Permalänk
Medlem

Ombyggnad: Exile:clavier

Då var det dags för del 2 som är en ombyggnad av ett tangentbord för att matcha mitt förra projekt Exile (Funderar på att döpa om det till Exile:core)

Jag kommer utgå ifrån ett Corsair K65 RGB Lux som jag vann/fick av Corsair, när jag vann månadens galleri. Tackar corsair! och Tackar allihopa som röstat på mitt chassiprojekt

Temat kommet även denna gången vara 3mm alu + 1mm koppar.
Jag har påbörjat med att modellera ett utkast av hur jag ska få in kretskorten i ett lite mindre chassi än vad som är i dagsläget samt lött bort alla brytare från tangentbordet.
Utöver alla vanliga cherry brytare finns några andra knappar för volym och annat som inte är mekaniska. dessa ska jag försöka byta ut emot små mikrobrytare.

Ett handledsstöd i läder ska även tillverkas, design har jag inte hunnit börja med.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt med lite fler tangentbords-projekt! Följer med spänning: Cu och Alu blir kanonsnyggt.

Edit: Kanske värt att beakta: Cherry-brytarna är optimerade för att monteras i 1,5mm plåt (mått-ritningar (tum: 1"=25,4mm)

Tum
Permalänk
Medlem

@anon257891: Ja vi får hoppas det blir bra
Men ajdå, får erkänna att jag inte kollat på specifikationerna för brytarna. Jag kikade på plåten som de satt i från början och den är strax under 2mm och sedan nedfräst till vad jag tyckte såg ut som ca 1mm runtom tangenterna. Det fanns tyvärr ingen plats att få in ett skjutmått för att mäta. Jag får göra det bästa möjliga av det, har beställt 2x1m kopparplåt så

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Det blir säkert snyggt, men någon som testat att montera MX-brytare på 1 mm-platta? Är ju ca 1,5 mm som de ska ha.

Permalänk
Inaktiv

Tunnaste plåten jag monterat på är 1,3mm. Men det funkar säkert bra med 1mm också.

Finns ju PCB, så plåten är ju "lite för syns skull". Och skulle det "glappa" något så går det säkert att lösa med distanser mellan PCB och Plåt, och annars finns det ju alltid smältlim! En strategisk klick på varje brytare (på insidan såklart) löser ju ev. glapp!

Samma sak vad gäller "vridstyvheten", Koppar kan vara tämligen mjukt (beroende på om den är glödgad/härdad eller inte), men med tanke på att vissa gör "plåten" i akryl, så kan jag inte tänka mig att koppar skulle vara ett problem (och Alu i övriga chassit hjälper ju till)

Tror det blir kanon.

Permalänk
Proffsmoddare

Oh roligt att se detta!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Kul med ett till tangentbors projekt så det inte bara blir likör 47

Permalänk
Medlem

Här kommer första uppdateringen på evigheter. Mitt egna CNC bygge går löjligt långsamt fram men jag har fått ett par delar utfrästa på jobbet idag istället.

Det jag fräst ut idag är 2st uppsättningar av tangentbordssidor. Jag ska senare ha dit skruvhål i sidorna för att fästa emot bottnen, får se hur jag löser detta.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Då har jag fått utfräst för handledsstödet, samt skaffat en bit mdf som jag rundat av kanterna för.
Jag var även iväg i måndags och handlade ett stycke läder.

Nu saknar jag någon form av vaddering och skruvar för att kunna montera ihop det hela.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Jag har även fått alla delar för tangentbordet utfrästa till slut förutom täckplåten i koppar som väntar.
Har sedan borrat hål för att gänga så man kan montera ihop delarna.
Till skillnad från Exile chassit som jag använde metall epoxy för att montera ihop (Jag försökte även löda med mindre gott resultat)

Men där stötte jag på problem och i ett av hålen har jag nu lyckats bryta av gängtappen... damn.
Så plåten ligger nu i ett syrabad där jag försöker fräta bort gängtappen.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Idag blev det lite mer gjort för handledsstödet.

Fick tag på lite skumplast från lagret på jobbet som jag använde mig till för vaddering. skar ut skinn och häftade fast allt

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Frida 🥐

Supersnyggt handledsstöd! Ser gediget ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då jag lyckades bryta av gängtappen så blev det att fräta bort den ur hålet i ett syrabad (använde PH-Minus för pooler)
Det gick bra tillslut

Sedan blev det sprayning av handledsstödet, fasa av skruvhålen och skruva ihop.

Förhoppningsvis dyker mina M2 skruvar upp snart som jag beställde för en vecka sedan så jag kan gå vidare med att försöka få ihop skalet för tangentbordet

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Inaktiv

@Perkka:
Riktigt stiligt!

Skulle kanske t.ex. Kjelles apparatfötter kunna vara något?

Borde väl göra så att du inte skrapar färgen på undersidan, samt ev. kunna "täcka" skruvskallarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Supersnyggt handledsstöd! Ser gediget ut

Skrivet av anon257891:

@Perkka:
Riktigt stiligt!

Skulle kanske t.ex. Kjelles apparatfötter kunna vara något?

Borde väl göra så att du inte skrapar färgen på undersidan, samt ev. kunna "täcka" skruvskallarna?

Tackar

@anon257891
Jag har tidigare haft någon form av transparanta gummifötter men de verkar spårlöst borta så det blir kanske att inhandla dessa.
Hade dock gärna haft lite tunnare, de fötterna på kjelloco verkar vara 3.5mm höga. du känner inte till några andra?

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Inaktiv

@Perkka:
Inte på rak arm.

IKEA hade tidigare små gummipluppar för kökslucke-dämpning, kan kanske funka?
Annars borde en sökning på t.ex. aliexpress med termen "3M" ge massa resultat att sovra.

...eltejp?

Edit: eller så köper du app-fötterna och använder materialet emellan själva fötterna, tunnt och fint.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Hittade dessa på jobbet idag, är ca 1mm höga så blir att använda dem.

Jag fick hämtat skruvarna jag beställt på Hobbex idag också. Blev ett samtal till kundtjänsten för att fråga varför jag inte fått något sms och undran om de kommit.
Tydligen har de kommit men butiken stängde i fredags och samtliga Hobbex butiker skall stängas och det ska bli enbart onlineförsäljning.
En era går i graven

fick bottendelarna till tangentbordet iskuvade och testade, ser ganska bra ut tycker jag

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Här har vi ett litet test med en aluminiumplåt istället för koppar. plåten fick jag utskuren med vattenskärare för över ett år sedan som test och har bara legat sedan dess. jag skulle troligen inte kunna använda den även om jag ville då det blivit felräknat på vattenstrålens tjocklek så allt diffar med ca 0.3mm och massa detaljer saknas på grund av detta.

Bockningen av plåten blev ganska bra men jag hoppas jag kan lyckas lite bättre ändå på den slutgiltiga kopparplåten.

För övrigt om någon känner till var jag kan köpa cable sleeves i bomull i Sverige så är det välkommet

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända saker!

Har fått kopparplåten utfräst på jobbet i fredags.

Jag har ritat upp symboler för specialknapparna för som jag sedan fräst ut och därefter fyllt med lödtenn.
Efter det slipar och polerat i mängder.

Nedan ser ni bilder på direkt efter polering och sedan efter att jag gnuggat med ättika för att få tennet att oxidera. man såg knappt något innan

Många timmars jobb återstod med att fila alla hål, dels har jag tydligen mätt lite lite fel för Enterknappen, space höger shift och backspace. och sedan om jag hade gjort alla hål 0.1mm större så skulle allt blivit mycket enklare

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Så fick man hem kabelstrumpan igår och satte sig och började trä på denna.
tror det tog 1.5h att trä på

Sedan blev det att försöka använda en av de gamla kontakterna som katten tuggat på och slakta en gammal USB kabel.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag känna mig klar!

Fått filat upp ett hål för switchen som ställer in pollinghastigheten.

Lött på alla tangenter och monterat keycaps, testat att alla knappar fungerar, även specialknapparna som sitter vid sidan om.

Även ställt in en default backlight ljussättning med ett orange matchande sken.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.