:

Den feminism som vi har idag är ovetenskapligt, tramsigt samt ofta väldigt motsägelsefull (te.x många feministers vurmande för Islam, muslimer och massinvandring, med allt vad det lett till vad gäller lidande för kvinnor).

Låter som att det finns en kunskapslucka här och att du blandar ihop partiåsikter från partiet Fi med feminism.

Lätt miss att göra för den oinsatte kanske, men det är inte konstigare än att man kan vara liberal sin samhällssyn och ändå inte hålla med folkpartiet.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

det du antar är att feminismen endast är för att kvinnor ska få finare jobb genom att gnälla sig igenom allt.
feminismen syftar till att ge alla personer samma möjligheter till att nå det målet, sen om det blir en man eller en kvinna som når det målet så ska de inte spela någon roll.
alla exempel du drar är även riktade emot att kvinnor ska bara finna sig i det och byta de emot annat istället för att ta upp problemen med det.

feminismen är för både män och kvinnor. inte enbart kvinnors gnällande som du verkar tro

Förstår inte hur du kan få det till att kämpa för feminism är det samma som att kämpa för jämställdhet det märks redan om du kollar på ordet feminist att det inte är samma sak.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Inte så konstigt, eller hur? Vilka feminister kämpar för pojkars fallande skolresultat eller mäns högre självmordsfrekvens i feminismens namn?

Skrivet av Christley:

Män utsätts för våld i större utsträckning än kvinnor och män kan också känna sig osäkra, så varför ska kvinnors oro premieras eller vara ett eget samtalsämne? Räcker det inte att prata om otrygghet? Ungefär som ämnet: "Mäns våld mot kvinnor". Mäns våld mot män är mer utbrett. Är det inte lika problematiskt att en tanig grabb får stryk av en 50 kg tyngre man som när en kvinna får stryk av en 50 kg tyngre man? På vilket sätt är detta en fråga om kön?

Skrivet av Christley:

Nej, jag antar att feminister anser sig ha rätt till det ena och det andra och baserat enbart på deras könstillhörighet och att slippa behöva ta ansvar för sina livsval. Vilket inte är jämställdhet.

Skrivet av Christley:

På vilket sätt påstår jag att kvinnor ska finna sig i sin situation? Vad jag skrev är att kvinnor ska göra något åt det. Om jag menade att kvinnor skulle vara nöjda med vad de har hade jag skrivit att de skulle hålla käft och sitta ner i båten.

Skrivet av Christley:

Nämn ett par sådana feministiska stridsfrågor som inte handlar om att höja upp kvinnor eller sänka män. I vilka fall är det kvinnan som ska petas ner en pinne eller mannen som ska få ett par axlar att stå på? Behöver inte vara många, ge mig fem exempel på frågor som lyfts fram så ska jag omvärdera min ståndpunkt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Det som är genomgående uppenbart är att mansdominerade lågstatusyrken tjänar bättre än deras kvinnodominerade motsvarigheter, även här måste det ske en förändring.

Vad menar du du? Menar du att manliga och kvinnliga sjuksköterskor tjänar olika på samma arbetsplats eller att manliga låglönearbetare tjänar mer än kvinnliga låglönearbetare fast de inte har samma jobb?

För övrigt anser jag att alla ska samma rättigheter och SKYLDIGHETER. Men det sista jag sa brukar liksom oftast glömmas bort.
Som tex att hjälpas åt att bära tunga saker osv.
Byta däck eller olja på bilen, vem får nästan alltid göra det, jo killen. "A men du kan ju sånt".- Jo men jag kan visa dig hur man gör. -Ne! jag kan inte. Du får göra det. Twiii! säger jag. Vill ni har det jämställt så får ni ta och hjälpa till och göra allt "mansgöra".
I mitt hem så har jag varit hemma mest med barnen. Fast jag har högst lön. Det är inget konstigt med det.

Eller är det någon som känner igen det här påståendet. "Du kan inte slå en tjej". Vilket trams! Då kan ju en tjej hitta på i stort sett vad som helst utan konsekvens bara för att det är en tjej. Dumheter..
Jag kom ihåg när jag gick i mellanstadiet. Då var det en tjej som tyckte att jag inte skulle får vara med och kasta boll på ett plank. Men alla andra tyckte att jag skulle få vara med. Då sa jag att då är jag med. Det tyckte inte hon och attackerade mig. klöste mig ansiktet. Slog mig i magen. Nöp mig. Jag gav henne en rejäl käftsmäll. Det skulle jag inte ha gjort för man kan inte slå en tjej. Så jag fick stryk av dem andra för att jag var ett svin och slog en tjej. Mycket jämnställt.......... ....... ........ .......

Jag vill att alla skall behandlas lika och att alla skall ha samma rättigheter och skyldigheter. Ingen jävla tjejtaxi. Eller att tjejer kommer in gratis på krogen. Eller att det finns speciella tider på badhusen då männen inte är välkomna. Wut da fuc. Sådanna dära saker retar bara upp mig. grrrrrr! Det är ju fel åt andra hållet. Att män och kvinnor har olika löner hänger ofta att man har olika yrken. I min bransh. Byggbranschen får alla samma lön. Vi jobbar på ackord, och alla har samma grundlön. Vi har ett antal tjejer på min firma. Självfallet så har de samma lön. Det är inget snack! Samma arbete samma lön. Synd att det finns för lite kvinnor där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

anser att det handlar om jämnlikhet att göra. jag vill att varenda person ska känna sig säker på gatorna. det är en mix mellan brott och jämnlikhet. feminismen ska enligt mig jobba emot att så många blir våldtagna, speciellt kvinnor. har gått hem på kvällen när de går en ensam tjej framför mig och hon ser ut att vara väldig ängslig när jag går bakom henne och kollar konstant bakåt. det gör inte jag. hon är alltså rädd för mig trots att jag inte utger ett hot. det är något jag vill få bort.

om du inte kan argumentera eller diskutera utan att direkt kalla mig för dum i huvudet har du inget i denna tråden att göra.

Det är en fråga om säkerhet, inte jämlikhet.

Citat:

har ingen aning varför jag fick mer, för förhandla om lön gjorde jag inte. var glad över det första dom sa. vi fick satt lön innan vi börjat så bättre jobb än henne kunde jag inte gjort.
var ett exempel jag haft i min vardag men brydde mig inte om det vid det läget för jag ogillade feminismen starkt vid det läget.

Och du/ni gjorde inget åt det? Detta är alltså ett enskilt fall av sexism. Skillnaden mellan feminism idag och förr är att förr så ville man få samma rättigheter för kvinnor som för män enligt lagen, nu så är det egentligen inte lagen som är problemet utan det är enskilda individer det handlar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

De är emot kvotering sålänge det inte gäller yrken inom Kontor.

Ser ju aldrig kvinnor inom de fysiska områden i t.ex. K-Fast (måla, snickra osv), eller ens vid snöskottning.

Här har du en litet exempel (av måååååånga) varför folk avskyr moderna "Feminister".

De kan liksom inte bete sig för fem öre.

Sedan ska vi ju inte glömma bort att alla problem i världen är Vita Priviligerade männens fel. Bara vita män som våldtar..

Ang löner så hade ju kvinnor tjänat mer ifall de också tagit industri jobb eller så (och varit närvarande lika mkt), där man får mer betalt än att jobba på Hemköp eller Kappahl. Dessa såkallade studier som säger att kvinnor tjänar men nämner sällan antalet timmar osv som jämförs.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Inte så konstigt, eller hur? Vilka feminister kämpar för pojkars fallande skolresultat eller mäns högre självmordsfrekvens i feminismens namn?

Män utsätts för våld i större utsträckning än kvinnor och män kan också känna sig osäkra, så varför ska kvinnors oro premieras eller vara ett eget samtalsämne? Räcker det inte att prata om otrygghet? Ungefär som ämnet: "Mäns våld mot kvinnor". Mäns våld mot män är mer utbrett. Är det inte lika problematiskt att en tanig grabb får stryk av en 50 kg tyngre man som när en kvinna får stryk av en 50 kg tyngre man? På vilket sätt är detta en fråga om kön?

Nej, jag antar att feminister anser sig ha rätt till det ena och det andra och baserat enbart på deras könstillhörighet och att slippa behöva ta ansvar för sina livsval. Vilket inte är jämställdhet.

På vilket sätt påstår jag att kvinnor ska finna sig i sin situation? Vad jag skrev är att kvinnor ska göra något åt det. Om jag menade att kvinnor skulle vara nöjda med vad de har hade jag skrivit att de skulle hålla käft och sitta ner i båten.

Nämn ett par sådana feministiska stridsfrågor som inte handlar om att höja upp kvinnor eller sänka män. I vilka fall är det kvinnan som ska petas ner en pinne eller mannen som ska få ett par axlar att stå på? Behöver inte vara många, ge mig fem exempel på frågor som lyfts fram så ska jag omvärdera min ståndpunkt.

har inte intervjuat alla feminister jag vet om om den första frågan. men både jag och min tjej gör vad vi kan för det.
och båda dom problem tas upp titt som tätt. länkade tidigare i denna tråd flera exempel på tex när fallande betyg tagits upp.

vill du ge mig en länk till bevis på påståendet att män utsätts för våld i större utsträckning? och det är inte en fråga om kön, men är inte heller den biten jag fokucerar på. en person kan inte sitta inbiten i 100 olika ämnen och slåss för 100 olika ämnen. det är enklare att slåss för något när man sett det i verkligheten också, vilket är anledningen till mitt val.

vill du visa bevis på att femister anser sig ha rätt till något pga deras kön och inte vill ta ansvar för sina livsval? som inte är kvotering om jobb

jag nämnde 4 exempel på dessa frågor tidigare i tråden: #16516260

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Varför jag hatar feminister? Tja, jag föredrar lugn och ro och eftersom jag känner inte till någon feminist som gör något annat än högljutt gnälla.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Har tidigare jobbat i längre perioder både som vårdbiträde inom äldreomsorgen samt inom industrin på ett stålverk.
Tjänade nästan dubbelt så mycken inom industrin, samtidigt som jobbet var betydligt lugnare o mer slappt.
Hårda jobb inom industrin är en enda stor myt.

Jasså, vad det det med feminist att göra? De industrier jag vart på har kvinnorna fått samma lön. Eller var det inte så där du jobbade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vill du visa bevis på att femister anser sig ha rätt till något pga deras kön och inte vill ta ansvar för sina livsval?

Om vi utgår ifrån en kvinnlig feminist som anser sig ha rätt till något pga deras kön och inte vill ta ansvar för sina livsval så skulle det väl vara abort?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men hur vet man då att personen ifråga som dyker upp på anställningsintervjun är den person som sökt jobbet?

Är det verkligen ett argument? Sätt ett referensnummer på ansökningen när du anonymiserar den, och hämta personuppgifterna när man har bestämt vem om ska få jobbet.

Skrivet av Tumnus:

Ett sådant fall är att du verkar ha problem att skilja "feminazis" från feminister och därför behandlar du dessa som samma sak.

Möjligen ett utslag av att vi har olika åsikter. Feminister och "Feminazis" ÄR samma sak, det som skiljer är möjligen nivån av hur pass rabiat man är, och därför hur man väljer att uttrycka sig. Du tycker att det finns en relevant skillnad på de båda, vilket jag inte gör. En av de mest hyllade feministerna i vårt land är Gudrun Schyman, som är en av de mest rabiata "Feminazis" landet hyser.

Skrivet av Tumnus:

Ett annat exempel är att du tror att "Feminister" är de enda "som vill ha något" vilket i sig är grunden för varenda politisk ideologi.

De enda? Är du på riktigt? ALLA, vill ha. DET är mänskligt. En rest av våra primitiva drivkrafter. Det styr allt från hur mycket mat vi lägger på tallriken, till hur mycket besvär vi är villiga att lägga på att skaffa oss materiella ting.
Men att utge sig för att vara för JÄMLIKHET och RÄTTVISA, är något direkt motsatt "Ge mig, ge mig, jag vill ha." och att försöka vifta med det ena som politisk flaga, men vara för det andra, är hyckleri.

Skrivet av Christley:

målet med feminism i detta läget kanske inte ska vara att kvinnor dör lika ofta, utan istället att män dör lika lite som kvinnor?

Säkrare arbetsplatser hoppas vi nog alla på. Men som en ytterst konsekvens kommer vissa jobb alltid vara mindre trygga än andra. Det kommer leda till dödsfall. Hans logik håller. När antalet döda kvinnor stiger så pass mycket att det möter en marginellt krympande antal mäns dödstal, så har vår växande befolkning, och jämlikheten nått ett jämnviktsförhållande. Jag hade kanske valt att utrycka mig annorlunda, men i sak har han rätt.

Skrivet av Christley:

kvotering kan jag hålla med om att det är en dålig lösning, för jämnställdhet betyder att varje person ska ses utifrån dess kunskaper och möjligheter. inte pga dess kön. men hämndbegär har inte feminister, det är vad feminazis har. vilket inte diskutionen handlar om.

Vi är helt uppenbart inte överens. Feminism har som mål och syfte att ta fördelar från män, och ge till kvinnor. Inte att skapa jämlikhet. Att skapa jämlikhet är i många fall skitenkelt, och går att göra på person-nivå. Jobbar man som undersköterska, och anser att det är skit eftersom det är ett kvinnodominerat yrke, med för dålig lön? Byt jobb. Om tillräckligt många lämnar sina jobb, kommer de bli tvungna att höja lönen för att fylla positionerna. Förhoppningsvis har man även passat på att byta till ett jobb som är dominerat av det motsatta könet, med en högre lön, när man gjorde sitt byte, så har man gjort ett slag för att den yrkesgruppen ska bli mer jämlik den med.

Skrivet av Christley:

alltså är du inte speciellt påläst om vad feminism är. det du pratar om är medias version av feminism, även kallat feminazism.

Det är samma sorts argument som tummen kör med ovan. "Du har fel, för att du inte går med på min definition" typen av argumentation är inte ett argument. Om vi håller oss till faktiska sakargument, så kan vi ju börja med Sveriges mest feministiska parti. Fi. 7, av 47 kandidater till riksdagen är män. Om man nu vore lite ärlig, med krav på kvotering, och att jämlikhet betyder att det är lika många som får representera sitt kön. Faktum är att det ser ganska bra ut om man tittar på top 5 i deras kandidatlista. 40% män. Men 7 av 47, för ett parti som argumenterar för kvotering, och är tongivande inom svensk feminism, är en stark indikator på att jämlikhet inte är vad man är intresserad av.

Skrivet av Christley:

nej, det är ingen utopi. att ge två olika personer samma möjligheter är rätt sak att göra, men personerna kanske inte har samma utgångspunkt. säg tex att du mäter en tjej och en kille. yrket är brandman. killen är en person som aldrig tränat och tjejen har muskler som gör att hon kan bära 150kg personer. båda personerna har samma möjligheter i och med att dom kan båda gymma, men inför yrket har tjejen en fördel för hon är tränad.

Det ÄR en utopi, som i dagsläget har lett till dubbla standarder. Jag känner just en kvinnlig brandman, som via facket har bråkat som fan, för att ha rätten till att prövas med samma standard som gäller för killarna. Det finns INGEN anledning till att man ska göra avkall på fys-krav, för vad som i grund och botten är ett fysiskt jobb, för att könsbalansen ska påverkas. Hon är betydligt bättre i form än jag, på i stort sett alla fysiskt mätbara sätt. Jag minns inte vilka skillnader det var hon retade upp sig mest på, men hon tränade stenhårt inför, och numera, under sin anställning, och ser till att klara precis alla kraven som ställs på en manlig brandman. I realiteten är ditt "exempel" djupt oärligt, eftersom det inte finns några otränade män som klarar antagningsproven för att bli brandmän...
Vad som är orsaken till de dubbla standarderna är dock att man satt en lägsta nivå för killar som baseras på scenarion i deras yrkesutövning. Sen konstaterade man att även om en kvinna tränar, är det långt ifrån alla som kan klara just de kraven. Och så skapades det en dubbel standard, med lägre krav än de yrkesutövningen faktiskt ställer på utövarna, som lägsta nivå för de med sämre genetiska förutsättningar. Det är lika dumt som att faktiskt ge jobbet till en kille som mig. Alltså, någon som absolut inte klarar de kraven som ställs på manliga brandmän, men precis skulle överleva de som ställs på en kvinnlig.

Skrivet av Christley:

alla ska få samma möjligheter att nå ett mål.

Fullständigt orimligt. Allas grundförutsättningar varierar, och man kan bara påverka dem så mycket. Det spelar ingen roll hur gärna jag vill bli jaktpilot, och flyga för svenska försvaret. Jag är fortfarande för lång, har för kraftiga brytningsfel, och har inte en chans i världen att klara psyktesterna.

Skrivet av Christley:

kön ska inte spela roll vid bestämmande av lön.

Fullständigt överens. Kvalifikationer, ska avgöra vilket jobb du får, och prestation, inte kön, ska avgöra vad du får i lön.

Skrivet av Christley:

kvinnor ska känna sig lika säkra som män gör när dom går hem på kvällar/nätter.

Utopi, som dessutom inte är politiskt påverkbart. Jag är inte speciellt fysiskt aktiv. Jag är lite överviktig, och något ur form. 95 kilo, och 187cm. Man. Jag är fullständigt trygg i min förvissning om att när jag rör mig i stadens mörkare områden, där polisen avråder från att man vistas, och övervakningskamerorna kostar mer att ersätta årligen, än de belopp som försvinner i form av tillgripna tillgångar vid rån i samma område, så är jag INTE en av de personer som förövarna ger sig på, och som blir ett offer. Det finns nog ingen kvinna jag skulle rekommendera att gå samma väg. Det har absolut ingenting med politisk övertygelse, varken hos mig, eller förövarna att göra. Det handlar om självbevarelsedrift, speciellt hos rånarna. De ger sig på vad som ser ut att vara lätta byten. Med mindre än att du förespråkar manliga könshormon för alla av kvinnligt kön, från tidig ålder, så kommer rimligtvis en kvinna även fortsättningsvis, om man tar ett generellt tvärsnitt från vår befolkning, vara fysiskt mindre än en man. Eftersom det alltid kommer finnas tjuvar, rånare, osv, så kommer det alltid finnas en riskfaktor. Denna kommer vara större för vissa, och i enlighet med ovan, då ge en större otrygghet för kvinnor. Jag är den första att medge att det inte är "rätt", och att jag skulle vilja göra något åt det, men med mindre än att vi utrotar all kriminalitet, så är det här en realitet vi kommer få leva med. Jag tror inte att vi kommer utrota all kriminalitet, och ska jag vara ärlig, tror jag inte jag vill leva i en värld där man har utrotat all kriminalitet i heller.

Skrivet av Christley:

sjukvården ska inte behandla en person annorlunda för att den är vit/svart/muslim/ateist/kvinna/man.

Inte? Verkar... Dumt. Förordar du möjligen mass-utrotning? Man MÅSTE behandla folk olika. De ska ha samma rättigheter till vård, om de kvalificerar till vård överhuvudtaget. Men inom ramarna för samma rättigheter, måste de behandlas olika. Dels för att olika religiösa övertygelser gör att olika behandlingar kan, eller inte kan, vara aktuella. Men även för att vissa mediciner helt enkelt ger olika biverkningar, för vissa etniska grupper. Inte för att de har olika hudfärg, eller trosinriktningar, utan helt enkelt för att man specialiserat sig till sin region under ett antal generationer, och att den specialiseringen, ofta metabolisk, påverkar hur medicinen tas upp av kroppen. Atripla var vanligt mot HIV i USA, och ingen förstod varför svarta klagade på biverkningar i mycket större utsträckning än vita. Det visar sig att det fanns en naturlig anledning.
Jag får ofta höra från högerextrema att svarta kan dö av vitas HIV/AIDS bromsmediciner, men det tror jag är en skröna, i någon utsträckning. Men att det skulle vara fördelaktigt att ignorera etnicitet och religion, är helt enkelt inte sant.

Skrivet av orginallinus:

Tja. Fast en miljardär och en hemlös är ju inte särskilt jämställda eller hur?

Säg inte det. Här i stan dör det någon hemlös var femte år eller så, och räddar budgeten för någon verksamhet, när dennas tillgångar skänks till dem. Med andra ord, bara för att man har det, är det inte automatiskt detsamma som att man använder det.

Skrivet av Tumnus:

Skillnaden är enorm..

Vilket ni glatt påstår när någon är av en avvikande åsikt, men inte en enda gång har backat med något annat än er egen åsikt. Vilket förstås är helt ok, eftersom motsatsen inte heller har fått något slags bevisföring, men att använda argument som "din åsikt är fel, för att den avviker från min åsikt" för inte argumentationen framåt. Antingen får du acceptera att det finns andra åsikter än din, eller så får du föra i bevis varför just din skulle accepteras som mer korrekt. Och, vid ett sådant försök får du även finna dig i att folk argumenterar mot att din åsikt är mindre värd, för att deras är mer korrekt, stödda av sina "fakta". Och sen får ni helt enkelt försöka komma fram till vem som har mest rätt.

Skrivet av Christley:

vilket är därför feminism finns i dagsläget. för att ta bort orättvisheter i samhället och göra det jämnställt.

Mjo, för kvotering, istället för meriter, är ju verkligen rättvist, och jämställt.

Skrivet av Christley:

feminismen satsar istället på att göra faktiska lösningar istället för att kräva att alla män går anti våldtäktskurser, som tex mer patrulerande poliser på nätter, bättre belysning i parker etc.

Som jag skrev ovan, så har vi här ett scenario, som aldrig kommer förändras, med mindre än att samhället har förändrats till något ingen av oss vill leva i. Det är det där med att offra frihet för att få trygghet, som ställer till det. Det kommer alltid finnas platser som är mer riskabla än andra, och på dessa platser kommer folk som inte i sig själva framstår som avskräckande att anfalla, vara mer utsatta. Så länge medelstorleken på en man och en kvinna fortsätter vara olika, kommer det helt enkelt fortsätta vara övervägande kvinnor som är mindre, och därför mer påverkade av den här typen "otrygghet". Jag nämnde tidigare manliga hormoner från födseln som en möjlig väg att gå, för att främja tillväxten, men jag ska vara ärlig... Jag gillar små kvinnor. Det är något av ett stålmannen syndrom, visst. Man känner sig lite extra duktig när man kan hjälpa till, ta saker, nå saker, lyft saker, osv. Kontentan är i alla fall att jag inte är säker på att manliga könshormon är en bra lösning, varken för stunden, eller på sikt. Alternativet är en totalitär polisstat, och i det läget tar jag faktiskt hellre framtiden med manliga könshormon till alla unga tjejer.

Skrivet av Christley:

Tramsigt argument, eftersom överfall, rån och stöld har betydligt mindre med kön, än fysisk storlek att göra.

Skrivet av Navicula:

Kvinnor är inte särskilt intressanta inom sportens värld, prispengarna är mindre och villkoren tuffare.

Um... Har du några exempel där det här faktiskt kan tittas på? Så vitt jag vet är prispengarna oftast i någon form för paritet till prestationen. Nu säger jag inte att jag tycker att det är rimligt att man ska kunna sparka fotboll i 5 år, för att sen slippa fundera på försörjningen i resten av livet, och trots det ha råd med lyx och överflöd, eller att när man har pryglat en vit eller gul boll med klubba i ett par år ska man kunna gå i pension, utan att ha gjort mer än promenerat på en gräsmatta, men faktum är att både fotboll och golf är sporter där det gärna klagas på prispengarna, men i realiteten är helt enkelt männen bättre som utövare av sporten. Vill man hävda annat, går det utmärkt att ställa upp och tävla mot männen. I golf har det gjorts flera gånger, och gjorts bra, men hitintills tror jag inte det finns någon kvinna som har klarat sig genom sista utslagningsomgången? Golf är, trots mycket annat, en fysisk sport, där storlek, och främst muskelmassa, ger räckvidd. Man kan nå bra resultat med precision, men när dina motståndare är precis lika träffsäkra som du, och slår iväg bollen 10% längre, så får de helt enkelt en fördel.
Att sponsorerna är villiga att betala mer för "den här personen är bäst i världen på att slå ned en liten boll i ett hål, flera hundra meter bort" än "den här personen är bäst i världen på att slå ned en liten boll i ett hål, flera hundra meter bort, om man exkluderar 50% av befolkningen från tävlan" är kanske inte så konstigt.
Tittar vi på damfotboll, så kommer en annan aspekt med in i bilden. Damerna är i snitt, helt enkelt mindre än killarna som utövar samma sport. Därför undviker man att låta dem tävla direkt mot varandra, eftersom viss kontakt är ofrånkomlig, och skaderisken ökar. Men baserat på det genetiska snittet så är de alla atleter, män som kvinnor. Jag vågar trots det påstå att oddsen är att männen helt enkelt är bättre, och prispengarna återigen reflekterar detta. De springer fortare, sparkar hårdare, och gör det med samma precision som damerna, vilket ger dem ett övertag. Syrran sparkade boll på SM nivå ett tag, och blev pga sjukdom inlyft på någon träningsmatch för herrarna i samma åldersgrupp. Hon påstod att skillnaden var stor, och jag vågar påstå att det enda som gjorde att det fungerade var just att hon stod i mål. Och då är, var hon atlet, och har pysslat med sport från barnaåren, simmat, och sparkat boll på någon form för SM nivå, och rent allmänt framstått som om hon kanske rent av fått lite mycket manliga hormon, som jag skulle ha behövt. "Pojkflicka", eller vad de kallas.

Skrivet av mortelsson:

Att kvotera in kvinnor i styrelser ÄR att behandla människor olika baserat på könstillhörighet. Jag har extremt svårt att förstå hur det kan klassas som någon slags jämställdhet.

Jag håller med om hela ditt inlägg, men det här specifikt, är värt en bonusknuff.

Skrivet av Christley:

Ålder, arbetslivserfarenhet, praktik?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeNMaX:

Skulle inte säga att skillnaden är enorm grundvärderingarna är de samma ungefär som nazister och rasister det är först när man börjar sätta sig in i det som man ser skillnaderna. Och bara för att vara den så hur är det med de Socialistiska feministerna?

Liberala feminister förespråkar inte t.ex. kuvande av män. De förespråkar inte heller synen på att kvinnor är överlägsna män. Något allt som sänder kommer från vissa idioter inom den del av feminismen som kallas för "feminazi".. Frågan ens om de borde kallas feminister i huvud taget..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Christley:

håller inte med om det. du vill identifiera dig som något av anledningen till att det ska spridas. om 2 av 100 identifierar med något kommer inte speciellt många följa det pga grupptrycket och rädslan över att vara nytänkande. medan om istället 60 av 100 gör det så kanske några av de resterande 40 som hade varit för rädda för att visa att dom håller med, visar det istället och gör världen en bättre plats?

Jag håller med om att man kan vilja att ens egna åsikter sprids, men att hur stor gruppen är som tycker precis som du säger ingenting om hur rätt du har. Om man har på riktigt fattat en egen åsikt, gått igenom både för och motargument, så hoppar man inte på en annan åsikt bara för att den är mer populär. Har man en udda åsikt men är rädd för att vara nytänkande (i ett moderniserat land) så är man troligen inte tillräckligt säker på sin sak för att inneha den åsikten.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Andelen rädda och indoktrinerade personer i den här tråden är oroande :/

Snacka om projektion av högsta kaliber. Dina egna erfarenheter som man är ingen måttstock för andra mäns privilegier. Precis den sortens argumentation som stöter bort folk från att indentifiera sig som feminister, både män och kvinnor.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Jag har väldigt svårt för människor som inte accepterar biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men saker som rättigheter ska självklart vara jämnställt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Kvinnor väljer ju bort sådana jobb för att de är smutsiga och oftast dåligt betalt. Och sen klagar dom på att de har kassa jobb när nästan bara män har de smutsigaste jobben.

Det var därför jag valde IT jobb framför mekaniker/industri. Något fel med det?

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att i ett demokratiskt samhälle behövs både folk till vänster och till höger på "barrikaderna". Det behövs ett fåtal som skriker högt för att påpeka fel i samhället och sedan får mer balanserade människor ta besluten som ska försöka få rätt på det.

En komisk grej i den här tråden är ju dock att många från tidigare trådar uttalade invandringsmotståndare skriker högljutt när människor buntar ihop alla på den sidan till rasister, men samtidigt inte har några som helst problem att bunta ihop alla olika typer av feminister eller jämställdhetskämpar på samma vis.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det var därför jag valde IT jobb framför mekaniker/industri. Något fel med det?

Nej, jag pekar inte ut någon. Säger bara att kvinnor är petigare än män när det gäller jobb.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har inte intervjuat alla feminister jag vet om om den första frågan. men både jag och min tjej gör vad vi kan för det.
och båda dom problem tas upp titt som tätt. länkade tidigare i denna tråd flera exempel på tex när fallande betyg tagits upp.

Borde väl vara tämligen enkelt att titta på vilken ledande feminist som helst?

Skrivet av Christley:

vill du ge mig en länk till bevis på påståendet att män utsätts för våld i större utsträckning? och det är inte en fråga om kön, men är inte heller den biten jag fokucerar på. en person kan inte sitta inbiten i 100 olika ämnen och slåss för 100 olika ämnen. det är enklare att slåss för något när man sett det i verkligheten också, vilket är anledningen till mitt val.

En bra början kan vara att sätta in sig i de ämnen man tycker är viktiga. I runda slängar är det dubbel så många män som kvinnor som utsätts för våld.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshande...

Skrivet av Christley:

vill du visa bevis på att femister anser sig ha rätt till något pga deras kön och inte vill ta ansvar för sina livsval? som inte är kvotering om jobb

Exempelvis hur feminister aldrig föreslår att kvinnor ska bli snickare istället för socialarbetare för att utjämna inkomstskillnader. Eller att kvinnor ska kvoteras in i styrelser istället för att starta egna bolag och sitta i styrelsen där. Eller att de ska prata med sina män om fördelningen av hushållsuppgifter.

Skrivet av Christley:

jag nämnde 4 exempel på dessa frågor tidigare i tråden: #16516260

Jag tror att alla är överens om de fyra, vilka lösningar är det som föreslås? Alla är för fred också, det betyder inte att tillvägagångssättet inte kan skilja sig med ljusår.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Sverige är bra extremt nu, sjukt att sådant här hat inte tas upp i media osv. Men det beror ju på det "goda hatet". Tänk nu tanken att byta ut ordet man till kvinna eller invandrare. På samma sätt ser jag detta som lika illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Andelen rädda och indoktrinerade personer i den här tråden är oroande :/ Skolor, föräldrar och arbetsplatser har ett stort arbete framför sig vad gäller attitydförändringar. Får hoppas att nästa generation har mildare symptom. Fy skam... Det är ju 2016 för allt i världen.

Alldeles för mycket av det som sägs i tråden fungerar inte i verkligheten. Män sitter med pengar, makt, medfödd fysisk styrka och inbitna åsikter som endast gagnar likasinnade. Jag har sett kvinnor som varit kvalificerade för jobb bli åsidosatta för att tonårspojkar utan erfarenhet ska kunna få en fot i branschen. Jag ser kvinnor som öppet får höra sexuella kommentarer utan att någon ingriper. Jag har verbalt avbrutit lägen som kunnat sluta i våldtäkt eller misshandel mot kvinnor. På lönespecifikationer får kvinnor sämre löner. Kvinnor ogillas av arbetsmarknaden för att de kan få barn och behöver ledighet så att de kan amma & ta hand om barnet. Jag ser unga flickor och kvinnor utså förlöjligande av läkare för att de lider av mensvärk vars smärtor är jämförbara med köksknivar och skottskador. Kvinnor är inte särskilt intressanta inom sportens värld, prispengarna är mindre och villkoren tuffare. De kvinnor som på något sätt lyckas sätta sin fot i ett mansdominerat yrke måste kämpa och upprätthålla perfektionism för att inte bli måltavlor. Och nu är ju detta Swec, vem har inte sett en överdrivet sexualiserad kvinnokaraktär med lvl 100 armor som bara täcker en liten del av könsorganen. Undrar om skaparna av såna spel de fakto är män som vill sälja spel till andra män? Vem bryr sig om kvinnors anständighet och rättigheter.

Jag har bara varit på jorden strax över 20 år men allt jag skrev har jag fått lära mig. Det finns ingen komplett instruktionsmanual som berättar alla hemskheter, du upplever eller ser dem och sammanfogar axplocken till en bild. Den bilden borde alla göra något åt.

De som påstår något annat lever i en bubbla av privilegier. Jag lever i verkligheten.

Hur förklarar du då att män är överrepresenterade bland bostadslösa och även arbetslösa? Kolla statistiken.
Känns dumt att gå både bostadslös och arbetslös om man har pengar, makt och även förtur till arbetsmarknaden som du påstår.

Ska du tjäna pengar inom sport handlar det oftast om hur mycket publik du lockar, en svensk manlig innebandy spelare kan knappast försörja sig, varför? Begränsad sport som spelas endast i Norge/Sve, det ger också en supporterskara därefter. Detsamma gäller tyvärr t.ex. damfotboll. Färre supportrar =>mindre intäckter =>lägre arvoden.
Fast du kanske tycker det är rättvisare att ta från dem som genererar mycket pengar och supportrar?

När det kommer till spel, så verkar du glömt att vi lever i en marknadsekonomi, folk kommer fortsätta producera det som säljer, om det så är våldspel, krigspel, lättakläddadamspel eller strategi spel. Något jag däremot märkte gentemot mina kvinnliga skolkamrater var att dem slapp 11 månader i Skövde som Ksp-skytt för 72kr om dagen, dem kunde gå direkt ut i arbetslivet och nej jag hade aldrig stannat frivilligt.

Visa signatur

=)