USB minnen får PC att krascha

Permalänk
Medlem

USB minnen får PC att krascha

Hej allesammans!

Jag vill installera OS på min SSD, det har dock uppstått ett problem.
När jag sätter i USB minnet för att ladda hem Ethernet drivrutinerna från ASUS hemsida (har ingen CD-läsare), då kraschar datorn, ibland direkt, ibland kan det ta ett tag innan datorn typ kollapsar, aktivitetsfältet och alla program på hemskärmen försvinner.

Jag vet inte om datorn sätter sig i nåt slags felsäkert läge eller vad den gör. (Bild kommer)
Det har aldrig hänt förut, problemet uppstod för ungefär 2-3 veckor sedan.

Bild på hur det ser ut efter USB åker in: https://gyazo.com/e4e1d403a23ac2c84f68c6dfc06136f7

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Vad jag hittar via google så kan det vara din HDD/SSD som bråkar och orsakar detta fel när USB minnet kopplas in. Kan du köra en CHKDSK för att se om du kan hitta några fel?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

Hej allesammans!

Jag vill installera OS på min SSD, det har dock uppstått ett problem.
När jag sätter i USB minnet för att ladda hem Ethernet drivrutinerna från ASUS hemsida (har ingen CD-läsare), då kraschar datorn, ibland direkt, ibland kan det ta ett tag innan datorn typ kollapsar, aktivitetsfältet och alla program på hemskärmen försvinner.

Jag vet inte om datorn sätter sig i nåt slags felsäkert läge eller vad den gör. (Bild kommer)
Det har aldrig hänt förut, problemet uppstod för ungefär 2-3 veckor sedan.

Bild på hur det ser ut efter USB åker in: https://gyazo.com/e4e1d403a23ac2c84f68c6dfc06136f7

Tack i förväg.

Felmeddelandet 0x0000007A antyder att det är fel på USB-stickan, på länken nedan står det "It appears that there are some issues with the hard disk." Visserligen står det "hard disk" men eftersom det sker när du stoppar i USB-minnet så skulle jag gissa att det är USB-stickan som krånglar.

Källa : https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/blue-sc...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en gammal installation av Windows?

Felkoden du får på din BSOD tyder på fel på drivrutin eller fel på hårdvara. Eftersom drivrutinen mest troligt är någon som kommit med Windows så lutar det kanske mer åt fel på USB-minnet.

Har du provat mer än ett USB-minne? Får du samma fel på alla?
Har du provat USB-minnet i någon annan dator? Om ja, kan du göra det du behöver göra på den datorn istället då så kan du komma runt problemet med din dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Min hårddisk ligger ofta i 100% load. När jag startar datorn kan den ligga på 100% i dryga 5 minuter innan den sjunker, startar jag Firefox tex, åker den upp i 100% i några sekunder. Detta gör datorn sjukt långsam när det händer. I spel kan den även åka upp i 100% load utan anledning, för att sedan sjunka igen. Så det skulle kunna stämma att det är HDDn som spökar.

Edit: Ska köra en CHKDSK och se.

Permalänk
Medlem

@giplet: Windows 7 installerade jag för cirka 3 år sedan tror jag.

Jag har testat två olika USB-minnen, det ena är ett helt nytt minne, båda orsakar samma problem. Det ena minnet har jag Windows installerat på. Det andra minnet är det jag vill använda för att installera drivrutiner på, så jag kan komma åt internet när jag installerat Windows på SSDn.

Ska testa minnena i en annan dator, så får vi se vad som händer.
Kommer behöva lösa detta på denna dator, då jag inte har en CD-läsare för att installera Windows genom skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

@BM-Mods: Min hårddisk ligger ofta i 100% load. När jag startar datorn kan den ligga på 100% i dryga 5 minuter innan den sjunker, startar jag Firefox tex, åker den upp i 100% i några sekunder. Detta gör datorn sjukt långsam när det händer. I spel kan den även åka upp i 100% load utan anledning, för att sedan sjunka igen. Så det skulle kunna stämma att det är HDDn som spökar.

Edit: Ska köra en CHKDSK och se.

100% load på en HDD i en dator idag är dock inget ovanligt... de är långt efter vad som behövs i prestanda och en stor flaskhals, så de laddar och laddar i vad som känns som en mindre evighet.

Med det sagt så kolla hur den mår (Chkdsk mm), för det kan vara en skada drivrutin eller fil som ligger på HDDn. Så när den försöker läsa denna så får den ett kritiskt fel pga den är korrupt. Men att få in en drivare på en USB sticka måste du väl kunna ordna från jobb/skola eller en vän?

Oavsett bör du definitivt kolla SMART status på HDDn med tex Crystal Disk info också (Standard, portable räcker). Om du vill ha hjälp att tolka infon, förstora upp rutan så alla raderna med text syns och ta en skärmdump, och ladda upp den till tex https://postimage.org/?lang=swedish och länka in den här.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det kan jag absolut fixa, det är inte ett problem. Men jag behöver ändå sätta i det USB- minnet i min egna dator för att få in drivrutinerna på nya installationen av Windows, eller kommer detta problem inte uppstå då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

@Paddanx: Det kan jag absolut fixa, det är inte ett problem. Men jag behöver ändå sätta i det USB- minnet i min egna dator för att få in drivrutinerna på nya installationen av Windows, eller kommer detta problem inte uppstå då?

Det bör du inte få problem med, nej.

Om du installerar om datorn så försvinner ju alla defekta drivare/filer och allt ersätts med nya friska filer.

Men kolla HDDn SMART oavsett, för om disken håller på att ge upp, så är det slöseri med tid att installera om på den, då den riskerar rasa och du bör byta den direkt istället. De brukar ha ca 25000-30000 timmars livslängd, eller 3-5 år, beroende på hur du använt den.

EDIT: Missade att du skulle ha en ny SSD.
Om så... så ordna drivarna via vän/jobb mm och sen bara installera om på din nya SSD, bör inte vara några problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av angbwa:

@Paddanx: Det kan jag absolut fixa, det är inte ett problem. Men jag behöver ändå sätta i det USB- minnet i min egna dator för att få in drivrutinerna på nya installationen av Windows, eller kommer detta problem inte uppstå då?

Det ska du ju göra när du installerat en ny Windows på din SSD, eller?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@angbwa: Felet betyder att växlingsminnet inte är tillgängligt.

The KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR bug check has a value of 0x0000007A. This bug check indicates that the requested page of kernel data from the paging file could not be read into memory.

Den direkta orsaken kan vara flera som defekt sektor på hårddisken, korrupt växlingsfil, virus eller defekt minne.

Det första du bör göra, som andra skrivit, är att kontrollera din hårddisk. Jag misstänker antingen virus eller skadade sektorer.
Minnet och drivrutiner är nog inte problemet, det borde ha visat sig tidigare och genererat annan/andra felkod(er).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört CHKDSK under natten, det tog ett bra tag. Vaknade till att datorn hade startat om sig, och det bara att logga in som vanligt. Ser dock inget spår av CHKDSK, hur får jag reda på om den hittade några fel på disken? Antar att det måste finnas några slags loggar nån stans att komma åt? Kanske bör säga att jag schemalagde en CHKDSK, om det har nåt med saken att göra.

Edit: Hittade nu loggarna, de säger dock inte mig något, fattar inget. Hur kan jag dela med mig av de, så ni med koll kan ta en titt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

Nu har jag kört CHKDSK under natten, det tog ett bra tag. Vaknade till att datorn hade startat om sig, och det bara att logga in som vanligt. Ser dock inget spår av CHKDSK, hur får jag reda på om den hittade några fel på disken? Antar att det måste finnas några slags loggar nån stans att komma åt? Kanske bör säga att jag schemalagde en CHKDSK, om det har nåt med saken att göra.

Edit: Hittade nu loggarna, de säger dock inte mig något, fattar inget. Hur kan jag dela med mig av de, så ni med koll kan ta en titt?

Kopiera det till en textfil eller kopiera texten direkt i tråden (om den inte är för lång).

Har det löst problemet dock?