Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer?

Permalänk
Avstängd

Har du hört talas om Skatt? Det är den avgiften som handlaren betalar för att staliga (kommunala) städare skall plocka upp skiten.

Skrivet av DST:

tycker faktiskt att det läggs på någon slags avgift iaf, typ nerskräpnings avgift när man köper dem. E ju så jäkla äckligt att se skiten ligga där å skräpa i flera dagar efteråt.

Sen borde alla som röker ute på stan åka på en sån avgift oxå. 100kr extra per ciggpacket, e ju inte mer än rätt.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Är redan förbjudet att skjuta fyrferkeripjäser utan polisens tillstånd (även på nyårsafton även fast de har överseende då).

Men du vill ha förbud att inneha/införskaffa?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte pyrotekniken, det är ju den som hanterar den. Mer stränga regler för att få köpa hade dock inte suttit fel alls! Idioter som förstör för alla andra bör inte vara normen för ett förbud.

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

@DST:

Då skulle man behöva skatt eller böter på nästan allt. 200kr i fettskatt om en tjockis köper en Bigmac, tjockisar kostar en massa dem med

Edit: Nu var detta bara ett exempel så var snäll och ta inte illa upp.

Kanske lite för långt att gå, de har redan problem när de ska skriva på försäkringar å så jue.
Men att det ligger äckliga fimpar eller massa skräp efter fyrverkerierna e ju en annan 5a.
Hur ofta ser du tjockisar ligga å skräpa på marken efter att de gottat sig?

Skrivet av Neonodia:

Har du hört talas om Skatt? Det är den avgiften som handlaren betalar för att staliga (kommunala) städare skall plocka upp skiten.

Nope inte samma sak, de har antagligen ledigt de dagarna

Sen om man ska vara ärlig, har du ens sett hur vägarna å så ser ut på vintern när det e snö/is å så?
Skattemedlen verkar inte gå till sånt, iaf ingen prio.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Är det upp till dig att avgöra det? Varför lägger folk isåfall massa pengar på raketer varje år om de inte tillför något...

Och där kom dem : "Marknaden vet alltid bäst". Och det skulle alltså vara argumentet. Det folk betalar för är alltså sånt vi ska ha. Det avgör alla eventuella invändningar.

Jag tror helt och fullt att firande och traditioner går att ersätta på olika sätt. Vill man prompt ha ljusspel i himlen går det utmärkt att ersätta med strålkastare mot feta fontäner och mot skyn. Det är ingen mänsklig rättighet att få fira med just pyroteknik, det tillför inget särskilt i sig.

Skrivet av Rasmus117:

Du gillar inte att ha kul?

Går att ha kul på många andra sätt. Raketer är som rökning, kanske kul för brukaren men en olägenhet för alla andra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Nu har det verkligen eskalerat med raketbeskjutningar mot ambulanser, bussar och civila.
Polisen klagar på att dom blir beskjutna när dom åker ut på utryckningar, VARFÖR förbjuder man inte bara all försäljning av pyroteknik till privatpersoner?
Det ska väl till ett dödsfall innan man utfärdar ett förbud.

Varför kan man inte förbjuda cigaretter eller alkohol dom sakerna dödar ju tusentals människor varje år genom rattfylla/alkoholism och cancer.
Varför kan man inte förbjuda krig eller Skjutvapen dom sakerna dödar ju miljontals människor varje år.

för att et "förbud" ska fungera så behövs det globalt inte bara lilla landet Sverige, annars kan man snabbt få en svart marknad av dessa illegala saker som folk uppenbarligen köper utomlands när det gäller knallskott&smällare (som är förbjudna så är väl Turkiet,Thailand,Kina troliga länder).

idealistiskt så skulle det ju vara en väldigt bra ide förbjuda dom saker som gör att vissa personer kan skada andra..
Realistiskt så måste man till slut inse att fler förbud bara gör att det liknar lite mer ett kommunistiskt samhälle där nån annan säger åt dig vad du kan göra..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@DST: Håller med om att det inte ser trevligt ut alls, dock så kommer utsläpp i många former och just överviktiga både släpper ut samt kostar en massa. jag tror inte vi kan begränsa varken det ena eller andra, rökförbud här och där tycker jag dock är en bra insats.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Finland har förbud alla dagar utan nyårsafton 18-01 tror jag. Låter som ett bra förslag. Tycker man kan jämnställa fyrverkerier med sprängämnen, med samma straffsats, speciellt ungdomar i vissa områden... 6månaders fängelse blir la bra? Har själv bott i biskobsgården, smällare där flera ggr i veckan, vilket skapar en väldig otrygghet. Att det dessutom skjuts mot folk ät ju helt sjukt. Näää förbjud skiten helt och hållet istället, det är fan ingen rättighet att skjuta med raketer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Och där kom dem : "Marknaden vet alltid bäst". Och det skulle alltså vara argumentet. Det folk betalar för är alltså sånt vi ska ha. Det avgör alla eventuella invändningar.

Jag tror helt och fullt att firande och traditioner går att ersätta på olika sätt. Vill man prompt ha ljusspel i himlen går det utmärkt att ersätta med strålkastare mot feta fontäner och mot skyn. Det är ingen mänsklig rättighet att få fira med just pyroteknik, det tillför inget särskilt i sig.

Går att ha kul på många andra sätt. Raketer är som rökning, kanske kul för brukaren men en olägenhet för alla andra.

Det tillför kul!

Och självklart kan inte marknaden avgöra allt och det har jag inte heller sagt! Hade marknaden vetat bäst hade ju droger, vapen och prostitution varit varit helt ok för att nämna några få saker. Vad jag menar är att det inte kan vara upp till någon arg surgubbe som skriker högt för att få till förbud, sådana förbud måste få stöd av en stor del av befolkningen för att sedan bli till lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vi kan inte hålla på att förbjuda grejer för att vissa missköter sig.
Hårdare straff vid brott än enda lösningen. Inför dödsstraff, billigt och bra.

Sant, men är raketer en mänsklig rättighet? Det är ett konstgjort påfund som egentligen inte tillför något i positivt bemärkelse ; det låter, det skrämmer djur, det skräpar ner, är ofta inte speciellt imponerande och kan dessutom orsaka både person som materiella skador medan man bränner upp pengar på rekordtid.

Nä, tacka vet jag i Budapest, Ungern där militären står (stod?) för fyrverkeriet. 30 minuter spektakel av klass. Eller gamla hederliga Vattenfestivalen, samma upplägg. För skall det smällas så ska det göras med stil

P.S. Hårdare straff har aldrig och kommer aldrig hjälpa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det jobbas ju hårt för att förbjuda legala skjutvapen (trotts att de används exceptionellt sällan i brottsliga syften och även om du räknar legala vapen som blivit stulna etc och gjorts illegala, då illegala vapen utan historik enklare importeras från andra länder) för att samhället har problem med illegala skjutvapen. Det är ganska lätt att räkna ut att det inte hjälper. Vi legala vapeninnehavare straffas med hårda regler (inget emot att det skall vara reglerat) och buset fortsätter att skjuta varandra mitt i stan.

Samma sak som att kraftiga laserpekare blev förbjudna för att nötter gillar o lysa in i bussar, spårvagnar, bilar och hem och på polis osv. Nu hindras folk med sunt förnuft men är det borta i förorterna eller bland snorungarna ? Nej..

Förbjud fyrverkerierna ? Svensson, Johansson, Larsson och Nilsson kommer kanske inte skjuta så mycket, men Olsson, Karlsson och Jönsson som känner folk i "utlandet" och ändå får tag på det kommer skjuta ändå. Precis som det skjuts illegala importfyrverkerier idag också..
Drabbas idioterna ? Knappast.. Hemmagjorda bomber kanske blir ännu vanligare med ännu fler sargade händer, ögon och ansikten.
Lite som när smällare försvann, istället började många (jag är helt oskyldig... ) laborera med den explosiva satsen i div andra raketer och kanoner, vilka är synnerligen potenta. Hur farligt var det med lite småsmällare egentligen ?
Jag har som tur va hamstrat en ask i gömmorna till minne av förr

Den bästa lagen, som skulle kunna ersätta många lagar vore: Förbjud avsaknad av sunt förnuft, förstånd och korkade människor. Men...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Och där kom dem : "Marknaden vet alltid bäst". Och det skulle alltså vara argumentet. Det folk betalar för är alltså sånt vi ska ha. Det avgör alla eventuella invändningar.

Jag tror helt och fullt att firande och traditioner går att ersätta på olika sätt. Vill man prompt ha ljusspel i himlen går det utmärkt att ersätta med strålkastare mot feta fontäner och mot skyn. Det är ingen mänsklig rättighet att få fira med just pyroteknik, det tillför inget särskilt i sig.

Går att ha kul på många andra sätt. Raketer är som rökning, kanske kul för brukaren men en olägenhet för alla andra.

Lås in dig då så vi normalt folk får ha kul?

Permalänk
Medlem

Förbjud allt bara folk är ändå för dumma för att ta ansvar så låt staten få fullständig makt och ta över precis allt som som gamla på goda CCCP tiden, el Öst Tyskland och härliga gamla Stasi mhh blir alldeles mjuk i själen bara jag tänker på det.

Nej står hellre ut någon vecka per år helt ärligt, med det sagt så visst det finns det spån som inte borde ha tillgång helt klart och kanske begränsad tillgång och säljande av fyrverkerier under max en dag el vad vet jag?

Skjutvapen och USA går helt klart djupare, mainstream media hjälper ju inte direkt till och målar upp en rättvis bild här heller och går man igenom statistik så verkar det inte vara lagliga vapen där höger extrema stollar avrättar folk för skoj skull dagarna i ända.
Knappast en rättvis bild, kolla Chicago tex och vapenfria zoner, knappast laglydigt folk med licens som utför majoriteten av vansinnesskjutningar där så hur skulle tex ett indragande av licencer för laglydiga männsikor förhindra ett skvatt av ren gangsteraktivitet el slum skjutningar (som står för en klar majoritet)? Nu används fordon i var och varannan terrorist akt, förbjud fordon (el snarare förare vänta bara), sen skiftnycklar, kanske skruvmejslar, varför inte PSUs dom väger en del och kan def användas till att avrätta någon så varför inte särskilda licenser att bygga dator? Problemet är inte verktygen utan männsikorna bakom dom men visst det ska inte vara enkelt att få tag i farliga föremål men en gräns måste dras snart och jag personligen vill iaf inte ge upp mer av min frihet snart och jag vet att det aldrig kommer ge mig mer säkerhet, det förstod stora män för hundratals år sedan som både skrev om det samt varnade oss redan då.

Liknande situation gällande fyrverkerier när jag tänker på det, i finare villaområdena går det ju ofta lite lugnare till än här i Husby centrum, hmm undrar varför tänk efter gott folk.

Permalänk
Medlem

Min hund led fruktansvärt av alla raketer, fick diarréer som varade i dagar och låg bara och skakade. Gick inte att få kontakt med henne i det tillståndet.

Har inget emot raketerna, vi drog ut på landet för att försöka undvika dem. Dock är problemet att folk skjuter lite då och då, vilket gjorde att det var ett lotteri om en promenad skulle gå bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vi kan inte förbjuda allt som är ens lite farligt men problemet ligger mycket i att man inte tar ansvaret att veta vad man ger sig in i eller vad man håller på med.
"Att skjuta upp en liten raket är väl inget?!" "Jag bar bara druckit lite, klart jag kan köra" "Självfallet jag kan byta strömbrytaren utan att bryta strömmen!" "Lösenordet "sommar" är ju säkert - vem kan kunna komma på det?!"
Kortfattat: idioter

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte att något kommer att hända på länge. Men tycker att frågan har tagits upp mer i år och hoppas att i framtiden vi kan få en förändring.

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig bestämd mig för "nyårs grej" för tycker det är löjligt om jag ska förlora vikt eller göra saker så gör jag bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

@DST:

Då skulle man behöva skatt eller böter på nästan allt. 200kr i fettskatt om en tjockis köper en Bigmac, tjockisar kostar en massa dem med

Edit: Nu var detta bara ett exempel så var snäll och ta inte illa upp.

Eller en puckoskatt. 200kr i skatt varje gång en idiot uttalar sig. Idioter kostar säkerligen samhället mer än någon annan grupp.

Bara ett exempel...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Jag är inte förvånad. Det är bara lågbegåvade som köper och skjuter raketer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nu har det verkligen eskalerat med raketbeskjutningar mot ambulanser, bussar och civila.
Polisen klagar på att dom blir beskjutna när dom åker ut på utryckningar, VARFÖR förbjuder man inte bara all försäljning av pyroteknik till privatpersoner?
Det ska väl till ett dödsfall innan man utfärdar ett förbud.

Varför kan vi inte förbjuda bilar för att folk kör för fort och inte följer andra trafikregler? Varför kan vi inte förbjuda alkohol för att folk inte kan hantera det och döda folk årligen pågrund av det (alkohol+bil alkoholism osv) varför kan vi inte förbjuda rökning då det kostar oss skattebetalare massvis med pengar? Finns massvis att förbjuda men tyvärr är det den tråkiga vägen att gå i min mening. Se istället till att ungdomar inte får tag på sakerna.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av raoul_duke:

Jag är inte förvånad. Det är bara lågbegåvade som köper och skjuter raketer.

Akta dig så du inte skär dig på den där vassa kanten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hårdare straff och mer resurser för att ta hand om sådana svin helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Angrip orsakerna istället för symptomen. Visst blev en och annan utsatt för smällare för i tiden, men detta med att attackera blåljuspersonal är ett nytt fenomen som våra politiker har kämpat hårt för att få.

Angående smällare och raketer så finns det längre inga roliga för konsumenter enligt mitt tycke, först tog de bort smällarna, sedan minskade de ner krutet i raketterna så man får ha en hörapparat för att kunna höra dem http://www.dn.se/ekonomi/sista-nyaret-med-livsfarliga-raketer...

Inte där sagt att de ej är livsfarliga, men det roliga är borta kvar är bara det farliga.

Permalänk
Medlem

Läste en artikel från nyTeknik där överskriften var att vi svenskar bränner av fyrverkeri för en kvarts miljard.
Så där har vi det mina vänner, precis som med alkohol, cigg och allt annat som troligtvis skulle förbjudas eller starkt regleras om det uppfanns idag.
Det är pengarna som styr, så varje år tvingas jag se min hund lida i dagar före och efter nyår.

Så enkelt, så djävla inihelvetes dumt.

God fortsättning på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det tillför kul!

Och självklart kan inte marknaden avgöra allt och det har jag inte heller sagt! Hade marknaden vetat bäst hade ju droger, vapen och prostitution varit varit helt ok för att nämna några få saker. Vad jag menar är att det inte kan vara upp till någon arg surgubbe som skriker högt för att få till förbud, sådana förbud måste få stöd av en stor del av befolkningen för att sedan bli till lag.

Skrivet av Rasmus117:

Lås in dig då så vi normalt folk får ha kul?

Går att ha kul på många sätt utan att vara av ondo för andra. Det handlar om påtaglig risk för hörselskador och brännskador, det är verkligen inte surgubbefasoner.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

text
varför kan vi inte förbjuda rökning då det kostar oss skattebetalare massvis med pengar?
text

Om du inte röker själv kostar det dig som skattebetalare inte så mycket (om ens något). Det gör vi som själva som röker genom tobaksskatten tycker jag. vi betalar 1,51 kr per cig plus lite från vad handlaren tar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Min hund led fruktansvärt av alla raketer, fick diarréer som varade i dagar och låg bara och skakade. Gick inte att få kontakt med henne i det tillståndet.

Har inget emot raketerna, vi drog ut på landet för att försöka undvika dem. Dock är problemet att folk skjuter lite då och då, vilket gjorde att det var ett lotteri om en promenad skulle gå bra.

Jo har varit där själv och fick träna hunden att ta det bättre vilket såklart är tidskrävande och svårt så lider med dig och hunden i det avseendet, fruktansvärt svårt att hitta lösningar som passar oss alla och lite får vi allt tåla ibland men hunden? Svårt men kul att höra att du har någonstans att ta vägen med hunden iaf, frinns ingen perfekt lösning vad jag kan se iaf och irriterar mig också på det meningslösa smällandet dygnet runt följt at tonåringar som gapar, tänk om alla hade hög moral och kunde avgöra vad som är ok själva samt kanske t.o.m föräldrar som tar sitt ansvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Går att ha kul på många sätt utan att vara av ondo för andra. Det handlar om påtaglig risk för hörselskador och brännskador, det är verkligen inte surgubbefasoner.

Hörselskador kan du få varsomhelst och brännskador kan du få i köket, försök inte förmedla att göra världen till ett "safe space" du stör dig på något så litet men vill förstöra för majoriteten så tycker jag nog allt att du kan låsa in dig tills du tycker faran är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Inför dödsstraff, billigt och bra.

Håller med dig!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Om du inte röker själv kostar det dig som skattebetalare inte så mycket (om ens något). Det gör vi som själva som röker genom tobaksskatten tycker jag. vi betalar 1,51 kr per cig plus lite från vad handlaren tar.

Det gör det visst, passiv rökning är lika skadlig, för att inte tala om olägenheten som alla förbannat oförskämda rökare ger upphov till som ska sprida sitt skit varhelst de befinner sig utan hänsyn. Tobaksskatten bekostar inte alla skador som uppstår till följd av tobaksbruk.

Skrivet av Rasmus117:

Hörselskador kan du få varsomhelst och brännskador kan du få i köket, försök inte förmedla att göra världen till ett "safe space" du stör dig på något så litet men vill förstöra för majoriteten så tycker jag nog allt att du kan låsa in dig tills du tycker faran är över.

Riskerna för sådana skador är väldigt mycket större i samband med pyroteknik, även om det görs "rätt". Sot och glöd som är kvar kan falla in i ögonen utan större ansträngning och orsaka skada, själv råkat ut för det. Att du är ignorant och hänsynslös kan inte jag hjälpa. Lås in dig själv istället.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian