Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Jag förstår inte vad du talar om.

Något specifikt som undandrar sig din förståelse?

Det är lite som Blocketpaketet; du får pengar från Paypal eller Klarna (det kan ta några veckor beroende på olika faktorer) mot att du visar att du skickat ett spårbart paket. Köparen får paketet och hävdar trasig/obefintlig vara. Palpal/Klarna väljer då att inte betala ut (eller om de redan utbetalat pengarna; kräver dessa tillbaka) då köparen inte är nöjd. Sedan inleds en utredning och det är stor risk att du inte får några pengar alls alternativt får tillbaka varan som köparen endera tappat i golvet eller kanske hittat billigare någon annanstans under tiden.

Varför skulle jag som säljare vilja utsätta mig för detta? Även om jag får "rätt" till slut så har det tagit mycket tid och energi för ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Vänta lite, vad är det jag läser? Polisen gör alltså ingenting trots att alla bevis ligger på bordet, med skriftligt erkännand från bedragaren och allt? Är det plötsligt fritt fram att lura folk på nätet?! Snälla någon, säg att jag har missuppfattat alltihop.

Det är så jävla sjukt vilket samhälle vi lever i. Vi MÅSTE göra någon form av lagändring för nu är det verkligen fritt fram för bedragare.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har handlat och såld på Tradera och har också blivit lutat flera Gånga största Summan var 500.00 Kronor.Stora Summen Pengar skulle man akta sig för.Sälja man och det handla om mycket Pengar so vill jag att man Hämta Varan hos mig.Samma jag köpa sen hämta jag Varan Ut......mvh....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Tillläg: Polisen hjälpa ingenting,Du är ställt på Dig jhälf...Mvh....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Skrivet av Specias:

Det är så jävla sjukt vilket samhälle vi lever i. Vi MÅSTE göra någon form av lagändring för nu är det verkligen fritt fram för bedragare.

Jag tror inte att problemet handlar om att lagen inte räcker till. Det är snarare att det inte finns nog med personal för att utreda vartenda litet brott, varefter små "obetydliga" brott i stället lägs ner direkt. Men det gör förstås inte det hela mindre sjukt för det.

Permalänk

Går det inte att kontakta en advokat och starta en process på den vägen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Specias:

Den är inte lagen det är fel på. Finns inga som kan upprätthålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Självklart kan man välja att driva detta civilrättsligt.
Då beloppet understiger ett prisbasbelopp (ca 40 000 kronor), så kommer det att hanteras som ett förenklat tvistemål, där de potentiella rättegångskostnaderna för den förlorande parten är kraftig begränsade (till exempel kan den vinnande parten max få ersättning för 1 timmes juridisk rådgivning). Det innebär att den vinnande parten själv kan få stå för en del av kostnaden, så man får nog tänka ett extra varv på det också. En advokat är ofta inte någon billig sak, så behöver flertal timmars rådgivning äter det eventuellt upp hela beloppet som finns att hämta.

Ett annat problem är att säkerställa vem som suttit bakom tangentbordet. Tidigare har den sannolika gärningsmannen skyllt detta på en annan person i hennes närhet, det är inte helt osannolikt att så kommer ske igen. I sådana lägen är det ju gött att ha polisen på sin sida, som innan rättegång kan hämta ut bankuppgifter, göra husrannsakan etc.

Men det kan definitivt vara värt för TS att rådfråga en jurist om detta är något man bör gå vidare med (första prion torde dock vara att ligga på polisen stenhårt för att de ska ta tag i ärendet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hybinette:

När det gäller småpengar som i detta fall så bör man nog vara extremt säker på att vinna för att ens tänka den tanken.

Permalänk
Medlem

Ja hon skyllde på sin pojkvän i något mejl (som vi ju inte vet existerar, står inget om det på hennes facebook som jag är ganska säker på att jag hittat... just nu försöker hon sälja en valp...) men släppte det när jag inte gick på det. Jag vet inte riktigt hur jag ska få tag på en polis som kan ringa tradera, känns väldigt hopplöst. Snart en månad sedan jag betalade...

Permalänk
Avstängd

Nu förstår jag inte, kräver Tradera att en polis skall ringa upp dem för att göra något? Eller vill de bara veta att en anmälan gjorts? Om det senare så har du ju fått ett aktnummer (eller vad det heter) för din anmälan, ge Tradera det numret och se vad de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag köpte en iPhone på tradera, i efterhand var det otroligt dumt men det är lätt att vara efterklok... Just eftersom att man får alla personuppgifter på tradera känns det tryggt, hade aldrig gjort köpet på t.ex. blocket. Jag vet vem personen är, var hon bor etc. Lyckades t.o.m. få kontakt med en god man till tjejen (21 år) när jag försökte få tag på/hitta någon förälder, det har jag dock inte lyckats med... Han (Läs: den goda mannen, eller hur man säger) hade pratat med henne och sa att hon skulle kontakta mig, vilket hon inte gjort. Det känns hopplöst, vill typ dö. Så mycket pengar, 6700:-.

Betalade via kort på tradera, visste inte om att det bättre alternativet hade varit paypal... Fan. Men det finns inget att göra åt det, hjälper inte direkt att ha ångest även om jag givetvis har det ändå men ja. Givetvis kommer jag anmäla men jag har tappat lite hoppet för polisen. Någon som vet om de öht bryr sig om att undersöka det? Om inte 20 till blivit lurade. Jag har verkligen alla hennes personuppgifter.

Trisst!!! Undrar hur många som har "köpt" telefonen. Är det 10-20st kan det röra sig om stora belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

När det gäller småpengar som i detta fall så bör man nog vara extremt säker på att vinna för att ens tänka den tanken.

Jag har rätt till ersättning till sådan från mitt försäkringsbolag, självrisk 5000kr eller max beloppet man får betala själv. Har TS en sådan försäkring är det värt det att stämma henne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Jag har rätt till ersättning till sådan från mitt försäkringsbolag, självrisk 5000kr eller max beloppet man får betala själv. Har TS en sådan försäkring är det värt det att stämma henne.

Om man nu inte vinner så står man med självrisken + vad man redan betalat för varan... som sagt, man bör nog vara väldigt säker på att vinna i sådant fall. Plus att man skall ha en vettig chans att få ut pengarna om man nu vinner, det är inte självklart att man kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om man nu inte vinner så står man med självrisken + vad man redan betalat för varan... som sagt, man bör nog vara väldigt säker på att vinna i sådant fall. Plus att man skall ha en vettig chans att få ut pengarna om man nu vinner, det är inte självklart att man kan få.

Är det inte TS sak att avgöra om det är värt eller inte haha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Är det inte TS sak att avgöra om det är värt eller inte haha?

Visst, självklart, bara pekar på att det kanske är dumt att driva vissa saker för långt beroende på olika aspekter. Det är ju ändå ett forum så jag slänger ut lite åsikter här och där (Man behöver ju inte lyssna på dem för säkert är inte allt rätt)

Permalänk
Medlem

@videopac: Ja de kräver att en polis ska ringa upp och godkänna en återbetalning enligt tradera... Då kan de eventuellt börja undersöka det och eventuellt göra en återbetalning. Inte ens om en polis kontaktar dem och godkänner det kan de lova att jag får en återbetalning, var de väldigt noga om att påpeka. Jag har chatta med flera som inte säger att de kan hjälpa till alls men tillslut kommer det fram att de kan hjälpa till om en polis kontaktar dem. Men det lär ju liksom inte hända, känns det som...

Det känns ju väldigt märkligt att de inte bara kan gå in på personens sida och se att denna har tre omdömen som vittnar om att det är en bedragare... Kontot är ju t.o.m. borttaget nu.

Permalänk
Medlem

Tradera är verkligen oklara. Ibland kan de återbetala om en polis kontaktar dem. ibland inte.
Beror på vem man chattar med... De skriver att jag ska be min kontaktperson kontakta dem. Men jag har ingen kontaktperson, eller? Det är väl om polis utreder man får det, och det lär de ju inte göra.

Permalänk
Inaktiv

Lite märkligt att det hänger på Polisen om du ska få pengarna tillbaka eller inte. Det måste upp till domstolen för att det ska hända nåt. Tyvärr är det falska förhoppningar du får från Tradera. Det är synd att det har blivit så fel P Tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Såg precis på AllaBolag att det är PayPal som äger Tradera. Just detta slingrande är ju PayPal's signum nr ett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med subforumreglerna*

Citat:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden så sorry om jag missat information.
Men om man betalar via tradera går det väl via Klarna?
Betalar man via Klarna och inte får varan anmäler man det till Klarna och då måste säljaren visa att de skickat varan med spårbar frakt. Om inte får man tillbaka pengarna och är pengarna utbetalda till säljaren blir de återbetalningsskyldiga till Klarna.

Men betalningsförfarandet på tradera har kanske förändrats?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Har läst lite i tråden, men inte allt så ursäktar om det blir upprepningar.

Det har pratats om polisanmälan, vilket är bra, även om bevisläget ofta kan vara svårt.
Om polisen skulle lägga ner ärendet är det bara att gå till kronofogden, men eftersom hon har en god man lär hon dock vara ganska pank men det kan vara värt det ändå, det kostar ca 400kr vilket hon får stå för i slutändan. Om hon inte bestrider (hennes gm lär förklara för henne att bestridande är en dålig idé) blir det utmätning osv. Det kan dras pengar från hennes eventuella lön mm. Om hon bestrider blir det en förenklad process pga det låga beloppet det tvistas om, vilket är lätt gjort. Din skuld kvarstår i 10 år, och går att "förlängas" 10 år i taget på det sätt preskriäptionslagen föreskriver. Om hon får pengar i framtiden kan du få dessa utmätta med andra ord. Det är jobbigt och tidsödande men det kanske är vört besväret om du är förbannad nog.

Permalänk
Medlem

Vad sägs som att vi alla går in på Traderas Facebook-sida och länkar tråden när folk ställer frågor om deras säkerhet? Kanske blir lite fart på dem då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harling:

Vad sägs som att vi alla går in på Traderas Facebook-sida och länkar tråden när folk ställer frågor om deras säkerhet? Kanske blir lite fart på dem då.

Något säger mig att länken försvinner väääldigt snabbt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Något säger mig att länken försvinner väääldigt snabbt.

Det är därför flera bör länka på olika ställen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guineapig:

Polisanmäl. Förrhoppningsvis/troligtvis har hon lurat flera personer så det finns fler anmälningar. Då prioriteras det upp hos Polisen. Spara all konversation,skriv ut den och ta med till Polisen. Enklare att göra en anmälan på plats än via nätet tycker jag ( har gjort så själv två gånger).

Personen kommer bli fälld för detta, men det tar lång tid och pengarna kommer du troligen aldrig se igen men som det skrevs tidigare så kommer kravet ligga kvar på den personen så länge du förnyar det.

Det kostar inget att kräva eller förnya om det finns en fällande dom i botten. Jag blev blåst av en person för snart 10år sedan och typ vartannat år så skriver jag under en blankett och skickar tillbaka till kronofogden att jag fortfarande vill ha mina pengar. Känns åtminstone lite skönt att veta att idioten fortfarande har det efter sig.

Hur gör man när personen är okänd då? Jag blev blåst på en person som använde Tor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur gör man när personen är okänd då? Jag blev blåst på en person som använde Tor.

Tjo
Vad har Tor för betydelse i detta fallet? Hur genomförde ni köpet? Var hittade du produkten och hur betalde du?

Permalänk

@Moaelisa: Ursäkta dum fråga och sådär men varför köpa en telefon på blocket för 6700 kr ?????? Vad kostar den ny i butik?

Polisanmäl och lycka till!

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34 @100hz
Logitech G903 (mus), G513 (tangentbord).
PRO X 2 Lightspeed (hörlurar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

@Moaelisa: Ursäkta dum fråga och sådär men varför köpa en telefon på blocket för 6700 kr ?????? Vad kostar den ny i butik?

Polisanmäl och lycka till!

Anledningen är väl att man vill spara pengar. Telefonen kostar väl runt 8000:- i butik. Hade dock aldrig köpt den via blocket, trodde det var säkrare via tradera. Hade ju alla hennes personuppgifter och som jag skrivit tidigare trodde jag inte att människor lurade andra på pengar i sina egna namn men uppenbarligen hade jag fel.

Men får man hem ett brev där det står att ärendet blir nedlagt då eller? Jag har gjort en anmälan för bedrägeri en gång tidigare och har inte hört något, bortsett från att en polis ringde några månader senare och ville ha godkänt att ta ut utdrag från min bank datumet jag satt in pengarna. Det ärendet måste ju vara nedlagt nu men fick inget brev om det. Någon som vet hur lång tid man kan förvänta sig att det tar innan de eventuellt tar upp det? Beror kanske på hur mycket de har att göra. Det lär ju ligga väldigt långt nere på prioriterings listan i alla fall.

Jag skickade ett PM till henne på facebook och skrev på hennes sida att jag skickat ett PM. Inget svar men hon har tagit bort hela inlägget som jag kommenterat på... Jaja, nu har jag i alla fall gjort allt jag kan för att försöka nå henne. Totalt omöjligt.