AMD: "Ryzen lanseras tidigt i mars"

Permalänk
Skrivet av zetruz:

Förhoppningen är ju också ett bra pris på 8c/8t.

Alla Ryzen chips har multithreading så du letar nog efter en 4c/8t

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kan någon upplysa mig; Förvändas alltså Ryzen gå upp i kamp, prestandamässigt, mot Intels förra generation Skylake, 6700K? Ej Kaby Lake, 7700K, med flera?
Om detta är sant, förväntas Kaby Lake slå Ryzen?

Vi vet inte riktigt vart Ryzen kommer hamna överklockningsmässigt. Min gissning är att den inte når Intels prestandanivåer, men det är endast en gissning. Min i min mening rimliga gissning är lägre hastigheter men fler kärnor och/eller trådar till samma eller lägre pris som Intels konkurrerande produkt.
Alltså: För spel kommer Intel vara kung förutom kanske i väldigt flertrådade sådana. För saker som videoredigering och dylikt kommer AMD vara bättre, på en given budget.
Dock kan AMD gå bet senare under året då Skylake-X kommer ut, men bra högre klockhastigheter än Broadwell-E. Men vanliga Kaby Lake, typ 7700K, kan nog få sig en ordentlig kamp hoppas man!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Vart har du hört det där?
Ryzen ska släppas i tre nivåer: SR3, SR5, och SR7. Jag tolkar detta som antingen 4c/4t, 4c/8t, och 8c/16t eller 4c/8t, 8c/8c, respektive 8c/16t. Jag minns inte något påstående att alla modeller ska ha SMT, men jag kan såklart ha fel där? Blandar du möjligtvis ihop det med påståendet att alla Ryzen är upplåsta?
Edit: Fixade till flummeri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får se när tester börjar komma. För hoppningsvis ett par veckor innan premiären så man kan bestämma sig om man ska boka eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Timergu:

Kaby- och Skylake är i stort sett samma.

Det är inte i stort sätt samma.

Snabbare minneskontroller, Bättre grafik del mm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garderoben:

lul and yet no benchmark, den håller dom väl på till release dagen haha.

De har gömt de flesta någonstans i Garderoben.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Sitter på en sandy 2600k dags att uppgradera till ryzen om den blir bra...

Permalänk
Medlem

Varför har man inte ett exakt datum så nära inpå?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2: min gissning är så man slipper att Intel drar ner priserna innan lanseringen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon200632:

Det är inte i stort sätt samma.

Snabbare minneskontroller, Bättre grafik del mm

Octane och massa annat fint !

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Yes!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast skillnaden har väl ändå varit lite större än 2-3 % på två år?

Är inte största problemet för många här på forumet att de sätter likhetstecken mellan "FPS i spel" och "prestanda"? Svårt för CPU-delen att göra så stor skillnad i lägen där flaskhalsen inte är CPU-kraft.

Har gjort en jämförelse mellan bl.a. i7-7700K, i7-4790K och i7-2600K baserat på detta test.

Delade sedan upp det hela i två grupper, det som främst beror på heltal (i praktiken den viktigaste gruppen) och det som främst beror på flyttal.

Heltal: 7700K är i genomsnitt 19 % snabbare än 4790K och 53 % snabbare än 2600K
Flyttal: 7700K är i genomsnitt 16 % snabbare än 4790K och 50 % snabbare än 2600K

För flyttal saknar i princip alla teknikwebbplatser tester för matrisberäkningar. Prestanda för matrisberäkningar är så pass kritiskt för en lång rad program, som t.ex. Matlab, Matematica, Octave, programspråket "R" (bl.a. populärt för statistikberäkningar kring den politiska opinionen), och en rad andra program för tekniska beräkningar och statistik.

Då matrisberäkningar är så generellt användbart finns en de-facto standard för det API som programmen ovan använder. Några konkreta implementationer av detta API är OpenBLAS och Intels Math Kernel Library.

De grupper som använder programmen ovan (storleken på den grupper är garanterat långt större än de som t.ex. renderar) har faktiskt prestanda ökat en bra bit över 100 % sedan Sandy Bridge tiden.

För normalanvändaren finns två grundläggande problem kring CPU-prestanda:

• CPU-delen är väldigt sällan den primära flaskhalsen

• När CPU-delen faktiskt är en flaskhals är det typiskt skalära heltal som man jobbar med och där har vi rätt mycket nått en vägg, enda som kan fixa denna vägg är om man kommer på något sätt att öka frekvensen igen

CPU Base Turbo
i7-7700K 4,2GHz 4,5GHz "Kaby Lake-S" (14 nm) Januari 2017
i7-4790K 4,0GHz 4,4GHz "Haswell-DT" (22 nm) Maj 2014
i7-2600K 3,4GHz 3,8GHz "Sandy Bridge" (32 nm) Januari 2011

Man borde även ta med att klockan är högre med generationerna.

i7-7700K har 23,5% högre base klocka och 18,4% högre turbo än i7-2600K och 5,0% högre base samt 2,3% högre turbo än i7-4790K.

Tid mellan i7-7700K och i7-4790K 32 månader (2 år och 8 månader)

Tid mellan i7-7700K och i7-2600K 72 månader (6 år)

För att ge ursprungspostaren @Pepsin lite cred då han skrev 2 år

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

2600k är ju legendarisk. Prisvärd då och ännu mer idag då vad nya intel cpu:er kostar med så lite prestandavinst.
Sålde min nyligen och sitter på en skön q9550 & 1050ti, ska uppgradera i höst. Både cpu&gpu. Vore trevligt med amd.

Permalänk
Medlem

Utöver prestandan som såklart är den mest intressanta punkten så ska det bli spännande att se hur strömförbrukningen förhåller sig mot intel, särskilt efter bulldozer. Det bådar gott att AMD tänkt satsa på servermarknaden i det avseendet, kanske får vi se microservers med AMD propp i ännu en gång?

Permalänk
Avstängd

propp? fan är det

Är väl ett tidigare ord för säkring. 6-100 A+, vad för 10 åring fick CPU att heta propp. herrejösses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

propp? fan är det

Är väl ett tidigare ord för säkring. 6-100 A+, vad för 10 åring fick CPU att heta propp. herrejösses

"Prolle" har jag hört (och även använt) men propp däremot lämnar jag i avloppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Jag är ingen spekulant på någon ny AMD CPU då min överklockade 5820K antagligen stannar i min dator flera år till. Däremot ser jag verkligen fram emot Ryzens lansering då det är alltid intressant med konkurrens och det är jäkligt roligt att läsa testerna och Sweclockers forum lär ju explodera...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

propp? fan är det

Skrivet av Sir_Manfred:

"Prolle" har jag hört (och även använt) men propp däremot lämnar jag i avloppet.

Är det kanske göteborgska? Har hört "propp" sedan slutet av nittiotalet. Var i spel/datorsvängen 1993-2012 och det var fler än några få kunder som kom in och behövde en ny "propp" och då pratar jag inte om 10-åringar utan ofta om killar som jobbade på bandet på Volvo.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

https://sv.wiktionary.org/wiki/processor
Synonymer: CPU, prolle (vardagligt), propp (vardagligt)

Här en en användare som startade en tråd 2008 och skulle överklocka sin propp
http://www.sweclockers.com/forum/trad/763057-olika-ghz-pa-dua...

http://www.ordlista.se/ordbok/propp
vardagligt processor

Här är en bilälskare som skulle byta propp år 2007
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?310706-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Det var ju en artikel igår som spekulerade att 8c/8t skulle släppas.

Personligen så verkar 8c/8t mest intressant, då en core med multithreading avslaget borde ha högre prestanda per core.
( saknar data , är det någon som har gjort något test nyligen där man testar detta? )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Varför har man inte ett exakt datum så nära inpå?

Här en artikel från september 2015 där man snackar Zen: https://www.fool.com/investing/general/2015/09/15/can-zen-chi...

Och här från augusti 2016 där man skriver detta:

One area where AMD may have let a lot of eager consumers down is the long delay. Originally planned for release this Quarter (Q3 Y16) Zen “Summit Ridge” has been delayed a further 2 Quarters, now ready for a Q1 Y17 wide-availability. This will precede the Naples SoC launch in Q2 Y17 and the APU availability in H2 Y17.

http://www.techflow.co/amd-throws-zen-broadwell-e-delays-2017...

Ännu en: http://www.techspot.com/news/66021-amd-zen-cpus-delayed-2017-...

Jag tror på detta företag först när processorer finns att köpa i handeln, inte en sekund tidigare!

Min spåkula säger April för de första kunderna att plocka upp processorn.

Permalänk
Medlem

RYsligt ZENt ute.... igen

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

RYsligt ZENt ute.... igen

Precis som det skämtet

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

[Naxos]
"Så taggad. Synd att Vega verkar dröja... Behöver verkligen ny GPU också, vill se priset på 1080 pressas."

Tycker det är så tråkigt med sådana här kommentarer. AMD finns inte för att sänka priset på nVidias överprisade grejjer. Vi älskar AMD för att de är sköna och levererar bra produkter till bra priser, av den anledningen borde vi heja på AMD. Inte för att använda som verktyg för att göra nVidias produkter billigare, även om det är en bieffekt. Att folk inte fattar att ju mer support AMD får desto bättre produkter kan de leverera och vi får bättre och billigare hårdvara.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Trevligt! Kropp, själ och plånbok är redo!

Plånboken är aldrig redo....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Plånboken är aldrig redo....

Noob

För vissa kan den vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kan någon upplysa mig; Förvändas alltså Ryzen gå upp i kamp, prestandamässigt, mot Intels förra generation Skylake, 6700K? Ej Kaby Lake, 7700K, med flera?
Om detta är sant, förväntas Kaby Lake slå Ryzen?

Ryzen förväntas gå upp i kamp mot Broadwell-E

Skrivet av zetruz:

Vi vet inte riktigt vart Ryzen kommer hamna överklockningsmässigt. Min gissning är att den inte når Intels prestandanivåer, men det är endast en gissning. Min i min mening rimliga gissning är lägre hastigheter men fler kärnor och/eller trådar till samma eller lägre pris som Intels konkurrerande produkt.
Alltså: För spel kommer Intel vara kung förutom kanske i väldigt flertrådade sådana. För saker som videoredigering och dylikt kommer AMD vara bättre, på en given budget.
Dock kan AMD gå bet senare under året då Skylake-X kommer ut, men bra högre klockhastigheter än Broadwell-E. Men vanliga Kaby Lake, typ 7700K, kan nog få sig en ordentlig kamp hoppas man!

Enligt trovärdiga rykten (jepp!) klockar Ryzen till 4GHz utan problem, upp till 4,5 på luft enligt någon.

Skrivet av zetruz:

Vart har du hört det där?
Ryzen ska släppas i tre nivåer: SR3, SR5, och SR7. Jag tolkar detta som antingen 4c/4t, 4c/8t, och 8c/16t eller 4c/8t, 8c/8c, respektive 8c/16t. Jag minns inte något påstående att alla modeller ska ha SMT, men jag kan såklart ha fel där? Blandar du möjligtvis ihop det med påståendet att alla Ryzen är upplåsta?
Edit: Fixade till flummeri.

Det är inget random påstående, det är officiell fakta att alla Ryzen blir upplåste, har varit i nyheter flera gånger.

Skrivet av Mackey:

Utöver prestandan som såklart är den mest intressanta punkten så ska det bli spännande att se hur strömförbrukningen förhåller sig mot intel, särskilt efter bulldozer. Det bådar gott att AMD tänkt satsa på servermarknaden i det avseendet, kanske får vi se microservers med AMD propp i ännu en gång?

TDP:n är satt till 95W, och den har visats upp live vill jag minnas
Canard PC har fått tah på en engineering sample.

http://www.guru3d.com/news-story/french-magazing-posts-engine...

Skrivet av Crockett:

Här en artikel från september 2015 där man snackar Zen: https://www.fool.com/investing/general/2015/09/15/can-zen-chi...

Och här från augusti 2016 där man skriver detta:

One area where AMD may have let a lot of eager consumers down is the long delay. Originally planned for release this Quarter (Q3 Y16) Zen “Summit Ridge” has been delayed a further 2 Quarters, now ready for a Q1 Y17 wide-availability. This will precede the Naples SoC launch in Q2 Y17 and the APU availability in H2 Y17.

http://www.techflow.co/amd-throws-zen-broadwell-e-delays-2017...

Ännu en: http://www.techspot.com/news/66021-amd-zen-cpus-delayed-2017-...

Jag tror på detta företag först när processorer finns att köpa i handeln, inte en sekund tidigare!

Min spåkula säger April för de första kunderna att plocka upp processorn.

Fast de skriver fel, den ursprungliga planen var länge H12017, dvs precis som det blir nu. I maj 2015 gick AMD ut med att de lagt om resurserna för att flytta bak datumet för Zen till slutet av 2016, men i slutändan blir det som det var tänkt från början.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det är inget random påstående, det är officiell fakta att alla Ryzen blir upplåste, har varit i nyheter flera gånger.

Åh absolut, försökte inte antyda att det var ett rykte. Otydligheten är my bad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att läsa testerna när dom dyker upp!

Vore riktigt trevligt om AMD kunde ge Intel en match denna gången. Vissa av oss minns säkert Athlon/Thunderbird/Thoroughbred då AMD var på topp. Nu tror jag inte riktigt att det scenariot kommer att utspelas igen, men det visar ju på hur en felsatsning kan påverka om konkurrenten samtidigt satsat rätt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Landar 8c Ryzen på under 7 tusen blir det ett givet köp.

JAg va sugen på 6c först men den skulle visst inte komma.

Skrivet av zetruz:

Förhoppningen är ju också ett bra pris på 8c/8t.

Skrivet av Lordsqueak:

Det var ju en artikel igår som spekulerade att 8c/8t skulle släppas.

Personligen så verkar 8c/8t mest intressant, då en core med multithreading avslaget borde ha högre prestanda per core.
( saknar data , är det någon som har gjort något test nyligen där man testar detta? )

Att AMD inte skulle släppa 6C/12T var ju bara ett rykte, vet inte om de kommer att släppa en 8C/8T istället/också?

Men kollar man på Canard PC Hardware:s inlägg på twitter https://twitter.com/cpchardware?lang=en, så verkar de rätt säkra på att det kommer släppas en 6C/12T CPU.

Ett av deras senaste inlägg.
"Canard PC Hardware ‏@CPCHardware 3h3 hours ago

AMD valide bien actuellement des Ryzen 6C/12T @ 3.3 GHz base mais PAS de 8C/8T. Le but est clairement de recycler les dies 8C défaillants."
Grovt översatt med "free translate".
"Valid AMD currently well of Ryzen 6C/12T @ 3.3 GHz base but not of 8C/8T. The aim is clearly to recycle the dies 8C failed."

Kolla denna youtube video vid ca "1:54" där deras twitter inlägg säger att det finns nästan färdiga 6C/12T "samples"

Men vi får väll se när AMD släpper sina CPUer, vilka varianter som blir tillgängliga, är ju mycket rykten just nu.

OnT: Gött att vi har en lansering snart, inte långt kvar nu, bara priserna som fattas.
Väntar på Swec tester