Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tvivlar att de gör en ddos mot dig, portscanna kan de kanske göra, men knappast ddos.

OT: Jag tror att det han ser är ARP trafik.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

3. Jag kan varmt rekommendera googles DNS'er för de som har struliga operatörsDNS'er.
Primär 8.8.8.8
Sekundär 8.8.4.4

Åh herregud vilken skillnad!!!
Youtube var ju inte lite snabbare....
Tackar för hjälpen mate!

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

OT: Jag tror att det han ser är ARP trafik.

Vad det än är, så kommer det från nån sorts ComHem central. Och det dom gör gör mig förbannad.
Även ifall de inte ddosar så vad är skillnaden?
Vad de än gör så lyckas dom crasha mitt nätverk. Vilket en ddos också gör!

Men varför skulle dom göra en ARP? Om det nu är nödvändigt så behöver dom inte göra det 24/7. Nu har det inte hänt på as länge, men det var sjukt jobbigt när det hände. Fick starta om routern var 15 de minut för att de crashade mitt internet. Dom skyllde på nån trasig sak med det slutade fan aldrig.

Permalänk
Rekordmedlem

Arp sker nästan hela tiden, det är en av de grundläggande funktionerna för att adressera trafiken rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Address_Resolution_Protocol

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Kan iofs göra det, har dock inte den blekaste hur deras tv-tjänst fungerar. Gillar att ha allt på samma faktura för enkelhetens skull

För mig är de som gör mest reklam - de mest desperata efter att fiska kunder...
Man ser dagligen reklam för comhem och bredbandsbolaget, hur mycket reklam har man sett från Bahnhof egentligen?
jag har bara internet, men vet att de har telefoni också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Undvik Com Hem til varje pris, sämre skitföretag finns inte.

Läs gärna lite vad andra tycker om comhem:
http://www.rejta.se/omdome/105292/Com+Hem+AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Undvik Com Hem til varje pris, sämre skitföretag finns inte.

Läs gärna lite vad andra tycker om comhem:
http://www.rejta.se/omdome/105292/Com+Hem+AB

Och det är någon skillnad på andra bolag? comhem 1,39

http://www.rejta.se/sok/bredbandsrbolaget 1,7
http://www.rejta.se/sok/tele2 1,6
http://www.rejta.se/sok/bahnhof 1,5
http://www.rejta.se/omdome/1009908/Telia+kundtj%C3%A4nst 1,5

Nä rejta.se kan man lita på lika mycket som Bertil knarklangare nere på torget. Bara sopor som skriver. http://www.fairshopping.se ger i alla fall både kund och företaget i fråga en möjlighet att svara på vad som blivit fel och är en bättre måttstock. Nåväl, comhem har sämst snittbetyg men dom är också åtskilliga % störra leverantör än många av de andra också. Inget av bolagen har över 2,5 av 5 i snitt så då vet man ju att nått är fuffens. Missnöjda kunder som letat upp siten i ren frustration men inte vågat använda fairshopping för då kan företaget åtminstonde svara tillbaka.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Känns som att jag gjorde rätt i att stanna hos BBB. Oavsett vilket vart man ju en vinnare iom med 130/mån rabatt för lång och trogen tjänst som dom så fint kallade det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Känns som att jag gjorde rätt i att stanna hos BBB. Oavsett vilket vart man ju en vinnare iom med 130/mån rabatt för lång och trogen tjänst som dom så fint kallade det

De borde nämna att självaste Batman använder BBB i sina reklamkampanjer, kan de förse Gotham City med stabilt bredband så borde vem som helst vilja använda deras tjänster (;

Permalänk
Medlem
Skrivet av flakkz:

De borde nämna att självaste Batman använder BBB i sina reklamkampanjer, kan de förse Gotham City med stabilt bredband så borde vem som helst vilja använda deras tjänster (;

??

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Han menar nog "Batman" som ditt nick...

Tycker iof det var lite roligt.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av multicore:

Han menar nog "Batman" som ditt nick...

Tycker iof det var lite roligt.

Haha, kul att någon fattar. Humor är kanske inte Batmans starka sida, han borde lära sig ett och annat av Jokern, lol.

Permalänk

Leverantör Skicka Ta emot Svarstid Antal Ej Accept. Accept. Bra Bredbandsbolaget AB 6,548 24,448 48 30594 59% 15% 26% Com Hem AB 7,261 39,859 34 30440 60% 15% 25%

Källa: http://www.bredbandskollen.se/statistik/

Runt 30000 testfall för båda säger ju ändå en del. Medel för Com hem något bättre. Ingen av dom är nog "skräp" som vissa föreslår.

Hade fint!

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin comhem. Har haft att göra med dom och det kommer aldrig hända igen. Det verkar vara krav på lobotomering för att få jobba på det företaget.

Permalänk
Rekordmedlem

Appropå statistik o dyl, är det ingen som har en samknows burk och kan posta bilder på statistiken från respektive operatör?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tv är väl Comhem bra på pga stort utbud med ok priser men Internet aldrig i livet. Stabiliteten verkar bero mycket på var man bor dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tv är väl Comhem bra på pga stort utbud med ok priser men Internet aldrig i livet. Stabiliteten verkar bero mycket på var man bor dock.

Jo, det verkar ju helt klart som att man behöver lite tur om man ska köra med Com Hem som internetleverantör. Jag själv har aldrig haft några större problem med dem. Modemet jag hade när jag körde med 25/10 strulade en del och tappade anslutningen någon gång om dagen mot slutet. Detta har dock inte varit något problem längre sen jag bytte upp mig till 100/10 för 2 veckor sen och fick ett nytt modem. Får även ut 114/11 så jag har verkligen inget att klaga på på den fronten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moaddi:

Hej

Min egna erfarenhet av Comhem är att det är världens skräp, alltid problem.
Driftstörningar, värdelös kundtjänst som ej är sammarbetsvillig. det är bara katastrof helt enkelt. Sitter med Fiber från BBB idag och är hur nöjd som helst. kör deras paket Viasat Silver + 100/10 för ynka 329 kr/mån

Visst du får väll värdesätta hastigheten av bredbandet du kan få av ComHem, men då får du även räkna med att du står med
0 mbit ganska ofta och en tv som allmänt strular.

Detta är min erfarenhet av ComHem och jag skulle aldrig i livet välja dem som leverantör igen, skulle hellre sitta med mobilt bredband om det inte fanns några andra alternativ. vill inte bidra med en krona in i ComHems kassa.

Håller med till fullo!

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Rekordmedlem

Comhem är lite likt xdsl tekniken, det är ofta någon annan som står för kabeln sista biten ut till slutkunden, comhem är beroende på kabeltvnätets kvalitet, och det skiljer rejält en del med helt nya nät har bra prestanda, andra där man utnyttjar ett delvis gammalt nät där man bytt vissa delar har sämre prestanda, det är ofta nån fastighetsägare/förening som äger sista biten och skillnaderna där kan vara stora.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Comhem är lite likt xdsl tekniken, det är ofta någon annan som står för kabeln sista biten ut till slutkunden, comhem är beroende på kabeltvnätets kvalitet, och det skiljer rejält en del med helt nya nät har bra prestanda, andra där man utnyttjar ett delvis gammalt nät där man bytt vissa delar har sämre prestanda, det är ofta nån fastighetsägare/förening som äger sista biten och skillnaderna där kan vara stora.

Visst är det så som du skriver, själv har jag till exempel aldrig några problem med mitt BB. Enda sättet att få reda på detta är ju tyvärr då att faktiskt teckna tjänsten just där du bor.

Permalänk

Bytte från Comhem 100/10 till Bahnhof 100/100. Är såklart nöjd med bytet eftersom att jag får mycket snabbare upload till ett billigare pris. Pingen är väl generellt sett bättre oxå. Dock så har jag faktiskt aningen långsammare download nu, tidigare fick jag 115 på bredbandskollen mendans nu "bara" 95. Så bara för att Comhem fungerar dåligt för vissa så innebär det inte att comhem är skit. Faktum är att flera här verkar ha en personlig vendetta mot just Comhem och tar alla chanser de får att dissa, trots att det omöjligen kan undgått dem att Comhem kan vara svinbra.

Ett mer nyanserat svar är: Beroende på olika faktorer så kan Comhem vara en allt från en extremt bra leverantör till en dålig. Jag har själv varit med om enorma belastningsproblem där linan var extremt långsam på helger och kvällar, samtidigt på morgonen fungerade det perfekt. En vacker dag var problemet löst och jag fick mer än jag betalade för. Jag skulle absolut välja Comhem före ADSL/VDSL men innan jag visste hur pålitlig deras nät är där jag bodde, så skulle jag absolut inte binda upp mig. Som jag ser det är det värt att ge dem en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av misterjones:

Leverantör Skicka Ta emot Svarstid Antal Ej Accept. Accept. Bra Bredbandsbolaget AB 6,548 24,448 48 30594 59% 15% 26% Com Hem AB 7,261 39,859 34 30440 60% 15% 25%

Källa: http://www.bredbandskollen.se/statistik/

Runt 30000 testfall för båda säger ju ändå en del. Medel för Com hem något bättre. Ingen av dom är nog "skräp" som vissa föreslår.

Hade fint!

Givetvis, eftersom bredbandsbolaget levererar ADSL som då bidrar till låga medelhastigheter.

Skrivet av frostfield:

Så bara för att Comhem fungerar dåligt för vissa så innebär det inte att comhem är skit. Faktum är att flera här verkar ha en personlig vendetta mot just Comhem och tar alla chanser de får att dissa, trots att det omöjligen kan undgått dem att Comhem kan vara svinbra.

Sant. Men det är väl inte så konstigt att man inte rekommenderar skiten när man har haft problem? Personligen hade jag Comhem under 1år och det var förmodligen den mest smärtsamma upplevelsen med ett bolag i alla kategorier. Jag kan således inte med gott samvete rekommendera Comhem till någon. "Det funkade fruktansvärt dåligt, dygnet runt, året runt samt kundtjänsten är helt värdelös och problemen kommer aldrig lösas. Men det kanske funkar bra för dig!". Då säger jag hellre; Nej, Comhem är skit och du bör välja något annat om du kan.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Sant. Men det är väl inte så konstigt att man inte rekommenderar skiten när man har haft problem? Personligen hade jag Comhem under 1år och det var förmodligen den mest smärtsamma upplevelsen med ett bolag i alla kategorier. Jag kan således inte med gott samvete rekommendera Comhem till någon. "Det funkade fruktansvärt dåligt, dygnet runt, året runt samt kundtjänsten är helt värdelös och problemen kommer aldrig lösas. Men det kanske funkar bra för dig!". Då säger jag hellre; Nej, Comhem är skit och du bör välja något annat om du kan.

Jag kan erkänna att jag får lite äckliga vibes av Comhem och i vanlig ordning så är supporten fruktansvärt inkompetent, men det gäller ju alla bolag. En kompis till mig fick jobb på Telias IT-support och hon kunde knappt starta en dator. Personligen tycker jag det är viktigare att ge en nyanserad bild av läget istället för att bara dissa. Jag menar, det är ju lite orättvist att dissa typ Intel rakt av när just min processor är trasig. Jämförelsen är väl inte perfekt men jag tror du fattar vad jag menar..

Vad jag vill ha sagt med Comhem är, prova men bind inte upp dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag kan erkänna att jag får lite äckliga vibes av Comhem och i vanlig ordning så är supporten fruktansvärt inkompetent, men det gäller ju alla bolag. En kompis till mig fick jobb på Telias IT-support och hon kunde knappt starta en dator. Personligen tycker jag det är viktigare att ge en nyanserad bild av läget istället för att bara dissa. Jag menar, det är ju lite orättvist att dissa typ Intel rakt av när just min processor är trasig. Jämförelsen är väl inte perfekt men jag tror du fattar vad jag menar..

Absolut, håller med dig till viss del och förstår vad du menar. Men samtidigt så förstår nog du också vad jag menar

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

Jag skulle hellre koppla upp mig med hjälp av röksignaler än att välja Comhem igen. Det är det absolut sämsta internet leverantören jag någonsin varit i kontakt med. Vad du än gör byt aldrig till Comhem, din telefon kommer sluta fungera, du kommer få ut ~10mbit av 200 om du har tur, dina tv kanaler kommer alla snöa eller så kommer det stå "signal fel" i rutan. Och ringer du Comhem och klagar så kommer dem ljuga dig rakt upp i ansiktet och påstå att det är felanmält.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Kolla upp Comhem med Robtex, dom säljer 200mbit men deras totala bandbredd är bara 4x10GBit, där har du anledningen till att Comhem fungerar så dåligt som det gör.
Så mitt råd är, kör hellre DSL om du bara kan välja mellan Comhem och via telefon.

Jag kan erkänna att jag haft Comhem, i form av UPC för en massa år sedan då dom sålde 500kbit. Det var ständigt problem med Comhem och totalt urusel support, och inte verkar dom blivit bättre heller.

Dom enda som åtgärdar problem på riktigt är Telia, resten av operatörerna säger att dom felanmämer det och sen händer ingenting för dom skiter i att åtgärda problemet i hopp om att spara en slant.

Permalänk

Själv har jag gått från dyrt Adsl från BBB till Comhems kabelbredband. Nu får jag stabilt näst intill 100 mbit/s istället ostabilt 16 mbit/s till en betydligt lägre kostnad. Comhem's TV däremot är riktigt dålig. Mycket blockbildningar och ljudhack.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Kolla upp Comhem med Robtex, dom säljer 200mbit men deras totala bandbredd är bara 4x10GBit, där har du anledningen till att Comhem fungerar så dåligt som det gör.
Så mitt råd är, kör hellre DSL om du bara kan välja mellan Comhem och via telefon.

Jag kan erkänna att jag haft Comhem, i form av UPC för en massa år sedan då dom sålde 500kbit. Det var ständigt problem med Comhem och totalt urusel support, och inte verkar dom blivit bättre heller.

Dom enda som åtgärdar problem på riktigt är Telia, resten av operatörerna säger att dom felanmämer det och sen händer ingenting för dom skiter i att åtgärda problemet i hopp om att spara en slant.

Jag kan till och med hålla med om att 40 gigabit låter väldigt lite i det här sammanhanget. Nu lämnade du ingen källa men jag utgår ifrån att det stämmer. Tittar man på den samlade internettrafiken (för alla ISPar) som går igenom netnode så toppar den kring 300 gigabit. Visst, comhem har många kunder men med tanke på att de inte går igenom mer trafik än 300-350 gigabit under peak så tvivlar jag på att deras backbone verkligen är flaskhals. Jag menar, de flesta av deras kunder lär ju inte sitta och warezea hela dagarna utan kollar lite på facebook, läser på aftonbladet osv.

Jag skulle aldrig råda någon att välja DSL framför comhem om man inte är säker på att comhem suger just där man bor. Frågan är om inte comhem kommer att bli bättre och bättre nu iom att mer och mer folk får tillgång och byter till stadsnät och mobilt bredband. Mobilt bredband skulle jag inte ta i med tång men många resonerar ju inte så.

http://www.netnod.se/ix-stats/sums/All.html

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag skall flytta in i lägenhet där jag står inför valet mellan BBB och Comhem. Comhem levereras genom deras coax-uttag behändigt placerat i vardagsrummet medans BBB levereras genomdatauttaget som tyvärr är olyckligt placerat på nedre delen av väggen som är avsedd för skoplats och där vi även kommer ha vår skohylla.
Således är jag rädd för att kabeln kommer ta stryk och skadas under tidens gång och vore inte roligt att behöva byta ut den om man dragit den in till vardagsrummet.
Dessutom är BBB ca 50 kr billigare per månad för 100/10 och min fråga är då om det på grund av dessa omständigheter är värt att välja Comhem? Eller innebär det problem och lägre hästigheter?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av simon15:

Hej,

Jag skall flytta in i lägenhet där jag står inför valet mellan BBB och Comhem. Comhem levereras genom deras coax-uttag behändigt placerat i vardagsrummet medans BBB levereras genomdatauttaget som tyvärr är olyckligt placerat på nedre delen av väggen som är avsedd för skoplats och där vi även kommer ha vår skohylla.
Således är jag rädd för att kabeln kommer ta stryk och skadas under tidens gång och vore inte roligt att behöva byta ut den om man dragit den in till vardagsrummet.
Dessutom är BBB ca 50 kr billigare per månad för 100/10 och min fråga är då om det på grund av dessa omständigheter är värt att välja Comhem? Eller innebär det problem och lägre hästigheter?

Av de två valen, så håll dig borta från Coax, coax kräver också ett modem för att fungera, om du nu har möjlighet köra direkt via fiber, coax nyttjar gammalt kablage.
Är lägenheten uppkopplad mot stadsnät?, om ja, så kan du väl välja underleverantör själv, behöver inte vara BBB, däremot kanske ni har något gruppavtal med dem.

Jag har både Comhem indraget (3 hål i väggen) samt uppkoppling mot stadsnät, comhem kör jag Tivo från och fiberuttaget ut mot nätet har jag valt underleverantör T3 100/100, betalar bara 138:-/mån och det har fungerat utan problem i flera år nu.

Dra nätverkskabeln i kabelskena så skadas den inte..