Beslutsångest ang. ITX-chassi. Vilket är er favorit?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest ang. ITX-chassi. Vilket är er favorit?

Tjenare!

Jo, jag har nu gått i tankarna om att bygga om min dator till ITX-format. Dels för att spara plats och dels för att jag har datorn ståendes på skrivbordet, så en mindre låda skulle enligt mig se mycket trevligare ut än ATX-chassit som står här nu.

Problemet är bara att jag inte kan hitta något chassi som jag känner sådär "Måste ha" för. Helst skulle jag vilja ha ett inverterad chassi då skrivbordet är svängt och datorn gör sig bäst på min vänstra sida så att säga. Men de chassin vi har där är typ Raijintek Metis och Styx (Styx är mATX, men ändå tillräckligt kompakt för att jag ska överväga det). Dock kräver dessa chassin ett nätagg på max 15cm eller nåt sånt för att inte få problem med längre grafikkort. Och mitt nätagg är 17cm om jag inte minns fel, så om jag bestämmer mig för något av dessa chassin så måsta jag byta nätagg också. Vilket jag känner är lite väl mycket pengar att lägga ut nu precis efter jul.

Andra chassin som jag överväger är Fractal Design Define Nano S och Phanteks Enthoo Evolv ITX. Båda dessa chassin verkar vara riktigt sjyssta och av bra kvalité. Dock känner jag att dom kanske är lite i största laget då jag inte kommer att köra någon avancerad vattenkylning i datorn.

Vilket är ert favorit ITX-chassi? Jag vill ha något med både form och funktion. Det är väl Cooler Master eller så som har några små kubchassin som ska vara riktigt bra, men också väldigt... estetiskt handikappade så att säga.

Alla dessa nedrans val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Tjenare!

Jo, jag har nu gått i tankarna om att bygga om min dator till ITX-format. Dels för att spara plats och dels för att jag har datorn ståendes på skrivbordet, så en mindre låda skulle enligt mig se mycket trevligare ut än ATX-chassit som står här nu.

Problemet är bara att jag inte kan hitta något chassi som jag känner sådär "Måste ha" för. Helst skulle jag vilja ha ett inverterad chassi då skrivbordet är svängt och datorn gör sig bäst på min vänstra sida så att säga. Men de chassin vi har där är typ Raijintek Metis och Styx (Styx är mATX, men ändå tillräckligt kompakt för att jag ska överväga det). Dock kräver dessa chassin ett nätagg på max 15cm eller nåt sånt för att inte få problem med längre grafikkort. Och mitt nätagg är 17cm om jag inte minns fel, så om jag bestämmer mig för något av dessa chassin så måsta jag byta nätagg också. Vilket jag känner är lite väl mycket pengar att lägga ut nu precis efter jul.

Andra chassin som jag överväger är Fractal Design Define Nano S och Phanteks Enthoo Evolv ITX. Båda dessa chassin verkar vara riktigt sjyssta och av bra kvalité. Dock känner jag att dom kanske är lite i största laget då jag inte kommer att köra någon avancerad vattenkylning i datorn.

Vilket är ert favorit ITX-chassi? Jag vill ha något med både form och funktion. Det är väl Cooler Master eller så som har några små kubchassin som ska vara riktigt bra, men också väldigt... estetiskt handikappade så att säga.

Alla dessa nedrans val!

nCase M1 såklart.
Finns inte bättre att hitta just nu.
Ett chassi som rymmer "allt" utan att för den delen bli stort som ovan nämnda ju är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

nCase M1 såklart.
Ett chassi som rymmer "allt" utan att för den delen bli stort som ovan nämnda ju är.

+1 på ovanstående

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Ja ett M1 är ju drömmen för ITX-byggare. Men dock är det sjukligt dyrt när man bor här i Sverige. Samt att jag måste då ovanpå den kostnaden fixa ett nytt nätagg innan jag kan använda det då jag har för mig att grafikkortslängden blir väldigt begränsad med nätagg längre än 15cm eller så i ett M1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Tjenare!

Alla dessa nedrans val!

Skrivet av Svensktiger:

nCase M1 såklart.

Skrivet av BoardBum:

+1 på ovanstående

Jag är mitt i planeringsstadiet för ett ITX bygge för vårens hardvarunyheter och har jämfört sågott som alla vettiga chassi alternativ på marknaden så jag är övertygad om att jag kan hjälpa dig att hitta rätt. Jag behöver dock veta lite mer om hårdvaran du tänkt använda.
Grafikkort, cpu kylare, hur många och stora hårddiskar/ssd optisk enhet slim eller fullhöjd.
170mm nätagg i Ncase gör att grafikkortet kan vara max 195mm långt tillexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@Svensktiger: Ja ett M1 är ju drömmen för ITX-byggare. Men dock är det sjukligt dyrt när man bor här i Sverige. Samt att jag måste då ovanpå den kostnaden fixa ett nytt nätagg innan jag kan använda det då jag har för mig att grafikkortslängden blir väldigt begränsad med nätagg längre än 15cm eller så i ett M1?

Visst är det så.
Men ett bra chassi kan man ju ha lääänge.
Och det ser kanon ut hela tiden

Metis och M1 kan kanske se ungefär likadana ut på pappret.
Men i verkligheten är det som att jämföra en skoda med en mercedes.
Det är helt enkelt en enorm skillnad och M1 är värt varenda krona extra.

Permalänk
Medlem

@simkev: Ja så som det ser ut just nu så är det då en 4690K på ett Z97 moderkort. Ett GTX 1070 Hybrid, 2 SSD-diskar och en mekanisk hårddisk. För tillfället så har jag en 120mm AIO som kyler min CPU, men den kan bytas ut om så måste.
Sedan kan det mycket väl hända att jag sakta med säkert köper på mig grejer i vår/sommar när AMD Zen har kommit om jag känner att det behövs. Men det är ingenting som kommer att införskaffas inom kort.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Ja det har du ju helt rätt i

Permalänk
99:e percentilen

Ett alternativ kanske kan vara ett Lian Li PC‑TU100. Har ett sådant på bordet jämte mig just nu. Man hittar ju inte bättre storlek och formfaktor. Nackdelen är förstås att kylningen är begränsad, då nätagget sitter framför CPU:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spana in cooltek (Jonsbo), kanske kan vara nåt för herrn.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@simkev: Ja så som det ser ut just nu så är det då en 4690K på ett Z97 moderkort. Ett GTX 1070 Hybrid, 2 SSD-diskar och en mekanisk hårddisk. För tillfället så har jag en 120mm AIO som kyler min CPU, men den kan bytas ut om så måste.
Sedan kan det mycket väl hända att jag sakta med säkert köper på mig grejer i vår/sommar när AMD Zen har kommit om jag känner att det behövs. Men det är ingenting som kommer att införskaffas inom kort.

Ja du, två 120mm radiatorer, en 3.5" disk, 267mm GPU och 170mm nätagg utesluter ju alla utom de största ITX chassina så utan ett hårdvarubyte blir det inte mindre chassi än Define Nano S eller Enthoo Evolv Itx

Permalänk
Medlem

@simkev: Nä precis. Tänkte väl mest om det fanns något chassi där ute som jag inte vetat om tidigare CPU-kylare går att byta ut. Men man vill ju helst ha 2-3 120mm fläktplatser i chassit så att man kan få något duglig kylning.
PSU planerar jag på att byta ut, nuvarande nätagg är en 5-6 år gammalt nu. Men det bytet är jag inte helt säker på när det inträffar.

Ponera att jag då har ett kortare nätagg och en kylare lik Noctua NH-C14. Vad skulle du rekimmendera för chassi då som går att få tag på här i Sverige?

Permalänk
Medlem

Define Nano S skulle jag säga är det bästa av alla världar.

• Bra pris.

• Ljuddämpat.

• Bra dokumentation, lätt att bygga i och bra kabeldragning.

• Fönster eller inte fönster.

• Bra plats för vattenkylning typ AIO (EKWB Predator) om man inte vill köra custom.

• Bra luftflöde med 140+120mm fläktar.

• Funkar med stora luftkylare typ Noctua.

• Plats för fullängds grafikkort.

Nackdelar är väl att det är stort för att vara ITX och ganska anonymt utseende (plus i min bok dock).
Allt som är mindre blir ofta kompromisser med kylning/ljudnivå/komponentutrymme enligt mig.

Visa signatur

Cooler Master NR200 • TPS 120 SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

@X078: Det är precis så jag tänker om Nano S också. Det har ju väldigt mycket fördelar. Men som sagt lika stort som ett mATX-chassi.
Detär ju inte direkt så att det är stort i jämförelse med mitt nuvarande chassi. Men det är väl mest nyfikenhet kring om det finns något mindre chassi som har alla fördelar med Nano S som gör mig lite tveksam liksom.

Permalänk
Medlem

Gillar du glas så har Lian-Li ett kompakt chassi. Kolla youtoube

https://www.youtube.com/results?search_query=lian+li+pc-q37

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheYardbird:

@X078: Det är precis så jag tänker om Nano S också. Det har ju väldigt mycket fördelar. Men som sagt lika stort som ett mATX-chassi.
Detär ju inte direkt så att det är stort i jämförelse med mitt nuvarande chassi. Men det är väl mest nyfikenhet kring om det finns något mindre chassi som har alla fördelar med Nano S som gör mig lite tveksam liksom.

Nano S är det enda chassit som är ljuddämpat ifrån fabriken, annars får du DIY modda själv. Dock får inte ditt nätaggregat plats i Fractal´s mITX chassin, det är 140-160mm som är max. Med ett 170mm långt nätaggregat blir du i stort sett låst till Phanteks Evolv ITX, om du inte är villig att köpa ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@sunefred: dayum, det var mig ett sexigt chassi!
Kan ju vara värt att lägga den smått absurda prislappen för Lian Li kvalité och stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@simkev: Nä precis. Tänkte väl mest om det fanns något chassi där ute som jag inte vetat om tidigare CPU-kylare går att byta ut. Men man vill ju helst ha 2-3 120mm fläktplatser i chassit så att man kan få något duglig kylning.
PSU planerar jag på att byta ut, nuvarande nätagg är en 5-6 år gammalt nu. Men det bytet är jag inte helt säker på när det inträffar.

Ponera att jag då har ett kortare nätagg och en kylare lik Noctua NH-C14. Vad skulle du rekimmendera för chassi då som går att få tag på här i Sverige?

Med ett kortare nätagg och enbart en radiator så går det att få lite mindre chassi.
Skulle rekommendera ett Silverstone Sugo SG13 där du monterar nätagget med fläkten neråt och cpu kylaren så att fläkten blåser in i nätagget. Skulle vara optimalt med ett SFX-L nätagg så högre kylare får plats.
Ifall du vill ha ett mer diskret chassi där jag vet att du garanterat får plats med allt (lite osäker på hur det blir med din 3.5" disk i SG13) så kolla upp Cubitek Mini Cube.

Permalänk
Medlem

@simkev: Yes jag har hittat en kille som är villig att sälja sitt SFX-L nätagg till mig. Och processorkylaren går som sagt att byta ut om så skulle behövas.
Sugo-lådorna verkar riktigt bra, har kollat in dessa förut. Dock tycker jag att de är förskräckligt fula och skulle störa mig som attan på att ha ett sådant ståendes på skrivbordet :/

Permalänk
Medlem

@simkev: Har nu införskaffat ett SFX-L nätagg, och möjlighet att fixa någon annan CPU-kylare finns också.
Att det ska vara så svårt att hitta ett chassi med både form och funktion!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@TheYardbird: Jag är sugen på N1 som tidigare nämnt. Har även tittat på Raijintek Metis som även den tillverkas av Lian Li (Precis som N1 och DanCases A4).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ja jag har tittar på Metis också. Men jag ska kolla runt och se om mitt grafikkort får plats. Förmodligen blir det nog att modda till toppanelen på Metis i så fall och klämma dit 2st 120mm fläktar eller så får extra luftflöde. Kanske en i botten också. Då får man samma fläktuppsättning som på Metis storebror Styx.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@TheYardbird: Har för mig att Jonsbo och Raijintek i princip har likadana chassin utvändigt på ett par modeller. I toppen borde två fläktar gå in utan problem! Dock tror jag personligen att två fläktar är grymt overkill.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Proffsmobbare

Värt att nämna är att Raijintek Metis är av riktigt urusel kvalitet rakt igenom, vilket också återspeglas i priset.

Det är lövtunn aluminium som är pressad, inte fräst, så det är sylvassa presskanter överallt. Stommen i chassit är stål, inte aluminium så den väger en hel del för att vara ett "aluminiumchassi".

Blev inte alls imponerad av Metis efter många år med Lian Li.

Medföljande strömkabelsförlängningen bör också klassas som direkt farlig.

Permalänk
Medlem

Lian-Li Q33 tycker jag är väldigt intressant, verkar genomtänkt. Enda nackdelen är väl att man inte kan välja grafikkort hursomhelst, men det finns ju GTX 1070 på < 220mm nuförtiden.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

http://www.caselabs-store.com/bullet-bh2-mitx-case/

Detta kanske. Har beställt ett bh7, men kommer köra ett matx-system nån gång under nästa år.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Kanske, tänker dock att om jag kör 2 fläktar i toppen och sedan grafikkortets radiator vid utblåset som redan finns och sedan någon lågprofilkylare för CPU:n så bör det funka ganska bra.

Permalänk
Medlem

@Laine: Tråkigt :/ Skulle vilja ha ett PC-Q37 från Lian Li, men det kostar typ 2500kr. Satans massa pengar för ett chassi. Dock är det ju hög kvalité och lär vara något man har kvar i många år.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av TheYardbird:

@JaZid: Tråkigt :/ Skulle vilja ha ett PC-Q37 från Lian Li, men det kostar typ 2500kr. Satans massa pengar för ett chassi. Dock är det ju hög kvalité och lär vara något man har kvar i många år.

Kvaliteten är urusel, i förhållande till ett Lian Li. Chassit kostar också drygt 500 kronor, vilket i förhållande till tidigare påstående ändå kan klassa det som att man får vad man betalar för. Varken positivt eller negativt, det är inte extremt prisvärt - det är inte heller extremt överprisat.

Behöver du ett ITX-chassi och du har 500 kronor att lägga på det så finns Metis.