Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

Permalänk
Medlem

Continuum

Skrivet av phlopydisk:

Vore nice att ha det i mobilen, som man kan docka det med en USB-sladd till skärm tangentbord och mus. Slippa bärbar helt.

Det är ungefär precis så som Continuum för Windows 10 Mobile fungerar.
Jag tror att det här kan bli, om inte en vändning, men åtminstone en funktion som kan förändra sättet vi ser på telefoner. Nästa "Surface Phone" med Snapdragon 835 kommer kanske funka som en riktig bärbar dator. Om då Microsoft siktar in sig på premiumsegmentet och skapar några schyssta lurar så kanske jag inte behöver överge det ekosystemet!

Mvh

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Finns ju redan X86-emulator till t.ex. RPi, men gissar på att prestandan blir lidande en hel del.
Det är dock intressant med att kunna köra fullskaligt Windows för användarvänligheten. Jag gissar dock på att det kommer krävas en nyare ARM CPU än vad RPi har när denna versionen släpps.

Jag hoppas ARM-versionen av Windows 10 också blir gratis, iallafall ett litet tag

Permalänk
Medlem

Smart drag. Det här är väl vad RT borde ha varit egentligen, tänker då framförallt på x86-emulationen. I slutändan är det programvaruutbudet operativsystemen står eller faller på, och i och med detta får ARM-versionen ett minst sagt moget bibliotek från dag ett.

Det sägs dock ingenting om native ARM-binärer. Är det kanske så självklart att man inte anser sig nödd att nämna det? Och om så är fallet, kan man förvänta sig emulation åt andra hållet i x64/x86-versionerna av W10?

Edit: angående tidigare spekulationer i tråden om stöd för Raspberry Pi, så finns ju Windows IoT till den. Visst, långt från samma sak som desktop-OS:et, men det säger ju i alla fall något om att MS har intresse för plattformen. Man ska nog inte ta det för omöjligt att Pi får stöd förr eller senare i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Läser jag rätt på anandtechs sida så kommer Windows och program från deras app store att vara kompilerade för arm. Det som är "nytt" är att det kommer finnas en x86 emulator för win32 från andra källor.
http://www.anandtech.com/show/10889/microsoft-and-qualcomm-br...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här gör ju bara att traditionella program blir mer långlivade vilket är något väldigt positivt. Microsofts egna begränsade walled garden av pekskärmsappar är det ingen seriös person som bryr sig om. Men jag är osäker på om inte en ARM-Windows dator blir lika dum som en Chromebook? För med lite program igång som tuggar RAM (Chrome, FireFox) och CPUn belastad så tror jag inte det blir någon vidare rapp upplevelse.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nu är väl inte det spelet speciellt stort eller ?

Alltså hur mycket laddas det ner för allt är ju relativt

Hastigheten brukar lika på runt 12 mega byte per sekund vilket blir 98 Mbits vilket väldigt godkänt. Det blir ju 40.2 gb per timme.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Osten87:

Jag menar att Windows RT var windows 8 för arm precis som detta är windows 10 för arm.
Sen att det kommer att emulera x86 så betyder inte automatiskt att det kommer bli kanon bra. Arm ligger rätt långt efter x86 när det kommer till prestanda och att sedan lägga på emulering på det gör nog att du får en rätt ordentlig prestanda hit.

ARM i sig säger inget om prestanda. Faktum är att ARM, i egenskap att vara sist av de "stora" instruktionsuppsättningarna att införa 64-bitars stöd kunde lära sig av de andras misstag. Ett exempel på detta är att Aarch64 (namnet 64-bitars ARM ISA) har den mest naturliga kopplingen mellan de senaste finesserna i C/C++ kring multitrådning, synkronisering etc. Så ur den aspekt har ARM en fördel prestandamässigt.

I praktiken är den fördelen ändå i det närmaste irrelevant, det trots alla diskussioner man kan hitta på nätet kring hur mycket bättre Aarch64 är än x86_64. Det är sant att Aarch64 är mycket bättre designad, men det spelar mest bara roll för de som tillverkar kompilatorer och för dem handlar det mest om hur mycket blod, svett och tårar man får räkna med i respektive fall.

I slutändan är det ändå bara designen av CPUn som spelar roll när väl kompilatorn gjort sin magi. Verkar som man max får ut 5-10 % mer från att använda Aarch64 i stället för x86_64 på två ungefär likvärdiga CPU-designer.

Nog för att ARMs Cortex A57/A72, Qualcomms Krait och Samsungs M1 mer tävlar med Intels Atom än något annat.

Apples ARM-kärnor matchar faktiskt Intels Haswell, clock-for-clock, i fall som inte lägger något större tryck på cache-hierarkin (där verkar Intel fortfarande ligga rätt långt före). I enklare fall matchar faktiskt iPad Pro prestanda i laptops med Core M, i mer komplicerade fall hänger den (ännu) inte riktigt med.

Skrivet av TheVeryUberEnd:

Hoppas drivrutinssituationen är löst nu på ARM. Vill kunna installera om operativsystemet och drivrutiner från början precis som med vanliga Windows och inte vara beroende av att tillverkaren ska göra sina förändringar som med t.ex. Android. Styrkan med x86 är ju att en 10 år gammal dator fortfarande kan köra det senaste operativsystemet (bortsett från prestanda) med samma installationsfiler som en ny dator och till och med uppgraderas med ny hårdvara utan strul. Detta är helt otänkbart på ARM/Android-sidan idag där varje enhet kräver sin egen image och allt stöd läggs ned inom 0-24 månader.

En väldigt viktig del i att produkter baserad på ARM tenderar vara riktigt billiga är bl.a. en effekt av att man kapar en hel del hörn samt inte gör absolut mer än vad som behövs.

Det kan ju låta som en självklarhet, men en orsak till att PC är bakåtkompatibel, kan köra med alla möjliga HW-konfigurationer etc är därför att det läggs krut på att ha den infrastruktur som krävs för detta, något som kostar extra kisel.

I ARM världen finns det överhuvudtaget inget standardiserat sätt för ett operativsystem att fråga saker som: hur mycket RAM finns, hur många CPU-kärnor finns, exakt vilka funktioner implementerar CPU-kärnan, vilken kringutrustning finns?

ARM-designer är ofta systemkretsar som utför en väldigt specific uppgift, typiskt kör de en OS-kärna där man på något sätt manuellt talat om svaren på frågorna ovan.

Man jobbar dock på att fixa något likt det som finns på PC. En stor orsak är att bl.a. Red Hat sagt att innan det går att bygga en generell OS-kärna som kan användas på alla maskiner i ett datacenter är inte ARM en möjlig tekniskt lösning. När detta är på plats kommer Windows för ARM fungerar precis som vilken PC som helst när det kommer till drivrutiner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Med tanke på hur pass snabbt ändå Photoshop körde lär det inte handla om emulering i teknisk bemärkelse utan en teknik (binäröversättning) där man under körning läser in x86-instruktionerna och genererar motsvarande ARM-maskinkod. Den genererade ARM-koden sparas mellan körning, så med tiden kommer det gå allt närmare "native" speed.

Microsoft använde den tekniken (då ganska omogen) för att köra x86-kod på DEC Alpha under WinNT4 tiden.

Intel använde den på Android för att kunna köra även de program som använde sig av NDK (ren maskinkod), vilket typiskt är spel och liknande. Där ska effektiviteten ha varit 80-90 % av motsvarande program direkt kompilerat till x86.

Måste ändå var ett betydligt svårare program att översätta från x86 till något annat än att översätta en mer vettigt designad ISA till något annat. Å andra sidan lyckades Intel hyfsat väl och 32-bitars ARM är nog efter x86 en av de värst designade ISA man hittar (finns en anledning varför Aarch64 är designad från scratch och man inte bara utökade 32-bitars ARM till 64-bit)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Du bytte från Windows till Linux, en av dina anledningar var att Microsoft satsar på egen butik. Ok. Men varför hylla steam i nästa mening som är en instängd plattform?

Skickades från m.sweclockers.com

Var någonstans hyllar jag steam? jag skriver att det kommer mer spel till linux pågrund av steam, inte någonstans ''hyllar'' jag dom. Steam är closed source och non-free, och går emot principerna från Gnu, men gör även mycket nytta för Linux då fler öppnar ögonen för det genom steam.

Det är en fundamental skillnad på ett operativsystem som aktivt övervakar och jobbar för att låsa in sina användare mer och mer (Läs windows store) Är nog inte många år kvar förrän du bara kan installera programvara därifrån i Windows. Köp en laptop utan Windows idag, lycka till liksom, du får din licens på bios så även om du byter hårddisk installerar någon distrubition av linux så har du fortfarande klorna från Msoft i ditt system.

Jag vill ha valfrihet, jag vill välja vad jag vill köra på min maskin. Microsoft vill Inte att jag ska välja, dom vill ha total dominans.

Steam är än så länge ett trevligt val för att spela på Linux.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Var någonstans hyllar jag steam? jag skriver att det kommer mer spel till linux pågrund av steam, inte någonstans ''hyllar'' jag dom. Steam är closed source och non-free, och går emot principerna från Gnu, men gör även mycket nytta för Linux då fler öppnar ögonen för det genom steam.

Det är en fundamental skillnad på ett operativsystem som aktivt övervakar och jobbar för att låsa in sina användare mer och mer (Läs windows store) Är nog inte många år kvar förrän du bara kan installera programvara därifrån i Windows. Köp en laptop utan Windows idag, lycka till liksom, du får din licens på bios så även om du byter hårddisk installerar någon distrubition av linux så har du fortfarande klorna från Msoft i ditt system.

Jag vill ha valfrihet, jag vill välja vad jag vill köra på min maskin. Microsoft vill Inte att jag ska välja, dom vill ha total dominans.

Steam är än så länge ett trevligt val för att spela på Linux.

Du beskriver Microsoft som djävulen men använder fina ord för att beskriva steam. Jag vill påstå att det inte är någon skillnad på Windows och Steam, båda är låsta plattformar vars mål är att låsa in användarna Ännu mer i det egna ekosystemet.

Försök köpa ett storspel idag utan att tvingas använda steam. 😆

Ja undantag finns, likt det finns undantag i ditt laptop exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Detta är ju riktigt spännande!

Tror dock inte det kommer fungera optimalt med spel och sånt, men om det skulle göra det så kommer ju Intel och AMD få lite eld i baken iom mycket större konkurens på processorsidan, vilket alltid är uppskattat!

Tvivlar att det är målet med denna "portning" utan snarare att de vill ha en ny marknad för att sälja sitt operativsystem till. Vad jag vet är den marknaden icke existerande när det kommer till spelmarknaden.

Skrivet av tvelander:

Grafik accelererade över internet (dock snor dyrt) är så jävla satans nice.

Med acceleratorer ute mellan städer, har testat själv och funkar helt sjukt bra, kan spela wow med 75 FPS på en dator som har prestanda för typ 10 FPS.

Hur var latenserna? Märkbara?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det här är framtiden. Undrar hur lång tid det tar för Apple att släppa Macar med ARM-processorer och ett ARM-kompatibelt macOS? Känns som att vinsterna är ganska stora.

Permalänk
Medlem

Detta var väntat, Microsoft har nog velat in på denna banan ett bra tag men först nu som det når ut. Riktigt kul för Intel och AMD =).

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

one platform - one store

där föll jag ut. Nej tack.

Man får börja gilla läget, hålla på sin gamla windows dator så länge det går och hoppas att det kommer utvecklas mer mjukvara för linux framöver.

Bara nyfiken... Hur kan detta vara något dåligt?
Tycker det är sjukt smidigt att ha ETT OS och EN butik istället för alla dessa olika plattformar, affärer, mm, mm...

Permalänk
Medlem

Lågnivå binäröversättnig mellan arm/x86 skrev jag om och hade hoppats på redan när pratet om Windows RT. Dock kom det inte där, detta är nog ett bra drag även om prestandan blir lidande men det får ju vara åt båda hållen, nu hoppas jag dock fortfarande på lågnivå binäröversättning men vi får se vad som händer.

Edit: Såg någon skrivit om binäröversättning, så hoppas på det!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Bara nyfiken... Hur kan detta vara något dåligt?
Tycker det är sjukt smidigt att ha ETT OS och EN butik istället för alla dessa olika plattformar, affärer, mm, mm...

För att de genom att låsa in användarna kan kontrollera och styra över vilka appar de anser att du ska ha tillgång till. Om det inte gynnar dem och/eller stämmer överens med deras värderingar kan de helt enkelt välja att förbjuda just det programmet.

När man är ensam aktör på en marknad uppstår dessutom monopol och de kan sätta vilka priser de vill eftersom det inte finns några alternativ.

Förutom det så innebär det även att de kan lura på dig i stort sett vad som helst eftersom källkoden är 'sluten' vilket t.ex. kan omfatta övervakning, insamling av privat information etc.

Men visst är det smidigt att ha allting på ett ställe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Tvivlar att det är målet med denna "portning" utan snarare att de vill ha en ny marknad för att sälja sitt operativsystem till. Vad jag vet är den marknaden icke existerande när det kommer till spelmarknaden.

Hur var latenserna? Märkbara?

Det märkets men det va spelbart.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

För att de genom att låsa in användarna kan kontrollera och styra över vilka appar de anser att du ska ha tillgång till. Om det inte gynnar dem och/eller stämmer överens med deras värderingar kan de helt enkelt välja att förbjuda just det programmet.

När man är ensam aktör på en marknad uppstår dessutom monopol och de kan sätta vilka priser de vill eftersom det inte finns några alternativ.

Förutom det så innebär det även att de kan lura på dig i stort sett vad som helst eftersom källkoden är 'sluten' vilket t.ex. kan omfatta övervakning, insamling av privat information etc.

Men visst är det smidigt att ha allting på ett ställe

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde du ju stödköpa Windows Phone hela dagarna då. Konkurrenterna har 95%+ av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

För att de genom att låsa in användarna kan kontrollera och styra över vilka appar de anser att du ska ha tillgång till. Om det inte gynnar dem och/eller stämmer överens med deras värderingar kan de helt enkelt välja att förbjuda just det programmet.

När man är ensam aktör på en marknad uppstår dessutom monopol och de kan sätta vilka priser de vill eftersom det inte finns några alternativ.

Förutom det så innebär det även att de kan lura på dig i stort sett vad som helst eftersom källkoden är 'sluten' vilket t.ex. kan omfatta övervakning, insamling av privat information etc.

Men visst är det smidigt att ha allting på ett ställe

Skickades från m.sweclockers.com

Det här om något har ju Microsoft redan bevisat framförallt det senaste året att de är villiga att göra. Och det fattar jag inte hur en del har mage att heja på. Alla aktörer vill ha ekonomi på sina användare men ingen har gått så långt som Microsoft har. Troligen för att deras "fanbase" är obetydligt liten. De flest av oss kör Windows för att det dessvärre är vad som krävs för att använda de program/spel vi önskar köra.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte bra för konkurrensen, windows kommer att ta över marknads delar som tillhör linux och android. Windows har alldeles för stor dominans redan.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Det märkets men det va spelbart.

Undrar om det går att komma ifrån. Jag menar... distansen för varje "frame" att transporteras kommer alltid ge latenser som är högre än om det körs "Lokalt" från ens egna dator. Därför är jag VÄÄÄLDIGT skeptisk till dessa kluster av "fjärrdatorer" som ska göra uppgraderingar av ens dator överflödiga. Vill minnas att tom. en tjänst lanserades just för detta för ett antal år sedan men dog ut ganska snabbt.

Skrivet av furbel:

***bort/mod***

***bort/mod*** Han har dessutom en poäng. Orsaken till varför folk använder Windows är två..

1. De flesta spel finns bara på Windows

eller

2. Windows är väldigt användarvänligt i jämförelse med sina konkurrenter. Du behöver liksom bara slå på datorn och klicka på en .exe fil för att starta ett program. Det krävs ganska mycket mer piller för att köra Linux och utbudet på OSX är inte det bästa i jämförelse eftersom många företag kodar gentemot Windows och portar sen om de känner för det till OSX

Skrivet av d94pam:

Bara nyfiken... Hur kan detta vara något dåligt?
Tycker det är sjukt smidigt att ha ETT OS och EN butik istället för alla dessa olika plattformar, affärer, mm, mm...

Ur ett konkurrensperspektiv och framförallt ett konsumentdito är det långt ifrån positivt. Dominerar en aktör så bestämmer sagda aktör spelreglerna och det ser man redan att Microsoft håller tillbaka utvecklingen. DirectX är ett sådant exempel. Sedan har ju Microsoft blivit påkommen ett antal gånger med handen i kakburken där man börjat övervaka sina användare på allt fler kränkande sätt. Detta hade inte hänt om det funnits en stark aktör som kunnat marknadsföra sig som ett "användarsäkert alternativ utan spyware".

Skrivet av furbel:

Då borde du ju stödköpa Windows Phone hela dagarna då. Konkurrenterna har 95%+ av marknaden.

Konkurrenterna består av två plattformar i form av Apple OS och Android. Alltså finns det alternativ och därför saknas incitament att köpa en undermålig produkt. Du borde skrivit att man ska stödköpa Apples produkter istället för att öka deras marknadsandelar men samtidigt så behöver inte direkt Apple det eftersom de har en extremt sund ekonomi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Eller byta direkt så som jag gjort, för att hjälpa till att göra upplevelsen bättre och utvecklas mer behöver fler börja använda fria operativsystem, så se till att ta steget nu! Finns ju nästan inget man kan göra i windows som inte gnu/linux kan.. Förutom spel då, men det börjar komma mer och mer, speciellt med steam.

Använde Linux ett tag på min laptop, men usla drivrutiner och det faktum att det var ett större projekt att installera program jag laddat ner gjorde att jag gav upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Använde Linux ett tag på min laptop, men usla drivrutiner och det faktum att det var ett större projekt att installera program jag laddat ner gjorde att jag gav upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett problem som många verkar ha. En orsak dessutom till varför jag inte använder Linux I HUVUD TAGET. För dåligt stöd rakt igenom gör att det helt enkelt inte är ett alternativ.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Smart drag. Det här är väl vad RT borde ha varit egentligen, tänker då framförallt på x86-emulationen. I slutändan är det programvaruutbudet operativsystemen står eller faller på, och i och med detta får ARM-versionen ett minst sagt moget bibliotek från dag ett.

Det sägs dock ingenting om native ARM-binärer. Är det kanske så självklart att man inte anser sig nödd att nämna det? Och om så är fallet, kan man förvänta sig emulation åt andra hållet i x64/x86-versionerna av W10?

Edit: angående tidigare spekulationer i tråden om stöd för Raspberry Pi, så finns ju Windows IoT till den. Visst, långt från samma sak som desktop-OS:et, men det säger ju i alla fall något om att MS har intresse för plattformen. Man ska nog inte ta det för omöjligt att Pi får stöd förr eller senare i alla fall.

Tyvärr minns jag inte källan men jag läste för ett bra tag sedan att RPi-teamet hade haft en hel del diskussioner med Microsoft om just detta och att det var "en mycket intressant möjlighet vid framtida utveckling"(sic).
Hoppas verkligen verkligen verkligen att det blir så då det skulle gynna i princip alla utom konkurrerande hårdvarutillverkare.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

@d94pam: Jag behöver ingen "butik" på mitt OS.

Det jag vill ha av mjukvara som inte är freeware kan jag köpa direkt från de som tillverkar det. Operativsystemets funktion är att vara en bra, öppen och stabil plattform som folk fritt kan utveckla programvara till utan att Microsoft eller någon annan ska lägga sig i.

Om man inte bryr sig om integritet och valfrihet så kan man ju lika gärna köpa en crapple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

@d94pam: Jag behöver ingen "butik" på mitt OS.

Det jag vill ha av mjukvara som inte är freeware kan jag köpa direkt från de som tillverkar det. Operativsystemets funktion är att vara en bra, öppen och stabil plattform som folk fritt kan utveckla programvara till utan att Microsoft eller någon annan ska lägga sig i.

Om man inte bryr sig om integritet och valfrihet så kan man ju lika gärna köpa en crapple.

Nä, ok, det är ju såklart inte nödvändigt med en butik på en desktop. Men det är så mycket enklare på en mobil enhet att ha allt samlat på ett ställe. Och då kan man ju lika gärna ha det i desktop också om man vill köra samma appar där som på mobilen. Eller hur?
Men det som jag ser som den största vinsten är att man kan köra exakt samma saker på alla enheter och att allt är synkat mellan dem och det utan att behöva installera och konfigurera en massa hit och dit. Tyckte sånt var kul förr, men nu vill jag bara ha något som fungerar.
Håller med om att ett OS ska vara bra och stabilt. Men vad som är bra är väl snarare en smaksak, eller hur?
Om själva koden till OS:et är öppen eller ej känns rent spontant mindre viktigt, så länge som man (som du också säger) kan utveckla fritt. Mig veterligen så är det inte speciellt låst att utveckla program till Windows?! Har gjort en del och har aldrig känt mig speciellt inlåst på grund av OS:et i alla fall....

Permalänk
Inaktiv

@d94pam:

Precis det som har varit microsofts stora fördel. Både användarvänligt och öppet.

Men utvecklingen har börjat gå åt fel håll!

Windows är inte längre bara ett rent och användarvänligt OS. Man börjar logga användarna, försöker pracka på dem molntjänster, sätter upp betaltjänster och windows shop, smyger in reklam, lägger till popups utan användarnas medgivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tyvärr minns jag inte källan men jag läste för ett bra tag sedan att RPi-teamet hade haft en hel del diskussioner med Microsoft om just detta och att det var "en mycket intressant möjlighet vid framtida utveckling"(sic).
Hoppas verkligen verkligen verkligen att det blir så då det skulle gynna i princip alla utom konkurrerande hårdvarutillverkare.

Ja, jag har också fått för mig att de har fått till ett rätt tight samarbete. Hoppas samma sak. Linux i all ära, har inga problem att använda det så, men med åldern har jag blivit lat och är väl inte lika road av pillandet längre. Kan helt klart se värdet i att ha Windows på RPi till mer desktoporienterade användningsområden.

Med tanke på att RPi marknadsförs som läroplattform är det förmodligen extra intressant att få in Windows på den. Skola in kidsen på Windows, tio år senare är de betalande kunder. Man gör ju i princip samma sak med MSDNAA, det är inget obeprövat koncept för dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Undrar om det går att komma ifrån. Jag menar... distansen för varje "frame" att transporteras kommer alltid ge latenser som är högre än om det körs "Lokalt" från ens egna dator. Därför är jag VÄÄÄLDIGT skeptisk till dessa kluster av "fjärrdatorer" som ska göra uppgraderingar av ens dator överflödiga. Vill minnas att tom. en tjänst lanserades just för detta för ett antal år sedan men dog ut ganska snabbt.

Jag kanske har missförstått vad ni diskuterar men är det inte precis detta tjänster som Playstation Now och Geforce Now handlar om? Det ska tydligen fungera väldigt bra så länge man har tillräckligt snabb uppkoppling.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Jag kanske har missförstått vad ni diskuterar men är det inte precis detta tjänster som Playstation Now och Geforce Now handlar om? Det ska tydligen fungera väldigt bra så länge man har tillräckligt snabb uppkoppling.

Vad jag hört så fungerar det inte klockrent.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds