Nu dj..ar är jag less på Hercules graffat

Permalänk
Medlem

Nu dj..ar är jag less på Hercules graffat

Tjena!

Har ett graffa Hercules Prophet Kyro II 4500 som är alldeles OK för kontorsgrafik men fullständigt opålitligt avssende spel.

Kortet saknar nåt som heter T&L vilket så gott som alla moderna spel kräver.

Där finns en massa, för mig kryptiska inställningar, som jag tydligen lyckades ställa in tidigare på mitt gamla BE6 men som nu inte längre funkar med Abit NF7-S v2.0. Skumt va?

Dom spel som tidigare funkade var: Mafia, BF 1942, GTIII mfl.

Inget av dessa går att starta upp längre - det bara blinkar till i en svart skärm som släcker ner och så har jag skrivbordet uppe precis som om ingenting har gjorts för att trigga igång spelet.

Varesig grafikkortet eller framförallt spelen har varit gratis?

Hur vet man att ett nyinköpt graffa garanterat funkar till spelen?

Hur vet man att ett visst spel garanterat funkar med graffat?

Vem är ansvarig för att det inte funkar?

Tillverkarna av spelen eller tillverkaren av grafikkortet?

Är det meningen att man skall köpa nytt graffa varje år för fyratusenspänn för att kunna spela?

I så fall skiter jag i att spela på PC och tjackar en spelkonsol i stället.

Har nyligen tömt sparbössan och tjackat ny prolle, nytt RAM, nytt mobo, nya diskar, ny fläkt, nytt chassi och några nya spel för totalt över sextusenspänn och så funkar det inte att spela med Hercules Prophet kortet - jag blir så dj..a TRÖTT.

Har inga pengar kvar att tjacka graffakort för fyratusenspänn i nuläget bara för att få skiten att funka.

Fattar inte var felet ligger - gör du?

Möjligen kan jag hosta upp max en tusenlapp till ett nytt graffa bara det funkar hyfsat - vilket kort rekommenderar ni till ett nForce2 kort som klarar av att spela spel som är 1-2 år gamla?

(Jag kör WinXP Pro SP1 med Directx 9 + senaste uppdateringarna)

HJÄÄÄÄÄLP!

Tack!

Permalänk
Medlem

Och inga uppdateringar på drivisarna sedan oktober,,XXXXXX
hercules, kyro skitttttttttttttt

Permalänk
Medlem

kyro2 korten saknar ju thl som du säger, vilket bf kräver?!

iallafall så kan du köpa ett radeon 9100 på komplett.se för ca 770kr

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=29958&t=278&l=2...

alternativt ett geforce3 kort...

finns också ett geforce 4 ti4200 på http://www.sbs.o.se/ för 1020kr, demo kort, men kanske prisvärt...beror väll på om man vill ha ett demo ex..:
Leadtek Winfast GeForce 4 Ti4200 64MB DDR DVi TV-ut Conexant chip, bulk Demokort. Begränsad testgaranti. Ti 4200 Tv-ut GeForce4 I lager . A250LE-TD64, med den stora kylflänsen. Utförsäljning Korten är demokörda Kortet utgår efter denna fsg.

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

min kompis hade samma kort och det var helt hopplöst. Han köpte nyligen ett Radeon 9500 PRO och nu funkar allt prima.

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Dock funkade BF tidigare då kortet satt i gamla datorn - dock minns jag inte vilka inställningar jag gjorde där.

Det får nog bli ett Radeon 9100 64MB för 800:-

Inte så snabbt men bara det kan lira spelen så är jag nöjd.

Permalänk

Radeon 9100 är helt ok jag får 8300 poäng i 3dmark 2001 med min P4 2.0 ghz!! Bf1942 flyter som en dröm !! KÖP!

Visa signatur

|MSI MAG B560M MORTAR|I5 11400f|32Gb ddr4|MSI RTX 3050|

Permalänk
Medlem

Re: Nu dj..ar är jag less på Hercules graffat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Hur vet man att ett nyinköpt graffa garanterat funkar till spelen?

Du frågar någon som har grafikkortet om det specifika spelet funkar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Hur vet man att ett visst spel garanterat funkar med graffat?

Du kollar så att kortet har alla egenskaper som spelet kräver, så som T&L och allt sådant...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Vem är ansvarig för att det inte funkar?

Du, troligtvis. Skulle förvåna mig om varken grafikkortstillverkare eller spelutvecklare lämnar
en 'funktionsgaranti' med det och det grafikkortet/spelet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Är det meningen att man skall köpa nytt graffa varje år för fyratusenspänn för att kunna spela?

Nej, jag köpte (fick för att vara exakt) ett Geforce3 för 2000 kr för 1½ år sen, och det funkar hur bra som helst i t.ex. BF, Mohaa, UT2003 osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Har nyligen tömt sparbössan och tjackat ny prolle, nytt RAM, nytt mobo, nya diskar, ny fläkt, nytt chassi och några nya spel för totalt över sextusenspänn och så funkar det inte att spela med Hercules Prophet kortet - jag blir så dj..a TRÖTT.
Har inga pengar kvar att tjacka graffakort för fyratusenspänn i nuläget bara för att få skiten att funka.

Du kanske skulle lagt med ett grafikkort där, och skippat t.ex. en disk, eller något annat...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Fattar inte var felet ligger - gör du?

Troligtvis att ditt grafikkort är för segt, men om det har funkat tidigare så... Testa att klocka ner lite, och/eller höj agp aparture size:n och se om de startar då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Möjligen kan jag hosta upp max en tusenlapp till ett nytt graffa bara det funkar hyfsat - vilket kort rekommenderar ni till ett nForce2 kort som klarar av att spela spel som är 1-2 år gamla?

(Jag kör WinXP Pro SP1 med Directx 9 + senaste uppdateringarna)

HJÄÄÄÄÄLP!

Tack!

Geforce4 kan man få för runt 1000 lappen nu tydligen, demoex som någon sa. Annars finns Geforce3 Ti500 för 995 på komplett, men Geforce3 börjar dock bli lite gammalt kanske... Ett radeon 9500 får du för 1500, och det blir redig prestanda, men som sagt, något dyrare...

Edit: KyroII verkar inte ha någon häftig prestanda direkt: http://www6.tomshardware.com/graphic/20030120/images/image030...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd

KyroII är som sagt inget direkt det senaste, så tid för uppgradering á la Radeon?

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Tack igen - jag lyssnar!

Har letat runt efter de kort ni rekommenderar men så här långt tycks det inte vara någon som har på lager.

Har ingen lust att beställa där man inte vet om/när nästa leverans kommer in.

Letar vidare.....

Permalänk
Medlem

Connect3D Radeon 9100 960 kronor
http://web.pcbutiken.com/default.asp?info=12328
Finns på lager. Men jag tycker nog att du ska lägga 2000 kronor på grafikkortet och köpa nåt bättre som Radeon 9500. Komplett.se har ett Sapphire Radeon 9500 inne nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

OK!

2 st förslag på Radeon 9100, det ena på 64MB det andra på 128MB. Prisskillnaden kanppt 200:-

Har hört att skillnaden på 64MB och 128MB inte är så märkvärdig.

Finns många tillverkare som använder samma GPU så vad är skillnaden mer än priset? Drivrutiner eller annat?

Permalänk
Avstängd

128mb varianter på kort är näst intill standard på de nya korten, men inte nödvändigt om man bara håller på med mindre spel och surfning, det kommer bli mer att det behövs om ett tag, nu finns det ett par spel som man kan tjäna på att ha 128mb men när vi snackar prisnivån på R9100 tror jag det inte gör någon skillnad, om det är så som det var på gf4 ti4200 korten att 64mb versionerna hade snabbare/högre klockfrekvens än 128mb så är det också ett plus, 200kr är det då inte värt tycker jag

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

jag skaffade mig ett Ti4200 för ett halft år sedan (~2000kr), det lär ju fungera i 2 år iallfall (även om man inte kan maxa grafiken mm). Men att skaffa Radeons nyaste värsting blir nog dyyrt om man räknar per anv. timma. Men, men det är ju alltid trevligt att har värt grejor även om man snart blir omkörd av budgetgrejorna

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Sitter på GF3 Ti200, Har haft det tillsammans med denna datorn i 1,5år och den funkar fortfarande prima!

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Tjackade till slut ett Radeon 9100 64MB för 850:-.

Tycks funka med mina spel så här långt.

Synd bara att det blir en 5 cm svart kant till vänster när jag spelar - kanske finns en lösning även på detta.

Sen är man ju sugen på att överklocka - men det tycks inte gå?

Kanske man törs höja AGP FSB till 99MHz utan att kortet dör?

Kontorsgrafiken är i klass med mitt gamla kort (Hercules Kyro II Prophet 4500).

3Dmarken blir 8840 utan överklockning vilket kanske är OK för ett enkelt kort under lusentappen?

Hoppas nu att detta kort duger ett år framöver, då blir det väl dax igen att hosta upp nästa lusentapp på ett kort med 256MB och 20000 i 3Dmark med inbyggd TV och radio - men det kanske det är värt då?

Tack igen till era tips!!!

Permalänk
Medlem

Oj, det tycker jag var ett misstag.
Hade du lagt på några hundralappar hade du kunnat få ett gf4 ti4200 och med ditt system kanske landat på 14000+ 3dmarks beroende på inställningar.
Och då menar jag inte att du skall ha gf4an till att bänka 3dmark dagarna i ända utan det blir självklart en rejäl prestandahöjning i spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Synd bara att det blir en 5 cm svart kant till vänster när jag spelar - kanske finns en lösning även på detta.

Gå in i skärmens meny och ställ in den horizontala positionen och storleken på bilden där. Beroende på vilken upplösning och skärmuppdatering man använder sig av så behöver man ställa in skärmen efter detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Sen är man ju sugen på att överklocka - men det tycks inte gå?

Kanske man törs höja AGP FSB till 99MHz utan att kortet dör?

Du skall väl inte höja AGPns hastighet när du klockar utan då måste använda dig av ett program för detta typ PowerStrip eller liknande för att höja GPU & Minneshastigheten på kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hoppas nu att detta kort duger ett år framöver, då blir det väl dax igen att hosta upp nästa lusentapp på ett kort med 256MB och 20000 i 3Dmark med inbyggd TV och radio - men det kanske det är värt då?

Nästa gång du köper ett grafikkort så kolla verkligen upp vad som erbjuds på marknaden, kika på prestandatester och recensioner på olika kort allt för att få ett kort som håller ett tag. Jag hade, innan jag köpte mitt nya Radeon 9700, ett GF3 Ti200 som jag köpte för över 1,5år sedan som funkar än idag på alla spel. Jag valde att byta ut det pga av att jag ville förnya mig INTE för att jag var tvungen. Jag tror nog att mitt Radeon-kort kommer att hålla lika längre som mitt gamla kort så jag behöver inte byta kort om ett år om jag inte vill det själv. Kolla upp och köp ett bra kort som verkar ha bäst framtidspotentional nästa gång, i nuläget ATI och Nvidiabaserade kort i nuläget eftersom de har ständiga förbättringar och uppdateringar på drivrutinrutinerna.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Här finns en ganska fin sammanställning av grafikkort vad gäller prestanda i spel.

http://www6.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-04.ht...

EDIT: Radeon 8500 = 9100??? Rätta mig om jag har fel...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv