Permalänk
Medlem

Windows 7 hänger sig, hittar ej orsak.

Är en sån som alltid lämnar datorn på. Har hänt någon gång att datorn inte svarat alls, ej ctrl+alt+delete fungerat, krävt hard reboot.

Nu verkar det som att det här felet kommer oftare och oftare.

Det händer vid följande scenario: Den minimerade webläsaren(firefox) öppnas upp och jag trycker antingen på uppdatera sidan, eller öppnar en ny länk i en ny flik. Ser att det tuggar nere i statusfältet, men sen börjar datorn bete sig som att jag inte har internet. Provar öppna en annan länk, då händer ingenting, provar högerklicka på skrivbordet, den där runda ringen när något laddas snurrar konstant. Går inte att trycka ctrl alt delete. Datorn svarar ej. Händer ingenting hur länge jag än väntar.

Tvingas då att bryta strömmen.

Jag har letat överallt i loggfiler och jag hittar ingenting som visar på något som helst fel.

Misstänker att det är någon hårdvara som strular som ska starta upp efter att den inte har använts på ett tag eller liknande för det händer aldrig mitt i ett arbete, händer bara när jag inte använt datorn på en lång stund och kommer tillbaka till den.

Omöjligt att provocera fram felet.

Asus z97 pro, 4x2 corsair lp minne, i5 4690k, 3 sata diskar, 1 satadvd, 1 floppy. Temperaturer inga problem.

Tips?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Inaktiv

Provat annan webläsare? Hade själv liknande problematik med just FF, för några månader sedan. Rekommenderar Vivaldi, mycket trevlig. Speciellt när man börjar vänja sig vid tabstackandet. Om du är galen som mig och har 100flikar hela tiden dvs..

Annars.. hmm.. Ramminne som bråkar, är min vilda gissning. Och kan i alla fall inte just nu klura ut något mer. Det är lite lite att gå på, som nog är ditt problem också, misstänker jag. Återkommer om jag kommer på nått.

Permalänk
Medlem

@anon186252: Tjena, jo, det är ett gäng tabbar öppna, tre fyra stycken. Jag har haft problem med firefox till annat också så misstänker den starkt, men man är ju så invand. Märkte faktiskt ett samband mellan krasch och en viss hemsida (utsidan) där jag lämnat flera tabbar öppna när jag inte orkat surfa klart forumet Kanske ska testa att undvika Firefox helt framöver, men felen är så jäkla sporadiska

I loggarna finns inget fel före det typiska "Kritiskt fel: Datorn har stängts av ofrivilligt" eller vad det är som kommer först efter strömmen brutits, det har inträffat den 27(idag), den 24, den 9, den 2, den 16 dec, den 4 dec. Nu är det för många gånger för att jag ska låta det vara.

Det har mig veterligen aldrig inträffat på samma sätt någon annan gång förutom vid just att ladda om en sida i webbläsaren(firefox).

En enda gång har datorn hängt sig i andra sammanhang och det var vid frenetiskt alt tabbande mellan desktop och ett spel, så till sist blev det väl något fel med grafikkortet.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk

respekt för att du har en floppy disk haha.
Men kör ccleaner för att rensa upp bland registret ifall det kan orsaka problemet. samt prova att i cmd skriva sfc /scannow
det kollar windows efter korrupta filer etc.

Ett tips är nog även att i energi alternativ för windows ändra så att dina diskar aldrig stängs av. kan vara så att datorn låser sig av att diskarna stängs av pga inaktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftfett:

respekt för att du har en floppy disk haha.

Hehe

Hade otroligt mycket data sparat sen förr i tiden och floppyn kostade vad? 140 kronor nånting. Nu finns förstås allt gammalt sparat både på disk och på extern usb disk, men det händer någon gång ibland att man får hjälpa folk som aldrig säkerhetskopierade sina disketter från forntiden Varför spara på sina disketter om man inte har en floppy?

Tack för tipsen.

Ska även ta och köra memtest en längre stund och se om den hittar något(inte gjort det hittils)

Min windowsinstallation är jättegammal och sträcker sig över 2 olika plattformar med olika cpu/mb Installerade aldrig om när jag bytte plattform, och det gjorde jag för 17 månader sedan, men windows installationen har varit helt felfri tills nu på senhösten

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Efter lite sökande inser jag att jag är absolut inte ensam om problemet:

https://support.mozilla.org/en-US/questions/964151

Nvidia drivrutinerna alltså? Hmm

Jag har stängt av hw acceleration i firefox nu, ska ge det en tid.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nexim:

Efter lite sökande inser jag att jag är absolut inte ensam om problemet:

https://support.mozilla.org/en-US/questions/964151

Nvidia drivrutinerna alltså? Hmm

Jag har stängt av hw acceleration i firefox nu, ska ge det en tid.

Mmm, kom över den i mitt sökande också nu när du nämner det. Fungerade inte för mig, pillade även med något annat i about:config, men även det var lönlöst. Störde mig även på suddig text och annat.. Det slutade med att jag sket i FF. Hoppas det är lösningen för dig dock. Det var ett rent helv** att klura på. Tror dock du skulle gilla andra webläsare bättre, om inte foliehatten har många spröt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Mmm, kom över den i mitt sökande också nu när du nämner det. Fungerade inte för mig, pillade även med något annat i about:config, men även det var lönlöst. Störde mig även på suddig text och annat.. Det slutade med att jag sket i FF. Hoppas det är lösningen för dig dock. Det var ett rent helv** att klura på. Tror dock du skulle gilla andra webläsare bättre, om inte foliehatten har många spröt

När jag tänker efter har jag för mig att jag hade problem med nvidia och firefox för väldigt länge sedan, men inget så allvarligt som nu, men det handlade nog också om hårdvaruaccelerering. Undrar om det inte var netflix eller liknande som var omöjligt att få att fungera, men det är till historian nu

Värsta felen man kan ha på en dator, eller på något över huvud taget egentligen är sporadiska fel som inte går att provocera fram.

Jo visst skulle jag kunna gilla en annan webläsare, men man blir så pass hemmavan Kör med Dolphin i mobilen pga den är lik firefox och går att ställa in att surfa som en desktop och köra flash i Gjort så sen samsung s2 :S

Motivera gärna varför en del anser att välsprötad foliehatt behövs med andra webläsare, vad har jag missat?!

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Skrivet av Nexim:

Är en sån som alltid lämnar datorn på. Har hänt någon gång att datorn inte svarat alls, ej ctrl+alt+delete fungerat, krävt hard reboot.

Nu verkar det som att det här felet kommer oftare och oftare.

Det händer vid följande scenario: Den minimerade webläsaren(firefox) öppnas upp och jag trycker antingen på uppdatera sidan, eller öppnar en ny länk i en ny flik. Ser att det tuggar nere i statusfältet, men sen börjar datorn bete sig som att jag inte har internet. Provar öppna en annan länk, då händer ingenting, provar högerklicka på skrivbordet, den där runda ringen när något laddas snurrar konstant. Går inte att trycka ctrl alt delete. Datorn svarar ej. Händer ingenting hur länge jag än väntar.

Tvingas då att bryta strömmen.

Jag har letat överallt i loggfiler och jag hittar ingenting som visar på något som helst fel.

Misstänker att det är någon hårdvara som strular som ska starta upp efter att den inte har använts på ett tag eller liknande för det händer aldrig mitt i ett arbete, händer bara när jag inte använt datorn på en lång stund och kommer tillbaka till den.

Omöjligt att provocera fram felet.

Asus z97 pro, 4x2 corsair lp minne, i5 4690k, 3 sata diskar, 1 satadvd, 1 floppy. Temperaturer inga problem.

Tips?

Är din disk användning hög? Testa att inaktivera superfetch och flash.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nexim:

När jag tänker efter har jag för mig att jag hade problem med nvidia och firefox för väldigt länge sedan, men inget så allvarligt som nu, men det handlade nog också om hårdvaruaccelerering. Undrar om det inte var netflix eller liknande som var omöjligt att få att fungera, men det är till historian nu

Värsta felen man kan ha på en dator, eller på något över huvud taget egentligen är sporadiska fel som inte går att provocera fram.

Jo visst skulle jag kunna gilla en annan webläsare, men man blir så pass hemmavan Kör med Dolphin i mobilen pga den är lik firefox och går att ställa in att surfa som en desktop och köra flash i Gjort så sen samsung s2 :S

Motivera gärna varför en del anser att välsprötad foliehatt behövs med andra webläsare, vad har jag missat?!

Jo, var ett av de andra problemen, var dock med allt gällande streaming. Det lyckades jag dock ordna på något annat vänster.. Men absolut, behöver vi inte fundera över nå mer

Mhmm.. Då är det dock oftast inte ens eget fel, vad jag märkt. Har bara haft sådana problem, och jag har ännu inte ny installation efter 3+år från en gammal core 2 duo dator. Min nuvarande 2700k baserade hade inte cd läsare nämligen >.>.. (och har fortfarande inte)
Har dock kunnat lösa allt, på ett eller annat vis. Efter många timmars hårslitande förvisso, men det har gått!

Mjo.. Jag är också mycket för att kunna bli bekväm. Men tyvärr så är det oftast fördelaktigt att hoppa lite fram och tillbaka. Kan ju alltid prova någon nu medans du sitter och klurar på en lösning?

Jo, FF är lite bättre på att visa vad de har bakat in. Andra är lite mer sketchy. Chrome är ju helt klart en fara, medans andra är mer tveksamma. De tar det inte till det extrema, men vi vet inte vad de samlar in heller, eller i vilken omfattning.. Farliga grejer detta. Om inte ödlemänniskorna attakerar snart blir jag förvånad!
Jag undviker förvisso gärna att stödja google imperiet, mfl, men snarare för att jag inte gillar vart de håller på att ta tekniken och att de i princip inte hade existerat utan användarnas, i många fall omedvetna, kontribution. De verkar satsa på sådant som myndigheter kommer missbruka hårt, och som kommer skada arbetsmarknaden rejält för de som ej vill inovera. Läs inte för mycket om det.. Man kan bli lite mörkrädd. Det lär väl i för sig implementeras bättre än värsta scenariot, men det blir lätt att glömma när man ser allt nytt som är på gång.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Problemet är troligtvis löst.

Jag stängde visserligen av HD acceleration i Firefox och pillade runt lite och hade en uptime på 50 dagar nånting, men orsaken var förmodligen en helt annan:

Jag tror att det var hårddisken som krånglade, misstänker att läsarmen fastnar över natten och inte kommer igång igen, inga missljud hörs.

Stängde av datorn häromdagen och då började den krångla riktigt illa från ingenstans vid uppstart. Efter en del ominstallationsförsök fick jag den där snurrande cirkeln omgående så fort jag kom in i windows-miljö och inget mera hände. Till sist klarade inte disken av att starta upp alls.

Fanns inga felmeddelanden i loggfiler.

Slutsats: Intermitenta frysningar utan att något konkret syns i loggfil, testa installation på annan hårddisk.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Hårddisken var sannolik felorsak, disken stängde antagligen ner sig fastän sleep var avstängt i windows. När jag började använda datorn igen så frös den förstås eftersom disken inte klarade starta.

Inte haft några problem alls sedan disken byttes ut i maj.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |