Problem med 144Hz på AOC G2460FQ och webhallens serviceavdelning

Permalänk
Medlem

Problem med 144Hz på AOC G2460FQ och webhallens serviceavdelning

Hej! Jag har ett problem med en skärm jag beställde från Webhallen och hoppas att någon här kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga. Jag ber på förhand om ursäkt för wall of text och om någonting är diffust kan jag försöka förklara tydligare.

Jag har sedan tidigare använt 144Hz skärmar och märker då otroligt stor skillnad mot en gammal hederlig 60Hz, därför antog jag när jag beställde denna skärm att den skulle vara som andra 144Hz skärmar, men märkte på en gång jag kopplade in den i datorn att den inte fungerar som den ska. Det är väldigt tydligt att den enbart levererar max 60Hz, så därför skickade jag in den till Webhallen och bad om en ny skärm alternativt att de lagade denna. Givetvis fick jag svaret att "den är OK, inga fel alls med frekvensen". Fick även betala 250 kronor för att (fördomar) någon på deras serviceavdelning bara kollat i skärmens meny att den påstår sig visa 144Hz(/fördomar), vilket jag tycker är vansinnigt. Ringde då deras kundservice som inte gav något svar utan bara att "serviceavdelningen påstår att den funkar, så då gör den det". Jag är dock ytterst skeptisk till det.

Jag har skrivit upp en lista på det tillvägagångssätt jag använt mig av och vad jag fått för resultat från det. Kanske någon här har förslag på någonting jag missat och kan testa?

* Noteras omedelbart att skärmen inte levererar de 144Hz som den påstår, trots att jag testat både Displayport-kabel och Dvi-D kabel till grafikkortet. Detta märks såväl i windowsskrivbordet som i spel som exempelvis CS:GO. Detta har även testats mot en annan 144Hz skärm där spelen flyter som de ska.

* Windowsskrivbordets inställningar är på 144Hz för den givna skärmen

* Nvidiainställningar är också satta till 144Hz

* Skärmens meny visar att den har 143Hz vertical rate

* Kopplade in en 60Hz skärm samtidigt och de har exakt samma upplevelse såväl i spel som i windowsskrivbordet (Min genomsnittliga FPS i spel ligger på runt 200 på de inställningar jag använder, så det är inga problem att övriga komponenter inte klarar av att leverera tillräcklig). Kopplade efter detta test ut 60Hz-skärmen.

* Kopplat in en annan 144Hz där man ser tydlig skillnad mot AOC-skärmen.

* Provat ominstallera flera olika drivrutiner från tillverkarens hemsida såväl som från den medföljande skivan.

* Installerat om drivrutinerna för grafikkortet

* Har även testat att ställa om skärmen i 100Hz och 120Hz men ingen som helst skillnad.

* Stängt av virtual sync Nvidias kontrollpanel men detta gjorde ingen skillnad

Jag testade även UFO-testet med likadana föremål som rör sig med olika frekvens. Spelade in detta med en videokamera i slow motion med 240FPS, vilket gör det möjligt att se om det är någon skillnad mellan de olika föremålens rörelser. I filmen syns det väldigt tydligt att skärmen mycket riktigt inte levererar högre än 60Hz trots att den är inställd på 120Hz i detta test. Föremålen rör sig med exakt samma frekvens.

För att visa vad jag menar bifogar jag även en länk till en video där en skärm fungerar som den ska: https://www.youtube.com/watch?v=QysJoWGdAxE

Har någon förslag som leder till en lösning skulle jag blir överlycklig, så all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag fick med en displayportkabel och dvi-D kabel med skärmen. Ingen av dem ger önskar resultat, tror du det skulle göra skillnad med ytterligare en annan kabel då? känns som så liten chans att det skulle vara fel på båda kablarna men ska prova med en väns kablage också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kabeln du får med skärmen är endast singel-länk och klarar ej 144hz.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

kabeln du får med skärmen är endast singel-länk och klarar ej 144hz.

Kabeln jag fick med var en dual-link, så vitt jag vet. Den hade inget mellanrum i mitten av alla pins(?) utan såg ut som denna: http://www.datapro.net/images/1148.jpg

Ska dock prova med någon kabel jag vet fungerar och se om jag får önskat resultat med den.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall kabeln är dålig (Displayport som inte orkar) eller felaktig (DVI single link) når man inte 144 Hz överhuvudtaget. Det går inte ens att ansluta i den frekvensen.

Frame-skippingtestet på testufo.com är väldigt bra för att med stillbild (och rätt kamera) dokumentera hur det hoppas över rutor.

Annars - har du haft möjlighet att köra skärmen mot annan dator? Jag har observerat liknande problem som du tidigare och då har det varit relaterat till något problem med grafikkortet. Det har löst sig med DDU och ominstallation.

Jag har också sett (under win10) exempel på där grafikkortsdrivrutin, windows och testufo anger att en viss frekvens används, till exempel 60 Hz. Men det hackar ändå ordentligt. Då har skärmen avslöjat att den egentligen matas med 30 Hz. Men det verkar inte riktigt vara ditt problem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall kabeln är dålig (Displayport som inte orkar) eller felaktig (DVI single link) når man inte 144 Hz överhuvudtaget. Det går inte ens att ansluta i den frekvensen.

Frame-skippingtestet på testufo.com är väldigt bra för att med stillbild (och rätt kamera) dokumentera hur det hoppas över rutor.

Annars - har du haft möjlighet att köra skärmen mot annan dator? Jag har observerat liknande problem som du tidigare och då har det varit relaterat till något problem med grafikkortet. Det har löst sig med DDU och ominstallation.

Jag har också sett (under win10) exempel på där grafikkortsdrivrutin, windows och testufo anger att en viss frekvens används, till exempel 60 Hz. Men det hackar ändå ordentligt. Då har skärmen avslöjat att den egentligen matas med 30 Hz. Men det verkar inte riktigt vara ditt problem här.

Tack för dina förslag, ska testa ikväll med en annan dator och se om den funkar som den ska! Jag har också tänkt att det kan vara något fel med grafikkortets drivrutiner men tanken har inte slagit mig att jag skulle testa ominstallation, utan bara uppdaterat. Får kämpa vidare helt enkelt och testa dina idéer, hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten update om någon är intresserad eller hamnar i liknande sits:

Det var mycket riktigt en defekt skärm. Efter att jag testat den på en mängd olika datorer och den betett sig likadant på alla datorer vi testade med flera olika kablar blev jag less och skrev ihop en ny felbeskrivning som var ännu mer detaljerad. Skickade in skärmen igen och då var det minsann riktigt att den var defekt. Nu väntar jag på leverans av en utbytesskärm så får jag se om fungerar som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Suitsup:

En liten update om någon är intresserad eller hamnar i liknande sits:

Det var mycket riktigt en defekt skärm. Efter att jag testat den på en mängd olika datorer och den betett sig likadant på alla datorer vi testade med flera olika kablar blev jag less och skrev ihop en ny felbeskrivning som var ännu mer detaljerad. Skickade in skärmen igen och då var det minsann riktigt att den var defekt. Nu väntar jag på leverans av en utbytesskärm så får jag se om fungerar som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Funderar på att köpa skärmen då den är på rea. Vet du om det bara var din skärm eller alla AOC G2460FQ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Funderar på att köpa skärmen då den är på rea. Vet du om det bara var din skärm eller alla AOC G2460FQ?

Har för mig att jag läste att det var någon till som hade beställt ungefär samtidigt som jag gjorde och hade liknande problem, men jag skulle tro att min var ett måndagsexemplar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Funderar på att köpa skärmen då den är på rea. Vet du om det bara var din skärm eller alla AOC G2460FQ?

Jag har skärmen och den fungerar helt underbart.

Permalänk
Medlem

Sätt på v-sync och se vilken vilken fps den låser sig på?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

fungerar denna skärm till AMD-kort eller det är bara till nvidia?

Permalänk
Medlem

Vill bara passa på att fråga hur det gick då jag såg denna tråd lite sent. Men AOC skickade ut en hel drös G2460FQ som det var fel på. Och även jag fick ett sådant exemplar, dock fick jag min bytt omgående efter att ha pratat med deras support och de var väl medvetna om bekymret.

https://www.youtube.com/watch?v=HS1Ih2k2SZg