Processorn sliten/börjar ge upp? Eller normalt? i5 3570k 100% load

Permalänk

Processorn sliten/börjar ge upp? Eller normalt? i5 3570k 100% load

Tjena!

Jag har ett problem med min burk med följande spec:

i5 3570k (turbo 4.2ghz med en Be Quiet Pure Rock kylare)
16gb ddr3 1333mhz
Radeon R9 390 8GB Nitro
Moderkort: asus p8z77-v lx (uppdaterat bios i förrgår)

Då till problemet:

Direkt jag kör ett spel, vi säger antingen csgo, h1z1 etc så kör processorn upp i 100% load, konstant.

Är detta normalt?
Går det att ordna?
Upplever fpsdrop/lagg emellanåt och det förmodar jag är pga processorn går upp i 100% load.

Har prövat att jämföra med en polare, samma spel, samma ställe, samma inställningar, han har en 4790k och den låg på cirka 45% load medans min var uppe i 100%.

Tips?

Permalänk

Någon med likadan processor som upplever samma sak?

Permalänk

Kolla bakgrundsprocesser när du har spelet igång:

Tabba ur, högerklicka på aktivitetsfälet->aktivitetshanteraren->fler detaljer->klicka på CPU-kategorin så högst processoranvändning kommer högst upp.

Övervaka också temperatur med hjälp av HWMonitor t.ex.

Ladda ner och använd Hitman Pro 3.0 för att kolla efter malware och dylikt.

Minns inte om 3570k har iGPU fastän jag sitter med en själv, men säkerställ att du inte kör på den integrerade grafiken om så är fallet.

Permalänk

@Karma_3750: Har gjort allt du nämner.
Prövat formatera två gånger, samma problem.
Värmen är inget problem, max 60% på 100% load.
Processoranvändning har jag haft always on top så jag kan övervaka samtidigt som jag spelar, där står det att spelet jag spelar tar upp cirka 90% av cpun, resternade 10% är övriga processer.

Hur säkerställer man att man inte kör den integrerade grafiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

Hur säkerställer man att man inte kör den integrerade grafiken?

Du får mer än 10fps på höga inställningar i valfritt nytt (någorlunda krävande) spel

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

@WoXeR123: Haha precis, det hade jag nog märkt av
Men fpsen är inga problem, dock så är 100% load på CPU ett stort problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

@WoXeR123: Haha precis, det hade jag nog märkt av
Men fpsen är inga problem, dock så är 100% load på CPU ett stort problem

Sen jag skaffade ett 1070 så har jag märkt av högre load på min 6 kärniga Xeon 5670. Dock inte i de nivåer du beskriver. Men är det spelet som drar så mycket % så ska det ju spelet och inget annat. Drar du ner ögongodiset i spelet, får du lägre CPU-användning då?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

@WoXeR123: Icke, jag har prövat dra ner till lägsta men fortfarande 100% load.
Har även prövat dra upp allt på Ultra för att styra över det mesta till GPU:n men fortfarande 100% load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

@WoXeR123: Icke, jag har prövat dra ner till lägsta men fortfarande 100% load.
Har även prövat dra upp allt på Ultra för att styra över det mesta till GPU:n men fortfarande 100% load.

Har du stängt av saker i BIOS, typ speedstep och C-strates etc? Sånt hjälper ju att hålla cpu.användningen dynamisk. Kan vara värt att kolla upp det.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

@WoXeR123: Ska jag absolut ta och kolla upp då jag kommer hem ikväll

Permalänk
Medlem

V-sync? Frameratebegränsning? Utan sådant så försöker den ju trycka så många frames den kan, och arbetar troget 100%. Så länge grafikkortet orkar.

Permalänk

@henkenn: V-Sync är off, jag har freesync 144hz skärm.
Prövat att slå av samt på freesync på grafikkortet men samma sak 100% load

Permalänk
Medlem

Absolut inget som låter som en "sliten" processor. Din processor lär tuffa på som den skall och, om det sker, ge upp en dag. Inte så att den blir lite "segare".
Sådant som självklart kan ske är att cacheminne på cpun skadas på något sätt. Har man "tur" då kan processorn leva vidare men bete sig skumt. Men det kommer inte yttra sig så som du ser nu.

Hade det varit att din cpu gick varm så hade jag gissat att kontakten mellan cpu och kylare försämrats. Men om du bara ser hög load på cpun så låter det helt klart som någon process som tuggar resurser.

Har du strul med ett spel på Steam så börja alltid med att validera filerna. Speciellt CS (och andra source spel) har kunnat bete sig väldigt skumt ibland när något där är knas. Har stött på låg fps och en massa felmeddelanden i konsolen sopm berott på någon korrupt fil.

Att spelet i sig tar resurser behöver inte betyda att det enbart är där ditt "fel" ligger. Det kan vara något som ditt spel använder, exempelvis ljudkort, vars drivrutin har något issue och suger resurser.

Vet inte vilken version av windows du kör och hur mycket info du således kan se i din task manager. Men kör Process Explorer annars så kan du ofta få ut lite mera information om processor och kanske se lite tydligare vad som är det som drar en massa.

https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processexplo...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

@inquam: Ska pröva köra en validering av filerna, kör Windows 10 atm.

Permalänk

Kan det ha att göra med att man har såpass nytt grafikkort till en såpass "gammal" cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjoDjimbo:

Kan det ha att göra med att man har såpass nytt grafikkort till en såpass "gammal" cpu?

Tveksamt, upplever du problem med att den kör 100% ? typ om du tabbar ur och snurrar runt i windows eller drar upp webbläsaren?
kan eventuellt vara någon bios inställning som gör att den går i 100%, vad har du för temperaturer ?

Permalänk

@Viochee: Den går inte varm, har nyligen monterat en Be Quiet kylare och temperaturerna ser bra ut, som max 60-65 grader.
Upplever lite lagg emellanåt och jag får för mig att det är pga cpuns 100% load.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet orkar nog mer än processorn helt enkelt och spelen utnyttjar det så gott det går.

Antar att cpu-z visar hastigheterna som det ska ?
och är turbon manuellt satt på 4.2 ghz på alla kärnor eller är det standard och helt enkelt när en kärna når högsta load så hoppar en eller två st upp i 4.2 ghz

Kan vara värt och testa att återställa bios inställningarna ifall du inte gjort detta sedan bios update och sedan lägga till 4.4 ghz turbo på alla 4 kärnor för att testa med. (Så länge du ligger under 80c på cpu så är det lungt på intel temperatur mässigt så det kan vara värt och skruva upp turbon lite extra.)

Inget som spelar in samtidigt som du spelar t ex AMD's RE-live ? eller vad det nu heter.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

@mini-z1994: Tja!
Det där med klockning kan jag inte, den kör 4.221mhz i turbo och jag tror jag låter den vara så.
Jag resetade bios i förrgår samt uppdaterade till nyaste bios vilket gick klockrent, dock ingen förbättring.
Nix jag kör inte Relive som finns på mitt AMD kort heller.

Permalänk

Tja igen!
Prövat samtliga tips här, fortfarande 100% cpu load

Permalänk
Medlem

Mindre ögongodis innebär ju oftast att grafikkortet kan spotta ur sig fler FPS och det i sin tur belastar CPU hårdare. Dra istället på med fler grafiska effekter och låt GPU jobba, om GPU-belastningen aldrig når 100% trots maxade inställningar så har du för klent system i övrigt. Dock är ju allt beroende på om du är missnöjd eller inte. Att något belastas för fullt i ett system när man spelar ett krävande spel är väl ändå rätt normalt, det är så man utnyttjar hårdvaran fullt ut. Det som når 100% belastning är flaskhalsen och en indikation på antigen klen hårdvara eller dåligt optimerad kod.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

@whisky: Tack för svaret, jag tror nästan med säkerhet att det är gammel cpun som sätter käppar i hjulen.
Kommer förmodligen uppgradera till en åtta trådars 4790k