[Paypal] köp vid 400 Euro = 3796,12 fick betala nästan 4000 SEK

Permalänk
Avstängd

[Paypal] köp vid 400 Euro = 3796,12 fick betala nästan 4000 SEK

Hej,

Som rubriken luder hur kan det kostar mer när man betalar med Paypal när man köper från Ebay?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hej,

Som rubriken luder hur kan det kostar mer när man betalar med Paypal när man köper från Ebay?

Banker brukar ta en växlingsavgift. Swedbank tar 1.5% på kursen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Frakt för att skickas?

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hej,

Hur mycket är "nästan 4000"? Själv tycker jag att 3800kr är "nästan 4000".
PayPal lägger ofta på en egen avgift om du väljer deras egna växlingskurs. Det brukar gå att komma runt detta genom att använda din egna banks växlingskurs istället när du väljer att betala med PayPal.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

PayPals egna avgift.

Permalänk

beroende var på ebay man köper, så bakas skatt in också.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Därför att PayPal tar ut en avgift.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Permalänk

Betalningsjättarna har sina metoder för att styra köp och säljkurser till sin fördel hela tiden. Det handlar snarare om det än om någon "avgift" i den vanliga meningen.

Samma sak händer för övrigt om du går till din bank och öppnar ett konto i annan valuta. Växlar du 1000kr från ditt svenska konto till det utländska och sedan tillbaka så är de inga 1000kr längre.

Permalänk
Medlem

Man kan välja i paypal att använda bankens växlingskurs istället för paypals som är dyrare.
Lite knepig att hitta.

Man går till Settings, Payments, sen finns det en knapp Manage pre-approved payments.
Klick på den, så kommer du till det gamla GUIet. Klick på Set Available Funding Sources.
Vid ditt kort info finns länk Conversion Options.
Välj Bill me in the currency listed on the seller's invoice.

Då undviker du paypals dyrare växlingskurs, avgifter betalar man ej som köpare, bara om du skickar pengar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Paypal är ett helvete. De har en benägenhet att alltid sätta sin egen växlingskurs som standard och sen är det väldigt jobbigt ändra. Även om man ändrar direkt på Paypals egen sida så får man fortfarande upp deras egna överkurs via exv. Ebay så att man måste välja manuellt. Var extremt noggranna när ni använder Paypal för de ca 1.5% i växlingsavgift flesta bankerna har är ingenting jämfört med Paypals skyhöga växlingskurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Man kan välja i paypal att använda bankens växlingskurs istället för paypals som är dyrare.
Lite knepig att hitta.

Man går till Settings, Payments, sen finns det en knapp Manage pre-approved payments.
Klick på den, så kommer du till det gamla GUIet. Klick på Set Available Funding Sources.

Då undviker du paypals dyrare växlingskurs, avgifter betalar man ej som köpare, bara om du skickar pengar.

Tack, har alltid tyckt det varit dyrt via paypal.

Permalänk
Medlem

Surt att jag inte läste detta för en timme sedan. Har just köpt ett pedalbord till en preamp som enligt kursen skulle kostat runt 4282:-
Fick dock betala 4459:-
nästan 200:- bara sådär. Har ställt om inställningen på kontot som zeleni så snällt talade om i ett inlägg i tråden här. Irriterande för en fattig man

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Lite knepig att hitta.

Jag såg detta men var rädd att det skulle blir dyra för mig men ska testa detta vid nästa köp.

Skrivet av st33l:

Surt att jag inte läste detta för en timme sedan. Har just köpt ett pedalbord till en preamp som enligt kursen skulle kostat runt 4282:-
nästan 200:- bara sådär. Har ställt om inställningen på kontot som zeleni så snällt talade om i ett inlägg i tråden här. Irriterande för en fattig man

Ja jag håller med jag skulle betala 3700kr ca men fick betala lite över 4000kr så vist suger det när jag fick ner priset så tog paypal dom extra pengar som jag hade lyckas får ner den i pris.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Lite knepig att hitta.

Tack som fan

Utmärkt skrivet.

Beställer saker dagligen från Ebay och noterat att kostnaderna är rätt höga, räknar ju dock inte med att de blir lägre pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Lite knepig att hitta.

Tack för tipset!

Skrivet av st33l:

OT, men om du nu är en så "fattig man" så kanske inte ett pedalbord till en preamp är det mest ekonomiska att lägga pengarna på?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Lite knepig att hitta.

Mycket bra tips, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Lite knepig att hitta.

Holy shit. Det här är ju nästan som en fuskkod irl.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@morxy49: Har funnits väldigt länge. Paypal sätter detta som standard när man lägger in ett kort, allt för att få in så mycket pengar som möjligt på folk som är oerfarna paypalare tyvärr.

Riktigt fult spel om ni frågar mig.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Lite knepig att hitta.

Tusen tack! Handlar väldigt mycket med PayPal och har aldrig vetat om denna.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

blev fattig efter detta köp...
@trickeh2k:

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

@morxy49: Har funnits väldigt länge. Paypal sätter detta som standard när man lägger in ett kort, allt för att få in så mycket pengar som möjligt på folk som är oerfarna paypalare tyvärr.

Riktigt fult spel om ni frågar mig.

Fult spel?

Ptjae. Själv ser jag det lite som att åka utomlands och köpa någe å ge butiken en bunt svenska sedlar "blir det här bra?". Försäljaren vill nog ha en slant för besvärt att växla om pengarna.

Man får vara förberedd och betala i rätt valuta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Nästan allt sköts elektroniskt därav finns inte riktigt samma administration som i vanliga växlingskontor. Dom kan utan problem sänka avgiften utan att bli speciellt lidande med tanke på hur många som använder tjänsten varje dag.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Står säkert i villkor att dom får göra så
Villkoren du accepterade när du skapade konto, villkoren alla läser från a till å

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

@PlogarN97: Nästan allt sköts elektroniskt därav finns inte riktigt samma administration som i vanliga växlingskontor. Dom kan utan problem sänka avgiften utan att bli speciellt lidande med tanke på hur många som använder tjänsten varje dag.

Jag är inte insatt i paypals ekonomi.

Men om du ser möjligheter att kunna göra det billigare och samtidigt kunna tjäna en slant så har du identifierat en möjlighet att skapa en konkurrent till paypal

För min del så låter jag banken sköta växlingen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Lite knepig att hitta.

Tycker det är lite fult att man ska behöva göra det här själv i inställningarna.
Ebay och Paypal (och även nu tradera) är väldigt bra på att ta betalt.
Konstigt att det inte dykt upp nån mindre girig uppstickare än.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@PlogarN97:

TOM i utlandet, när man betalar med kort, så visar gärna bankautomaten båda valutor, sen får du välja.
Att välja lokala valuta sparar dig alltid en slant.

När jag var på Malta i december, så skulle jag ta ut lite cash från bankomaten.
Bankomaten visade mig beloppet i svenska kr, och euro. Valde euro, när jag jämförde det som stod i sek på skärmen, med uttdraget på bankappen, så var skillnaden nästan 300kr.

Visa signatur

Bosna u <3

Permalänk
Medlem

@PlogarN97:
Hade jag haft tid,lust och erfarenheten så kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jorå förstår men som zeleni sa så finns det att man kan enkelt få ner en sån onödig utgift bara att gå in i inställningar på paypal och slippa betala onödigt...Så länge jag inte är onödigt rik så kollar man väl på att lägga ut så lite pengar som möjligt eller tjäna så mycket som möjligt om man ser det så...t.o.m dom som är onödigt rik vill ju tjäna mer liksom@PlogarN97:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på hur mycket mer tjänar man egentligen på att välja lokal omvandling om man exempelvis har Swedbank? Från Euro.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500