Nintendo Switch får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Och varför skulle man vilja ha en PS4 Pro?

För att den är kraftfullare!!! Tänk hur tuff du vore på tåget med en PS4 Pro i famnen så du kan gå runt och håna Switch-spelarna för att deras leksaker inte klarar att rendera lika många pixlar per sekund

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mudde:

För att den är kraftfullare!!! Tänk hur tuff du vore på tåget med en PS4 Pro i famnen så du kan gå runt och håna Switch-spelarna för att deras leksaker inte klarar att rendera lika många pixlar per sekund

Ja, för man ser jättetuff ut med en Switch

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

För dyrt, man missar "den gamla Wii-"målgruppen och priset ligger mer i gamer-kretsen + det faktum att det saknas bundles, vilket jag får för mig att många svenssons gillar.

Som jag skrivit hundra gånger tidigare på forumet, Switch är Nintendos sista stationära (nåja) konsol. RIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu är det väl iofs spelideen och hur kul det är som räknas; inte ytliga och mindre grafiska billiga poänger?

Nintendo är om *spelen* - inte hårdvaran och maxad grafik!

Jupp, och så har det alltid varit. Gör de inte samma tavla som med Wii U, att det inte fanns något vettigt förrän långt efter release, så är de nog hemma oavsett pris.

Nån 2D-iteration av Metroid och ett konsolunikt Zeldaspel jag inte kan lira på Wii U räcker för att jag ska slå till till iaf.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bango79:

Och varför skulle man vilja ha en PS4 Pro?

Om man ska ha konsolen mest till generelt spelande via TV så tjänar man mer på att investera i en Xbone eller PS4, var nog helt enkelt det han syftade på.

Men vill man ha en bärbar konsol man kan spela på överallt så är nog Switch det bästa alternativet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Fast det är ju inte Nintendo som är skyldiga till att priset är högre i Sverige än i de flesta länderna. Ska de gå en jäkla massa minus på varje konsol för att vårat land ska lägga på en massa moms och skatter här och var?

De lär ju ligga på 60-70% marginal i början så det finns utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Tycker faktiskt inte det är så girigt, de flesta NES- och SNES-spel är väldigt korta. Det blir som ett rullande spelbibliotek

I och för sig men tänk att en digital kopia av ett snes/nes spel kostar Nintendo noll. Så de borde bjuda på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bango79:

Och varför skulle man vilja ha en PS4 Pro?

Kraftfullare hårdvara och ett betydligt större (och billigare) spelbibliotek. Tro det eller ej, men en stor majoritet spelar framför en TV/skärm i hemmet och inte på resande fot. I det scenariot är en PS4 Pro en betydligt bättre investering - eller så köper man en PS4 Slim/Xbone och sparar en tusenlapp gentemot en Switch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De lär ju ligga på 60-70% marginal i början så det finns utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det är nog en överdrift utan dess like. Man har sagt att man för första gången ska sälja konsolen utan att tappa pengar på den vid release, menar du då att den skulle ha kunnat kosta 1200kr? Då borde ju WiiU också ha varit så billig vid release?

Tänker mig att viljan att få tillbaka de miljonbeloppen man lagt ut under åren på att utveckla konsolen utan att tjäna pengar på den existerar och är befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Att ifrågasätta potentiellt onödigt höga både priser och skatter skulle jag inte kalla för irationellt.

Jag ser det som ett rent sundhetstecken.

Jag har inte påstått att det är irrationellt att ifrågasätta potentiellt onödigt höga priser och/eller skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Kraftfullare hårdvara och ett betydligt större (och billigare) spelbibliotek. Tro det eller ej, men en stor majoritet spelar framför en TV/skärm i hemmet och inte på resande fot. I det scenariot är en PS4 Pro en betydligt bättre investering - eller så köper man en PS4 Slim/Xbone och sparar en tusenlapp gentemot en Switch!

Majoritet eller inte, 3DS sålde alltså i sextio miljoner exemplar. Så det finns uppenbart en marknad för bärbart spelande, om än sannolikt att switch inte kommer ta fart innan de prissänkt den.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Synd att distrubetörerna fläskar på med priset med tanke på att Nintendos konsoller sedan WII har alldeles för kort lifespan till skillnad från övriga på marknaden.
Man får ju nästan en PS4 orginal och en PS vita för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Om man ska ha konsolen mest till generelt spelande via TV så tjänar man mer på att investera i en Xbone eller PS4, var nog helt enkelt det han syftade på.

Men vill man ha en bärbar konsol man kan spela på överallt så är nog Switch det bästa alternativet

Skönt med någon som förstått bägge konsolvarianterna! Finns tyvärr ofta alldeles för många religösa här på forumen - på bägge sidorna.

Trevligt med en balanserad synpunkt för en gång skull. 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

I och för sig men tänk att en digital kopia av ett snes/nes spel kostar Nintendo noll. Så de borde bjuda på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Så vitt de har meddelat ska de här spelen uppgraderas med multiplayer, så det lär ju finnas en viss kostnad för dom. Sen ändrar inte det att jag tycker de skulle kunna bjuda på dom, eller iallafall sälja dom för max 50kr till de som har en prenumeration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Jag är inte förvånad. Sen AMD släppte 480 är jag helt inställd på att återförsäljarna lägger på 1000kr. Så är väl inte helt missnöjd men var medveten om att det skulle bli dyrt. Har även beställt Zelda Collectors Edition så det blir 5000kr på releasedagen.

Väldigt mycket pekar mot att Rx 480 gick upp i pris innan det kom till återförsäljarna. Troligen var det distributörerna (grossisterna) som slog på rejält där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag förbokade en Nintendo Switch för att känna hur det känns att mjölka en ko!

Detta blir min 3:e konsol i mitt liv.. Först en Nintendo 8-bit, sedan en Playstation 1. Och nu en Nintendo Switch.

Hoppas Zelda kommer ge mycket glädje fram till Super Mario kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Känns jävligt girigt att ta tillbaka spelen efter en månad enligt mig. Alla som sitter här har ju säkert nån emulator men ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen tycker jag det är mer girigt att kräva saker ska vara gratis annars ful kör man emulator endå, men antar det är ett generation gratis problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Personligen tycker jag det är mer girigt att kräva saker ska vara gratis annars ful kör man emulator endå, men antar det är ett generation gratis problem

Det handlar ju om att det är så mycket sämre än vad konkurrenterna erbjuder. Det borde man tycka oavsett vilken generation man tillhör.

Det enda som kommer hända i mitt fall är att jag istället för att spela Mario Kart online nån gång ibland så kommer jag aldrig att spela online.

För jag tänker inte betala för en onlinetjänst jag använder så pass lite och som nästan garanterat kommer att vara sämre än den som finns till t ex Ps3 (och är gratis).

Att få låna en snes eller nes rom per månad är inget som kommer ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Kraftfullare hårdvara och ett betydligt större (och billigare) spelbibliotek. Tro det eller ej, men en stor majoritet spelar framför en TV/skärm i hemmet och inte på resande fot. I det scenariot är en PS4 Pro en betydligt bättre investering - eller så köper man en PS4 Slim/Xbone och sparar en tusenlapp gentemot en Switch!

Jo det har du rätt i, det är nog därför Nintendo väljer att inte konkurrera direkt mot xbox och ps4 för det är för hård konkurrens. Nintendo vill som vanligt gå sin väg och satsa på det dem gör bäst, i det här fallet har ju 3DS sålt bättre så det är vägen de valt. Ska dem konkurrera mot PS4 och xbox hade dem behövt slänga i kraftfullare hårdvara... vilket inte är Nintendos väg.

Jag tycker de valt rätt och jag tror de är medvetna om att hardcore gamers föredrar xbox och ps4, men för familjer och folk på resande fot så har dem ett rejält övertag och det är dem marknadsandelarna dem vill åt. Själv kommer jag främst spela Switch hemma, och för mig är hårdvara inte lika viktigt, vill jag har prestanda spelar jag PC. Så jag är nöjd med både spelutbud och valfrihet när det kommer till Switch.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Jo det har du rätt i, det är nog därför Nintendo väljer att inte konkurrera direkt mot xbox och ps4 för det är för hård konkurrens. Nintendo vill som vanligt gå sin väg och satsa på det dem gör bäst, i det här fallet har ju 3DS sålt bättre så det är vägen de valt. Ska dem konkurrera mot PS4 och xbox hade dem behövt slänga i kraftfullare hårdvara... vilket inte är Nintendos väg.

Jag tycker de valt rätt och jag tror de är medvetna om att hardcore gamers föredrar xbox och ps4, men för familjer och folk på resande fot så har dem ett rejält övertag och det är dem marknadsandelarna dem vill åt. Själv kommer jag främst spela Switch hemma, och för mig är hårdvara inte lika viktigt, vill jag har prestanda spelar jag PC. Så jag är nöjd med både spelutbud och valfrihet när det kommer till Switch.

Håller med dig helt. De exklusiva titlarna på Nintendo gör att jag kommer köpa konsolen. De flesta titlar till ps4 och xbo kommer ju till PCn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Personligen tycker jag det är mer girigt att kräva saker ska vara gratis annars ful kör man emulator endå, men antar det är ett generation gratis problem

Betalar jag för en tjänst så ska jag få fortsätta spela . Det är ju inte gratis... hade det varit gratis så hade jag haft något rätt att klaga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det handlar ju om att det är så mycket sämre än vad konkurrenterna erbjuder. Det borde man tycka oavsett vilken generation man tillhör.

Det enda som kommer hända i mitt fall är att jag istället för att spela Mario Kart online nån gång ibland så kommer jag aldrig att spela online.

För jag tänker inte betala för en onlinetjänst jag använder så pass lite och som nästan garanterat kommer att vara sämre än den som finns till t ex Ps3 (och är gratis).

Att få låna en snes eller nes rom per månad är inget som kommer ändra på det.

Inget är bestämt än, dvs om det blir lånespel eller om man behåller. Dock tycker jag att 1 månad är mer än nog tid för ett nes/SNES spel. Under den tiden så klarar man av det. Och gör man inte det men tycker att spelet är fantastiskt roligt så kan man köpa det i efterhand. Om det blir lånespel dvs.

Se det som ett återuppstått fenomen, som på 80/90-talet när man hyrde spel. Gillade man dom så köpte man dom efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Jo det har du rätt i, det är nog därför Nintendo väljer att inte konkurrera direkt mot xbox och ps4 för det är för hård konkurrens. Nintendo vill som vanligt gå sin väg och satsa på det dem gör bäst, i det här fallet har ju 3DS sålt bättre så det är vägen de valt. Ska dem konkurrera mot PS4 och xbox hade dem behövt slänga i kraftfullare hårdvara... vilket inte är Nintendos väg.

Jag tycker de valt rätt och jag tror de är medvetna om att hardcore gamers föredrar xbox och ps4, men för familjer och folk på resande fot så har dem ett rejält övertag och det är dem marknadsandelarna dem vill åt. Själv kommer jag främst spela Switch hemma, och för mig är hårdvara inte lika viktigt, vill jag har prestanda spelar jag PC. Så jag är nöjd med både spelutbud och valfrihet när det kommer till Switch.

Grejen är även den att den traditionella konsol marknaden minskar. Vi blir allt fler människor men konsolförsäljningen ökar inte i takt med befolkningstillväxten. Alltså ett klokt beslut att inte tillverka ännu en konsol som ska konkurrera i den allt mindre pölen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Njae. Sitter lugnt i båten och inväntar ett Switch+Zelda paket för 2990...

Hoppas mao att försäljningen, efter den initiala rusningen, går trögt så Nintendo tvingas agera.

Blir väl dyrare sen efter juli iom kemikalieskatten också?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Inget är bestämt än, dvs om det blir lånespel eller om man behåller. Dock tycker jag att 1 månad är mer än nog tid för ett nes/SNES spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon källa på det? Jag har fått intrycket att alla spelsidor osv säger att det är lånespel 1mån bara som gäller?
Men det är ju väldigt opraktiskt att behöva klara ett spel just dom veckorna som Nintendo bestämmer att ett visst spel är ute för lån. Det är klart att det är bättre än ingenting men jämfört med konkurrenternas varianter är det ju otroligt dåligt både till antal, vilka spel det är och hur länge man får spela dom.

Skrivet av Mirialia:

Grejen är även den att den traditionella konsol marknaden minskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Både Ps4 och Xbox One har ju slagit sina föregångares försäljning på motsvarande tid så har svårt att tro att konsolförsäljningen sjunker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har du någon källa på det? Jag har fått intrycket att alla spelsidor osv säger att det är lånespel 1mån bara som gäller?
Men det är ju väldigt opraktiskt att behöva klara ett spel just dom veckorna som Nintendo bestämmer att ett visst spel är ute för lån. Det är klart att det är bättre än ingenting men jämfört med konkurrenternas varianter är det ju otroligt dåligt både till antal, vilka spel det är och hur länge man får spela dom.

Både Ps4 och Xbox One har ju slagit sina föregångares försäljning på motsvarande tid så har svårt att tro att konsolförsäljningen sjunker?

I början var Nintendo inte helt klara på vad som gäller, ser nu att dom uppdaterat hemsidan och texten där.

Varför är det opraktiskt. Antagligen klarar man det och då är man nöjd, eller så klarar man inte av det och har två val, köpa spelet eller inte beroende på hur kul man tyckte att det var. Vad är opraktiskt med det?

Har du tagit med befolkningsgillväxt i kalkylen? Är spelförsäljningen för dom populära serierna högre än förra generationen? Har man tänkt på alla som uppdaterat till PS4 Pro och xbox S? Och folk som någon tidigare här som skrev att han köpte 3 stycken xbone i julas? Stirra dig inte blind på endast konsolerna siffror, finns många aspekter att ta hänsyn till.

Det finns en anledning till att Microsoft håller på att smyga sig ut ur konsolmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Personligen tycker jag det är mer girigt att kräva saker ska vara gratis annars ful kör man emulator endå, men antar det är ett generation gratis problem

Håller med dig på ett generellt plan, men i detta fallet stämmer det inte. Varken Switch, dess spel och dess tillnehör är gratis - långt därifrån. Det kommer även att såsmåmingom, när onlinesystemet är uppbyggt och inkört, kosta att prenumerara på (precis som för PS och XB).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Varför är det opraktiskt. Antagligen klarar man det och då är man nöjd, eller så klarar man inte av det och har två val, köpa spelet eller inte beroende på hur kul man tyckte att det var. Vad är opraktiskt med det?

Har du tagit med befolkningsgillväxt i kalkylen? Är spelförsäljningen för dom populära serierna högre än förra generationen? Har man tänkt på alla som uppdaterat till PS4 Pro och xbox S? Och folk som någon tidigare här som skrev att han köpte 3 stycken xbone i julas? Stirra dig inte blind på endast konsolerna siffror, finns många aspekter att ta hänsyn till.

Det finns en anledning till att Microsoft håller på att smyga sig ut ur konsolmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får tycka att det är jättebra om du vill och jag tänker inte diskutera det något mer med dig för vi kommer inte komma någonstans.

Och jag vet inte varför man skulle ta hänsyns till befolkningstillväxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du får tycka att det är jättebra om du vill och jag tänker inte diskutera det något mer med dig för vi kommer inte komma någonstans.

Och jag vet inte varför man skulle ta hänsyns till befolkningstillväxt.

Jo, det är lite märkligt, minst sagt.

Nu tänker jag inte specifikt enbart detta fallet/tråden, utan en mer generell kommentar som är allmänt riktad: Anar ibland en viss desperation/fandom i vissa trådar, och då tyvärr så när det finns en stark iblandning av en viss tro/övertygelse som en del håller sig med, så kan det ibland bli lite kneptigt att diskutera med dessa som kan upplevbas som närmast religösa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Har du någon källa på det? Jag har fått intrycket att alla spelsidor osv säger att det är lånespel 1mån bara som gäller?
Men det är ju väldigt opraktiskt att behöva klara ett spel just dom veckorna som Nintendo bestämmer att ett visst spel är ute för lån. Det är klart att det är bättre än ingenting men jämfört med konkurrenternas varianter är det ju otroligt dåligt både till antal, vilka spel det är och hur länge man får spela dom.

Både Ps4 och Xbox One har ju slagit sina föregångares försäljning på motsvarande tid så har svårt att tro att konsolförsäljningen sjunker?

Var också misstänksam mot detta påstående men efter lite sökande så ligger det säkert något i det, speciellt om man jämför säljsiffror på diverse generationer men även i ett aggregerat tillstånd ;[url="https://www.statista.com/statistics/276768/global-unit-sales-..."]

Tror säkert Nintendo kan träffa rätt med Switch, de når både sin hemma-marknad som är gruvligt insatt i handheld medan samtidigt ge en version av konsolen som går hem hos oss som vill spela framför TVn och vill åt spelen mest av allt.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL