Jag har ett problem med Win10 på min burk och funderar lite på om nån har tips på om det finns loggar eller nåt där jag kan se vad som hände. Jag är mest ute efter var/hur jag hittar vad som hände fram till att strömmen bröts (eller resetknappen trycktes).
Mer specifikt, min laptop har efter uppgraderingen till Win10 fått för sig att ibland inte vilja tända skärmen när den är släckt, den reagerar inte på något utom en lång tryckning på powerknappen (likvärdigt med att stänga strömmen). När datorn startas om så kommer inga felmeddelanden överhuvudtaget, utan den startar som om jag stängt ner den korrekt.
Jag har letat runt i "Loggboken", men den verkar inte ge någon ledtråd. Jag skulle kunna börja ominstallera drivrutiner på måfå (nätet är fullt av tips på att liknande fel som beror på den ena eller andra drivrutinen), men jag skulle helst vilja få lite koll på hur man ska felsöka sånt här och antar att det finns nåt bättre sätt än att byta drivrutiner på måfå.
Senast jag felsökte nåt liknande var på mycket äldre OS, så de kunskaper jag har är förlegade. Har försökt söka runt på nätet, men faktiskt inte hittat nåt (kanske använder jag fel terminologi?).
Vore grymt tacksam för lite tips!
För de som undrar är det en Acer4830TG, hibernate är avstängt, skärmen är ställd till att släckas efter 15 minuter och strömsparläge är satt till "aldrig".