Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

En dator med en i5:a, och då särsilt en icke överklockad i5:a, är absolut inte vad jag skulle kalla för "ett monster" 2017

Haha jag menade en "moster" dator Shit va torrt haha. Men skämt åsido en 6600k sitter det i, oöverklockad än sålänge.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Yes windows 10 kör jag. men jag får imed fps dropp i Bf1 kommer ibland och då börjar det lagga lite. sen slutar det. kommer oftast vid respawn. men håller i i typ 5-10 sekunder sen flyter allt på som vanligt inga problem.

Permalänk
Avstängd

@Oneone: Har ominstallerat drivers, OS etc. och ingen effekt. CC Cleaner har jag inte testat än.

Permalänk

@oscarstandar: Jag har också en 4690k överklockad till 4.6 Ghz. Den flaskhalsar också mitt 980ti, så det är helt normalt

Permalänk
Avstängd

@MrJulmust: Så ingenting jag kan göra åt det förutom att köpa kraftfullare processor med mer kärnor osv?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarstandar:

@MrJulmust: Så ingenting jag kan göra åt det förutom att köpa kraftfullare processor med mer kärnor osv?

Om du vill nå högre FPS i just Battlefield 1 så är det tyvärr så ja.
För att nå över 100FPS så krävs oftast 8-trådiga processorer idag, helst överklockade.

Med det sagt kan du ju alltid försöka överklocka din processor ännu högre och komma lite högre i FPS, du kan ju också prova att sänka lite grafikinställningar och se om det hjälper även om CPU'n agerar flaskhals.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Sisyfos: Okej jag förstår, men har kollat runt i olika forum, olika youtube-klipp osv och de flesta får ju minst 80-90 fps med i5 4690K och ett 1070 stock. Hur kommer det sig? något måste ju vara fel med mitt...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarstandar:

@Uzanar: Okej jag förstår, men har kollat runt i olika forum, olika youtube-klipp osv och de flesta får ju minst 80-90 fps med i5 4690K och ett 1070 stock. Hur kommer det sig? något måste ju vara fel med mitt...

Nu äger jag inte Battlefield 1 själv men jag tittade på några videor med just 4690K/1070 och det man kan se i samtliga videos vare sig processorn är överklockad eller inte är ju att den jobbar i absolut 100%.
Det verkar dessutom skilja väldigt mycket var i spelet man är och vilken karta det handlar om.

Här så ligger en till exempel på allt mellan 60FPS och 120FPS https://youtu.be/KmT_UXT9pgY?t=1m45s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Sisyfos: Ja, har kollat på några sådana videos, även den här: https://www.youtube.com/watch?v=zvpO7IjxTtg

Så att utesluta att 4690K inte klarar BF1? De andras verkar ju funka fint.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarstandar:

@Uzanar: Ja, har kollat på några sådana videos, även den här: https://www.youtube.com/watch?v=zvpO7IjxTtg

Så att utesluta att 4690K inte klarar BF1? De andras verkar ju funka fint.

Som sagt, olika miljöer och olika kartor verkar påverka något oerhört i BF1.
Om man kollar på videon jag skickade så droppar det ner till 60FPS ibland precis som för dig.

Med andra ord är det ingen defekt CPU vi talar om utan bara ett ganska CPU-tungt spel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Sisyfos: Ok, tack! Då har jag det klart för mig. Då kanske det blir uppgradering snart med kraftfullare CPU. Rekommendationer?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarstandar:

@Uzanar: Ok, tack! Då har jag det klart för mig. Då kanske det blir uppgradering snart med kraftfullare CPU. Rekommendationer?

Intels nyaste 7700K då avsaknaden av 8 trådar är just vad som begränsar dig men samtidigt så tycker jag absolut att du borde vänta på AMD och se vad deras "Ryzen"-processorer har att erbjuda.
För precis som den senaste nyheten här på Sweclockers skriver så kommer den förmodligen komma senast 3:e Mars.

Det är en win-win situation oavsett om du i slutändan väljer AMD/Intel om du väntar på AMD Ryzen för antingen så kan du köpa i7 7700K billigare eller så är AMD's motsvarighet bättre prissatt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Permalänk

@oscarstandar: Ja, det är så enkelt. Processorn pallar inte med att generera så många frames som 1070/980ti kan pumpa ut. Personligen väntar jag på Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstandar:

@Uzanar: Ok, tack! Då har jag det klart för mig. Då kanske det blir uppgradering snart med kraftfullare CPU. Rekommendationer?

I ditt fall rekommenderar jag en 4790k, känns inte värt att byta moderkort och ram för skylake eller kabylake då prestandaskillnaden än så länge är ganska liten.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garvey:

I ditt fall rekommenderar jag en 4790k, känns inte värt att byta moderkort och ram för skylake eller kabylake då prestandaskillnaden än så länge är ganska liten.

Har inte den 4 kärnor också? Den kanske kör 8 trådar, vad är skillnaden? Är inte riktigt SÅÅ insatt hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstandar:

Har inte den 4 kärnor också? Den kanske kör 8 trådar, vad är skillnaden? Är inte riktigt SÅÅ insatt hehe

Skickades från m.sweclockers.com

4690k och 4790k är båda fyrkärniga, 4790k har dock 8 trådar jämfört med 4690k som kör 4 trådar.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG