Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det låter oroväckande. Hur är det om du pluggar in en extern skärm, drar dGPUn igång då (vilket borde betyda mer värme och därmed högre fläktljud)?

Tvungen att jobba lite också så jag har inte hunnit med så mycket idag, ska pilla mer ikväll.

Det är ok ljudnivå på den, fläktarna snurrar sakta vid lättare arbete med stannar aldrig helt. Jämfört med förra årets XPS15 är det en klar förbättring men ff inte lika tyst som en mbp.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Tvungen att jobba lite också så jag har inte hunnit med så mycket idag, ska pilla mer ikväll.

Det är ok ljudnivå på den, fläktarna snurrar sakta vid lättare arbete med stannar aldrig helt. Jämfört med förra årets XPS15 är det en klar förbättring men ff inte lika tyst som en mbp.

Hoppas att dom fått till byggkvalitén också, när man kört MacBook Pro länge blir man rätt kräsen och även sånt som kanske är helt ok jämfört med det normala känns lite si så där när man vant sig med bättre. Typ voblande knappar och sånt (även om dom må fungera så bra rent funktionsmässigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hoppas att dom fått till byggkvalitén också, när man kört MacBook Pro länge blir man rätt kräsen och även sånt som kanske är helt ok jämfört med det normala känns lite si så där när man vant sig med bättre. Typ voblande knappar och sånt (även om dom må fungera så bra rent funktionsmässigt).

Byggkvalité skulle jag nog säga är på topp. Jag gillar inte direkt tangentbordet på nya mbp. Allt annat på XPS 15 känns också stabilt och välbyggt. Det märks rätt tydligt att det inte är nått plastskit från elgiganten.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

Permalänk

Min fläkt på xps 15 (2016) stannar helt vid lättare arbete som film eller ett fönster i chrome

Se till att man ställer in passiv fläkt i energi inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderHawk:

Se till att man ställer in passiv fläkt i energi inställningar.

Energi inställningar i BIOS eller Windows? Var inne i BIOS och kollade innan men tyckte inte jag hittade ngt sånt.

Ang. Att fläkten går hela tiden (om än på låg hastighet) så kan det ha varit sviter efter nytt OS/Installation. Sitter med den i soffan nu och skriver detta, fläkten verkar faktiskt inte gå just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Energi inställningar i BIOS eller Windows? Var inne i BIOS och kollade innan men tyckte inte jag hittade ngt sånt.

Ang. Att fläkten går hela tiden (om än på låg hastighet) så kan det ha varit sviter efter nytt OS/Installation. Sitter med den i soffan nu och skriver detta, fläkten verkar faktiskt inte gå just nu

Det är en inställning i Windows, som dock i praktiken innebär att throttla CPUn isf för att köra fläkten. Vilket kan vara både bra eller dåligt beroende på vad man prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedroidBernard:

@AxF:

Kolla följande punkter:

• Coilwhine (högfrekvent missljud, testa både med/utan laddare)

• Backlight bleed - testa med 100% ljusintensitet, svart bakgrund: http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php)

• Döda pixlar: http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php

• Bakgrundsbelysning på alla tangenter (speciellt caps-lock)

• Svampiga tangenter (speciellt spacebar)

• Ojämna tangenter - kolla så alla sitter i samma höjd

• Skevt chassi/glappande lock - kolla så datorn inte vickar på plant underlag och att det inte är glapp när du stänger locket tex.

• Ovanligt höga temperaturer vid belastning/aggressiv thermal throttling (Dell verkar fortfarande klanta till installationen av kylningen, men inte lika vanligt som på XPS9550/Alienware R4 pre 2017)

• Kör igenom Dell-diagnostiken (F12 vid boot->"Diagnostics")

• Kolla att alla portar fungerar

• Belasta WiFi (ex. tanka en linux-dist), var observant på frånkopplingar

Kollat några av punkterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt, ingen skulle bli gladare än jag om Dell äntligen fick till det och jag skulle utan tvekan vara en av köparna (och det säger jag trots att jag har katastrofala erfarenheter av Dell datorer). Gäller bara att Dell lyckas hålla uppe kvalitén i ALLA producerade enheter (eller iaf minst 90% av dom) och inte bara några få. Om t.ex. Apple kan lyckas ser jag inget skäl att inte Dell skulle kunna göra det, vi snackar ju trots allt inte om några billiga budgetmaskiner här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Som sagt, ingen skulle bli gladare än jag om Dell äntligen fick till det och jag skulle utan tvekan vara en av köparna (och det säger jag trots att jag har katastrofala erfarenheter av Dell datorer). Gäller bara att Dell lyckas hålla uppe kvalitén i ALLA producerade enheter (eller iaf minst 90% av dom) och inte bara några få. Om t.ex. Apple kan lyckas ser jag inget skäl att inte Dell skulle kunna göra det, vi snackar ju trots allt inte om några billiga budgetmaskiner här.

Håller med, Dell har historiskt dålig QC.

Min 9560 verkar iaf hålla måttet (ta i trä) Dom har mycket att vinna på att hålla jämn kvalité (bra sådan) i sin produktion.

XPS15 är ju faktisk en mbp "dödare" förutsatt att dom kan spotta ut maskiner utan småfel och buggar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Den är däremot INTE lika tyst som en macbook pro vid light load, fläkten går alltid, även om den verkar gå på lågt varvtal vid light load.

Detta kan väl inte stämma, eller? Ska den verkligen vara igång hela tiden? Har ingen erfarenhet med någon XPS modell, men på light load så brukar väl inte fläktar gå igång, oavsett om det är Windows eller macOS?

Permalänk

http://imgur.com/a/FZnop

Hur man ställer fläkten till passiv.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vilka konfigurationer som kommer göras tillgängliga (hur det brukar funka)? Är det de 5 som finns på Dells hemsida som kommer dyka upp hos återförsäljare eller kan där komma specialare? Skulle verkligen vilja ha en FHD, i5a, 8gb minne och 512SSD. Att behöva gå upp från 15-18k när allt jag är intresserad av är uppgradering av hårddisk känns lite sådär.

Edit: Får nog bli att köra på 15k varianten och köpa till en Samsung Evo 960 256gb M.2 helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepulse:

Detta kan väl inte stämma, eller? Ska den verkligen vara igång hela tiden? Har ingen erfarenhet med någon XPS modell, men på light load så brukar väl inte fläktar gå igång, oavsett om det är Windows eller macOS?

Hur länge sedan var det du körde en bärbar pc? Dom flesta pc drar igång fläkten innan du träffat powerknappen med fingret

Nej men seriöst, finish och en tyst dator vid lättare arbete är en av de största anl till att jag i många år kört mac ist för pc (när det gäller bärbart)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Hur länge sedan var det du körde en bärbar pc? Dom flesta pc drar igång fläkten innan du träffat powerknappen med fingret

Nej men seriöst, finish och en tyst dator vid lättare arbete är en av de största anl till att jag i många år kört mac ist för pc (när det gäller bärbart)

2007
Gick över till mac laptops mycket på grund av samma anledning, hade hoppats att de flesta problemen hade försvunnit idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepulse:

2007
Gick över till mac laptops mycket på grund av samma anledning, hade hoppats att de flesta problemen hade försvunnit idag!

Precis!

Den är alltså inte lika tyst som en mbp, men inte långt ifrån. Har jag ett par flikar öppna i chrome och outlook ingång så susar den svagt, det har inte mina 3 senaste macbooks gjort.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur Apple gör för att få sina bärbara så tysta som dom faktiskt är.

Men... för att återgå till Dell burken så är ljudet från fläktarna klart ok, inte som förra årets XPS 15 som körde typ 50% fläkthastighet vid minsta belastning. Den är mao mycket bättre än förra året men inte perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Precis!

Den är alltså inte lika tyst som en mbp, men inte långt ifrån. Har jag ett par flikar öppna i chrome och outlook ingång så susar den svagt, det har inte mina 3 senaste macbooks gjort.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur Apple gör för att få sina bärbara så tysta som dom faktiskt är.

Men... för att återgå till Dell burken så är ljudet från fläktarna klart ok, inte som förra årets XPS 15 som körde typ 50% fläkthastighet vid minsta belastning. Den är mao mycket bättre än förra året men inte perfekt.

Låter ändå lite oroväckande, i synnerhet som Dell är ökända för att slarva med thermal paste osv. Är inne på min tredje Alienware på bara ett par månader nu pga detta problem, och då har jag inga orimliga krav, bara att få det som är utlovat någorlunda.

Permalänk
Medlem

Ni som har 4K varianten får gärna testa att ställa om den till FHD läge och berätta om det då blir skarpt (som det borde blir) eller om det blir suddigt som på vissa 4K skärmar. Slår mig nu att jag inte kollat om 4K skärmen är en exakt multipel av FHD då det kan skilja lite.

Detta så klart för att veta om den går att köra i FHD som om den vore en FHD, och därmed slippa problemen som ofta uppstår med Windows skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ni som har 4K varianten får gärna testa att ställa om den till FHD läge och berätta om det då blir skarpt (som det borde blir) eller om det blir suddigt som på vissa 4K skärmar. Slår mig nu att jag inte kollat om 4K skärmen är en exakt multipel av FHD då det kan skilja lite.

Detta så klart för att veta om den går att köra i FHD som om den vore en FHD, och därmed slippa problemen som ofta uppstår med Windows skalning.

Testade precis. Den skalar rätt i FHD läge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Någon som har koll på vilka konfigurationer som kommer göras tillgängliga (hur det brukar funka)? Är det de 5 som finns på Dells hemsida som kommer dyka upp hos återförsäljare eller kan där komma specialare? Skulle verkligen vilja ha en FHD, i5a, 8gb minne och 512SSD. Att behöva gå upp från 15-18k när allt jag är intresserad av är uppgradering av hårddisk känns lite sådär.

Edit: Får nog bli att köra på 15k varianten och köpa till en Samsung Evo 960 256gb M.2 helt enkelt.

Vet inte om kampanjen gäller ff men när jag beställde körde dell 10% kampanj. Kan lätt tycka att det är värt att köra UHD modellen, då får du 512GB disken, i7 och det stora batteriet också. Hursomhelst... se bara till att du får det stora batteriet oavsett vilken modell du väljer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Vet inte om kampanjen gäller ff men när jag beställde kör dell 10% kampanj. Kan lätt tycka att det är värt att köra UDH modellen, då får du 512GB disken, i7 och det stora batteriet också. Hursomhelst... se bara till att du får det stora batteriet oavsett vilken modell du väljer.

Tyvärr gör den nog inte det, men jo jag skulle gärna köra på 4k-skärmen, men då kommer man upp i 21k och de pengarna har jag inte riktigt tyvärr. Dock hade jag tänkt köra på lilla batteriet, redigerar mycket bilder så behöver hårddiskplatsen för att köra en SSD och en större mekanisk. Som jag har förstått det går man (med FHD) från en 10h slöarbete till 6 ungefär (batterier är ju ganska linjära) vilket jag kan leva med tror jag. Att ha en 1TB SSD och stort batteri hade ju varit optimalt, men då är vi uppe i 24k istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Tyvärr gör den nog inte det, men jo jag skulle gärna köra på 4k-skärmen, men då kommer man upp i 21k och de pengarna har jag inte riktigt tyvärr. Dock hade jag tänkt köra på lilla batteriet, redigerar mycket bilder så behöver hårddiskplatsen för att köra en SSD och en större mekanisk. Som jag har förstått det går man (med FHD) från en 10h slöarbete till 6 ungefär (batterier är ju ganska linjära) vilket jag kan leva med tror jag. Att ha en 1TB SSD och stort batteri hade ju varit optimalt, men då är vi uppe i 24k istället.

Ok, Då förstår jag.

Hursomhelst så är det en sjukt skön dator att jobba med. Installerade upp allt igår och har jobbat några timmar med den nu.
Skärmen är bland det bästa jag sett på en bärbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är en inställning i Windows, som dock i praktiken innebär att throttla CPUn isf för att köra fläkten. Vilket kan vara både bra eller dåligt beroende på vad man prioriterar.

Kan mycket väl vara något i hur Windows hanterar fläkten / belastar CPUn.

Jag vet bara att på min dator, visserligen inte en XPS men en "high end" Windows laptop så går fläkten betydligt mer i Windows än vad den gör i Ubuntu som jag annars alltid använder på den här datorn. Har fortfarande W10 installerat och varenda gång jag startar Windows så märker jag direkt hur mycket mer fläkten får jobba för samma workload. I Ubuntu är min dator knäpptyst nästan hela tiden medans i Windows så går fläkten för minsta lilla.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Testade precis. Den skalar rätt i FHD läge.

Tack. Och det blir lika skarpt som om det varit riktig FHD? Är märkligt nog inte helt ovanligt att även 4K skärmar som har perfekt pixelmatching med FHD ändå inte lyckas få till en skarp bild i FHD, hur det nu kan vara möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Hursomhelst så är det en sjukt skön dator att jobba med. Installerade upp allt igår och har jobbat några timmar med den nu.
Skärmen är bland det bästa jag sett på en bärbar.

Och det beror inte på att du ser dig själv i den glansiga skärmen?

Nä då, kul att höra. Och tangentbordet känns OK? Har varit lite missnöje kring det vet jag, att en del tangenter inte riktigt har samma känsla som övriga (verkar vara vanligt på Dell tyvärr) och att det på vissa verkar som man måste träffa tangenterna helt rätt för att det ska registreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Kan mycket väl vara något i hur Windows hanterar fläkten / belastar CPUn.

Jag vet bara att på min dator, visserligen inte en XPS men en "high end" Windows laptop så går fläkten betydligt mer i Windows än vad den gör i Ubuntu som jag annars alltid använder på den här datorn. Har fortfarande W10 installerat och varenda gång jag startar Windows så märker jag direkt hur mycket mer fläkten får jobba för samma workload. I Ubuntu är min dator knäpptyst nästan hela tiden medans i Windows så går fläkten för minsta lilla.

Det är ju imponerande då väl Linux brukar vara klart sämre på att hantera iGPU och då alltid kör med dGPU, eller har dom fixat det nu? Beror ju på vilken dator man kör med så klart.

Permalänk

Någon som vet om några svenska återförsäljare kommer erbjuda xps 9560 snart? Jag kikade runt lite men hittar inget speciellt, och vill inte köpa via Dell

Permalänk
Medlem

@Nirrebirre:

Dustin brukar ta in dem och ha på lager. Tror dock att det dröjer ett tag, dell har nog fullt upp med att leverera till alla som beställt nu.

Visa signatur

Permalänk

@Nirrebirre: Inet är jag rätt säker på skall få in dem så snart de blir tillgängliga.

Har än så länge inte haft några problem med min UHD/i7-maskin (...tag i trä) annat än att fläkten drar igång inom någon minut så snart jag ansluter laddaren/dockningsstationen oavsett temperatur.

Bytte kylpasta och sedan dess idlar maskinen på 30-35C, så varför den tvunget skall dra igång fläkten är smått obegripligt. Den är förvisso väldigt tyst på lägstanivån. Har även valt fläktprofilen "Quiet" via "Dell Command Power Manager", men det hade ingen inverkan på fläkten vid laddning. Kör AC-profilen för batteriet.

Tog några bilder när jag ändå var i farten: http://imgur.com/a/mYbQp

Jag har undervoltat med gott resultat; maskinen passerar för närvarande inte 69C eller throttlar i princip oavsett vad jag slänger på den:
iGPU: 120mV
CPU: 140mV
CPU Cache: 140mV

Tog mig också friheten att aktivera Speed Shift och satte EPP på ~80. I annat fall verkar den lägga sig på maximalt ~3,4GHz (standardvärdet och vad som rekommenderas av Intel är EPP 128). EPP 128/standardvärdet kan nog rekommenderas för den som vill ha en hygglig kompromiss mellan ljudnivå/prestanda. Vid EPP 80 når man maxfrekvensen omedelbart när det behövs.

Vid batteridrift skall det efter justeringarna rätt mycket till innan fläkten sparkar igång. Fungerar exemplariskt för min del.

Jag har även satt på följande antireflexskydd. Reflektionerna minskar rejält, men bilden blir samtidigt en aning mindre skarp, knappt noterbart. Har också satt på dbrands vinylskadd i mattsvart på ovan- och undersida; rätt stilrent och gör datorn mer greppvänlig (hal som en fisk utan skyddet) samt repbeständig. Har inte påverkat temperaturen nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedroidBernard:

Har än så länge inte haft några problem med min UHD/i7-maskin (...tag i trä) annat än att fläkten drar igång inom någon minut så snart jag ansluter laddaren/dockningsstationen oavsett temperatur.

Bytte kylpasta och sedan dess idlar maskinen på 30-35C, så varför den tvunget skall dra igång fläkten är smått obegripligt. Den är förvisso väldigt tyst på lägstanivån. Har även valt fläktprofilen "Quiet" via "Dell Command Power Manager", men det hade ingen inverkan på fläkten vid laddning. Kör AC-profilen för batteriet.

Jag har även satt på följande antireflexskydd. Reflektionerna minskar rejält, men bilden blir samtidigt en aning mindre skarp, knappt noterbart. Har också satt på dbrands vinylskadd i mattsvart på ovan- och undersida; rätt stilrent och gör datorn mer greppvänlig (hal som en fisk utan skyddet) samt repbeständig. Har inte påverkat temperaturen nämnvärt.

Tack för bra feedback!

Är det möjligtvis så att fläktarna går när batteriet laddas oavsett belastning? Har bestämt för mig att det gäller min XPS13, även om det var ett tag sen jag använde den. Har för mig att den tom kör fläktarna i avstängt läge då.

Vad blev skillnaden när du bytte kylpasta? Dell är ju ökända för att använda det sämsta som finns, en kille testade byta kylpastan på Alienware 17 R4 som ju är en riktigt top och the line prestanda maskin (eller iaf borde varit det) mot vanlig tandkräm om fick bättre temperaturer.

Att du satte på en blänkskydd (eller vad det nu heter på Svenska ) gissar jag innebär att det var lite väl mkt reflektioner från den högblanka skärmen som väl är bland det blankaste som finns? Funderade du på att köra FHD istället? Dell har ju rätt bra FHD skärmar jämfört med många andra. Finns det fortfarande inga skins att köpa för där de verkligen behövs, runt tangentbord och touchpad? Utgår från att Dell behållit den idiotiska insidan som suger åt sig alla fingeravtryck som går?

Permalänk
Medlem

Råkar någon på en sådan 10%-rabattkod på hemsidan någon gång så får de gärna skriva här (eller PM)! Har för mig att jag sett sådana med jämna mellanrum, hoppades på att de skulle ha studentrabatt men de ser mörkt ut just nu.