Permalänk
Avstängd

Klubba meckar med nätverk

Har tidigare haft cat-6 patchkablar dragna genom huset, och har haft en liten switch i vardagsrummet och en uppe på vinden.

Det fungerade men jag ville ha nåt proffsigare, dessutom ville jag flytta servern från vinden till källaren, den lilla spillvärmen den skapar (endast 10W TDP) gör mer nytta där och dessutom har jag bättre översikt om nånting skulle börja brinna eller så.

Vill även ha endast en switch där allt går ifrån, och kommer få fiber indraget i källaren till hösten vilket är ytterligare ett skäl att ha allt samlat där.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har tidigare haft cat-6 patchkablar dragna genom huset, och har haft en liten switch i vardagsrummet och en uppe på vinden.

Det fungerade men jag ville ha nåt proffsigare, dessutom ville jag flytta servern från vinden till källaren, den lilla spillvärmen den skapar (endast 10W TDP) gör mer nytta där och dessutom har jag bättre översikt om nånting skulle börja brinna eller så.

Vill även ha endast en switch där allt går ifrån, och kommer få fiber indraget i källaren till hösten vilket är ytterligare ett skäl att ha allt samlat där.

Besök galleriet här

Grymt! Det är lite kabelporr över det hela. Fint att dra kablarna och infrastrukturen för att sedan i framtiden enkelt kunna byta ut switchen. Själv kör man på trådlöst med de fördelar och nackdelar det innebär. Det är en utmaning att spela FPS-spel ibland då signalen störs. Det problemet lär inte du ha.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabe:

Grymt! Det är lite kabelporr över det hela. Fint att dra kablarna och infrastrukturen för att sedan i framtiden enkelt kunna byta ut switchen. Själv kör man på trådlöst med de fördelar och nackdelar det innebär. Det är en utmaning att spela FPS-spel ibland då signalen störs. Det problemet lär inte du ha.

Nej är lite allergisk mot trådlöst, har endast wifi för att leka med mobilen och ibland ligga med laptopen i sängen. Allt som går att ansluta med kabel och man inte flyttar ofta bör ha kabel tycker jag.

Du får väl själv dra lite kabel hemma? Lätt värt det

Permalänk
Medlem

Det är så underbart härligt med en ordentlig kabelinstallation. Den lilla tiden man spara på att slarva kommer man annars reta sig på för alltid.

Permalänk
Medlem

Snyggt.

Två småböjar i listen skulle inte ge någon märkbar prestandaskillnad och med en lite större list skulle du kunna gena lite men det är detaljer. Har du funderat på andra färger eller att måla in listerna, det finns träfärgade lister som knappt skulle synas mot din panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Snyggt.

Två småböjar i listen skulle inte ge någon märkbar prestandaskillnad och med en lite större list skulle du kunna gena lite men det är detaljer. Har du funderat på andra färger eller att måla in listerna, det finns träfärgade lister som knappt skulle synas mot din panel.

Enda synliga listen är i hallen, där är jag sällan annat än när jag knyter skorna och skulle man göra nånting så målar jag nog hellre träpanelen vit då det är väldigt mycket trä i hallen, för mycket..... En större list hade ju funkat att böja i, men tänkte inte på att ha extra utrymme för böjar när jag köpte.

Permalänk
Medlem

Tänkte på i trappen hade du bara kunna satt en kåpa över. Bara vit eller en som liknar en lite äldre ringklocka de borde vara i den storleken.

Rickigt trevlig kabeldragning. Kul att se att folk tar sig tid samt även tänker på böjningar och tvinningen på kablarna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Tänkte på i trappen hade du bara kunna satt en kåpa över. Bara vit eller en som liknar en lite äldre ringklocka de borde vara i den storleken.

Jo det skulle ju nog fuka, nån fyrkantig kopplingsbox eller liknande som "lock" över. Får se om jag stöter på nåt som ser bra ut

Citat:

Rickigt trevlig kabeldragning. Kul att se att folk tar sig tid samt även tänker på böjningar och tvinningen på kablarna.

Tack

Permalänk
Medlem

Är också sugen på att göra någon liknande installation då vi drog in fiber för några månader sedan, får man fråga vart du handlade panel, kablage och liknande ifrån? Kan säkert få fram bra svar på google annars

Snyggt är det hur som helst!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazile:

Är också sugen på att göra någon liknande installation då vi drog in fiber för några månader sedan, får man fråga vart du handlade panel, kablage och liknande ifrån? Kan säkert få fram bra svar på google annars

Snyggt är det hur som helst!

Jag handlade det mesta från Profipatch, riktigt bra snabb säljare http://stores.ebay.de/profipatch?_trksid=p2047675.l2563

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera sådana här för accesspunkter som inte stödjer PoE.
http://www.cctvcamerapros.com/v/vspfiles/photos/POE-PA2-2.jpg

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Köp en rulle vit eltejp och kör på runt kablarna där du inte ville böja in dem i hörnet, det blir ju pricken över i:et!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Stiligt jobbat klubba

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Snusfri

Trevligt när folk lägger ner tid och gör kabeldragning snyggt

Måste själv ta tag i det nu i sommar, framförallt flytta på semesterfilmservern som står här i vardagsrummet, den skall flyttas tillsammans in i garderob i hallen.

Det blir lätt trångt om saligheten när man bor i en enrums lägenhet

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

hmm bara en tanke, på bild 12 (kallvind) ser det ut som du har ett vp rör som kommer underifrån? (eller det kanske kommer utifrån?
kommer det inifrån bör det läggas under isoleringen eller isolera det väl om det inte går förlägga det under för att inte riskera att fukt bildas som kan orsaka problem både med elen och organisatorisk material ( tex kortslutning = risk för brand samt mögel/röta i vägg där det kommer ut.

En annan tanke, Hur hårt har du klamrat kablarna? När jag gjorde mitt första nätverk för många år sedan, gjorde jag misstaget att klamra kablarna lite för tight, samt drog ihop dom med buntband vid switchen (för det skulle vara snyggt) efter några månader fick jag problem och fick göra om det, (bara en tanke) Dock ser det bra Jag skäms nästan lite för mitt ormbo av kablar i server rummet.

ett tips till er andra som ska bygga nätverk: det finns bra och jäkligt billiga cat6 uttag på Biltema av alla ställen,
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...

ser ut som Schneiders Trend-serie (eljo) och passar i samma ramar om man putsar lite på kanten med ett fint sandpapper (lite surt att man hittade det efter man betalat runt 600kr per uttag för att få rätt utseende

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Är också sugen på att göra någon liknande installation då vi drog in fiber för några månader sedan, får man fråga vart du handlade panel, kablage och liknande ifrån? Kan säkert få fram bra svar på google annars

Snyggt är det hur som helst!

köp cat:6 kabel och uttag på Biltema, jäkligt billigt och minst lika bra.
paneler och switch köper man billigt på ebay, samt om du ska förlägga trådlöst nätverk rekommenderar jag dig att gå på
Ubnt unifi serie, dom kör PoE och är grymt driftsäkra. (dom köper man billigt på ebay också)

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

hmm bara en tanke, på bild 12 (kallvind) ser det ut som du har ett vp rör som kommer underifrån? (eller det kanske kommer utifrån?
kommer det inifrån bör det läggas under isoleringen eller isolera det väl om det inte går förlägga det under för att inte riskera att fukt bildas som kan orsaka problem både med elen och organisatorisk material ( tex kortslutning = risk för brand samt mögel/röta i vägg där det kommer ut.

En annan tanke, Hur hårt har du klamrat kablarna? När jag gjorde mitt första nätverk för många år sedan, gjorde jag misstaget att klamra kablarna lite för tight, samt drog ihop dom med buntband vid switchen (för det skulle vara snyggt) efter några månader fick jag problem och fick göra om det, (bara en tanke) Dock ser det bra Jag skäms nästan lite för mitt ormbo av kablar i server rummet.

VP röret på den bilden är ett gammalt befintligt som går till utebelysningen vid entrén. Kablarna jag drog ligger på den bilden i ett tilfälligt ormbo under.

Använt vanliga spikade plastklammer, begagnade från när jag rev bort lite amatörmässiga kabeldragningar då jag flyttade in. Vet inte hur hårt de trycker men tycker det borde fungera, är ju ändå en FTP kabel där varje par är individuellt folierat.

Permalänk

blir inte internetet i kabeln långsammare när man har 90 graders böjar på kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silfverzor:

blir inte internetet i kabeln långsammare när man har 90 graders böjar på kabeln?

det stämmer att böjer man en kabel för mycket, kan den skadas och påverka hastigheten negativt och även anslutningen om man har otur

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kul det är att se folk göra det ordentligt och dra kabel snyggt och prydligt. Istället för att böka med routrar/AP genom huset å sen klaga på att det inte fungerar. Bra jobbat!

Vad för installationskabel och patchpanel hade du köpt?

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Kul det är att se folk göra det ordentligt och dra kabel snyggt och prydligt. Istället för att böka med routrar/AP genom huset å sen klaga på att det inte fungerar. Bra jobbat!

Vad för installationskabel och patchpanel hade du köpt?

Ursäkta sent svar, hade missat att någon skrivit i tråden.

Fick cat6a installations-kabel så den behövde jag inte köpa, patch panelen är denna http://www.ebay.de/itm/262310198742

Permalänk
Medlem

Är rätt så lost på nätverk så måste få fråga varför du kopplar kablaget till panel för att sedan patcha till switchen istället för att gå direkt till switchen med RJ45 crimpad på var kabel? Är det enbart för att slippa montera RJ45 som patchpanelen används eller missa jag nåt?

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

@simkev: Lite sent svar.

För att det är inte särskilt snyggt att ha 10+ kablar som stretar ur ett hål, kopplar man alla till en patchpanel så väljer man själv hur många uttag som ska används och du kan märka upp enkelt vart varje uttag leder så man inte behöver ha allt patchat på samma gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850