Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Angående datorn på webhallen

Dum fråga kanske, dålig koll på datorer nu för tiden:

Vad kan man spela för spel med OK inställningar på den här datorn?
Dota 2, CS:go ? Vad för inställningar kan jag förvänta mig på de spelen?

Tacksam för svar

De spelen kan du maxa, tyvärr verkar det som att erbjudandet är slut nu.

Permalänk
Medlem

Fasen... Satt och läste lite om den och tänkte just lägga den i varukorgen. Stod 4299kr på sidan än... Jaja, man lär sig. Konstigt att det ändrades klockan 10.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem

Fan tänkte också beställa den

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas man verkligen fick tag i en. När jag beställde 07:30 eller något var det fortfarande 50+ kvar. Är nog det enda jag hitills sett i kalendrarna som lockat och dessutom blivit ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Får hoppas man verkligen fick tag i en. När jag beställde 07:30 eller något var det fortfarande 50+ kvar.

Jag beställde en kl 09:48, för avhämtning i butik, och jag har nu fått besked om att den finns för avhämtning. Så det borde vara lugnt för din del

Permalänk
Medlem

Jag la datorn i kundvagnen igår kväll men beställde aldrig, den ligger förmodligen kvar där men nu har usb portarna slutat att fungera. Någon som vet hur man kan få igång usb portarna igen utan att starta om datorn? 4299kr är ju riktigt prisvärt

Permalänk
Medlem

@albin967: prova använda tab o navigera dig ? Lär ta tid men kanske är värt de?:P Annars vet jag inte, prova plugga ut musen o lägg in i en ledig usbplats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heinkel56:

Jag beställde en kl 09:48, för avhämtning i butik, och jag har nu fått besked om att den finns för avhämtning. Så det borde vara lugnt för din del

Härligt, fick precis notis om att datorn skickas dessutom!
Och sista sekunden i ditt fall, normalpriset var inte lika attraktivt.

Vore intressant med en rapport från någon som får tag i sin dator redan idag vilken typ av lagring som är installerad från fabrik och vilka fack som mer för finnas. Borde gå att kolla med exempelvis HWinfo eller liknande. Bör vara en M.2 och en SATA-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

@albin967: prova använda tab o navigera dig ? Lär ta tid men kanske är värt de?:P Annars vet jag inte, prova plugga ut musen o lägg in i en ledig usbplats.

Det vill sig inte, jag kan inte ens få datorn att väcka skärmen ur standbyläget jäkligt segt att den säckar ihop just nu Kan man styra datorn via mobilen på något sätt tro?

Permalänk
Medlem

Grattis ni som beställde,
Satt och kollade upp datorn och en halvbra ips är nog bättre än alla andra konkurrenter under 8000:-

Ska man sätta i hårddisk lär man få köpa följande på ebay
Cable: 5C10K25544
Bracket: 5B40K25518
men möjligheten till det gör ändå datorn till ett rejält kap.

Jag får nog erkänna att jag inte behövde den egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Det vill sig inte, jag kan inte ens få datorn att väcka skärmen ur standbyläget jäkligt segt att den säckar ihop just nu Kan man styra datorn via mobilen på något sätt tro?

Man brukar behöva sätta igång det, men du kan ju prova om det finns någon app för din mobil för MS Remote Desktop.

Beställde en för upphämtning i butik 09:09, men har ännu inte hört något... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Tveksam. Tror verklgein inte det utan att du har installerat teamviewer i förväg eller liknande är det nog ganska kört. Och tror inte priset lär vara kvar faktiskt. Är väldigt tveksam though :/

Skrivet av pacc:

Grattis ni som beställde,
Satt och kollade upp datorn och en halvbra ips är nog bättre än alla andra konkurrenter under 8000:-

Ska man sätta i hårddisk lär man få köpa följande på ebay
Cable: 5C10K25544
Bracket: 5B40K25518
men möjligheten till det gör ändå datorn till ett rejält kap.

Jag får nog erkänna att jag inte behövde den egentligen.

Haha slog du till ?:) Jag kände också att jag inte behövde den så sket i det

Permalänk
Medlem

Den bärbara datorn gick åt snabbt ser jag, min far som har varit sugen på en ny bärbar dator ett tag nu skulle denna passa perfekt!
Oh well, man kan inte alltid få prylar till gryma priser! Då får han behålla den gamla ett tag till framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Angående datorn på webhallen

Dum fråga kanske, dålig koll på datorer nu för tiden:

Vad kan man spela för spel med OK inställningar på den här datorn?
Dota 2, CS:go ? Vad för inställningar kan jag förvänta mig på de spelen?

Tacksam för svar

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-950M.138026.0...

Där har du en stor lista på benchmarks med GTX 950M. Notera dock att de olika benchmarks kan ha gjorts med ett annat CPU än den som kommer med Lenovodatorn, men detta handlar om +-2 fps.

Du kan förvänta dig runt 60fps på Dota 2 på max enligt hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vore intressant med en rapport från någon som får tag i sin dator redan idag vilken typ av lagring som är installerad från fabrik och vilka fack som mer för finnas. Borde gå att kolla med exempelvis HWinfo eller liknande. Bör vara en M.2 och en SATA-port.

Enl. HW-manualen (sid.68)
https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad_700-...
bör man finna en Samsung PM951 - 128Gb med följande spec:
http://www.samsung.com/semiconductor/products/flash-storage/c...

Model: PM951
Interface: PCI Express Gen3 x4
Form Factor: M.2
Density: 128 GB
Sequential Read: Up to 600MB/s
Sequential Write: Up to 150MB/s
Random Read: Up to 140K IOPS
Random Write: Up to 37K IOPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ludo:

Enl. HW-manualen (sid.68)
https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad_700-...
bör man finna en Samsung PM951 - 128Gb med följande spec:
http://www.samsung.com/semiconductor/products/flash-storage/c...

Model: PM951
Interface: PCI Express Gen3 x4
Form Factor: M.2
Density: 128 GB
Sequential Read: Up to 600MB/s
Sequential Write: Up to 150MB/s
Random Read: Up to 140K IOPS
Random Write: Up to 37K IOPS

Bra hittat, stort tack! Tittade tidigare i den manualen men kom visst inte så långt. Bör rimligtvis vara just den SSD'n då de inte listar några 2,5" SSD'er i den storleken.

För min del är det perfekt, då kan den iallafall inledningsvis sitta kvar och jag återanvänder någon ledig 250GB SSD till 2,5" platsen. Bara invänta dator och minnen då.

Permalänk

har nu suttit med datorn ett tag, det jag märker är att det är väldigt lite ledig disk.. av 128gb så har jag 64gb ledigt.. bör jag installera om windows så den blir fräsch ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på en deal för 1060 6gb modellen typ. Hoppas det kommer , antingen snart eller under mellandagarna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jemtegrannen:

har nu suttit med datorn ett tag, det jag märker är att det är väldigt lite ledig disk.. av 128gb så har jag 64gb ledigt.. bör jag installera om windows så den blir fräsch ?

Är det så mycket den använder levererad? Låter rätt mycket, Windows 10 är inte så gräsligt stor som exempelvis Windows 7 enligt min erfarenhet. Pagefile och Hibernation file kan ta upp gräsligt med utrymme förstås, sedan kanske det ligger återställningsgrejer. Om du vill installera om den så bör det gå bra. Antingen via Windows 10s inbyggda refresh-verktyg eller om du fixar installationsmedia och installerar om manuellt.

128GB är rätt tight dock. Räcker ju med typ Windows + ett större spel från 2016 för att det ska bli fullt. Samtidigt går det ju stoppa in mer eller byta ut befintlig lagring till något större om behovet uppstår.

Permalänk
Medlem

Erbjudandet gällande Illustrerad vetenskap, övervakningskameran. Någon som vet vad det är för modell på kameran? Står ingenstans på sidan. Vill gärna kolla upp så det inte är 360p upplösning eller något annat värdelöst. Dom vill gärna få den låta fin med "värde 599" men tvivlar på att det är något att ha. Även om jag bara betalar nån hundring så vill jag inte ha skräp.

http://landingpage.bonniershop.dk/ill7-se/?node=54980&media=r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Erbjudandet gällande Illustrerad vetenskap, övervakningskameran. Någon som vet vad det är för modell på kameran? Står ingenstans på sidan. Vill gärna kolla upp så det inte är 360p upplösning eller något annat värdelöst. Dom vill gärna få den låta fin med "värde 599" men tvivlar på att det är något att ha. Även om jag bara betalar nån hundring så vill jag inte ha skräp.

http://landingpage.bonniershop.dk/ill7-se/?node=54980&media=r...

Jag försökte mig på lite reversed picture search genom google. Men hittade inget...

Däremot hittade jag denna som, åtminstone utseendemässigt, verkar vara lik. Men likheter i utseendet är ju knappast garanti att det är samma prestanda.
https://www.alibaba.com/product-detail/Sricam-SP009A-1MP-ip-w...

På en av exempelbilderna så används en iphone 4 (s?), en 5 år gammal mobiltelefon... Kanske avslöjar att det är gammalt skit, men åter igen; det måste inte göra det.

Jag gissar på att det är en skitpryl. Men om du ser värde i tidningarna och ser användning i en kamera som är rätt kass, ptja, varför inte!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Är det så mycket den använder levererad? Låter rätt mycket, Windows 10 är inte så gräsligt stor som exempelvis Windows 7 enligt min erfarenhet. Pagefile och Hibernation file kan ta upp gräsligt med utrymme förstås, sedan kanske det ligger återställningsgrejer. Om du vill installera om den så bör det gå bra. Antingen via Windows 10s inbyggda refresh-verktyg eller om du fixar installationsmedia och installerar om manuellt.

128GB är rätt tight dock. Räcker ju med typ Windows + ett större spel från 2016 för att det ska bli fullt. Samtidigt går det ju stoppa in mer eller byta ut befintlig lagring till något större om behovet uppstår.

Jo det verkar så, gjorde en ominstallation av windows för att få bort all förinstallerad skit som fanns. blev ingen större skillnad med diskyta, står att det är 78gb ledigt. Ska kika på page-filen ikväll om den spökar. Men annars får det vara så, det är ju trots allt bara en surf-dator

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Går du in i diskhanteraren så upptäcker du att den har en dold partition på 20GB för Lenovo's återställningsprogram. Kör du backup på en extern disk så kan du ju ta bort den och expandera c disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag försökte mig på lite reversed picture search genom google. Men hittade inget...

Däremot hittade jag denna som, åtminstone utseendemässigt, verkar vara lik. Men likheter i utseendet är ju knappast garanti att det är samma prestanda.
https://www.alibaba.com/product-detail/Sricam-SP009A-1MP-ip-w...

På en av exempelbilderna så används en iphone 4 (s?), en 5 år gammal mobiltelefon... Kanske avslöjar att det är gammalt skit, men åter igen; det måste inte göra det.
http://img.boostcompany.dk/Cloud/Bonnier/Billeder/ILL7/slide-ill7-se-4-1.jpg

Jag gissar på att det är en skitpryl. Men om du ser värde i tidningarna och ser användning i en kamera som är rätt kass, ptja, varför inte!

Jag antar att det är den här då utseende och pris stämmer.
http://cdon.se/hushallsapparater/wifi-overvakningskamera-esca...

https://www.google.is/search?q=xiaomi+wifi+security+camera&sa...

Låter ganska troligt att det är Xiaomi som producerar dem.

Den du länkar till ser ju lite annorlunda ut.

EDIT: Ser att mitt förslag också är annorlunda till utseende. Men ja är väl något billigt skräp. Ska bli kul att testa hur dålig den är.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Finns det några program på Lenovo datorn som man kan ta bort, respektive bör behålla?

Permalänk
Skrivet av zorp:

Går du in i diskhanteraren så upptäcker du att den har en dold partition på 20GB för Lenovo's återställningsprogram. Kör du backup på en extern disk så kan du ju ta bort den och expandera c disken.

Åhåå! tack det ska jag kolla

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Det verkar tyvärr så att det är en rejält billig grej, knappast oväntat men man vet ju aldrig. Tack för att du kollade också.

@Banco: Om det du hittat stämmer verkar det vara en helt okej produkt ändå. Dock ser den liite annorlunda ut från det du länkade. Själva halsen är mycket smalare på den illvet visar. Börjar undra om det inte är en no-name kopia av xiomai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenpa:

@PlogarN97: Det verkar tyvärr så att det är en rejält billig grej, knappast oväntat men man vet ju aldrig. Tack för att du kollade också.

@Banco: Om det du hittat stämmer verkar det vara en helt okej produkt ändå. Dock ser den liite annorlunda ut från det du länkade. Själva halsen är mycket smalare på den illvet visar. Börjar undra om det inte är en no-name kopia av xiomai.

Ja jag såg det sen jag också. Verkar vara som du säger en no-name kopia av xiomai. Vi får se.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Inet har nätagget CX750M för 799 kr idag.

https://www.inet.se/produkt/6911394/corsair-cx750m-750w?utm_s...

Just nu har jag CX500M som jag vet många tycker är dåligt. Skulle detta vara ett steg uppåt (Är ju samma serie men är väl nyare) eller är det bara mer av samma kvalitet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

Inet har nätagget CX750M för 799 kr idag.

https://www.inet.se/produkt/6911394/corsair-cx750m-750w?utm_s...

Just nu har jag CX500M som jag vet många tycker är dåligt. Skulle detta vara ett steg uppåt (Är ju samma serie men är väl nyare) eller är det bara mer av samma kvalitet?

Många blandar ihop den vanliga CX med CXm versionen, det är den vanliga CX som man skall hålla sig borta från medans CXm är ett helt OK medium nätagg.

edit: som du kan se av Sweclockers test har CXm fått benämningen "UTMÄRKT" i klassen.
http://www.sweclockers.com/test/16951-be-quiet-kraft-och-cors...