Permalänk
Medlem

Har kvar min 3570k, vet fortfarande inte om det är värt att byta
Kör cpun i 4.4ghz svalt och stabilt.

Blir ju en del med 4000kr cpu, 2000kr moderkort, 1500-2000kr minne för kanske inte allt för mycket uppgradering.
Sen skulle man väll dock vilja ha en snabb M.2 SSD som OS enhet för skojs skull

Permalänk

Nu undrar jag: ska man vänta på att amd ska lansera sina modeller innan man köper en kaby lake?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Netonnet prishöjde precis rejält. Skulle köpa 7600 (icke k) för 2290 men uppdaterade och nu kostar den 2790. Skit också

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna utnyttja 3D-Xpoint på en 270-bräda med en 6XXX-processor?

Är lite kluven i om man verkligen behöver uppgradera denna generation :/

Permalänk
Medlem

Vad är största skillnaden på det gamla å nya moderkortet? Värt att köpa 270 när man ändå ska uppgradera?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Menade mest att man får en potatis för pengarna @Yoshman om man betalar 4000kr för en vanilla i7.

...och när en Sandy Bridge knappt flaskhalsar i dagens läge så tycker jag att du stirrar dig blind på 5GHz.

Men visst är det roligt med en CPU som klockar högt! Kan absolut uppskatta det.

Vet inte hur pass mycket du gillar potatis men om vi antar att du använder ordet i någon form av negativ betydelse så blir ditt inlägg rätt motsägelsefullt.

En i7-6800K är dyrare än i7-6700K/7700K och kommer i praktiken prestera sämre i väldigt nära 100 % av fallen. Svårt att se hur det är en förbättring.

Vidare skriver du senare att Sandy Bridge inte är en flaskhals i dagens läge, något som garanterat stämmer för en väldigt stor andel användare. Men det gör ju dyra modeller med många CPU-kärnor till ett ännu mer korkat val, eller?

ALLT som överhuvudtaget har CPU-delen som flaskhals skalar i det närmaste perfekt med högre enkeltrådprestanda. Få saker man kör på skrivbordet har perfekt skalning förbi två CPU-kärnor, extremt få saker har någon relevant skalning alls efter fyra kärnor.

Visst finns det saker som skalar med kärnor, men tar man t.ex. rendering och transcoding är båda exempel på saker som går ännu snabbare med GPGPU samt fixed-function kisel. Det senare finns i t.ex. 7700K men inte i 6800K/6900K, så i praktiken är den förra snabbare för mindre pengar och mindre ström i standardfallen (en CPU är långt mer generell så har man specialfall fungerar sällan fixed-function i kisel).

Finns absolut en lång rad saker där fixed-function inte är rimligt och där GPGPU inte är en bra lösning, men som ändå skalar lysande med CPU-kärnor. Någon får gärna upplysa mig om sådana fall som är relevanta för skrivbordet, för även om jag ser en rad fall så hamnar de alla inom vad man normalt kör på en server, datacenter eller superdator.

Och du har precis som mig en i7-5775C. Hur kan du tycka att den är prisvärd då den i praktiken har en enda fördel över i7-6700K: den presterar betydligt bättre på 65 W TDP. Bryr man sig inte om låg stömförbrukning (vilket var min orsak till att köpa denna, har ett spelmaskin som är ett miniITX bygge) så presterar idag i7-6700K lika bra eller bättre i praktiken allt utom någon enstaka speciell nisch (vissa typer av simulering äter RAM-bandbredd och där presterar i7-5775C riktigt bra tack vare eDRAM).

I Haswell/Broadwell har eDRAM flera nackdelar. T.ex. så tappar man 2 MB L3-cache då CPUn ser L3+L4 som en enda stor cache där all koherensinformation ligger i L3. 2 MB L3 försvinner därför då det håller cache-taggarna för L4. Detta gör kopplingen mellan L3 och L4 väldigt tight vilket begränsar utrymmet till höga frekvenser samt är komplext och därmed dyrt.

Skylake/Kaby Lake har en mycket bättre lösning för eDRAM. Där är eDRAM inte längre en del av CPUn, det är en del av minneskontrollern så påverkar inte frekvensutrymmet i CPUn, ingen L3-cachen försvinner och kanske viktigast: allt som använder DMA drar nytta av eDRAM (inte bara CPU och GPU), lite som en fattigmanns DDIO.

Skrivet av anon159643:

Ett givit köp för Bertil 96 och Agda 104, för oss som gör lite mer vid datorn samtidigt så behövs lite mer kräm och jag väntar på Zen. Oavsett vad för processor man behöver så hoppas jag Zen kan sänka priserna på alla processorer som 7600k och 7700k. Så mitt råd är nu att vänta om behovet ej är akut även om man tänker köpa en Intel.

Skämt åsido för vissa tillämpningar så är 7700k den bästa man kan ha idag, bara det att man tvingas köpa flera datorer och fördela lasten på om man gör krävande vid datorn. Så grymt, men dyrt blir det.
Alltså två stycken datorer med 7700k duger åt majoriteten av alla lite mer åt entusiasthållet (som även har servrar och dylikt), men för min egen del vill jag komma billigare undan. Fördelen med dubbla datorer är att man då verkligen får dubbla prestandan, annars är det hårddiskar och annat som kan vara en flaskhals.

Allt prat om att vissa program bara utnyttjar 6 kärnor etc, så gäller enbart för folk som än idag ej gör flera saker samtidigt vid datorn. T.ex. renderar filmer, kompilerar program etc samtidigt som de t.ex. spelar. (där som sagt dubbla datorer is the shit om ens plånbok tillåter detta)

Vad har svensson användaren för nytta av något mer än en högt klockad tvåkärnig modell med SMT?

Och undantaget några extrema nischer som videoredigering och ... (tja, det är nog allt jag kan komma på just nu), vilka begränsningar finns ens för power-users med högt klockade fyrkärninga modeller med SMT?

Virtualisering? Kanske om man tänker drifta på sin stationära, för utveckling och test är det långt viktigare att ha mycket RAM, snabb lagring och hög prestanda på sina VM-exit/enter (att få ens tänker på detta pekar väldigt mycket på att CPU-delen nästan aldrig är primär flaskhals vid virtualisering).

Rendering? Visst, men går betydligt snabbare att göra det på en GPU då det är ett (av relativt få) problemdomäner som lämpar sig för GPGPU.

Som jag skrev ovan: allt som överhuvudtaget begränsas av CPU blir snabbare med högre enkeltrådprestanda, väldigt få saker på skrivbordet ser någon relevant skalning efter 2-4 CPU-kärnor. Tar man bort spel och vissa former av programutveckling kan man kapa det till: väldigt få saker på skrivbordet ser något skalning alls efter två kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Vad har svensson användaren för nytta av något mer än en högt klockad tvåkärnig modell med SMT?

Varför behöver svenssons en ha det? De använder idag sin dator typ som en terminal där i princip allt körs på en annan server. Visst lite datakraft behövs för att spela upp youtubeklipp eller liknande, men det är inte mycket.

Skrivet av Yoshman:

Och undantaget några extrema nischer som videoredigering och ... (tja, det är nog allt jag kan komma på just nu), vilka begränsningar finns ens för power-users med högt klockade fyrkärninga modeller med SMT?

Typ alla som utvecklar lite större system så fungerar ej en 4kärning,. Sedan visst kan man köra allt på flera andra servrar och datorer, men det är omständligt att hela tiden dra igång ett gäng datorer. En 8 core cpu blir då en väldigt billig lösning för vanliga utvecklare.

Skrivet av Yoshman:

Virtualisering? Kanske om man tänker drifta på sin stationära, för utveckling och test är det långt viktigare att ha mycket RAM, snabb lagring och hög prestanda på sina VM-exit/enter (att få ens tänker på detta pekar väldigt mycket på att CPU-delen nästan aldrig är primär flaskhals vid virtualisering).

Vad som är flaskhalsen beror helt på vad man kör, nu när Samsung SSD 960 PRO är billig så är cpun för många ett stort problem.

Skrivet av Yoshman:

Som jag skrev ovan: allt som överhuvudtaget begränsas av CPU blir snabbare med högre enkeltrådprestanda, väldigt få saker på skrivbordet ser någon relevant skalning efter 2-4 CPU-kärnor. Tar man bort spel och vissa former av programutveckling kan man kapa det till: väldigt få saker på skrivbordet ser något skalning alls efter två kärnor.

Ta bort spel, program,varuutveckling, ja bortsett från videoredigering som du tidigare nämnde så finns det få anledningar för folk att skaffa snabbare datorer alls. Precis samma sak gäller grafikkort, ytterst få, man kan nästan avrunda det till ingen har behov av så snabba grafikkort som Geforce 1070 ändå finns det en marknad för det.

Detsamma gäller med det med 8 cores cpuerna, vi som har behov av detta eller mer är försumbara i förhållande till alla. Men väldigt många gör fler saker samtidigt. Som jag nu som kompilerar ett projekt där nästan 6 core går i max samtidigt som jag gör en massa annan dritt.
Detta med att låta datorn arbeta i timmar under tiden man gör helt andra saker på datorn blir bara vanligare för varje år.

Detta med att sitta och göra en sak i taget på datorn är förbi, sedan självklart är det rätta att använda sin dator som en terminal och låta servrar göra allt jobb. Men som sagt, kunna köra allt skit på en dator är enkelt och snabbt att komma igång med saker i. Det andra skapar en overhead tid.

Permalänk
Datavetare

@anon159643: får man fråga vad du utvecklar för mastodont-system om du inte klarar dig med en topp-of-the-line fyrkärning CPU för stationära?

För mig som bara sitter med OS-utveckling + tillhörande kringkomponenter på låga tiotals miljoner rader kod (embedded OS, enbart linuxkärnan är större än så) fungerar det lysande att utveckla på en U-serie laptop av toppmodell.

Behöver man bygga om allt ofta och accepterar det borde man ha löneavdrag för maskning, undantaget om man är tvingad att jobba med programvara som är feldesignad och därmed kräver att man sitter och tittar på snurrade siffror/bokstäver medan man sörplar kaffe.

Normalfallet vid utveckling är att man tänker, skriver och kör unit-tester. Något som långt mer beror av enkeltrådprestanda än att kunna köra över massor med CPU-kärnor.

Förstår absolut att prestandatester och stresstester för serverprogramvara måste köras på stora system, men i det läget behöver man en riktig server, d.v.s. 8-kärniga prosumer för skrivbordet räcker ändå ingenstans.

Kan du inte ge några konkreta exempel på där en 8-kärnig desktop CPU skulle vara bättre än de snabbaste 4-kärniga? Kanske finns, men jag har då i alla fall totalt missa dessa i så fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av kruso:

Netonnet prishöjde precis rejält. Skulle köpa 7600 (icke k) för 2290 men uppdaterade och nu kostar den 2790. Skit också

Jag såg 7700k gå från 3990:- till 4290:- till "varan är slut"

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

jean claude van damn det gick fort, nåväl min plan är att invänta den på inet iaf. på gott och ont. tur att man inte är fixerad av pengar för den lär säkert vara dyrare där när den kommer dit xD

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Avstängd

Vem vill ha intel när amd snart kommer med nya prylar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

@Johan86c: får man fråga vad du utvecklar för mastodont-system om du inte klarar dig med en topp-of-the-line fyrkärning CPU för stationära?

Överordnade system som sköter om det mesta, detta finns inom mängder av områden. Se det som huvuddatorn i en bil, fast i mitt fall kan det istället vara en hel fabrik. Så mina system ser till att t.ex. produktionen i en fabrik med ett par hundra anställda är igång, går mitt system ner så får de anställda rast.

Skrivet av Yoshman:

För mig som bara sitter med OS-utveckling + tillhörande kringkomponenter på låga tiotals miljoner rader kod (embedded OS, enbart linuxkärnan är större än så) fungerar det lysande att utveckla på en U-serie laptop av toppmodell.

Beroende på vad du gör så hade det fungerat med vilken dator som helst. Att skriva kod är ju inte det som är krävande, problemet är när man ska dra igång lite större system och med system så syftar jag inte på en enda dator. Operativsystemutveckling ser jag som matematik, det kan vara otroligt komplicerat och man kan få ett Nobelpris, men beroende på vad man gör så behöver man kanske ändå inte ha en så kraftig dator.

Skrivet av Yoshman:

Behöver man bygga om allt ofta och accepterar det borde man ha löneavdrag för maskning, undantaget om man är tvingad att jobba med programvara som är feldesignad och därmed kräver att man sitter och tittar på snurrade siffror/bokstäver medan man sörplar kaffe.

Låter som du jobbar fel, då det är vanligt att man har byggservrar som gör detta. Men på samma sätt jobbar jag också fel, för egentligen ska precis allt köras på servrar och ens dator ska enbart vara en terminal. Verkligheten med all overhead i form av tid och pengar som det kostar att jobba riktigt, leder till att man ej gör det. Och ens personliga dator kör en massa dritt.
Det är lätt för dem som jobbar i ett projekt, men säg att man har 30 aktiva kunder med olika system, overheadtiden att sätta upp de alla riktigt gör att man ej gör det.

Skrivet av Yoshman:

Kan du inte ge några konkreta exempel på där en 8-kärnig desktop CPU skulle vara bättre än de snabbaste 4-kärniga? Kanske finns, men jag har då i alla fall totalt missa dessa i så fall.

Om du syftar på nyaste Zen VS 7700k, så lär tiden utvisa hur bra Zen presterar, Men för vanligt folk som sysslar med videoredigering och annat när de spelar så lär Zen vara ett intressant alternativ. Även för de som sysslar med enklare programmering, jag själv har t.ex. Exceldokument som tar flera timmar för excel att bearbeta och det kan den göra samtidigt som annat.
'Självklart hade lösningen gått snabbare i annat redskap än excel, men tiden det tar att slänga ihop är dyrbar.

Om du syftar då existerande 8 kärniga Intelprocessoer så är det ockerpriser utan dess like, ytterst få privatpersoner är det en smart ide att köpa såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom som vill ha lite bättre prestanda?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Låter som du jobbar fel, då det är vanligt att man har byggservrar som gör detta. Men på samma sätt jobbar jag också fel, för egentligen ska precis allt köras på servrar och ens dator ska enbart vara en terminal. Verkligheten med all overhead i form av tid och pengar som det kostar att jobba riktigt, leder till att man ej gör det.

Vi har faktiskt byggservers och därför blir ju en kraftig lokal bygg-dator totalt meningslös. Men rent generellt är det knappast speciellt vanligt med byggservers för varje enskild utvecklare, det är något man endast har för automatiskt testing (och då mer för man måste ha det av praktiska skäl än som en prestandaoptimering). Så ville inte dra in detta.

"Agile" är däremot på ropet, för att kunna göra kontinuerlig integration krävs kontinuerlig testning. Så i praktiken sitter man väldigt ofta med cykeln: tänk, skriv, bygg, testa, tänk, skriv, bygg, testa. Byggsteget är i detta fall helt begränsat av enkeltrådprestand då man typiskt bara modifierar en fil.

Skrivet av anon159643:

Om du syftar på nyaste Zen VS 7700k, så lär tiden utvisa hur bra Zen presterar, Men för vanligt folk som sysslar med videoredigering och annat när de spelar så lär Zen vara ett intressant alternativ. Även för de som sysslar med enklare programmering, jag själv har t.ex. Exceldokument som tar över en timma för excel att bearbeta och det kan den göra samtidigt som annat.
'Självklart hade lösningen gått snabbare i annat redskap än excel, men tiden det tar att slänga ihop är dyrbar.

Om du syftar då existerande 8 kärniga Intelprocessoer så är det ockerpriser utan dess like, ytterst får privatpersoner är det en smart ide att köpa såna.

Syftade inte på någon speciell modell, utan rent generellt: ge konkreta exempel på där en CPU med fler än fyra kärnor men där varje kärna är lägre klockad är en fördel på skrivbordet.

Och håller med om att E-serien är orimligt dyr om man överhuvudtaget bryr sig om prestanda/pris, det är idag en produkt för "stupid rich" (som Dilbert skulle lagt fram det ).

Men då du nämner Ryzen: vi får anta att SR7 kommer kosta mer än i7-7700K men den kommer prestera sämre per CPU-kärna. Nämn tre konkreta exempel där det är rationellt att välja SR7 över i7-7700K. Vi har videoredigering, håller med: den ~promillen av marknaden som jobbar med det har absolut nytta av många kärnor och detta är inget som GPUer kan göra effektivare.

Spel, programutveckling, webbapplikationer, stora excel-snurror, data-sökning med t.ex. regulgära uttryck och rent allmän respons från systemet kommer vara bättre med färre men snabbare kärnor för inget av det skalar perfekt med kärnor (vissa saker skalar inte alls, t.ex. nästan allt skrivet i JavaScript vilket är en ökande andel).

Säger inte att E-serien och SR7 är sega på skrivbordet, vad jag säger är att de som tycker i7-7700K är dyr för att i nästa andetag pusha E-serie/SR7 ter sig för mig rätt irrationella då de pushar för något som har ännu sämre pris/prestanda kvot (om jag nu inte helt missat en rad områden på skrivbordet där det är bättre med fler men lägre klockade kärnor).

Finns inget magiskt med just fyra kärnor. Är övertygad att Intel inte klockat sina i3or högre just därför att man inser att en sådan manöver hade tagit bort försäljning från en mer lukrativ produkt.

I framtiden kanske 6- och 8-kärnors modellerna blir de högst klockade, i det läget ser jag dessa modeller som toppvalet för skrivbordets power-users. Enkeltrådprestanda är kung på skrivbordet, det går inte att blunda för (fråga alla mobiltillverkare som gick på 8 kycklingar när Apple gick på 2 oxar, den senare är eoner bättre i praktiken även fast den "förlorar" vissa benchmarks...).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Då tycker jag att du är motsägelsefull @Yoshman om du tycker att Kaby är prisvärd och jämför den med broadwell.

Du vet mycket väl att broadwell med iris pro och L4-cache är en dyrare historia att tillverka.

Och! Om en Sandy inte flaskade singelkort i någon vidare utsträckning så hur skulle en sexkärnig 6800k göra det då?

Men visst. Betala mer för mindre du bara.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Då tycker jag att du är motsägelsefull @Yoshman om du tycker att Kaby är prisvärd och jämför den med broadwell.

Du vet mycket väl att broadwell med iris pro och L4-cache är en dyrare historia att tillverka.

Jämför i7-5775C och i7-7700K. De kostar ungefär lika mycket, den senare kommer vara snabbare på i princip allt (redan i7-6700K är snabbare på i princip allt, tidiga tester var lite missvisande p.g.a. omogna moderkort idag är jämförelsen 5775C vs 6700k ingen kul läsning om man äger den förra..).

Varför skulle jag bry mig om att den förra är dyrare för Intel att tillverkare? Enda jag borde bry mig om är hur väl den löser mina problem och i detta fall är den senare på alla sätt, utom TDP, likvärdig eller bättre.

Så endera är båda ovärda sitt pris, men i det läget blir t.ex. i7-6800k än mer ovärd då den är dyrare och i7-7700K kommer i praktiken vara snabbare på >90 % av allt en power-user gör.

D.v.s. min invändning var främst mot att klaga på i7-7700K för att sedan pusha för något som har ännu sämre prestanda/pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tror det får bli en 7700K nästa år då min 2600K har hängt med väldigt länge nu, inköptes 2011-02-20, så snart 6 år gammal.

Varför uppgradera till mer av samma?

hade jag varit du hade jag dragit på stort å hoppat på mer kärnor. Iof ska jag inte säga nått hoppade från 3770k till q6600 till 6700 men jag var tvungen, aldrig att jag hade gjort ett hopp direkt från 3770k-6700.
Å det gäller så klart dig med 2600k-7700k e bara slöseri med pengar. Du får nån enstaka mer fps med ett top of the line graffe@låga upplösningar, men sen då?

Jag kör hellre på nått nytt å spännande än hasar kvar vid fyra kärnor.
Nu när surfandet börjar ta så jäkla mycket samt eventuellt andra program så behöver man mer kärnor för att kunna spela utan problem när allt sånt e på i bakgrunden.
@Yoshman, hur ofta spelar du med allt på i bakgrunden? Som jag påpekat så kräver enbart surfandet en del nu å det ihop med spel blir ju redan krävande på en 4c/8t plattform.

Köp nått med mer kärnor ananrs e det bortkastade pengar

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Haha dagens fail 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Dom som vill ha lite bättre prestanda?

Hur vet du det när varken Intel eller AMD har släppt sina än?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

Köp nått med mer kärnor ananrs e det bortkastade pengar

Nej, det är ju just vad det inte är.
Läs Yoshmans senaste inlägg i tråden eller läs lite spel-benchmarks med Broadwell-E processorer.

Inte nog med att de har en lägre stock-frekvens, de blir också svåra att överklocka till samma frekvenser som vanliga i7'or p.g.a alla kärnor som behöver kylas.
Det är bortkastade pengar om man spelar även om det ger en stor E-penis.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Nej, det är ju just vad det inte är.
Läs Yoshmans senaste inlägg i tråden eller läs lite spel-benchmarks med Broadwell-E processorer.

Inte nog med att de har en lägre stock-frekvens, de blir också svåra att överklocka till samma frekvenser som vanliga i7'or p.g.a alla kärnor som behöver kylas.
Det är bortkastade pengar om man spelar även om det ger en stor E-penis.

tror inte nån kan övertala mig när jag själv anser mig behöva mer än sleten skylake för enbart spel+surf. Lägg till eventulla cad/ps program i bakgrunden... mm, så övertalad jag e

Jag tar hellre en/två fps lägre över stuttering...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

till varan säljs inte längre...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

tror inte nån kan övertala mig när jag själv anser mig behöva mer än sleten skylake för enbart spel+surf. Lägg till eventulla cad/ps program i bakgrunden... mm, så övertalad jag e

Jag tar hellre en/två fps lägre över stuttering...

Då vet jag inte vad för typ av surf du gör medan du spelar men jag tvivlar väldigt starkt på att några webbläsar-tabs i baskgrunden påverkar dina framtimes... det kan du gärna göra ett vetenskapligt test på och lägga upp på Youtube i så fall.

CAD-program är ju däremot en helt annan grej men det håller väl förmodligen 0.00001% av alla gamers på med medan de spelar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Då vet jag inte vad för typ av surf du gör medan du spelar men jag tvivlar väldigt starkt på att några webbläsar-tabs i baskgrunden påverkar dina framtimes... det kan du gärna göra ett vetenskapligt test på och lägga upp på Youtube i så fall.

CAD-program är ju däremot en helt annan grej men det håller väl förmodligen 0.00001% av alla gamers på med medan de spelar.

Tog det(cad/ps)som exempel, dvs att man kanske har några program som kanske kräver mer resurser än brukligt...

youtubeflikar/flash å lite sånt + spel blir rätt krävande och om nån flik av nån anledning går upp i för mycket load så blir ju stuttering.

samma händer ju när man har för svag cpu jue.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

till varan säljs inte längre...

ja det var det jag menade

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Föredetting
Citat:

Utrustad med Intel® Turbo Boost Technology 2,0 kommer datorn att ha oöverträffad kraft och känslighet för att hjälpa din produktivitet skjuta i höjden. Smidig streaming och HD-underhållning möjliggör uppslukande 4K och 360-upplevelser för otroligt levande spel och anmärkningsvärd video/foto-visning.

Sign me the fuck up. Svengelska, fuck yeah. Speciellt anmärkningsvärd video/foto-visning är något jag sett fram emot.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Jämför i7-5775C och i7-7700K. De kostar ungefär lika mycket, den senare kommer vara snabbare på i princip allt (redan i7-6700K är snabbare på i princip allt, tidiga tester var lite missvisande p.g.a. omogna moderkort idag är jämförelsen 5775C vs 6700k ingen kul läsning om man äger den förra..).

Varför skulle jag bry mig om att den förra är dyrare för Intel att tillverkare? Enda jag borde bry mig om är hur väl den löser mina problem och i detta fall är den senare på alla sätt, utom TDP, likvärdig eller bättre.

Så endera är båda ovärda sitt pris, men i det läget blir t.ex. i7-6800k än mer ovärd då den är dyrare och i7-7700K kommer i praktiken vara snabbare på >90 % av allt en power-user gör.

D.v.s. min invändning var främst mot att klaga på i7-7700K för att sedan pusha för något som har ännu sämre prestanda/pris.

Om du tycker att en sexkärnig är sämre än en fyrkärnig så får du tycka det.

Lol

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chipw00t:

Lol

Jag tror Yoshman talar specifikt om spel och där är en 6800K över lag sämre än en i7 6700K/7700K ja.
Detta på grund av de lägre klockfrekvenserna direkt ur kartong och att en högre överklockning är svårare att få till med så många kärnor som @Serzarian nämnde.

Sen har ju Skylake lite högre IPC än Broadwell-E så vitt jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Lol

Håller med dig tot. Numera gör ingen en sak åt gången. vem stänger ner nått för att man ska dra igång ex ett spel. Å det e ännu värre nu när alla e vana med sina mobiler å hoppar mella sina "appar". ångrar starkt att jag inte köpte en äldre 8 kärnig maskin istället för en 4 kärnig bajslake

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

Håller med dig tot. Ingen gör en sak åt gången nu, vem stänger ner nått för att man ska dra igång ex ett spel. Å det e ännu värre nu när alla e vana med sina mobiler å hoppar mella sina "appar". ångrar starkt att jag inte köpte en äldre 8 kärnig maskin mot 4 kärnig bajslake

Du vet att det enda som behövs för att hålla igång flera applikationer är mängden RAM va?
Det enda som faktiskt tar CPU-kraft när det gäller sådan multitasking skulle väl vara om man har ett intresse att se på 3 Youtube-videos i 4K samtidigt som man spelar.

Visa signatur