Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag tror definitivt att Ryzen kommer att vara ett rejält lyft AMD liksom kommande Vega men snälla dela inte den där snubbens videos han tillför ju inget nytt. Han trålar ju bara nätet efter information som han sedan klipper ihop till sina oändligt långa och tråkiga videos.

Han kan inte mer än snittkillen på SweClockers. Han spånar fritt och tror för mycket om sin förmåga att gissa rätt. Att han länkas som någon slags auktoritet är bara dumt. Vem som helst här kan sammanfatta vad vi vet i denna tråden och sedan fabulerat lite egna spekulationer och krydda med lite fanboyism så har vi en sån där video.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag länkade en video med honom. Det ska inte hända igen, jag lovar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Många kylartillverkare som verkar vara redo för Ryzen och AM4 nu!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det verkar vara väldigt många företag som är med på tåget för AMD Ryzen. Full fart framåt!

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Han kan inte mer än snittkillen på SweClockers. Han spånar fritt och tror för mycket om sin förmåga att gissa rätt. Att han länkas som någon slags auktoritet är bara dumt. Vem som helst här kan sammanfatta vad vi vet i denna tråden och sedan fabulerat lite egna spekulationer och krydda med lite fanboyism så har vi en sån där video.

Skillnaden är väl att han sammanfattar på 10 minuter, går lite fortare än att läsa en tråd på 70 sidor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddelin:

Skillnaden är väl att han sammanfattar på 10 minuter, går lite fortare än att läsa en tråd på 70 sidor

Problemet är hans svammlande spekulationer och gissningar. Han har inte speciellt bra koll på vad han pratar om och undersöker inte det.

Hans PC Perspective-rabalder är fruktansvärt bra bevis för det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Sure, men för dem som följer nyheter/rykten bla på sweclockers har hört det han har att säga upp till en månad innan. Men för någon som inte har en koll, sure.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ber om ursäkt för att jag länkade en video med honom. Det ska inte hända igen, jag lovar.

Lika bra det. Jag har så svårt att höra vad han säger med den skotska dialekten. Man får verkligen anstränga sig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sure, men för dem som följer nyheter/rykten bla på sweclockers har hört det han har att säga upp till en månad innan. Men för någon som inte har en koll, sure.

Absolut, själv har jag följt tråden från första dagen, men precis som i andra liknande trådar dyker det upp folk som frågar om saker som klargjordes redan på sidan 3 av 70 för dom inte orkar läsa hela tråden. För dom är väl en liknande video användbar även om man inte gillar Adoretv i sig. En positiv grej med hans kanal är iallafall att man lär sig skotsk dialekt, ibland har jag fått hoppa tillbaka för att lyssna en andra gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Absolut, själv har jag följt tråden från första dagen, men precis som i andra liknande trådar dyker det upp folk som frågar om saker som klargjordes redan på sidan 3 av 70 för dom inte orkar läsa hela tråden. För dom är väl en liknande video användbar även om man inte gillar Adoretv i sig. En positiv grej med hans kanal är iallafall att man lär sig skotsk dialekt, ibland har jag fått hoppa tillbaka för att lyssna en andra gång

Man kan sätta på textningen om man vill men det stämmer inte till 100% alla gånger. Testade med undertexter nyss och kunde inte hålla mig för skratt. 64MB Card blev med undertexter Makeup Art

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Äh, länka på. Han har skön dialekt och är duktig informerare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Undrar vad som kommer först. Ryzen eller Putin.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Undrar vad som kommer först. Ryzen eller Putin.

Kan man undra, AMD har anläggningar i Bremen Tyskland & Angela Merkel som är uppväxt i DDR pratar flytande ryska så samspråka med Putin ska hon tydligen inte ha något problem med heller.

Hhhmm nu tappade jag bort mig tror jag!?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast tittar man på i7-7700K recensionen så är t.ex. lägsta FPS i Witcher 3 (spelet du länkade till) 15 % högre för 7700K jämfört med 6900K/6950X.

Faktum är att 7700K har högre lägsta FPS i var enda spel SweClockers testade och högre genomsnittlig FPS i alla spel utom Civ VI jämfört med 6900K. Så ser inte riktigt ut som 4C/8T är någon begränsning för spel, lär knappast bli det heller så länge nuvarande generation konsoler är aktuella då de gör att spelmotorer optimeras för maximalt 6 CPU-trådar.

Naturligtvis är MT Cinebench resultatet högre för 6900K/6950X, men rendering är något som är trivialt att parallellisera och det är också dataparallellt vilket betyder att en GPU kommer göra mos av en CPU här. Det ser man också i t.ex. Blender där relativt enkla GPUer som GTX1060 är mer än dubbelt så snabb på Ryzen benchmarken jämfört med 6900K/SR7.

D.v.s. ska man rendera gör man det snabbare och effektivare på en GPU. Restriktionen med VRAM är sedan sommaren 2016 borta om man kör Blenders CUDA-render + Pascal och samma sak lär gälla för Vega när dessa kort väl kommer ut.

Tittar man på transcoding får man ju en klart boost av flera kärnor. Vad som inte syns i testerna är resultatet med Quick Sync. QS verkar ha fått dåligt rykte och avfärdas av många då det var snabbt redan på Sandy/Ivy Bridge men kvalitén var rätt lång. QS i Skylake/Kaby Lake är snabbare och har bättre kvalité med något lägre bitrate än vad x264 ger på sin högsta kvalitésnivå (placebo). #16601115

Sitter man och streamar alt. kodar film hela dagarna är ju modellerna med QuickSync att föredra över CPUer med många kärnor som saknar QS.

Så frågan är faktiskt fullt befogad: i vilka lägen har man nytta av flera lägre klockade CPU-kärnor på skrivbordet?
Spel är faktiskt det användarfall som nog är mest hungrigt efter CPU-kärnor för tillfället, finns i allt fler fall en vinst upp till 4C/8T.

Finns en vinst även förbi fyra fysiska kärnor, men den är så svag medan skalning med frekvens är rätt stark. Med de modeller vi har så här långt ser det ut som att modellerna med fyra kärnor är så pass mycket högre klockade än de med flera kärnor att de förra i praktiken alltid är snabbare. För Ryzen SR7 (och senare Intels Coffee Lake med 6C/12T samt Skylake-E) handlar allt hur pass nära frekvens * IPC kan hamna de högst klockade fyrkärniga modellerna, man måste komma väldigt nära för att de fyrkärniga inte ska vara ett både bättre (i absoluta termer) och billigare alternativ.

Fast nu jämför du CPUer i standardklock, om man jämför överklockade CPUer med samma arkitektur hamnar man nära maxfrekvensen hos en fyrkärnig CPU med en sex- och åttakärnig CPU.

Haswell-E cpuerna 5820K, 5930K och 5960X hamnade alla på 4,5 GHz vid överklockning vilket var inte långt ifrån 4790K's 4,6 GHz vid överklockning som släpptes samma år, detta trots att skillnaderna i stockfrekvensen var mycket högre.

Modell - StockFrekvens - Max Turbo
4790K - 4,0 GHz - 4,4 GHz
5960X - 3,0 GHz - 3,5 GHz
5930K - 3,5 GHz - 3,7 GHz
5820K - 3,3 GHz - 3,6 GHz

Som mest skilde det sig 1 GHz vis basfrekvens och 0,9 GHz vid maximala turbofrekvensen men trots det var skillnaden bara 0,1 GHz vid överklockning.

Man ser likadant med andra processorer med samma arkitektur: 3960X's 4,6 GHz mot 2600K's 4,9 GHz; 4960X's 4,4 och 4,5 GHz mot 3770K's 4,7 GHz; 5820K-5960X's 4,5 GHz mot 4770K's 4,4 GHz och 6800K's samt 6950X's 4,4 resp 4,3 GHz mot 5775C's 4,3 GHz.

Som du ser så hamnar frekvensen vid överklockning bara några hundra MHz från varandra för ≥6C-processorerna jämfört med 4C8T-processorerna med samma arkitektur. Om man jämför med vad man har idag så ligger Broadwell-E processorerna på 4,5 GHz jämfört med Skylakes 4,6 GHz och Kaby Lakes 5,0 GHz. Nära Skylake men en bra bit från Kaby Lake och räknar man in högre IPCn för Skylake/Kaby Lake blir skillnaden ännu större. Men nu har ju inte Skylake-X kommit ut än så vi vet inte hur 6-, 8- och 10-kärniga Skylake överklockar.

Men nu finns det ju några skillnader mellan 115x och 2011 korten:
1. Sedan Sandy Bridge har 115x använt en värmeledande material (TIM) till skillnad mot 2011 CPUerna som fortfarande (vad jag vet) har IHSen fastlött, vilket leder till bättre värmeöverföring vilket kan göra en stor skillnad vid överklockning.
2. 2011 processorerna drar mer än 115x CPUerna vid överklockning vilket ställer högre krav på såväl kylning som nätagg, dessutom är mindre chassin (mini-ITX) ej lika bra för 2011 CPUerna pga. extra värmen som genereras.
3. E-serien har generellt kommit ut ungefär ett år senare än 115x CPUerna vilket betyder att Intel har haft ett år på sig att finslipa och optimera processorerna och kunna få upp de i högre frekvenser, något som i sin tur kan ha höjt frekvenstaket vid överklockning.

Sist men inte minst har de överklockade exemplaren testats hos Sweclockers och är ingen indikation hur de flesta CPUer överklockar men ger en någorlunda fingervisning vart de ligger vid OC.

Nå tillbaka till Zen, vad betyder det här för de kommande 4-, 6- och 8-kärniga CPUer? Jo att det finns en chans att man kan vid överklockning få någorlunda samma frekvens med åttakärniga såväl som fyrkärniga CPUer så länge man har tillräckligt bra med kylning, de flerkärniga CPUerna kommer naturligtvis dra betydligt mer vid överklockning. Det enda som säger emot att 8-kärniga Ryzen klockar sämre än fyrkärniga Ryzen är att alla Ryzen processorer har fastlött IHS vilket betyder att fyrkärniga Ryzen inte bottleneckas vid överklockning av den sämre TIM som Intels fyrkärniga processorer har blivit och att AMD inte tar ett år för sig att finslipa och optimera ≥4-kärniga CPUer utan släpper dem nu och enligt vissa rykten t.o.m. släpper fyrkärniga ryzen senare under sommaren.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag gissar på att det även kommer att finnas mITX med x370-chipset, precis som att intels zxxx finns på mITX

Dyker inga mITX-moderkort upp vid lanseringen kommer jag vara grymt besviken.

Skrivet av lowngcawt:

x300 är motsvarigheten till x370 för SFF, tror inte vi kommer se några x370 i mindre format än mATX.

Dagen är kommen!
https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/biostar_showca...
X370 på mITX, verkar som att jag hade rätt ändå.

Frågan är då varför de kör på x370 istället för x300?

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Dagen är kommen!

Kanske inte bara är konsumenter som är förvirrade över x370 och x300, kul att se lite high End brädor från biostar. Hoppas de hittar ut på svenska marknaden också, var ju inte igår man hade ett av deras kort hemma

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Dagen är kommen!

Men X300 är ju i princip att bara köra på SOC:en. Du måste lägga till ett riktigt chipset för att få mer än 4 USB-portar och som mest 2 SATA-portar. Jag var ju orolig att vi inte skulle få se ITX med B350 och X370, utan de chipseten mördar man ju hela konceptet med högpresterande ITX-dator på Ryzen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellen:

Dagen är kommen!

Och så lanserade de samtidigt nya Intelbrädor med inbyggt 10GbE lan, förhoppningsvis får vi AMD samma sak senare..
http://www.mobipicker.com/biostar-unveils-2nd-gen-racing-moth...
10GbE räcker t.o.m. för att köra windows genom vmware med flyt från en helt annan dator stående i ett annat rum i huset eller varför inte ha windowsinstallationen hos sin granne?

Frågan är hur bra realtek dragon lan är som de har på AMD4 brädorna emot olika linuxdistributioner samt Vmware Exsi?

Nå man får se vilken mammabräda man köper till ens Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men X300 är ju i princip att bara köra på SOC:en. Du måste lägga till ett riktigt chipset för att få mer än 4 USB-portar och som mest 2 SATA-portar. Jag var ju orolig att vi inte skulle få se ITX med B350 och X370, utan de chipseten mördar man ju hela konceptet med högpresterande ITX-dator på Ryzen.

Usch då, jag ställer mig i skamvrån med dumstruten på

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå man får se vilken mammabräda man köper till ens Ryzen.

Ja det är den stora frågan nu

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Så, då har jag fått i mina fläktar till RyZen bygget. Hoppas moderkorts tillverkare snållar inte med fan headers på x370 och b350 korten. Har nu 5 stycken fläktar i chassin så se gärna att det finns 3 eller flera pwn headers.

nu har jag varit helt ointeresserat av z270 lanseringen men antar att tillverkarna kommer bygga rätt lika mellan Intel och AMD brädor men tanken på fan headers. Vet nån vem som bruka var duktig med all ge gott med fan headers?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Men nu finns det ju några skillnader mellan 115x och 2011 korten:
1. Sedan Sandy Bridge har 115x använt en värmeledande material (TIM) till skillnad mot 2011 CPUerna som fortfarande (vad jag vet) har IHSen fastlött, vilket leder till bättre värmeöverföring vilket kan göra en stor skillnad vid överklockning.

Liten korrigering. På samtliga Sandybridge så var IHS lödda. TIM Infördes med Ivybridge.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Liten korrigering på samtliga Sandybridge så var IHS lödda. TIM Infördes med Ivybridge.

helt rätt dessutom var TIM allra sämst då, många klockare som tog bort heat spread och bytte kylpastan (var ju onödigt mycket på insidan dessutom).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min gissning är att tillverkningen av SR7 lär knappast bli 100% perfekta exemplar, vad ska AMD göra med de som har en kärna dålig? Slänga processorn, spara den eller varför inte sälja den som en cpu med mindre kärnor?

Officiellt bekräftat att det inte är endast 8-kärniga Zen's som lanseras samtidigt.

Yield verkar vara ganska hög, och det är också mycket sannolikt då Zen på 14nm LPP FinFet är väldigt liten (runt 200-250mm2) och därmed förhållandevis enkel att tillverka. Det är Quad och Hex som förmodligen kommer stå för volymförsäljningen, och har AMD då bra yield så tar det tid att bygga upp lager från defekta 8-kärniga kärnor från wafern. AMD har också tidigare tvingats ta fullt fungerande hex-cores för att täcka segmentet för quad's, så det är inget nytt. Quad's kommer sälja som smör till OEM's framför allt. AMD är medvetna om att volymen är en kritisk faktor, så det är den främsta anledningen till att man senarelagt lanseringen.

Förhoppningsvis så är dom flesta quad och hex-core's defekta 8-kärniga med 2 inaktiverade kärnor. Det snackas också om SKU's med inaktiverad SMT, men detta kan ha vart enskilt för ES/QS som gått genom tullarna.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hoppas få se 2x M.2 och bootbar NVMe RAID 0. Min ide är att bygga ett nytt system med M.2 raid för systemenheten. Förutom prestandan så delar man upp skrivningar på två enheter vilket ger förlängd livstid och svalare enheter. Nackdelen är förstås att det kommer kosta. Är lite orolig när det gäller support för det, då det inte är helt vanligt ens på Intelkort. Men det faller inte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Officiellt bekräftat att det inte är endast 8-kärniga Zen's som lanseras samtidigt.

Yield verkar vara ganska hög, och det är också mycket sannolikt då Zen på 14nm LPP FinFet är väldigt liten (runt 200-250mm2) och därmed förhållandevis enkel att tillverka. Det är Quad och Hex som förmodligen kommer stå för volymförsäljningen, och har AMD då bra yield så tar det tid att bygga upp lager från defekta 8-kärniga kärnor från wafern. AMD har också tidigare tvingats ta fullt fungerande hex-cores för att täcka segmentet för quad's, så det är inget nytt. Quad's kommer sälja som smör till OEM's framför allt. AMD är medvetna om att volymen är en kritisk faktor, så det är den främsta anledningen till att man senarelagt lanseringen.

Förhoppningsvis så är dom flesta quad och hex-core's defekta 8-kärniga med 2 inaktiverade kärnor. Det snackas också om SKU's med inaktiverad SMT, men detta kan ha vart enskilt för ES/QS som gått genom tullarna.

Någon källa? länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Jag undrar ifall det är här som Infinity fabric kommer till sin rätt? Kan det sänka utvecklingskostnaderna så mycket att AMD har råd att göra en design som bara är cpu för att sedan kunna ta fram en modell med cpu + gpu lite senare? Till skillnad från konkurrensen som tar fram en design som måste täcka allt från pentium till i7-X700k med modeller som har fokus på iGPU in emellan. Så länge de håller sig till designer som de ändå har i tillverkning (zen, vega, polaris) så har de ju redan anpassat tillverkningsprocessen till de kretsarna så arbetet med att ta fram en ny process för dessa kombinationsdesigner borde inte bli så stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Men Zen arkitekturen bygger väl på 4-core moduler, både för Ryzen och servervarianterna ? Isåfall borde defekt kisel hamna i 6-core varianterna, medans 4-core tillverkas direkt med bara en modul, om det inte är extremt mycket defekter, vilket jag inte tror då 14nm processen verkar hyfsat mogen nu.
Frågan är väl hur mycket defekter det faktiskt är, risken är väl att man kommer få stänga av kärnor på fullt fungerande chip för att möta behovet av 6-core som jag personligen tror blir populär om den prissätts rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Men Zen arkitekturen bygger väl på 4-core moduler, både för Ryzen och servervarianterna ? Isåfall borde defekt kisel hamna i 6-core varianterna, medans 4-core tillverkas direkt med bara en modul, om det inte är extremt mycket defekter, vilket jag inte tror då 14nm processen verkar hyfsat mogen nu.
Frågan är väl hur mycket defekter det faktiskt är, risken är väl att man kommer få stänga av kärnor på fullt fungerande chip för att möta behovet av 6-core som jag personligen tror blir populär om den prissätts rätt.

Att kretsarna designmässigt är modulära innebär inte att de inte är 8 kärnor per krets. De kan såklart tillverka kretsar med bara 4 kärnor per krets, vilket vi antagligen kommer få se framöver. Men de behöver fortfarande konstruera en separat 4-kärnig variant först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att kretsarna designmässigt är modulära innebär inte att de inte är 8 kärnor per krets. De kan såklart tillverka kretsar med bara 4 kärnor per krets, vilket vi antagligen kommer få se framöver. Men de behöver fortfarande konstruera en separat 4-kärnig variant först.

Där ser man , trodde faktiskt att det fanns en "riktig" 4-kärnig redan, måste ju vara bra mycket billigare tillverkningsmässigt.