Lurad på tradera...

Permalänk
Medlem

Lurad på tradera...

Jag köpte en iPhone på tradera, i efterhand var det otroligt dumt men det är lätt att vara efterklok... Just eftersom att man får alla personuppgifter på tradera känns det tryggt, hade aldrig gjort köpet på t.ex. blocket. Jag vet vem personen är, var hon bor etc. Lyckades t.o.m. få kontakt med en god man till tjejen (21 år) när jag försökte få tag på/hitta någon förälder, det har jag dock inte lyckats med... Han (Läs: den goda mannen, eller hur man säger) hade pratat med henne och sa att hon skulle kontakta mig, vilket hon inte gjort. Det känns hopplöst, vill typ dö. Så mycket pengar, 6700:-.

Betalade via kort på tradera, visste inte om att det bättre alternativet hade varit paypal... Fan. Men det finns inget att göra åt det, hjälper inte direkt att ha ångest även om jag givetvis har det ändå men ja. Givetvis kommer jag anmäla men jag har tappat lite hoppet för polisen. Någon som vet om de öht bryr sig om att undersöka det? Om inte 20 till blivit lurade. Jag har verkligen alla hennes personuppgifter.

Permalänk
Medlem

Hur länge sedan var detta? Om du betalat med ditt kort så går det via klarna och det tar typ 14 dagar innan hon får pengarna. Kontaktar man dem så startas en utredning och du får dina pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det borde gå att hitta förälder hyfsat lätt, någon här kan säkert hjälpa dig. Brukar vara mycket effektivt nämligen om dem inte sysslar med samma saker som dottern...

Vet inte om man har tillåtelse att skriva ut personuppgifter här, men om man får, gör det.

*** SVAR: NEJ! ***
/KimTjik (Moderator)

Inga personnummer ska skrivas ut i forumet
Permalänk
Medlem

Om du har betalt med kort så tror jag du kan anmäla köpet hos kortföretaget.
Det är värre ifall du skickat pengar som en banköverföring direkt mellan konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag köpte en iPhone på tradera, i efterhand var det otroligt dumt men det är lätt att vara efterklok... Just eftersom att man får alla personuppgifter på tradera känns det tryggt, hade aldrig gjort köpet på t.ex. blocket. Jag vet vem personen är, var hon bor etc. Lyckades t.o.m. få kontakt med en god man till tjejen (21 år) när jag försökte få tag på/hitta någon förälder, det har jag dock inte lyckats med... Han (Läs: den goda mannen, eller hur man säger) hade pratat med henne och sa att hon skulle kontakta mig, vilket hon inte gjort. Det känns hopplöst, vill typ dö. Så mycket pengar, 6700:-.

Betalade via kort på tradera, visste inte om att det bättre alternativet hade varit paypal... Fan. Men det finns inget att göra åt det, hjälper inte direkt att ha ångest även om jag givetvis har det ändå men ja. Givetvis kommer jag anmäla men jag har tappat lite hoppet för polisen. Någon som vet om de öht bryr sig om att undersöka det? Om inte 20 till blivit lurade. Jag har verkligen alla hennes personuppgifter.

Det märks att jag inte använt Tradera på ett par år..

Finns det verkligen möjligheten att betala via kort direkt till köparen? Ingen betalningsskydd (typ, vi släpper pengarna till köparen när denne bekräftat att paketet är skickat)? Det låter helt vansinnigt!

Detta borde Tradera kunna hjälpa dig med tycker man. 6700 är svinmycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Om du har betalt med kort så tror jag du kan anmäla köpet hos kortföretaget.
Det är värre ifall du skickat pengar som en banköverföring direkt mellan konto.

Det måste vara ett betal- eller kreditkort för att du ska kunna få tillbaka pengarna av banken eller kortutgivaren eftersom köpet då faller under konsumentkreditlagen. Är det betalt med ett vanligt bankkort så är det i princip samma sak som att göra en banköverföring mellan konton.

Edit: som någon annan var inne på så kanske Klarna är lösningen http://info.tradera.com/betalsatt/klarna/klarnas-koparskydd/

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det märks att jag inte använt Tradera på ett par år..

Finns det verkligen möjligheten att betala via kort direkt till köparen? Ingen betalningsskydd (typ, vi släpper pengarna till köparen när denne bekräftat att paketet är skickat)? Det låter helt vansinnigt!

Detta borde Tradera kunna hjälpa dig med tycker man. 6700 är svinmycket pengar.

Betalar man med kort så går det via klarna och tar någon vecka för säljaren att få pengarna (hur länge beror på omdömen och summa).

Är du säker på att du blivit lurad så gör omgående en polisanmälan och kontakta Tradera så de stoppar betalningen. Polisanmälan på internet via formulär går på en pissekvart, du lär behöva det oavsett.

Hoppas det löser sig dock.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade tradera igår och de skrev att de inte kunde göra något eftersom att jag betalade med kort... Jag har mitt kort kopplat till tradera så jag tryckte bara på "Betala"... Personen har erkänt själv, efter ett mejl jag skrev nu ikväll om att jag skulle anmäla om hon inte betalade ikväll, då svarade hon att jag skulle glömma mina pengar och om jag fortsatte hota (Läs: Informera om lagen) skulle jag få ett "hembesök". Jag lägger gärna ut hennes personuppgifter men tvivlar på att det är tillåtet. Letat via alla personupplysningar, hittat mamman (relativt säker) men inget nummer....

Polisen har ju liksom inte ens resurser att utresa riktigt allvarliga brott så jag har noll hopp att få tillbaka pengarna... så himla frustrerande att såna här människor inte får några konsekvenser överhuvudtaget även om jag har alla personuppgifter...

*** SVAR: NEJ! inga personuppgifter ska skrivas i forumet ***
/KimTjik (Moderator)

Inga personuppgifter ska skrivas ut i forumet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag kontaktade tradera igår och de skrev att de inte kunde göra något eftersom att jag betalade med kort... Jag har mitt kort kopplat till tradera så jag tryckte bara på "Betala"... Personen har erkänt själv, efter ett mejl jag skrev nu ikväll om att jag skulle anmäla om hon inte betalade ikväll, då svarade hon att jag skulle glömma mina pengar och om jag fortsatte hota (Läs: Informera om lagen) skulle jag få ett "hembesök". Jag lägger gärna ut hennes personuppgifter men tvivlar på att det är tillåtet. Letat via alla personupplysningar, hittat mamman (relativt säker) men inget nummer....

Polisen har ju liksom inte ens resurser att utresa riktigt allvarliga brott så jag har noll hopp att få tillbaka pengarna... så himla frustrerande att såna här människor inte får några konsekvenser överhuvudtaget även om jag har alla personuppgifter...

Eftersom du blivit hotat genom mail samtidigt som personen vägrar ge dig det du betalat för så kommer det nog bli lättare iaf.

Lycka till!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Bara att polisanmäla då, du har ju ett erkännande på mail. Förmodligen har hon gjort samma sak mot andra och om alla anmäler så finns det större chans att polisen gör något. För om du inte anmäler, då kommer polisen med största sannolikhet inte göra så mycket åt ditt fall...

Permalänk
Skrivet av Moaelisa:

Jag kontaktade tradera igår och de skrev att de inte kunde göra något eftersom att jag betalade med kort... Jag har mitt kort kopplat till tradera så jag tryckte bara på "Betala"... Personen har erkänt själv, efter ett mejl jag skrev nu ikväll om att jag skulle anmäla om hon inte betalade ikväll, då svarade hon att jag skulle glömma mina pengar och om jag fortsatte hota (Läs: Informera om lagen) skulle jag få ett "hembesök". Jag lägger gärna ut hennes personuppgifter men tvivlar på att det är tillåtet. Letat via alla personupplysningar, hittat mamman (relativt säker) men inget nummer....

Polisen har ju liksom inte ens resurser att utresa riktigt allvarliga brott så jag har noll hopp att få tillbaka pengarna... så himla frustrerande att såna här människor inte får några konsekvenser överhuvudtaget även om jag har alla personuppgifter...

Jaha vad bra. Nu kan du anmäla henne för olaga hot. Det lär väl prioriteras högre hos polisen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det långt mellan dig och säljaren? Hade definitivt gjort ett hembesök själv

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Då det handlar om så mycket pengar, samt att du har erkännande etc så är det inte osannolikt att polisen faktiskt gör något. Polisanmäl det och lämna alla uppgifter du har inklusive mail och personuppgifter etc. Lär kunna bli rättegång av det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ja jag kommer givetvis polisanmäla även om jag inte inte har något större hopp om att få tillbaka pengarna, men jag tänker ändå hoppas på det liksom för den andra tanken är väldigt deprimerande...

Jag hade absolut åkt dit om jag bodde närmare, jag bor i Eskilstuna och hon i Jönköping så det är väl runt 3 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag kontaktade tradera igår och de skrev att de inte kunde göra något eftersom att jag betalade med kort... Jag har mitt kort kopplat till tradera så jag tryckte bara på "Betala"... Personen har erkänt själv, efter ett mejl jag skrev nu ikväll om att jag skulle anmäla om hon inte betalade ikväll, då svarade hon att jag skulle glömma mina pengar och om jag fortsatte hota (Läs: Informera om lagen) skulle jag få ett "hembesök". Jag lägger gärna ut hennes personuppgifter men tvivlar på att det är tillåtet. Letat via alla personupplysningar, hittat mamman (relativt säker) men inget nummer....

Polisen har ju liksom inte ens resurser att utresa riktigt allvarliga brott så jag har noll hopp att få tillbaka pengarna... så himla frustrerande att såna här människor inte får några konsekvenser överhuvudtaget även om jag har alla personuppgifter...

Är det ett vanligt bankkort eller är det ett kreditkort du betalat med då?

Permalänk

Att dom inte kan hjälpa dig för att du betalat med kort låter inte rimligt.

Såhär står det på traderas hjälpsidor:

Citat:

Vi rekommenderar att du betalar med Traderas betallösning, där du vet att köparen är verifierad. Alternativt att du betalar med något av våra andra integrerade betallösningar, PayPal eller Klarna. Med dessa två ingår det gratis köpskydd.

I Mitt Tradera har du även möjlighet att lämna en anmälan om utebliven leverans under ”Mer”-fliken vid berörd annons. Välj alternativ ”Anmäl utebliven vara”

Har du använt ett av våra integrerade betalningsalternativ har du även möjlighet att anmäla försändelsen som försvunnen, samt ansöka om återbetalning.

Permalänk
Medlem

Har du personnummer på säljaren, så ringer du skatteverket, och får namn på föräldrarna, sen kan du säkert hitta nummer på Hitta/ Eniro, ring dom och meddela vad dottern skriver, så kanske det kan hända grejor?

Sen kan du nog ringa försäkringskassan, och få uppgifter om ev.arbetagivare.. Dom kan nog också vara intresserade av hennes beteende, om hon nu har ett jobb..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt bankkort. Jag har ingen aning men det är ju väldigt konstigt att jag fick svaret, två gånger, att de inte kan göra något, att jag ska polisanmäla... Men blir det alltså automatiskt med klarna om jag betalar via kort eller vadå? Det går ju bara att välja att betala med kort eller med paypal direkt via tradera. Jag får kanske kontakta klarna och fråga istället...

Det finns ingen "mer flik" på annonsen, kanske är innan den avslutas? allt som finns nu är "anmäl till granskning"

Det verkar ju väldigt märkligt om klarna bara betalar tillbaka om varan kommit bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag kontaktade tradera igår och de skrev att de inte kunde göra något eftersom att jag betalade med kort... Jag har mitt kort kopplat till tradera så jag tryckte bara på "Betala"... Personen har erkänt själv, efter ett mejl jag skrev nu ikväll om att jag skulle anmäla om hon inte betalade ikväll, då svarade hon att jag skulle glömma mina pengar och om jag fortsatte hota (Läs: Informera om lagen) skulle jag få ett "hembesök". Jag lägger gärna ut hennes personuppgifter men tvivlar på att det är tillåtet. Letat via alla personupplysningar, hittat mamman (relativt säker) men inget nummer....

Polisen har ju liksom inte ens resurser att utresa riktigt allvarliga brott så jag har noll hopp att få tillbaka pengarna... så himla frustrerande att såna här människor inte får några konsekvenser överhuvudtaget även om jag har alla personuppgifter...

Vad heter mamman då, nummer borde gå att hitta...

Sen är det att polisanmäla såklart, det där räknas ju som olaga hot också den där tjejen verkar ju vara mycket smart som skriver så...

Skulle inte gett upp 6700kr, skulle fan åkt de 3 timmarna för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Men blir det alltså automatiskt med klarna om jag betalar via kort eller vadå? Det går ju bara att välja att betala med kort eller med paypal direkt via tradera. Jag får kanske kontakta klarna och fråga istället...

Ja, du ska ha fått ett bekräftelsemail ifrån Klarna vid utförd betalning, kolla skräppost.

Skrivet av Moaelisa:

Det verkar ju väldigt märkligt om klarna bara betalar tillbaka om varan kommit bort...

Njaej så funkar det inte, däremot startar de som sagt en utredning, du lägger fram dina bevis och därmed betalar de inte ut till henne. Däremot är det svårare om det gått så lång tid att hon redan fått pengarna.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl gå sedan till KFM fyll i deras blankett för betalningsföreläggande betala 300kr till dem för indrivning, så får den personen det väldigt roligt när du ansöker om betalningsföreläggande. min gamla granne blev blåst av sitt ex på en säng för ca 19000kr hoppas det löser sig.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Man får vara glad att vi har en fruktansvärt bra marknad här på Sweclockers där det sker (åtminstone enligt min uppfattning) väldigt lite lurendrejeri.

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta kontakt med din bank angående transaktionen? Det är ju värt ett försök.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tror du har både kortbetalning via Klarna där du har köpskydd och kortbetalning som inte går via Klarna och där har du inget köpskydd..

Permalänk
Medlem

@b0bber: Personnummer har jag. Jag tror inte att jag får skriva ut namn? Hittade dock ett nummer bland de som bodde i samma lägenhet, inget svar från det dessvärre... Dock ringde som sagt hennes "goda man" upp mig i morse, hjälpte dock väldigt lite visade det sig. Jag trodde typ han skulle lösa det då men det gjorde henne ju bara arg. Men tydligen hade jag smsat hans fru(!) Jag har ingen aning om vem det var, sms:ade ett fyra tal personer igår kväll när jag försökte hitta mamman men de svarade att det var fel. Jag var lite fel ute först (trodde jag men tydligen inte så fel ändå). Jag tvivlar på att den här tjejen har ett jobb, det här verkar vara en "Jag skiter i allt" person. varken om anmälan eller om hennes nära får reda på vad hon gjort verkar hon bry sig om. sedan vet man ju inte, hon kanske visst bryr sig. Men hon blev uppenbarligen bara arg när hennes goda man sagt till henne att kontakta mig, även om hon tydligt sagt till honom att hon skulle göra det.

Nu blandade jag ihop det, jag menade tradera. Att de bara betalar tillbaka om varan kommit bort, verkar märkligt men annars tänker de väl att det blir ett fall för polisen men vi som blivit lurade borde ju ha samma rätt att få återbetalning....

Jag fick ingen bekräftelse från klarna, jag fick bara en från tradera att jag betalat. Jag var i kontakt med klarna och de avfärda mig inte direkt iaf, de hade en speciell avdelning för tradera ärenden. Stängt nu så jag får ringa efter jobbet imorgon...

Permalänk
Medlem

Jag blev blåst ett par år sedan på 2500kr. Anmälde personen i fråga och det gjorde även fyra andra. Det räckte för att väcka åtal och personen blev sedan dömd. Fick tillbaka pengarna med ränta efter ca. ett halvår. Det räcker alltså med att några andra också anmäler brottet.

Permalänk
Medlem

Du har haft kontakt med personens gode man?

God man kan man få av flera orsaker men en rätt vanlig är att man har en funktionsnedsättning, som till exempel lättare psykisk utvecklingsstörning och man har flyttat in på ett kommunalt ägt boende med personalstöd (I know, har som socionom jobbat med den brukargruppen och ett rätt gott kännetecken är bristande konsekvenstänk, för att uttrycka det milt).

Hursomhelst. Kontakta den gode mannen igen (som mest troligt är ansvarig för hennes ekonomi) och berätta att du polisanmäler om 2 dagar såtillvida att du inte blir presenterad en lösning.

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Redan gjort och de hänvisar bara till att göra en polisanmälan...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du har en hygglig chans att få tillbaka dina pengar, dels för att det rör sig om ganska mycket pengar och dels för att hon hotat dig (det här är nog avgörande). Gör en polisanmälan och ligg på som fan!

Om du inte får några pengar så kan du driva in skulden själv. Det kostar dig några hundra, kanske uppemot 1000kr, men det är det värt. Hon kommer ALLTID vara skyldig dig så länge hon inte betalar. Möjligtvis kan man behöva "förnya" indrivningen hos KFM med jämna mellanrum (vart 5'e år?), men skulden kommer aldrig försvinna. Du har rätt att kräva henne på dina utlägg och ränta. I långa loppet så tror jag det blir en bra affär

Personligen tror jag inte du behöver oroa dig för hotet, dvs risk att nån hälsar på. De kommer inte hända, lätt att säga, svårare att genomföra. Dessutom är just den där typen av kräk väldigt rädda och klena när de konfronteras personligen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Moaelisa:

@saturday_sun: Redan gjort och de hänvisar bara till att göra en polisanmälan...

En polisanmälan i det här fallet är nog inte så "bara" med tanke på att du har personuppgifter och bevis på hot samt erkännande till brottet (mailet).
Jag tror och hoppas på att du får tillbaka dina pengar i det här fallet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈