Windows 10 Creators Update lägger till möjligheten att skjuta upp uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Creators Update lägger till möjligheten att skjuta upp uppdateringar

I och med nästa stora uppdatering av Windows 10 implementeras en funktion som efterfrågats av många, nämligen möjligheten att skjuta upp automatiska uppdateringar i operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Åh men va snällt... Kanske ge tillbaka kontrollen VILKA uppdateringar också istället för "allt eller inget" som gäller nu?

Permalänk
Medlem

Okej... jag är officiellt förvånad.
Har de... lyssnat??

Dock så gäller det bara de uppdateringar de väljer, vilket typ gör det hela lite värdelöst. Man skjuter inte upp dem för att jävlas med MS, man skjuter upp dem för man håller på med något man inte vill avbryta.

Den kanske är lite i rätt riktning dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Åh men va snällt... Kanske ge tillbaka kontrollen VILKA uppdateringar också istället för "allt eller inget" som gäller nu?

Ett av dom större problemen med Windows 10 är just det. Men Windows Update Mini Tool fixar det problemet. Fungerar exakt som Windows Update från 7an och 8.1. Man får se och välja vilka uppdateringar man vill han eller gömma. Andra problemet är all skit som är förinstallerat samt att UWP är så mycket segare än Win32 motsvarigheterna. Får hoppas på att Windows 10 optimeras mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Förklara mini Tool ytterligare.
Permalänk
Medlem

Det var inte en dag förtidigt

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood:
För mig är det allt eller allt. Jag har stängt av allt men ändå så ska den uppdatera var och varannan dag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

HALLELUJA

Inte perfekt kontroll ännu men det är ju stor förbättring och sist och slutligen ganska bra kompromiss på 35 dagar om man ska balansera det hela för de som inte förstår sig på datorer och s.k. powerusers som vet vad de sysslar med. Bra att de lyssnar nu litegrann på kund feedback åtminstone. Men jag skulle nog gärna se fullständig kontroll på vilka paket som kan installeras men det kan för min del vara ganska bra undangömt och så, bara möjligheten finns.

Creators Update börjar bara bli mer och mer intressant.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood: tror inte MS vill låta användarna själva bestämma om deras system ska vara sårbart eller inte för attacker när det gäller hål i deras egna mjukvara. Förstår deras tänk. Samtidigt som jag är power user och just vill kunna bestämma själv. Men sen finns ju Linux också.

Permalänk
Snusfri

Windows 10 Home = För Svenssons som oftast bara kan starta en webläsare och appar, där passar automagiska uppdateringar perfekt.
Windows 10 Pro = För de lite mer tech savvy, du har även mer möjligheter att ställa in gällandes uppdateringar.
Windows 10 Enterprise = För power users.

Så vill du ha full kontroll så är det Enterprise du skall ha.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Är ju bara att blockera nätverkstrafik för uppdateringar och reklam. Detta ändras dock mellan uppdateringar så man får köra en VM med win 10 där allt tillåts/uppdateras och bygga regler på det man ser, fungerar ypperligt speciellt om man ska hantera en större mängd datorer.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 10 Home = För Svenssons som oftast bara kan starta en webläsare och appar, där passar automagiska uppdateringar perfekt.
Windows 10 Pro = För de lite mer tech savvy, du har även mer möjligheter att ställa in gällandes uppdateringar.

Ja många som klagar verkar tro att man kan komma undan billigt och få damma funktioner som enterprise.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det egentliga problemet jag har med W10:s uppdateringsmekanism är inte att uppdateringarna ställer till med skit - man installerade ju gladeligen allt i tidigare Windowsversioner också utan att veta vad det var - utan att man inte får välja tillfälle. Så helvetes jävla störigt när man plockar upp laptopen för att slösurfa lite på tåget, och W10 drar igång med en featureupdate. Eller när man har bråttom iväg på tjänsteresa, och W10 drar igång och börjar uppdatera när man vill stänga av och bryta strömmen. På det har vi också de där ofrivilliga omstarterna, som förvisso inte pajat nånting för mig än, men förr eller senare kommer göra det.

För mig löser det här ingenting. Låt oss bestämma exakt när uppdateringarna ska installeras istället, som det var i tidigare Windowsversioner. Det blir lite bättre med LTSB-versionerna av det enkla skälet att det inte kommer lika mycket uppdateringar, men det känns ju rätt löjligt att man ska behöva köra en sådan version, och att det inte heller löser problemet helt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Clint Eastwood: tror inte MS vill låta användarna själva bestämma om deras system ska vara sårbart eller inte för attacker när det gäller hål i deras egna mjukvara. Förstår deras tänk. Samtidigt som jag är power user och just vill kunna bestämma själv. Men sen finns ju Linux också.

Fast jag förstår inte detta.

Den vanliga svennen vet knappt vad en uppdatering är, än mindre att man ens kan stänga av dem och hur man gör det.

Jag tycker bara de kunde visa en prompt ifall man stänger av dem, något i stil med: "Du är påväg att stänga av de automatiska uppdateringarna. Detta rekommenderas inte och din dator kan utsättas för säkerhetshål etc...".

I grund och botten handlar det väl mer om att alla användare alltid ska ha det senaste data mining verktyget så MS kan göra maximal profit.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

jippi?

Jag har inte på automatiska uppdateringar nu då det är idiotiskt.
Vart är valet på VILKA uppdateringar jag vill installera som finns i alla andra windows versioner huh?

Sopor.

Ja det går att lösa på egen hand genom att stänga av windows update skiten och köra WUMT som jag gör, men varför ska man behöva gå till 3e parts appar för att hantera WINDOWS updates?

löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att Svensson ska inte få bestämma när han/hon vill använda sin dator menar du då eller?

Inget emot att det som standard är full auto, men du ska ffs inte behöva köpa en svindyr version för att kunna styra när du ska använda din egen dator. Låter som något knäppt hyresavtal där du bara får vara på plats mån, ons, fre, för de andra dagarna ska de göra något annat. Det är som sagt inte mycket kontroll som behövs för att gynna de flesta, men det är trots allt deras betalda hårdvara OSet sitter på.

@kaput slog huvudet på spiken här på problemet. Det är inte valet vilka, utan när man har tid att göra det som är problemet. Det ska ske när användaren inte behöver enheten, inte när denne använder den. Och för att ta ditt tänk @THB med hans grund, så borde det mer se ut som typ:

Windows 10 Home = Kan inte välja uppdateringar, men kan välja när de ska installeras så det passar deras användarschema.
Windows 10 Pro = Kan välja när och även låta bli alla icke kritiska uppdateringar om användaren önskar. Måste ta ner full ny version, men kan skjuta upp den.
Windows 10 Enterprise = Kan välja när och vilka, oavsett. Kan undvika de uppdateringar man önskar, tom nästa större version iaf, samt skjuta upp full version ett tag. Mao full kontroll.

Permalänk
Medlem

Har redan det via grupp-principer, meddelande om att uppdateringar finns och att välja själv när man vill installera dom och sedan vänta på den förbannade automatiska omstarten när man minst väntar sig det..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast jag förstår inte detta.

Den vanliga svennen vet knappt vad en uppdatering är, än mindre att man ens kan stänga av dem och hur man gör det.

Jag tycker bara de kunde visa en prompt ifall man stänger av dem, något i stil med: "Du är påväg att stänga av de automatiska uppdateringarna. Detta rekommenderas inte och din dator kan utsättas för säkerhetshål etc...".

I grund och botten handlar det väl mer om att alla användare alltid ska ha det senaste data mining verktyget så MS kan göra maximal profit.

Det drabbar dock inte bara dig själv om din dator är sårbar på nätet, utan det drabbar alla (DDoS-attacker, botnets och liknande). Det är som man skulle låta alla välja själv om de vill besiktiga bilen eller köra trafikosäkert. "Varning, dina bromsar fungerar inte. Vill du ignorera detta och riskera att personen framför får whiplash-skador?". Bara att skjuta upp uppdateringarna i 35 dagar ökar risken väldigt mycket, eftersom säkerhetshålet då är välkänt och dokumenterat, och vem som helst kan utnyttja det.

Så jag tycker faktiskt att kritiska säkerhetsuppdateringar ska vara obligatoriska för alla utom Enterprise-användare, som har en IT-avdelning som är kompetent nog att hantera IT-säkerhet. Däremot är det som sagt bara de faktiska säkerhetsuppdateringarna som bör vara obligatoriska.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

I'll believe it when I see it.

Stora uppdateringar som installerar om operativet genom en in-place upgrade borde gå att skjuta upp minst ett år..

Permalänk
Medlem

@Baxtex: dude. När folk har ringt och sagt datorn är trasig för att i slutändan berätta strömmen har gått. Eller kärringar som kraschar husbilar för att auto cruise är påslaget och hon går bak och gör en smörgås. Tror du då att denna sortens idioti till människa förstår texten "KLICKAR DU UR SÅ FÅR DU VIRUS! VILL DU DET?!" Ööööhm jaaaaa och så klickar dom ur.. ;'D

Permalänk
Medlem

Surt! Men bra i alla fall att säkerhetsuppdateringar fortsätter vara tvingande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Surt! Men bra i alla fall att säkerhetsuppdateringar fortsätter vara tvingande.

Tänkte det samma. Men klart de inte kan åsidosätta säkerheten hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det egentliga problemet jag har med W10:s uppdateringsmekanism är inte att uppdateringarna ställer till med skit - man installerade ju gladeligen allt i tidigare Windowsversioner också utan att veta vad det var - utan att man inte får välja tillfälle. Så helvetes jävla störigt när man plockar upp laptopen för att slösurfa lite på tåget, och W10 drar igång med en featureupdate. Eller när man har bråttom iväg på tjänsteresa, och W10 drar igång och börjar uppdatera när man vill stänga av och bryta strömmen. På det har vi också de där ofrivilliga omstarterna, som förvisso inte pajat nånting för mig än, men förr eller senare kommer göra det.

För mig löser det här ingenting. Låt oss bestämma exakt när uppdateringarna ska installeras istället, som det var i tidigare Windowsversioner. Det blir lite bättre med LTSB-versionerna av det enkla skälet att det inte kommer lika mycket uppdateringar, men det känns ju rätt löjligt att man ska behöva köra en sådan version, och att det inte heller löser problemet helt.

Haha, en sådan ofrivillig omstart drog igång på en föreläsares dator halvvägs genom föreläsningen. Föreläsarens reaktion var också klockren. "I hate windows... I guess we'll have a short break now..." (som i slutändan inte var särskillt kort alls x) )

Permalänk
Medlem

Små små steg framåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bättre men inte helt bra, tycker att man som användare ska kunna ställa in hur uppdateringar ska gå till efter kunskap osv.

DVS som Windows 7 var, det var det iallafall ingen som klagade på, eller mer automatiskt..
Default som nästa uppdatering är tänkt att fungera, och ner till helmanuellt välja, tanka, installera, starta om, MS kan ju gömma detta lite så man inte ställer in det ena eller det andra av misstag, eller brist på kunskap ställer in tokigt för sig själv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Haha, en sådan ofrivillig omstart drog igång på en föreläsares dator halvvägs genom föreläsningen. Föreläsarens reaktion var också klockren. "I hate windows... I guess we'll have a short break now..." (som i slutändan inte var särskillt kort alls x) )

Kan nästan se de framför mig om MS själva håller en egen presentation/föreläsning och detta skulle inträffa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte bara ladda ner allt automatiskt, och sedan säga att om 24h startas datorn om ifall användaren inte gör det manuellt innan dess. Lägg till ett alternativ "install updates and then shut down" som man kan klicka på när man går och lägger sig eller liknande. Men tvinga en inte att göra det innan en stänger av den. Där finns absolut scenarion där en behöver stänga av och ta med datorn utan att vänta på uppdateringar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan nästan se de framför mig om MS själva håller en egen presentation/föreläsning och detta skulle inträffa.

Hahaha, hade varit så underbart.

Permalänk
Snusfri

@Paddanx: Jag har aldrig varit med om att Windows 10 helt plötsligt startar om din dator när du tex spelar, sitter och surfar eller liknande.

Det som däremot skett är att kommit upp en notis om att uppdateringar installerats och den frågar om du vill starta om eller inte, väljer du nej så gör den det automagiskt senare, i 99,99% av fallen nattetid när folk sover.

En Windows 10 installation lär sig om vilka tidpunkter du använder datorn, oftast så är det tidiga mornar innan skola/jobb, sedan eftermiddag/kväll efter densamma och då fungerar det väldigt bra att starta om automagiskt dagtid eller nattetid.

Det är inte Microsofts fel att vissa använda klickar "ja" på varenda notis som dyker upp på skärmen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Skrivet av Pepsin:

Det drabbar dock inte bara dig själv om din dator är sårbar på nätet, utan det drabbar alla (DDoS-attacker, botnets och liknande). Det är som man skulle låta alla välja själv om de vill besiktiga bilen eller köra trafikosäkert. "Varning, dina bromsar fungerar inte. Vill du ignorera detta och riskera att personen framför får whiplash-skador?". Bara att skjuta upp uppdateringarna i 35 dagar ökar risken väldigt mycket, eftersom säkerhetshålet då är välkänt och dokumenterat, och vem som helst kan utnyttja det.

Så jag tycker faktiskt att kritiska säkerhetsuppdateringar ska vara obligatoriska för alla utom Enterprise-användare, som har en IT-avdelning som är kompetent nog att hantera IT-säkerhet. Däremot är det som sagt bara de faktiska säkerhetsuppdateringarna som bör vara obligatoriska.

@Pepsin hur mycket tror du det kostar samhället när möten ställs in, föreläsningstid förloras eller arbetare av andra typer förlorar arbetstid för att installera dessa säkerhets patcher? Håller med att säkerhet ska prioriteras, men nånstans måste gränsen gå.

Eller tycker du att denna användare ska tvingas lämna in bilen på besiktning en gång i veckan, bara för att försäkra sig om att bromsarna faktiskt fungerar?
Med tanke på att du tom får lov att köra med en bil som har 2:a och icke godkänd i 30 dagar efter besiktning så tycker jag att samma tankesätt måste kunna sättas här.

Är datorn infekterad? Ta ner den omedelbart
Är bilen livsfarlig att köra med nu? Inför körförbud direkt.

Är datorn i risk att bli infekterad eller har ett känt säkerhetshål? Ge dem 1 månad eller så att rätta till det.
Är bilen skada, men körbar? Underkänn bilens kontroll, men ge dem en månad att rätta till felet.

Mao... låt ffs användarna bestämma när det ska ske, så de blir patchade, men inte när det stör användarna. Vi har ffs haft säkerhetspatcher sedan Win 95, så "problemet" är knappats nytt. Men ändå har man lyckats undvika att irritera användarna så pass mycket i 20+ år, som man gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@Paddanx: Jag har aldrig varit med om att Windows 10 helt plötsligt startar om din dator när du tex spelar, sitter och surfar eller liknande.

Det som däremot skett är att kommit upp en notis om att uppdateringar installerats och den frågar om du vill starta om eller inte, väljer du nej så gör den det automagiskt senare, i 99,99% av fallen nattetid när folk sover.

En Windows 10 installation lär sig om vilka tidpunkter du använder datorn, oftast så är det tidiga mornar innan skola/jobb, sedan eftermiddag/kväll efter densamma och då fungerar det väldigt bra att starta om automagiskt dagtid eller nattetid.

Det är inte Microsofts fel att vissa använda klickar "ja" på varenda notis som dyker upp på skärmen.

Du menar detta?

Det kanske bara är när man har pro>?

Jag har nog aldrig varit med om en omstart när jag använder datorn. Har förvisso pro-versionen så det kanske är därför.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.