Problem vid uppstart av pc - vad är felet?

Permalänk
Medlem

Problem vid uppstart av pc - vad är felet?

Hej alla skulle behöva hjälp

När jag startar datorn kommer jag inte till windows. Moderkorts logon dyker först upp som vanligt, men därefter blir det helt svart med ett tjockt horisontellt vitt sträck som går tvärs över skärmen. Där tar det stopp.
November 16 bytte jag nätagg (EVGA SuperNOVA 650 G2) då mitt gamla slutat fungera. Installationen gick bra och allt funkade som vanligt fram till några dagar innan nyår. Då small det i någon komponent när jag startade datorn, inget högt ljud men det hördes ändå tydligt. Jag antog att det var nätagget så jag testade återigen ett nytt som jag lånade av en kompis. Resultatet blev desamma. Först moderkorts logon sen svart skärm med ett vitt sträck. Längre än så kommer man inte.

Jag har kollat pc-status i bois och där är allt grönt när en överblick av alla komponenter görs.
Kan det vara grafikkortet som är sönder? jag har faktiskt ingen aning.
Datorn byggdes 2014 och har funkat utmärkt hela tiden. Komponenterna som sitter i är följande:
- CPU: Intel core i5 4670k
- Moderkort: MSI Z87-G43 (MS-7816)
- Chassi: PC-k9wx
- Ram: 8gb vet inte märke exakt
- GPU: msi gtx 780

Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Att något small är ju inte så bra, så börja med att inspektera moderkortet och se om du kan hitta någon skada. Det troligaste är väl att en kondensator har gått sönder, de är de silverfärgade cylindrarna med blå markering som sitter lite överallt på moderkortet. De kan spricka och läcka. Men det kan förstås vara något annat också, så leta även efter andra trasiga komponenter.

Grafikkortet kan förstås också ha gått sönder, men p.g.a. kylaren är det lite svårare att inspektera. Men processorn har ju integrerad grafik, så det är enklare att bara ta ur grafikkortet och koppla in skärmen i moderkortet istället (om du har grafikkortet kvar i så fungerar troligtvis inte utgångarna på moderkortet).

Permalänk
Medlem

@perost:
Integrerad grafik där sa du nått. Måste man ta ur grafikkortet helt ur datorn? Vet du om det är möjligt att ändra en inställning i bois där man kan avaktivera grafikkortet och istället köra på den integrerade grafikporten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gfors:

@perost:
Integrerad grafik där sa du nått. Måste man ta ur grafikkortet helt ur datorn? Vet du om det är möjligt att ändra en inställning i bois där man kan avaktivera grafikkortet och istället köra på den integrerade grafikporten?

Det ska räcka med att koppla in den i moderkortet hdmi ingång istället för i grafikkortet. Men blir det något strul då så hade jag provat igen med grafikkortet ute också för att vara på säkra sidan

Permalänk
Medlem

@Nickecs:
Testade, datorn startar men händer absolut inget på skärmen. Ska kolla i bois lite om man kan ändra något annars blir ja tvungen att ta ur grafikkortet för se om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gfors:

@perost:
Integrerad grafik där sa du nått. Måste man ta ur grafikkortet helt ur datorn? Vet du om det är möjligt att ändra en inställning i bois där man kan avaktivera grafikkortet och istället köra på den integrerade grafikporten?

Det kan räcka med att ställa in i BIOS att den integrerade grafiken ska användas. Normalt så avaktiveras den integrerade grafiken så fort ett externt grafikkort sitter i. Men om du går den vägen och datorn fortfarande inte fungerar så bör du ändå testa att plocka ur grafikkortet, för att säkerställa att det inte påverkar datorn på något sätt.

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej @gfors:
Har du möjlighet att fota hur det ser ut på din skärm? Har du testat med en annan skärm? Har du klockat någon komponent (RAM/GPU/CPU)?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Hittade inställningen i bois där man aktiverar den integrerade grafiken, och till min förvåning kom jag direkt in till skrivbordet.. betyder detta alltså att grafikkortet gick åt helvete eller hur ska jag tolka detta?
Jag har inte överklockat någon komponent i datorn. Skulle kunna fixa en bild på hur det ser ut när jag startar datorn med grafikkortet istället för den integrerade grafiken men hur fixar jag de lättast?

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut efter moderkorts logo när grafikkortet är ansluten till skärmen. Har PCI-E kablarna inkopplade som det alltid har varit och grafikkortets fläktar snurrar. Vad kan jag göra för se status på grafikkortet?