Permalänk
Medlem

Pipe Dream

Hejsan hoppsan sweclockare!

Jag har ett projekt jag har filat på nu ett bra tag som jag känner att jag behöver lite inspiration till.
Temat skulle jag säga industriellt och rent men jag försöker lägga ambitionsnivån lite lägre än jag brukar för att försöka bli klar med ett bygge för en gångs skull.
Inspirationen för bygget kommer mycket från @MetallicAcid vars bruk av kromade kopparrör fick mig att gå i split.

Specs:

  • i7 6700

  • Evga 1080

  • Fractal Design Define S

  • Asus Maximus Ranger VIII

  • Corsair HX1000i

Jag slogs med mig själv länge över vilket chassi jag skulle bygga i och till slut bestämde jag mig för ett Fractal Design S.
Någon vidare mod av själva chassit vet jag inte om det blir. Jag hoppas att fractal design ska få in sina fönstersidor i lager så jag slipper köpa ett helt nytt chassi bara för det satans fönstret. När jag köpte chassit så hade jag någon ambition om att göra en sida i glas och köpte därför utan fönster, men som många andra saker man kommer på kl 3 på morgonen när man druckit för mycket kaffe så var det ingen bra idé.

Todolistan består i princip av vattenkyla och sedan sleeva nätagget, kanske belysa chassit på något smakfullt sätt. Det hade varit kul att göra en ny front då jag är så trött på originalfronten. Men har inte verktyg eller kontakter för CNC eller liknande. Men vem vet kanske jag kan få genom den här tråden.

Det är inte meningen att detta ska vara något show-bygge, även om det hade varit roligt har jag inte resurser till det just nu. Jag har samlat på mig delar till det här bygget under väldigt lång tid och just nu är målet att det ska bli klart och se bra ut på min hylla här hemma.

Nog plidder pladder! Nu till anledningen till tråden. Jag behöver lite hjälp med inspiration. Jag har börjat så smått och köpt på mig lite fittings och adaptrar och ca 6m kromade kopparrör. Jag har dragit CPU till GPU vilket var det lätta för jag behövde inte göra en enda böj. Men nu har jag några knepiga böjar som jag måste göra och jag vill göra det så enkelt för mig som möjligt.

Jag har 1st 280mm rad i toppen och en likadan i fronten. Bredvid radiatorn i fronten har jag en X-res på 30? cm. Det kniviga där är att det blir inte mycket plats över mellan res och radiator och jag vill gärna ha min drain port direkt från res ner i golvet. Visst, en T-koppling är ett alternativ men, 1 jag har ingen sådan och 2 så tycker jag inte det är särskilt snyggt. Rätta mig om jag har fel.

För ni ska få en överblick så har jag tagit lite bilder så man ska få en överblick och några närbilder på områden jag är lite fundersam över.

Överblick
Tuben till reservoaren är en gammal och sliten en för att kunna kapa och mäta i lugn och ro utan att oroa mig för att skrapa den nya.
Jag väntar på 90 graders vinklar som matchar mina fittings. Jag köpte också 2st 20mm extenders för att det kan komma till användning. Så de gamla som inte är räfflade får duga tills vidare. Jag väntar också på 2st 140mm 1150rpm vardar från ekwb till toppen. Nu sitter ett par fractal design där så länge för att enkelt kunna mäta.
Jag har också en bollventil från ekwb och en sån där dräneringsport som man kan dra igenom botten på chassit.

En knivig böj.
Då det är nästintill omöjligt att mäta innan man böjer så får man testa sig fram. Detta är första böjen jag gjorde och avståndet mellan första och andra böjen blev drygt en cm för kort så den är något vinklad. Målet är raka fina linjer. Har ni några tips på hur man kan mäta/böja så för all del dela med er.
Det ska också tilläggas att jag tänkte kapa till röret senare så jag får ett bättre avstånd mellan PSU och röret. Varför jag lagt det så nära är för att reservoaren inte är fastspänd.

Res/front-rad
Här är det avståndet som är en faktor. Jag kan flytta upp radiatorn men då hamnar hålen ovanför fläktarna på radiatorn ovanför och det blir knivigt att montera rören. Man skulle kunna använda adapters och extenders här men då jag inte har någon tidigare erfarenhet av hårda rör sedan innan så vet jag inte riktigt hur jag ska veta vad jag ska köpa.

Radiatorer
Nu till det jag slåss mest med och det är åt vilka håll jag ska montera radiatorerna. Bästa hade ju varit om frontradiatorn var monterad med hålen på botten för lättare dränering men det känns lättare att dra rören till den övre radiatorn om hålen är uppåt.

Topradiator till gpu
Monterar jag den övre radiatorn med hålen mot baksidan så kan jag få till den här böjen vilket jag gillar rätt så mycket. Det jag inte gillar med den är att hålen på gpu och radiatorn inte går i linje så röret går inåt. Man skulle kanske kunna rätta till detta med extenders/adaptrar men eftersom jag som sagt inte har någon direkt erfarenhet av de så vet jag inte riktigt hur jag ska mäta mig fram till vad jag behöver. Eller ska man bara köpa en hög i olika vinklar/storlekar och prova sig fram?
Egentligen vill jag dra rören ner och åt höger, och dra de parallellt. Lite i stil med @MetallicAcid 600bhp-bygge. Men det oroar jag mig för leder till många krångliga böjar.

Alla tips och råd är varmt välkomna. Jag har suttit en hel del och grubblat över hur jag ska göra och kände detta kunde vara ett kul sätt att få inspiration, input och dessutom snacka lite gött med likasinnade vatten-fanatiker.

Permalänk
Medlem

Firade nyår genom att få klart loopen så tänkte jag kan bjuda på en bild eller två.

Vad som återstår nu är sleeving vilket jag hoppas jag kan börja på i slutet på veckan. Tänkte också kanske riva bort klistermärkena från nätagget. Men har inte riktigt bestämt mig än. Tycker det blåa är lite för mycket.

Hoppas att @Fractal Design någon gång i år ska få in fönstersidan till chassit. Har väntat i över 6 månader nu. För någon vecka sedan så sa de att de skulle få in en batch om några veckor, men håller inte andan direkt.

Sen tänkte jag väl kika på nån liten led-strip men jag skulle gärna vilja ha lite varmvitt ljus.

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt. Bra jobbat

Permalänk
Medlem

@Iksu: Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! sleeving kommer göra sig mycket bra i detta bygget!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Holy crap man! That looks epic!! Nice work

Are you not willing to make your own window mod?

Permalänk
Medlem

@MetallicAcid:

You have no idea what that means mate!
As you can see I took a lot of inspiration around the general CPU area. First plan was actually to do bends from the CPU to GPU. But I gave that up quick. Just too narrow to bend.. Put a lot of effort in to it and those pipes are bloody hard to bend.

I remember doing my TJ08B-e build around the same time as you. Im good with watercooling and sleeving and that. But breaking out the saw has yet to wield me good results.

I've been thinking about a single piece of glass with a custom mount. But it still leaves the edges and wholes for the case door.
I would like to do something with the front panel as well but I have no clue what yet. Just haven't been inspired i guess.

Permalänk
Discokungen

Wowowowow! SNYGGT! Riv bort klistermärket så är du i hamn!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast

Stiligt!

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem

@MisterX:
Oh snap!

Tack MisterX:, det värmer!