Val av program för att jobba med utveckling av kvantdatorer

Permalänk

Val av program för att jobba med utveckling av kvantdatorer

Hej Sweclockers,

Jag har bestämt mig för att börja läsa och då är man ju halvvägs, sen skall ett program väljas.

Jag är väldigt nyfiken på tekniken och den kommande singulariteten. Kvantfysiken är otroligt spännande och möjliggör utveckling av kvantdatorer. Jag undrar om det är ett renodlat teorietiskt program som bäst förbereder en inför dessa kommande utamaningar. Teknisk fysik tänker jag då på. Är det vad ni tror förbereder en bäst? Är Datavetenskap ett alternativ att läsa om man vill jobba med det som beskrivits ovan?

Hälsningar

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Skrivet av mpleonardo:

Hej Sweclockers,

Jag har bestämt mig för att börja läsa och då är man ju halvvägs, sen skall ett program väljas.

Jag är väldigt nyfiken på tekniken och den kommande singulariteten. Kvantfysiken är otroligt spännande och möjliggör utveckling av kvantdatorer. Jag undrar om det är ett renodlat teorietiskt program som bäst förbereder en inför dessa kommande utamingar. Teknisk fysik tänker jag då på. Är det vad ni tror förbereder en bäst? Är Datavetenskap ett alternativ att läsa om man vill jobba med det som beskrivits ovan?

Hälsningar

Jag läser civilingenjör i Datorteknik på LTH, känner inte att jag vet något som skulle hjälpa för utvecklingen av kvantdatorer så gissar mer på Teknisk Fysik...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tror någon form av fysik är det du vill gå men kanske inte just det klassiska programmet med teknisk fysik.

Kollat på något sånt här?
https://liu.se/utbildning/program/fysik?l=sv
Jag säger inte att det är bäst men de verkar ju vara inriktade på det lilla så att säga.

Permalänk
Skrivet av liten1:

Tror någon form av fysik är det du vill gå men kanske inte just det klassiska programmet med teknisk fysik.

Kollat på något sånt här?
https://liu.se/utbildning/program/fysik?l=sv
Jag säger inte att det är bäst men de verkar ju vara inriktade på det lilla så att säga.

Eller kanske som det här om man vill läsa en Master: http://www.lth.se/utbildning/teknisk_nanovetenskap (Fysiks systerprogram)

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller Göteborgsområdet och Chalmers så är Teknisk fysik helt rätt väg att gå om du vill gå mot kvantdatorer. Vet personligen ingen som vandrat åt det hållet från något annat Chalmersprogram. Fysikprogrammet på Göteborgs universitet vore en annan möjlig väg, men utifrån hur dagens praktiska kvantdatorforskning på Chalmers ser ut så är Teknisk fysik med en MSc i Nanoteknologi (troligen mest passande), Tillämpad fysik eller möjligen Fysik och astronomi (med skräddarsytt kursval) mer "raka spåret".

Forskningen i detta område inkluderar ofta praktisk konstruktion av och mätning på fysiska kretsar i labb, samt djup förståelse av elektronik och kvantfenomen. Ingen av dessa delar är något Datateknik fokuserar på. Om något så vore Elektroteknik nog den "näst närmsta" grundutbildningen på Chalmers (beroende på val av inriktning), men den missar en hel del teori kring kvantfysiken (till förmån för annat, men inte saker som är lika applicerbara för den forskning du efterfrågar). Teknisk fysik är rätt pang på om du väljer passande valbara kurser och ett passande masterprogram.

Vill du fördjupa dig inom kvantfysik i allmänhet så är Teknisk fysik eller Fysikprogrammet på GU definitivt att föredra, utan egentlig konkurrens vad gäller möjlighet till djup.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.