costom loop en gpu blir varm ?

Permalänk
Medlem

costom loop en gpu blir varm ?

Hej swec!
Jag har en fråga angående costom loop, Jag köpte precis en dator med gtx 1080 sli här på marknaden och när jag kör firestrike så ligger ena kortet på max 41c medans andra ligger på hela 95c är det andra felmonterat ?
cpu´n ligger på 64c max, jag kör dock bara med en 240 radiator nu kan det va problemet ?
för övrigt tycker jag datorn går allmänt dåligt, seg att öppna program/spel m.m aisuite fick jag avinstallera, tog ca 10min innan det starta och när jag skulle stänga av datorn samma problem 10min eller mer

Moderkort: ASUS Maximus VIII Gene - mATX / Z170
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB
GPU2 Gigabyte GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB
CPU: Intel i7 6700k
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4
HDD: SSD nVME 950 256gb PCIe disk plus 2 samsung ssd, 1tb mekanisk
PSU: evga supernova 750w plus 80 gold

Permalänk
Inaktiv

240 rad för det är för lite men det låter också som att ena kylaren på grafikkorter är felmonterat eller så kör firestrike bara på ena kortet.

Permalänk
Medlem

@anon52047:
ja en 240rad är för lite, men tempen borde inte sticka iväg så mycket mer på ena gpu´n?, så ja den måste nästan vara felmonterad ?

Permalänk
Medlem

någon som har ett bra sätt att ta reda på vilken gpu som är fel ? eller är det bara att testa ta bort en fylla på m.m

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta en bild inne i datorn och screenshot på temperaturen?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:
hur gör jag för att få upp bilden här ?

Permalänk
Medlem

Du bör helst ha 120mm rad /enhet som ska kylas plus 120 mao minst 360 rad i god kvalitet för 2st gpu sen bra fläktar på det. Låter som 1 kort är felmonterat eller att något är galet med din dator.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Permalänk
Medlem

@Mogwaii:
nämen tjena gubben
Har du kvar mitt nr ? ring isåfall och ge en vilsen själ lite tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

@Litenskit:
hur gör jag för att få upp bilden här ?

Ladda upp på valfri bildsite tex photobucket, sedan länkar du här.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som flera nämner du har för lite radiatoryta för att kyla cpu och 2 st gpu:s, sen lär något vara fel monterat så du har sämre flöde på ena gpu tex att du satt fel inlet på ett block och då får ett sämre resultat då kylmedlet inte cirkulerar i blocket. Kan du lägga upp en bild på hur loopen ser ut vore snällt.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

kan även säga att datorn går trögt som bara den av nån anledning

Permalänk
Medlem

Ser ut som du har fel inlet på nedre kortet, skulle kolla upp dem för ett av dem har fel då du har olika inlets på bägge
https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109831762.pdf

Jag hade nog köpt typ denna https://www.ekwb.com/shop/ek-fc-terminal-dual-parallel-1-slot... + rätt fäste till blocket, eller kört dem i parallellkoppling samtidigt som jag köper minst en tiil 240 radiator.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

@Ten:
nu till den stora fråga vad är inlet ?
Det är ju två olika kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

@Ten:
nu till den stora fråga vad är inlet ?
Det är ju två olika kort

Inlet är den som går in i blocket dvs kallare vatten och outlet är den som går ut från blocket. Vad har du för chassi ? Ser ut som ett typ cosair 540 eller liknande, flytta ner radiatorn i fronten så får du nog plats med en 240/360 radiator i toppen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja du har garanterat monterat blocket fel på något sätt, ta loss och gå igenom allt igen!
Sen bör du VERKLIGEN skaffa en till radiator, räkna på minst 120mm radyta per komponent + 120mm extra som overhead, så totalt borde du ha iaf minst 2x240mm radiatorer.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@Ten:

okej då får jag fixa det...
antar att blocket på ena gpun är felmonterat med eller ?

Permalänk
Medlem

Skulle först testa kolla så du har cirkulation i det ena blocket och blir det inte bättre montera om hela blocket, samt lägga till en radiator snabbt då din kylning inte räcker till. Har du inte tid/råd just nu montera ut ena gpu:n som går varm och kör med en gpu tillfälligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:

yes jag får ta loss och gå igenom det, ska dock tillägga att det inte är jag som har monterat det...
Blir väl lite små jobbigt att ta reda på vilken gpu som felar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Ser ut som du har fel inlet på nedre kortet, skulle kolla upp dem för ett av dem har fel då du har olika inlets på bägge
https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109831762.pdf

Fast.. nä?
Du kan använda vilken port som helst som inlet/outlet.
Saxat från pdf:en du länkar: "You can use any opening as an inlet/outlet port."

OP, har du dubbelkollat att du kör SLI i grafikinställningarna?

Permalänk
Medlem

@Ten:

japp jag ska beställa en till radiator m.m.
Frågan är dock om jag inte ska be han jag köpte grejerna av att fixa blocket ? jag menar ger man nästan 17k för en dator så ska det väl ändå fungera utan problem ?

Permalänk
Medlem

@Ohjay:

yes självklart är sli igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

@Ohjay:

yes självklart är sli igång

Bra.
Vore dumt att plocka isär loopen om felet hade berott på att bara ett kort var aktivt(vilket var min första gissning).
Men som övriga sagt så är troligtvis ena blocket felmonterat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

@Ten:

japp jag ska beställa en till radiator m.m.
Frågan är dock om jag inte ska be han jag köpte grejerna av att fixa blocket ? jag menar ger man nästan 17k för en dator så ska det väl ändå fungera utan problem ?

Är det även han som byggt loopen? Är det så hade jag varit mer frågande hur man säljer en burk med GTX 1080 i SLI och cpu på en 240 radiator, ingen med lite erfarenhet gör såna misstag. Är det en första customloopen man bygger så visst man lär sig. Och om det är någon annan som byggt loopen, dra om slangen gör det snyggt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_miller:

Blir väl lite små jobbigt att ta reda på vilken gpu som felar :/

Varför? Dra på skiten så att den ena sticker upp till 100c och den andra är på 40, stoppa in tassen i datorn och känn på backplaten vilken av dem som är varmast ungefär där GPU:n sitter.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Fast.. nä?
Du kan använda vilken port som helst som inlet/outlet.
Saxat från pdf:en du länkar: "You can use any opening as an inlet/outlet port."

OP, har du dubbelkollat att du kör SLI i grafikinställningarna?

Se där jag har fel. Då bör det vara fel monterat blocket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ten:

nja det satt i ett annat chassi när jag köpte burken och där va en liten 120 radiator med fast en koppling börja läcka så jag plocka bort den tillfälligt så jag kunde testa datorn

måste som sagt säga att den går riktigt segt av nån anledning, allt tar tid att starta typ