Nintendo Switch får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Sen tar bara Zelda upp 40% av utrymmet så ett minneskort för ett par hundringar tillkommer också, om man nu vill spela något annat. Men allt annat spelar man hellre på en annan konsol eller PC.

Går väl även att spela direkt från kassetterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Bara en liten tillrättavisning är att billigast i nuläget är CDON med 3490:- men det är inte uppdaterat på Prisjakt ännu.

Synd att det blir såhär i Sverige, ser man till andra länder så ligger ju priserna betydligt lägre.
Det tråkigaste är ju att det är Nintendo som får skit för det.

Priset just nu på CDON är 3698:-

Jo visst är det är lite synd med de skatterna vi har i Sverige men vi är ju inte tvingade att bo här (och skatterna ger en del fördelar ibland också).

Nintendo får nog bara skit för det av irrationella personer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tvelander:

Nä skillnaden är switchen kan du spela utan TV kan du inte med PS4 lite de som va poängen....

Jo, jag förstår det. tyckte bara det var lustigt skrivet

OnT: Själv tycker jag de borde satsat på att försöka göra en grej bra, istället för att göra flera saker halvdant... Tror även jag att den kommer falla i pris ganska snart, de vill nog bara mjölka så mycket som möjligt från alla som tvunget ska ha konsolen direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä skillnaden är switchen kan du spela utan TV kan du inte med PS4 lite de som va poängen....

Fast man ser väldigt många som inte alls bryr sig om detta utan vill ha konsollen och spela med på tv som normalt, så för dessa personerna är denna "fördelen" meningslös.

Ja den finns där, men använder du den aldrig kan den lika gärna inte finnas där, sett till köparens perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Priset just nu på CDON är 3698:-

Titt på fan, aja jag bokade där för 3490:- iaf, blir spännande att se om jag får betala extra då.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JimmieSan:

Fast man ser väldigt många som inte alls bryr sig om detta utan vill ha konsollen och spela med på tv som normalt, så för dessa personerna är denna "fördelen" meningslös.

Ja den finns där, men använder du den aldrig kan den lika gärna inte finnas där, sett till köparens perspektiv.

Då jag tycker sådan logic är helt sämst men okej.

Jag skulle bara använda den portabelt då jag har ingen TV.

Och då alla TV har typ sämst inputlagg, (är extremt kräsen) så blir ingen TV spelande för mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Då jag tycker sådan logic är helt sämst men okej.

Jag skulle bara använda den portabelt då jag har ingen TV.

Och då alla TV har typ sämst inputlagg, (är extremt kräsen) så blir ingen TV spelande för mig.

Ja vi alla har olika tankar och åsikter.
Hade det funnits val att köpa en stationär utan portabla möjligheter för billigare pris eller liknande hade många nog köpt den versionen ex.
Men nu har man inget val om man vill åt spelen, fast man aldrig någonsin kommer använda portabla läget.

Spela mario, zelda osv så bryr jag mig inte direkt om inputlag
Därför jag har en PC för seriösa spel.

Permalänk
Avstängd

1990:- för den handhållna konsolen.

Spelen för 199:- st

Tillbehören för mindre peng...då skulle man kanske man skulle köpt sig en..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Lägg på 500-600kr så får man en PS4 Pro istället..

Kan inte spela Nintendo-spelen på den... så lite värdelöst.

Permalänk
Medlem

Ja inte undra på att Nintendo tjänar pengar på hårdvara de säljer. Sony och MS brukar väl sälja maskinerna till förlust o tjäna igen på spelen.

Men o andra sidan brukar ju inte Nintendo ha så "många" spel att sälja så det vore nog svårt att tjäna igen pengarna som Sony/MS gör.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JimmieSan:

Ja vi alla har olika tankar och åsikter.
Hade det funnits val att köpa en stationär utan portabla möjligheter för billigare pris eller liknande hade många nog köpt den versionen ex.
Men nu har man inget val om man vill åt spelen, fast man aldrig någonsin kommer använda portabla läget.

Spela mario, zelda osv så bryr jag mig inte direkt om inputlag
Därför jag har en PC för seriösa spel.

Svårt spela dom nya spelen på datorn, har även seriös dator för seriös gaming.

Men vill inte att switch ska bli sämre upplevelse bara för att man måste ha tv.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Även om Switch inte har samma kraftiga hårdvara som Playstation och XBOX så får vi inte glömma att de faktiskt inkluderar en handhållen spelenhet också. D.v.s något man kan bära med sig med skärm, batteri och all annan hårdvara som krävs för detta. Självklart kommer det kosta extra.

Ser också en del som menar på att man lika bra kan köpa en XBOX eller Playstation men då har man inte förstått vad Nintendo står för. De gör en helt annan typ av spel, dessutom inriktar de sig mer åt det sociala vilket vi har märkt av i våra kretsar. Det som skiljer sig också är att många av Nintendos spel går inte få tag på via annan konsol eller dator medan de flesta spel till både Playstation och Xbox finns även till PC.

Även om jag har en bra bit över 30 så spelar jag fortfarande Mario och Zelda spel av en rad olika anledningar, en av dem är så klart familjen men en annan är att många gånger finner jag dessa spelen mer avslappnande och positiva.

Synd bara att Nintendo som är kända för lokal multiplayer/coop ska ha såna rövarpriser på tillbehören. Är man fyra i familjen som kan vilja spela tillsammans så blir kostnaden astronomisk om man ska ha kontroller till alla. 799 kr för en Pro Controller eller 795 kr för ett par Joy-Con (349 kr extra om man vill ha Joy-Con charging grip), för att inte tala om de stackare som vill ha en extra dock.

Nintendo hade behövt sänka priset på antingen konsolen eller tillbehören, inträdespriset blir för högt för många av oss.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

fyfan för våra svenska skatter o moms.. priset är helt åt helvete jämfört med ps4 och xbox... Håller med om att tillbehören är på tok för dyra det är galna priser dom kör med.

Permalänk
Medlem

Å fy fan vilket pris... Ännu en flopp?!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Plockar nog upp en i Tokyo för 2350 kr istället! Speciellt nu när den är regionsfri.

Var i Tokyo när det var release av Famicon mini, tänkte såklart att jag köper ett par stycken, kö på 1000 pers, och hälften fick den med sig hem... så räkna inte med det!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Gillar ju Nintendo och har ägt alla konsoler upp till Wii (inte Wii U) men priset här är ju för mycket för vad jag kan tänka mig att lägga på en glorifierad surfplatta.

Där tillkommer 600 spänn för ett spel och 7-800 spänn för en pro-kontroll (om man vill spela som vanligt).

Nä du Nintendo, blir inget köp på launch här inte. Väntar på en bundle med spel + pro-kontroll för 3k. Det är mer rimligt för den hårdvaran.

Permalänk

Reaktionerna till artikeln visar verkligen på Nintendos möjliga problem med konsollen; "förvirringen" om det handlar om en handheld eller stationär konsol. De som önskar en stationär tycker att det är för lite krut för priset, medan de som vill ha en handheld tycker den fortfarande är relativt dyr.. Blir intressant att följa

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. Sen AMD släppte 480 är jag helt inställd på att återförsäljarna lägger på 1000kr. Så är väl inte helt missnöjd men var medveten om att det skulle bli dyrt. Har även beställt Zelda Collectors Edition så det blir 5000kr på releasedagen.

Men ja som en del glömmer, det är 2 konsoler i en så jag slipper ju köpa Nintendos nästa bärbara + att jag slipper köpa spel till två olika konsoler, nu kan jag få alla spel till en konsol vilket är fördelaktigt.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Var lite sugen perfekt för flygresor, men inte för 4.7k med ett spel.
Kanske blir ett köp till hösten på BF.

Permalänk
Hedersmedlem

Går kemikalieskatten igenom så hamnar priset runt 4000kr. 120kr per kilo plus moms 25% på det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Fisken1986:

Men du hade förmodligen råd att lägga 4-6000 för en mobil som är mindre med billigare hårdvara? Med tanke på skärmen och det så är det inte dyr. Du får en pekplatta, handkontroll-expansion samt en stor dockningsstation som även den är en dator innehåller cpu och gpu.

Däremot är det jäkligt konstigt att inte bundla spel. Barnfamiljer som köper den kommer att bli förvirrade.

Den "vanliga" handkontrollen är ju dock på tok för dyr för ca 800 kr

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Detta hjälper ju inte heller.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hwasser:

@Fisken1986:

Men du hade förmodligen råd att lägga 4-6000 för en mobil som är mindre med billigare hårdvara? Med tanke på skärmen och det så är det inte dyr. Du får en pekplatta, handkontroll-expansion samt en stor dockningsstation som även den är en dator innehåller cpu och gpu.

Däremot är det jäkligt konstigt att inte bundla spel. Barnfamiljer som köper den kommer att bli förvirrade.

Den "vanliga" handkontrollen är ju dock på tok för dyr för ca 800 kr

Jag har la ~2400:- på en ny LG G3, 3GB RAM varianten, räcker gott och väl till min del.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Är det något som har hört ifall det kommer att släppas pokemon till Nintendo Switch?
Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Priset är väl lite besviknade, hade sett ca 3500kr framför mig... Aja, sjunker inte priset ytterligare 200-400kr innan lunch då får jag ta och stoppa mina bokningar och beställa från Amazon där priset blir 3050kr. Hade dock varit villig att betala 500kr för bekvämligheten att han en butik att gå till vid problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visserligen kan Switch inte mäta sig prestandamässigt med en PS4a, men jag tror folk underskattar vad de får för pengarna. Det finns rykten som pekar på Pascal GPU och kanske en A72 processor, som skulle ge betydligt mer prestanda än ett Wii U. Joy-Cons med bl a HD Rumble är riktigt avancerade, och möjliggör nya typer av spelupplevelser. Precisionen i kontrollerna gör t ex Arms till en helt annan upplevelse än Wii Sports. Den demo av BotW som folk fick testa var direkt portad från Wii U och inte optimerad för konsolen, den version som släpps i Mars kommer sannolikt prestera betydligt bättre.

Med det sagt är det största köpargumentet för mig möjligheten att ta den med mig till skithuset, sängen, svärföräldrarna och på semestern. Att kunna stoppa den här typen av spelupplevelse i innerfickan på en jacka är stort. Switch blir den första Nintendokonsol jag köper på 20+ år.

Permalänk
Geeks Gaming
Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Men ja som en del glömmer, det är 2 konsoler i en så jag slipper ju köpa Nintendos nästa bärbara + att jag slipper köpa spel till två olika konsoler, nu kan jag få alla spel till en konsol vilket är fördelaktigt.

Tyvärr funkar det tänket inte för alla, i min familj skulle det knappast vara uppskattat av pojken om jag knatar iväg med konsolen på dagarna. Och känner jag Nintendo rätt så kommer man knappast kunna dela spel som på Xbox Live och PSN genom att logga in med samma ID, så även om man har två Switch så måste man köpa spelen två gånger (om man kör digitalt, vilket är det enda praktiska om man ska använda Switch som portabel konsol).

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Reaktionerna till artikeln visar verkligen på Nintendos möjliga problem med konsollen; "förvirringen" om det handlar om en handheld eller stationär konsol. De som önskar en stationär tycker att det är för lite krut för priset, medan de som vill ha en handheld tycker den fortfarande är relativt dyr.. Blir intressant att följa

Man förstår ju lite varför Nintendo satsar på en handheld konsol eftersom asiaterna är helt tokiga i mobilspel och Nintendo DS osv. Känns dock instinktivt som att i västvärlden hade man hellre sett en ordentlig stationär konsol med bra hårdvara och således bra stöd för tredjepartsutvecklade spel.

Ska bli intressant som du säger att följa det hela. För min del så är switchen för stor (jämfört med DS) att släpa med mig på tåg/flygresor etc när jag ändå behöver ha med mig en riktig bärbar dator för jobb mm. Så skulle jag köpa så gör jag det för att jag vill ha en stationär konsol med Nintendos spelutbud och då känns det bara pajigt med en hybridkonsol till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

(om man kör digitalt, vilket är det enda praktiska om man ska använda Switch som portabel konsol).

Det där är lite överdrivet iofs. Dels måste man ju inte ha med sig precis hela spelsamlingen och dels så är det ju inte heller direkt jätte-opraktiskt att "släpa" med sig en handfull pluttesmå spel-kassetter.