Permalänk

Asus MG248Q kalibreringshjälp

Hej!

Har precis packat upp och fått igång min nya skärm och behöver hjälp med kalibrering! Är helt oförstående på vilka inställningar som är bra då jag hört att standard-inställningarna ofta är sådär. Har endast sänkt brightness men har ingen aning på vilken nivå som man bör köra på. Obs har haft svårt med http://www.lagom.nl/lcd-test/ en aning , skulle helst bara vilja att någon skickar sina inställningar eller tips. Tack!

Permalänk

Hej! Har själv inte hittat en enda kalibreringsguide som går at förstå sig på men jag mixtrade lite med inställningarna själv och det kanske inte blev perfekt, men ändå klart mycket bättre än innan...
Här är inställningarna:
Brightness: 38
Contrast: 54
Sharpness: 50
Saturation: 67
Skin Tone: Natural
Color Temperature: User
Red: 100
Green: 100
Blue: 100

Alla andra inställningar på default.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DCmatte88:

Hej! Har själv inte hittat en enda kalibreringsguide som går at förstå sig på men jag mixtrade lite med inställningarna själv och det kanske inte blev perfekt, men ändå klart mycket bättre än innan...
Här är inställningarna:
Brightness: 38
Contrast: 54
Sharpness: 50
Saturation: 67
Skin Tone: Natural
Color Temperature: User
Red: 100
Green: 100
Blue: 100

Alla andra inställningar på default.

Förstå sig på? Lagom är så enkelt det kan bli. Läser man bara de få meningar som finns så vet man vad man ska göra..

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lothbrok: Fast om du nu kan och förstår, varför är du inte hjälpsam i stället och delar med dig av ditt kunnande? Just nu delar du mest med dig av en attityd som inte hjälper någon. Särskilt inte dig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Lothbrok: Fast om du nu kan och förstår, varför är du inte hjälpsam i stället och delar med dig av ditt kunnande? Just nu delar du mest med dig av en attityd som inte hjälper någon. Särskilt inte dig själv.

Och du som är en såkallad Bildexpert gav ju ett bra exempel på hur man hjälper, eller? Ditt inlägg var väl mer meningslöst i.o.m heeelt offtopic. Inte ens du gav ett försök att hjälpa TS.

Förklara, vad är svårt att förstå, en snabb saxing.

Svärta
Below are 20 grey squares on a black background. On an ideal monitor, all of them should be distinguishable, even the very dark first row of squares. Of course, the black background should be as dark as possible.

Gamma
Look at the image below, and take a few steps back from your monitor such that you don't see the individual pixels or squint your eyes. In each of the vertical color bars, the lighter and darker bands should blend in at the height labeled "2.2", which is the gamma setting. Actually, for a true sRGB display, the bands should blend in at 2.25 (48%), 2.20 (25%), and 2.17 (10%).

Kontrast
On a good monitor, you should see roughly equal steps in brightness over the full range from 1 to 32, and in all colors. Bar 1 should be visible. A bad monitor will not show the leftmost few rectangles, will not show a difference between the rightmost few, or shows a relatively large jump between numbers 31 and 32.

Jag kan dock förstå om man har svårt för engelska.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lothbrok: Jag hade gärna hjälpt TS med med mer info. Men jag har inte testat just den modellen och kan inte vara mer specifik än vad jag redan har varit i guider med mera.

För att ta reda på hur en specifik TN-baserad skärm beter sig måste den testas. Några TN-skärmar kräver att du har en betraktningsvinkel som är mer rakt på mot mitten. Andra att du tittar snett uppifrån och en del till och med att du har en vinkel lite underifrån. Den här skillnaden har större betydelse än vad menyer och bildinställningar ger för alternativ.

Att lyfta en TN-baserad 10 cm från bordet och vinkla den 5 grader har ofta större effekt än alla gamma-inställningar som råkas finnas där i menyerna. Innan man sett vad och hur en viss TN-skärm beter sig är det därför rätt meningslöst att försöka ge konkreta tips på inställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Lothbrok: Jag hade gärna hjälpt TS med med mer info. Men jag har inte testat just den modellen och kan inte vara mer specifik än vad jag redan har varit i guider med mera.

För att ta reda på hur en specifik TN-baserad skärm beter sig måste den testas. Några TN-skärmar kräver att du har en betraktningsvinkel som är mer rakt på mot mitten. Andra att du tittar snett uppifrån och en del till och med att du har en vinkel lite underifrån. Den här skillnaden har större betydelse än vad menyer och bildinställningar ger för alternativ.

Att lyfta en TN-baserad 10 cm från bordet och vinkla den 5 grader har ofta större effekt än alla gamma-inställningar som råkas finnas där i menyerna. Innan man sett vad och hur en viss TN-skärm beter sig är det därför rätt meningslöst att försöka ge konkreta tips på inställningar.

Så för att Summera, så är TN trådar gällande kalibrering meningslösa?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av welllpapp:

Hej!

Har precis packat upp och fått igång min nya skärm och behöver hjälp med kalibrering! Är helt oförstående på vilka inställningar som är bra då jag hört att standard-inställningarna ofta är sådär. Har endast sänkt brightness men har ingen aning på vilken nivå som man bör köra på. Obs har haft svårt med http://www.lagom.nl/lcd-test/ en aning , skulle helst bara vilja att någon skickar sina inställningar eller tips. Tack!

Here u go:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_mg248q.htm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lothbrok:

Så för att Summera, så är TN trådar gällande kalibrering meningslösa?

Inte så långe någon kan bidra med något mer konkret än RTFM.

Permalänk

@DCmatte88: Var mest liknande svar som detta jag sökte, upptäckte precis min gamla tråd. Tack! Fick bättre bild nu tror jag, färger som jag kanske är ovan vid men som verkar otroligt mycket skarpare..

Permalänk

@DCmatte88: Vad har du för mode inställt på GameVisual?

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden lite, Köpte MG248QR i för sig men det bör nog vara likvärdig med MG248Q.
Testat en hel del inställningar, men jag finner dessa som bäst:

USER MODE
Brightness: 55
Contrast: 67
Sharpness: 50
Saturation: 67
Trace Free: 100
VividPixel: 0
Skin Tone: Natural
Color Temp.: User
Red: 98
Green: 91
Blue: 90
ASCR: PÅ