Permalänk
Medlem

@belarus_84: Tveksamt om det finns någon dator som klarar av att hålla +144fps utan dips, kanske om du har en väldigt överklockad Broadwell-E.
Med min dator så ligger jag för det mesta över 100fps i 1440p och då är det CPU'n som sätter stopp, då mitt GTX1080 nästan aldrig ligger på 100% load.

i7 3770K @ 4.4Ghz
16GB 2400Mhz RAM
ASUS GTX 1080 @ 2012Mhz

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

Nån har som kör 144+ FPS i 1440p? Isåfall vad kör ni för dator? / drivers?

Jag håller inte +144 fps men:
Allt ultra men utan AA eller post AA.
5775K stock och 980 Ti SLI stock.
På en höft tror jag att jag brukar ligga runt 120 fps men varierar såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag håller inte +144 fps men:
Allt ultra men utan AA eller post AA.
5775K stock och 980 Ti SLI stock.
På en höft tror jag att jag brukar ligga runt 120 fps men varierar såklart.

Med datorn i signaturen. Allt ultra. Brukar oftast ligga i spannet 90-110 med nya uppdateringen. Mycket nöjd med hur spelet flyter i sitt befintliga skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Ett tips för er som har fått lägre fps efter patchen. I origin på vänster sida så blinkar en blå boll. Tryck på den och tryck "jag förstår" så den slutar blinka. Detta låter konstigt men det skiljde 10-15fps för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Med datorn i signaturen. Allt ultra. Brukar oftast ligga i spannet 90-110 med nya uppdateringen. Mycket nöjd med hur spelet flyter i sitt befintliga skick.
Skickades från m.sweclockers.com

Skärmen i signaturen är 1080 och inte 1440.

Permalänk

Okej, verkar vara svårt att få +144 FPS hela tiden, men visst sålänge allt rullar på.. 😊

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Fungerar konsol-komandona i BF1?
Går det att skapa en "user.cfg" fil?
Jag har försökt att få FPS via konsolkommandon men det verkar inte funka.

Om du inte får FPS med en user.cfg fil så kan du klistra in -PerfOverlay.DrawFps 1 i Origin. Högerklicka på BF1 och välj spelegenskaper--> avancerade startalternativ och klistra in -PerfOverlay.DrawFps 1 i Kommandorutan. Glöm inte lilla strecket i början och spara. Starta om Origin och du ska ha FPS mätaren i spelet uppe till höger när du startar spelet.

Själv använder jag Cam https://camwebapp.com/ och kan se diverse info på skärmen(se bild uppe till vänster) samt på paddan och telefonen.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är nog skärmen som är sunkig.
Du kör inget vsync eller nått sånt oknytt ist?
Varför köra med fps limiter på så lågt som 60

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ingen gejming skärm direkt, men borde ändå inte flyta sämre med fler fps tycker jag... Har inte vsync på, då hade jag ju inte fått 100fps.
Anledningen till limit på 60 är just för att slippa tearing. För om spelet känns så där med 100fps känns det ju jelt ovärt att skaffa 144hz skärm..

Men som sagt det sjuka är att all tearing försvann med 120fps limit. Känns mer som att vsync är på fast ändå inte. Skit mysko.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

@2000+: Bara för att du sätter fps limit på 60 med en 60hz skärm så betyder inte det att tearing försvinner, det som händer är att tear linjerna ligger på ungefär samma ställe på skärmen. Att det ser ut som du har mindre tearing på 120fps är ganska logiskt då tear linjerna hoppar runt över hela skärmen istället.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

@2000+: Bara för att du sätter fps limit på 60 med en 60hz skärm så betyder inte det att tearing försvinner, det som händer är att tear linjerna ligger på ungefär samma ställe på skärmen. Att det ser ut som du har mindre tearing på 120fps är ganska logiskt då tear linjerna hoppar runt över hela skärmen istället.

Jag vet att det inte försvinner, men det har alltid blivit betydligt bättre i de spel jag spelat, vilket iofs bara är BF3 och BF1. Jämfört med när låter fpsen härja fritt alltså.

Men jag blev förvånad över att det i princip försvann helt med 120fps limit. Hur som helst så kan jag leva med tearing, det största problemet är att spelet kändes så ryckigt ned 100fps kontra 60.

Kanske får lov att köpa en 144hz skärm och prova helt enkelt...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Ett tips för er som har fått lägre fps efter patchen. I origin på vänster sida så blinkar en blå boll. Tryck på den och tryck "jag förstår" så den slutar blinka. Detta låter konstigt men det skiljde 10-15fps för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Helt sjukt att en sån grej kan påverka.. eller inte, är ju origin trots allt..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Jag fick enorma problem med spelet efter patchen som släpptes i Oktober vilket ledde till att jag inte kunde använda SLI samt att jag lite då och då fick DX11 krascher i spelet. Jag har väntat på patchen i december som jag hade hoppats skulle fixa problemen jag, och många andra, har upplevt. Det finns problemtrådar med nästan en miljon visningar på deras forum.

Tankade ner patchen nu i december, cleaninstallar drivrutiner och kör igång igen. Det är nu värre än vad det var innan. Jag lägger tyvärr detta spelet på hyllan ett tag framöver nu eftersom att dem inte verkar få i ordning på det.

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/38131/directx...

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/58545/major-u...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Kör du fortfarande med GTX 570 SLI? Funderat på att skaffa ett nytt grafikkort? GTX 1060/1070/1080?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@MuLLvaD3n: Kör du fortfarande med GTX 570 SLI? Funderat på att skaffa ett nytt grafikkort? GTX 1060/1070/1080?

Ja och ja.

Jag väntar dock på 2xxx serien innan jag köper något eftersom att jag rent generellt inte spelar speciellt mycket längre. Det spelar dock tyvärr ingen roll just nu eftersom att många av de problemen jag upplever återfinns även hos 1xxx serien. Det verkar vara lite 50-50 om det fungerar eller inte. Har vänner med både GTX 980 och GTX 1070 som inte får det att fungera som det ska, och då kör inte dem med SLI. Det kanske är därför 640 000 personer har varit inne och läst i problemtråden på deras forum angående DX11 kraschar?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Någon här i tråden som kör 970 sli i BF1? Hur stor prestandaökning är det jämfört med ett solo kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn i signaturen på ultra, 150% upplösning och nvidias mfaa på (vet inte om de sista gör nån skillnad o rätt kass på vad allt i deras kontrollpanel gör o vad som är bra och ha på/av...).
Snittar typ 90 fps på senaste patchen och drivrutiner.
Vet inte om de är okej men går ju att spela utan problem iaf. Hade ju inte varit fel med 144 när man har sån skärm men pallar inte offra grafik när de funkar helt okej i 90.

Två saker jag märkt dock som kom med senare patchen är att varje gång jag joinar en server så är de som om alla explosioner som skett i rundan hittills spelas upp i en enda smäll.
Och fick nå flagg bugg där flaggorna typ spred sig över hela skärmen om man kolla på dem, dock endast hänt på en server och bana.

Visa signatur

Dator: ASUS Z170 Pro Gaming | i7 6700K | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming | Noctua NH-U14S | Corsair RM750x 750W | Corsair 16GB 2133MHz CL13 Vengeance | Define R5 Blackout | Evo 750 500GB | WD 1TB | ASUS MG248Q | BENQ E2420HD

Permalänk
Medlem

Hände mig också, det där med explosionrrna. Small till som fan i hörlurarna när jag joina

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Någon som är sugen på att lira nu med bra teamwork? Hamnar bara på servrar med K/d-jägare nu. Adda xXFoWXx.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Tack! Helt sjukt att en sån grej kan påverka.. eller inte, är ju origin trots allt..

En annan grej är att dra ner post processing till medium. Ger en sjuk fps boost. Jag har trots fixen med origin lägre fps än innan patchen. Verkar som att spelet är mer "krävande" för grafikkortet än tidigare och därav minskar CPU användningen.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulgano:

Någon här i tråden som kör 970 sli i BF1? Hur stor prestandaökning är det jämfört med ett solo kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör det.
Men någon hinner nog kolla upp skillnaden innan mig.
Blir på lördag som först jag har tid att kriga nästa gång.😃😃

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Så jävla störigt att man inte kan alt-tabba längre. Jag använder det flitigt vid loadingscreens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Så jävla störigt att man inte kan alt-tabba längre. Jag använder det flitigt vid loadingscreens!

Här går det att alt-tabba

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Det går att tabba med fullscreen men inte med borderless längre. Märkligt att deras patchar fixar vissa buggar men sen ger helt andra nya random buggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@storPutte: Om man kör fullscreen så går det, men då laddar den inte spelet i bakgrunden.
Innan när jag körde bordeless så alt-tabbade jag till Chrome som täcker halva skärmen (ultra-wide) så ser jag när spelet har laddat färdigt. Ja, och så kan man skifta mellan fönster sömlöst utan att vänta varje gång.

Permalänk
Medlem

Om man använder sig av borderless fönster mode istället för fullscreen, så lägger man lite extra input lag i spelet. Det är kanske värt att veta om man är ut efter en reaktiv spel. Vsync är det värsta förstås och typ dubblar input lag men fönster mode påverkar upplevelsen också.
Annars har jag en tips för dem som har prestanda problem i BF1, avinstallera drivrutinerna med DDU uninstaller i safe mode och sen installera 375.63 utan Geforce experience. Ta också bort alla BF1 mappar från dokument (alpha, beta och slutversionen). Det är de bästa drivrutinerna för BF om man inte kör SLI. Sen kan man också sätta post process på medium för det är väldigt CPU krävande och sätta AA på FXAA för att TAA gör allt suddigt... Glöm inte att ge mig +1 om dessa råd hjälpte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulgano:

Någon här i tråden som kör 970 sli i BF1? Hur stor prestandaökning är det jämfört med ett solo kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag Kört nya kartan Giants Shadow I Conquest.
Med och utan sli,för att försöka uppfatta boosten med 1 ytterligare GTX 970.
Jag har båda gångerna uppsökt det värsta kaoset.(På samma ställe)
Har kört allt i ultra settings,
FÖRUTOM.
Post process quality low.
Antialising post off.
Ambient Occlusion HBAO.
Med 1 kort låg fps, mellan 66-80 fps.
Med sli,Mellan 95-135Fps.
Så är upp till dig om det är värt det.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Jag har då fått lägre FPS efter dessa patcher som kommit efter release.. Tråkigt när man VET att det ska fungera.. Upp till Nvidia att fixa SLI profiles etc..

Innan patcherna hade jag 90-99% GPU usage och power på ca 110% på BÅDA korten. Efter patch ligger dem och chillar 70-85% medan CPU går KONSTANT 99-100%. Minns inte att CPU var så högt tidigare.

Gjorde fraps benchmarks innan patcherna och hade snitt 110 fps. Nu ligger det på ca 85-90 fps.

På den nya mappen märks det mest då den är krävande för prollen. Ska verkligen en i5 6600k @4.5ghz bli bottleneck i detta spel? Verkar vara flera som upptäckt samma problem som mig efter patcherna

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Nu har jag Kört nya kartan Giants Shadow I Conquest.
Med och utan sli,för att försöka uppfatta boosten med 1 ytterligare GTX 970.
Jag har båda gångerna uppsökt det värsta kaoset.(På samma ställe)
Har kört allt i ultra settings,
FÖRUTOM.
Post process quality low.
Antialising post off.
Ambient Occlusion HBAO.
Med 1 kort låg fps, mellan 66-80 fps.
Med sli,Mellan 95-135Fps.
Så är upp till dig om det är värt det.:)

Tack så mycket!

Får väl se om det dyker upp nåt passande 970 på marknaden efter jul annars får jag väl sälja det jag har och investera i ett 1070 istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

På den nya mappen märks det mest då den är krävande för prollen. Ska verkligen en i5 6600k @4.5ghz bli bottleneck i detta spel?

Vi gamers har klagat över att utvecklarna inte använde sig av hyperthreading och snabba ram minnena men nu börjar det äntligen ändra sig.

Om du kollar bara FPS i snitt kan du tro att det inte behövs hyperthreading eller snabb DDRam men om du kollar 1% och 0,1% lägsta FPS ser du att hyperthreading och snabba minnen gör skillnad när det gäller stabilitet.
Detta stämmer främst i 1080p om du spelar med en 120-144 HZ skärm, men också med en 1440p skärm om ditt kort klarar mer än 60 FPS. Om du spelar i 4K eller om du har vsync på en 60 HZ skärm så spelar det ingen roll.

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2673-battlefield-1-cpu-...

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2677-bf1-ram-benchmark-...

Man kan se också i spel som GTA V eller Witcher 3 att skillnaden i testerna mellan i7 6700K och i7 4790K i lägsta FPS beror mycket på att de använder sig av 2133/2400MHZ med i7 6700K och 1600MHZ med i7 4790K.

Med min dator, i 1080p, allt på ultra förutom AA på FXAA medium och post process på medium, har jag 95-130FPS på alla banor.
Jag märkte också att origin i spel och Afterburner/rivatuner orsakade sämre prestanda för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Vi gamers har klagat över att utvecklarna inte använde sig av hyperthreading och snabba ram minnena men nu börjar det äntligen ändra sig.

Om du kollar bara FPS i snitt kan du tro att det inte behövs hyperthreading eller snabb DDRam men om du kollar 1% och 0,1% lägsta FPS ser du att hyperthreading och snabba minnen gör skillnad när det gäller stabilitet.
Detta stämmer främst i 1080p om du spelar med en 120-144 HZ skärm, men också med en 1440p skärm om ditt kort klarar mer än 60 FPS. Om du spelar i 4K eller om du har vsync på en 60 HZ skärm så spelar det ingen roll.

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2673-battlefield-1-cpu-...

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2677-bf1-ram-benchmark-...

Man kan se också i spel som GTA V eller Witcher 3 att skillnaden i testerna mellan i7 6700K och i7 4790K i lägsta FPS beror mycket på att de använder sig av 2133/2400MHZ med i7 6700K och 1600MHZ med i7 4790K.

Med min dator, i 1080p, allt på ultra förutom AA på FXAA medium och post process på medium, har jag 95-130FPS på alla banor.
Jag märkte också att origin i spel och Afterburner/rivatuner orsakade sämre prestanda för mig.

Jag spelar på en 1440p skärm. Tror att CPU har legat på 99-100% tidigare. Men då var även GPU användningen mycket högre också. Tar också bort AA och Post process på Medium. Måste göra nytt test med fps låst till 144Hz i spelet då så fort du dör eller är i nån meny går den upp i 200 fps, vilket fraps också mäter på. Har ju G-sync på skärmen men märker ingen skillnad. Ser att utan G-sync har GPUs högre usage, kan bero på att dem inte går över 144hz? Man ska väl ha av vsync när du har en gsync skärm?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |