Lurad på tradera...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moaelisa:

Någon som vet hur många anmälningar som krävs för att polisen ska prioritera det? Nu har hon snart 3 vad jag vet.

Vet inte om det finns någon praxis för det men när jag gjorde en anmälan och det sedan gick vidare så var det att det var mer än tio anmälningar. Men det kan säkert skilja mellan olika polisdistrikt och ändras med tiden också.

Det gäller ju bara att alla anmäler... misstänker att många tycker det verkar jobbigt, speciellt om det rör sig om mindre summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Nu har ännu en person hört av sig till mig som blivit lurad...

Gör du likadant. Kontakta alla som hon har sålt till på Tradera och se hur många det är. Gadda ihop er och gör vars en anmälan.
Glöm inte att göra en separat anmälan om olaga hot så blir det nog fart på farbror blå. (du informerade om lagar=rättsliga hot, det är ok).

Permalänk
Medlem

Jag har fått svar från kortreklamationen men förstår inte vad de vill ha, jag skickade ju ett kvitto på köpet samt ett mejl där säljaren skrev att jag kan glömma mina pengar. Vad menar de att de vill ha för mejl från tradera, vadå min kontakt? Jag skrev inget om min kontakt med tradera. Någon som fattar? Här är svaret:

"Hej. Ditt reklamationsärende behöver kompletteras med följande: - Vänligen komplettera din reklamation med orderbekräftelse för ditt köp. -Enligt din reklamation har du försökt att kontakta säljföretage toch lösa situationen. Vi behöver få in underlag över din kontakt med Tradera. Det kan t ex vara korrespondens via mail eller kopior på skickade brev. Vi vill även att du bifogar eventuella svar från säljföretaget.Vi behöver detta för att bedöma huruvida vi ev. kan åberopa en reklamationsrätt mot företaget. Vid en ev. reklamation har vi dokumentationskrav samt tidsgränser att förhålla oss till. Tänk på att vi inte kan fortsätta vår utredning utan den begärda kompletteringen, det är därför viktigt att du sänder detta till oss så snart som möjligt. Du kan ladda upp din komplettering direkt via ditt ärende i internetbanken eller e-posta den till komplettera@swedbank.se glöm inte att ange ditt ärendenummer i ämnesraden. Mvh Swedbank Kortreklamationer"

Jag tror inte att hon kommer lura fler i sitt eget namn, hon insåg förmodligen hur dumt det var, men hon kan ju fortsätta lura människor i andra namn. Hon har nog just nu "bara" 3 anmälningar varav de andra två är på ungefär 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag har fått svar från kortreklamationen men förstår inte vad de vill ha, jag skickade ju ett kvitto på köpet samt ett mejl där säljaren skrev att jag kan glömma mina pengar. Vad menar de att de vill ha för mejl från tradera, vadå min kontakt? Jag skrev inget om min kontakt med tradera. Någon som fattar? Här är svaret:

"Hej. Ditt reklamationsärende behöver kompletteras med följande: - Vänligen komplettera din reklamation med orderbekräftelse för ditt köp. -Enligt din reklamation har du försökt att kontakta säljföretage toch lösa situationen. Vi behöver få in underlag över din kontakt med Tradera. Det kan t ex vara korrespondens via mail eller kopior på skickade brev. Vi vill även att du bifogar eventuella svar från säljföretaget.Vi behöver detta för att bedöma huruvida vi ev. kan åberopa en reklamationsrätt mot företaget. Vid en ev. reklamation har vi dokumentationskrav samt tidsgränser att förhålla oss till. Tänk på att vi inte kan fortsätta vår utredning utan den begärda kompletteringen, det är därför viktigt att du sänder detta till oss så snart som möjligt. Du kan ladda upp din komplettering direkt via ditt ärende i internetbanken eller e-posta den till komplettera@swedbank.se glöm inte att ange ditt ärendenummer i ämnesraden. Mvh Swedbank Kortreklamationer"

Jag tror inte att hon kommer lura fler i sitt eget namn, hon insåg förmodligen hur dumt det var, men hon kan ju fortsätta lura människor i andra namn. Hon har nog just nu "bara" 3 anmälningar varav de andra två är på ungefär 1000 kr.

Har du polisanmält hoten?

Varför drar du inte bara till Swedbank kontor istället för mejl kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jag har fått svar från kortreklamationen men förstår inte vad de vill ha, jag skickade ju ett kvitto på köpet samt ett mejl där säljaren skrev att jag kan glömma mina pengar. Vad menar de att de vill ha för mejl från tradera, vadå min kontakt? Jag skrev inget om min kontakt med tradera. Någon som fattar? Här är svaret:

"Hej. Ditt reklamationsärende behöver kompletteras med följande: - Vänligen komplettera din reklamation med orderbekräftelse för ditt köp. -Enligt din reklamation har du försökt att kontakta säljföretage toch lösa situationen. Vi behöver få in underlag över din kontakt med Tradera. Det kan t ex vara korrespondens via mail eller kopior på skickade brev. Vi vill även att du bifogar eventuella svar från säljföretaget.Vi behöver detta för att bedöma huruvida vi ev. kan åberopa en reklamationsrätt mot företaget. Vid en ev. reklamation har vi dokumentationskrav samt tidsgränser att förhålla oss till. Tänk på att vi inte kan fortsätta vår utredning utan den begärda kompletteringen, det är därför viktigt att du sänder detta till oss så snart som möjligt. Du kan ladda upp din komplettering direkt via ditt ärende i internetbanken eller e-posta den till komplettera@swedbank.se glöm inte att ange ditt ärendenummer i ämnesraden. Mvh Swedbank Kortreklamationer"

Jag tror inte att hon kommer lura fler i sitt eget namn, hon insåg förmodligen hur dumt det var, men hon kan ju fortsätta lura människor i andra namn. Hon har nog just nu "bara" 3 anmälningar varav de andra två är på ungefär 1000 kr.

Personen på Swedbank verkar inte förstå hur Tradera fungerar, helt enkelt. Hen verkar tro att Tradera är den du gjort affärer med.

Skriv ö v e r t y d l i g t så att även dennna person på Swedbank fattar

... eller besök ett av deras kontor.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Ja jag anmälde hotet. Det kändes smidigaste att göra det via nätet, man måste ju skicka med skärmdumpar också och jag har ingen skrivare.

Okej, ja, det kändes som den som svarade inte förstod eller hade missuppfattat det hela. Jag får helt enkelt förklara tydligare och skicka med allt igen. Nu kan jag ju skicka med anmälan också.... Hoppas det går snabbare denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Ja jag anmälde hotet. Det kändes smidigaste att göra det via nätet, man måste ju skicka med skärmdumpar också och jag har ingen skrivare.

Okej, ja, det kändes som den som svarade inte förstod eller hade missuppfattat det hela. Jag får helt enkelt förklara tydligare och skicka med allt igen. Nu kan jag ju skicka med anmälan också.... Hoppas det går snabbare denna gång.

Skicka med alla mail du haft med Tradera och alla mail du skickat och fått med säljaren.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Du har haft kontakt med personens gode man?

God man kan man få av flera orsaker men en rätt vanlig är att man har en funktionsnedsättning, som till exempel lättare psykisk utvecklingsstörning och man har flyttat in på ett kommunalt ägt boende med personalstöd (I know, har som socionom jobbat med den brukargruppen och ett rätt gott kännetecken är bristande konsekvenstänk, för att uttrycka det milt).

Hursomhelst. Kontakta den gode mannen igen (som mest troligt är ansvarig för hennes ekonomi) och berätta att du polisanmäler om 2 dagar såtillvida att du inte blir presenterad en lösning.

Lycka till!

En god man hjälper till med vardagsekonomin, ingenting mer. En förvaltare däremot har ansvar för huvudmannens ekonomi.

Permalänk
Medlem

@Kakann:

Semantik. Poängen är att den gode mannen rimligen borde kunna vara behjälplig. Rent personligt tycker jag att det var jävligt svagt av denne att inte göra nåt i den här situationen...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

@Kakann:

Semantik. Poängen är att den gode mannen rimligen borde kunna vara behjälplig. Rent personligt tycker jag att det var jävligt svagt av denne att inte göra nåt i den här situationen...

Vad ska en god man göra åt läget tycker du? De kan så klart försöka prata med personen, men tveksamt om det gör någon nytta med folk som lurar folk på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad ska en god man göra åt läget tycker du? De kan så klart försöka prata med personen, men tveksamt om det gör någon nytta med folk som lurar folk på Tradera.

En god man kan ha samma funktion som en förvaltare med den stora skillnaden att en förvaltare utses då huvudmannen bedöms helt sakna förmåga att sköta sin person/ekonomi/rättsliga åtaganden och då ska istället förvaltaren göra detta utan att behöva inhämta samtycke från huvudmannen. En god man kan ha samma uppdrag med skillnaden att hen måste ha huvudmannens samtycke vid alla avgörelser av större vikt.

Poängen är att en god man skall vara en viktig person i en huvudmans liv då den kan hjälpa till med det mesta som rör personen (beroende på uppdraget) och då ligger det väldigt nära till hands att hjälpa till att prata personen tillrätta om det, som nu, uppstår misstanke om ekonomisk brottslighet. Det är i te i den gode mannens intresse att låta huvudmannen försjunka i brottslighet, det kan vi säkert vara överens om?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

En god man kan ha samma funktion som en förvaltare med den stora skillnaden att en förvaltare utses då huvudmannen bedöms helt sakna förmåga att sköta sin person/ekonomi/rättsliga åtaganden och då ska istället förvaltaren göra detta utan att behöva inhämta samtycke från huvudmannen. En god man kan ha samma uppdrag med skillnaden att hen måste ha huvudmannens samtycke vid alla avgörelser av större vikt.

Poängen är att en god man skall vara en viktig person i en huvudmans liv då den kan hjälpa till med det mesta som rör personen (beroende på uppdraget) och då ligger det väldigt nära till hands att hjälpa till att prata personen tillrätta om det, som nu, uppstår misstanke om ekonomisk brottslighet. Det är i te i den gode mannens intresse att låta huvudmannen försjunka i brottslighet, det kan vi säkert vara överens om?

Absolut kan gode mannen prata med huvudmannen men jag tyckte först det lät på dig som att gode mannen skulle betala tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

@Kakann:
Ah, ok.

Har träffat en del gode män och förvaltare, både i sverige och norge och det är ju med dom som med många andra - kvaliteten skiftar oerhört.

Tyckte det var slappt av denne att inte erbjuda sig att göra nåt så jag misstänker att kvalisorten på hen ibte är sådär jättehög. Trist för TS.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag orkar verkligen inte. Svar från kortreklamationen:

"Vi har utrett ditt ärende och beslutat att inte ersätta dig för det reklamerade beloppet.
Då din kortbetalning avser en betalning till en så kallad betalförmedlare så har vi ingen möjlighet att
reklamera att du inte har fått dina varor. Kortbetalningen avser ett uppdrag från dig där du betalar till
Tradera som i sin tur betalar säljaren."

.....

Permalänk
Medlem

Du får nog bita i det sura äpplet och ta köpet som en lärdom för framtiden att inte lita på folk för mycket. Som andra har skrivit handlar det om småsummor så kan man kanske chansa lite men så stora summor som du har betald får man nog vara mer försiktig. Jag hoppas allt löser sig för dig men tänk att det kan alltid vara värre för pengar kan man alltid ersätta.

Permalänk
Medlem

Eller, så kan du bara åka hem till personen och se vad det leder till..

Spela in ljud med mobilen för du vet inte om det blir bara mera hot.. Åk dit, när hon ser dig utanför hennes hem så kanske hon pissar på sig och tar dig på allvar.. Om hon hotar dig så har du det på mobilen..

Konfrontera henne där och be henne ge tillbaka dina pengar.. Vägrar hon, så är det bara att ringa 114 14 och förklara för de vad som hände och att du står nu utanför hennes hem och hon vägrar ge tillbaka dina pengar.. Fråga ifall de inte kan skicka någon polis om de har någon i närheten. Ha med dig allt du behöver för att bevisa köpet/betalningen/mejlen där hon hotade dig osv..

Annars kan du bara kontakta Aftonbladet och se om de är intresserade.

Du kan ju annars alltid ta lagen i dina egna händer..

Men det första jag hade gjort ifall någon lurat mig sådär, så hade jag åkt hem till personen. Jag hade gjort det t.om. för mindre pengar än 6000kr..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RSX:

Eller, så kan du bara åka hem till personen och se vad det leder till..

Spela in ljud med mobilen för du vet inte om det blir bara mera hot.. Åk dit, när hon ser dig utanför hennes hem så kanske hon pissar på sig och tar dig på allvar.. Om hon hotar dig så har du det på mobilen..

Konfrontera henne där och be henne ge tillbaka dina pengar.. Vägrar hon, så är det bara att ringa 114 14 och förklara för de vad som hände och att du står nu utanför hennes hem och hon vägrar ge tillbaka dina pengar.. Fråga ifall de inte kan skicka någon polis om de har någon i närheten. Ha med dig allt du behöver för att bevisa köpet/betalningen/mejlen där hon hotade dig osv..

Annars kan du bara kontakta Aftonbladet och se om de är intresserade.

Du kan ju annars alltid ta lagen i dina egna händer..

Men det första jag hade gjort ifall någon lurat mig sådär, så hade jag åkt hem till personen. Jag hade gjort det t.om. för mindre pengar än 6000kr..

Verkar väldigt världsfrånvänt... vad säger polisen när du ringer och ber dem utföra handräckning vid ett indrivningsärende? Om de inte skrattar på sig så kanske de kommer och plockar in dig istället.

Aftonbladet... är det enorm nyhetstorka kanske, men det blir ju inget av det när man inte gått hela vägen så att säga. Man får följa regelverket och polisanmäla i första hand.

Lagen i egna händer... det är ju bara så korkat! Hoppas ingen går på sådant snack för det kan förvirra svagsinta och/eller barn.

Permalänk
Medlem

Gissar att Swedbank är lite för stora för kundernas bästa, självklart bör man kunna få pengarna tillbaka även om man betalat en betalförmedlare eller inte.

Men lärdomen är

  • Betala med kreditkort vid alla köp på internet (nej det är inte farligt med kreditkort som många i Sverige tror)

  • Använd aldrig betalningsalternativet "Visa/Mastercard" på Tradera (i alla fall inte om Paypal eller Klarna finns, och bara med kreditkort)

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jo jag kommer givetvis aldrig köpa något av en privatperson igen, i alla fall inte något som kostar över 500 kr. Trodde bara inte människor lurade andra i sina egna namn, hade aldrig gjort köpet på blocket men tradera kändes säkrare eftersom man får alla personuppgifter.

Jag hade i princip kunnat ta ledigt en månad från jobbet istället så ja det är minst sagt surt... Men jag ger inte upp än, tradera har faktiskt skrivit att jag eventuellt (vad nu det betyder...) kan få tillbaka pengarna om polisen kontaktar dem/godkänner det. Den chansen känns minimal men ja, det finns inte så mycket annat att hänga upp hoppet på. Hade dock verkligen trott på kortreklamationen då de bad mig komplettera så många gånger samt att andra tydligen fått tillbaka pengarna den vägen... Jag förstår inte riktigt vad det kan spela för roll att det inte var direkt till säljaren.

Permalänk

Vänta lite, vad är det jag läser? Polisen gör alltså ingenting trots att alla bevis ligger på bordet, med skriftligt erkännand från bedragaren och allt? Är det plötsligt fritt fram att lura folk på nätet?! Snälla någon, säg att jag har missuppfattat alltihop.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jo jag kommer givetvis aldrig köpa något av en privatperson igen, i alla fall inte något som kostar över 500 kr. Trodde bara inte människor lurade andra i sina egna namn, hade aldrig gjort köpet på blocket men tradera kändes säkrare eftersom man får alla personuppgifter.

Jag hade i princip kunnat ta ledigt en månad från jobbet istället så ja det är minst sagt surt... Men jag ger inte upp än, tradera har faktiskt skrivit att jag eventuellt (vad nu det betyder...) kan få tillbaka pengarna om polisen kontaktar dem/godkänner det. Den chansen känns minimal men ja, det finns inte så mycket annat att hänga upp hoppet på. Hade dock verkligen trott på kortreklamationen då de bad mig komplettera så många gånger samt att andra tydligen fått tillbaka pengarna den vägen... Jag förstår inte riktigt vad det kan spela för roll att det inte var direkt till säljaren.

Klart du kan köpa något av en privatperson, men använd kreditkort och Paypal eller Klarna nästa gång

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

När jag sålde på Tradera så krävde de att man skulle använda Klarna/PayPal som betalmetod för att få sälja mobiler överhuvudtaget. Sorgligt nog så sjunker förtroendet för polisen för varje händelse där brottet är solklart, men BO får ingen hjälp. Har själv aldrig köpt en begagnad mobil, brukar mest sälja mina gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Hybinette: Det är precis så det är. Polisen är underbemannade och deras resurser är placerat helt galet. Dan Eliasson är en katastrof!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

När jag sålde på Tradera så krävde de att man skulle använda Klarna/PayPal som betalmetod för att få sälja mobiler överhuvudtaget. Sorgligt nog så sjunker förtroendet för polisen för varje händelse där brottet är solklart, men BO får ingen hjälp. Har själv aldrig köpt en begagnad mobil, brukar mest sälja mina gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det stämmer. Säljer man under en viss kategori så krävs de betalningsmetoderna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Vänta lite, vad är det jag läser? Polisen gör alltså ingenting trots att alla bevis ligger på bordet, med skriftligt erkännand från bedragaren och allt? Är det plötsligt fritt fram att lura folk på nätet?! Snälla någon, säg att jag har missuppfattat alltihop.

Ja det verkar så. Så som denna bedragaren har gjort är ju instegsmodellen för att lyckas som kriminell. Börjar fundera på om om tjejen verkligen är den riktiga bedragaren eller om någon bara har använt hennes namn.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Ja det verkar så. Så som denna bedragaren har gjort är ju instegsmodellen för att lyckas som kriminell. Börjar fundera på om om tjejen verkligen är den riktiga bedragaren eller om någon bara har använt hennes namn.

Man får väl tänka att det nog finns en orsak att kvinnan har en god man. En psykisk störning kanske snarare bidrar till att hon inte ser konsekvenser (eller bryr sig om dessa) av ett sådant handlande. Om det inte hade varit hon som utfört bedrägerierna så känns det som att både hennes mor och hennes gode man borde ha gjort mer för att rentvå henne från anklagelserna. Nu uppfattade jag det mer som att mamman var förtvivlad över hennes (vuxna) dotters beteende, men kanske inte överdrivet förvånad eller ens ifrågasatte om påståendet var sant.

Det som förvånar mig mest är bristen på sammarbetsvilja från hennes gode man. Han bör inte ha några personliga känslor inblandade i detta, utan snarare försöka reda ut vad som har hänt. Det borde även ligga i hans eget intresse kan man tycka. Han är den som har kontroll över hennes bankkonto, dit pengarna borde ha överförts. Man kan ju hoppas på att han sammarbetar med polisen när han ser att den påstådda summan faktiskt förts över till hennes konto.

Permalänk
Medlem

Ja att det är rätt person är det inga tvivel om... Jag fick ju tag på hennes goda man och mamman. Tjejen har ju inte nekat när de har pratat med henne som jag förstår det, hon påstod ju att hon skulle kontakta med snarast men det enda hon skrivit efter det är att jag kan glömma mina pengar etc (igen) hon bekräfta också att hon hörde ifrån den goda mannen men det gjorde henne uppenbarligen bara arg. Mamman ansåg att det var den goda mannens fel att tjejen hade fått ekonomiska svårigheter och börjat hålla på med "dumheter". Om han har tillgång till hennes konto förstår jag inte varför han inte bara sätter tillbaka pengarna. Det är ju två till som hört av sig om att de blivit lurade så han kan ju inte riktigt tvivla på att det stämmer men jag vet inte, han kanske inte får göra det över hennes huvud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Ja, det stämmer. Säljer man under en viss kategori så krävs de betalningsmetoderna.

Tyvärr, ja, då kan man ju inte sälja sådana artiklar via Tradera längre. Tråkigt.

Nej, jag är ingen bedragare men jag vill heller inte råka ut för köpare som sätter i system att begå bedrägerier (vilket de betalningssätten uppmuntrar till).

Det är alltid någon som måste lita på den andre, själv så litar jag på säljare om jag köper, jag förväntar mig att andra litar på mig som säljare. Dock finns det alltid sådana som enbart litar på sig själva oavsett om de är köpare eller säljare men då skall man inte handla via nätet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tyvärr, ja, då kan man ju inte sälja sådana artiklar via Tradera längre. Tråkigt.

Nej, jag är ingen bedragare men jag vill heller inte råka ut för köpare som sätter i system att begå bedrägerier (vilket de betalningssätten uppmuntrar till).

Det är alltid någon som måste lita på den andre, själv så litar jag på säljare om jag köper, jag förväntar mig att andra litar på mig som säljare. Dock finns det alltid sådana som enbart litar på sig själva oavsett om de är köpare eller säljare men då skall man inte handla via nätet...

Jag förstår inte vad du talar om.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Vänta lite, vad är det jag läser? Polisen gör alltså ingenting trots att alla bevis ligger på bordet, med skriftligt erkännand från bedragaren och allt? Är det plötsligt fritt fram att lura folk på nätet?! Snälla någon, säg att jag har missuppfattat alltihop.

Ja men det handlar ju bara om att en person har lurat en annan på pengar.. hon har ju inte begått nått hemskt brott typ som att ladda ner en film eller liknande hemskheter. (sarkasm!)

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro