Windows Server 2016 version

Permalänk
Medlem

Windows Server 2016 version

Jag ska sätta upp en server hemma nu för att dela ut alla mina filer jag har liggandes och eftersom allt redan nu ligger på NTFS diskar och jag bara kör Windows hemma tänkte jag köra på Windows server. Då jag har dreamspark har jag tillgång till de olika versionerna av Server 2016 men jag vet inte vilken jag ska ta. Jag har tillgång till standard, datacenter och essentials. Det lutar nu åt det sista då jag inte verkar behöva det som finns i de andra två versionerna. Jag kommer nog också sätta upp DNS, dhcp och 802.11x för mitt trådlösa i servern. Kommer allt detta funka i essentials eller ska jag gå upp en version?

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Standard räcker gott åt det du ska göra.

Permalänk
Medlem

Kör Standard.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Essentials innehåller faktiskt mer saker än standard (typ) så kör standard.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Den innehåller en hel del roller förinstallerat, men som du kan lägga till om du vill i Standard så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

En viktig skillnad är att man kan köra headless i standard men inte i essentials

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av theailer:

En viktig skillnad är att man kan köra headless i standard men inte i essentials

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte vet vilken edition man ska köra så kanske man inte vill köra headless. Antar man kan köra Headless i DC också?

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Man kanske kommer på det efter att man skaffat essentials. Som jag
Tur var att essentials licensen var gratis för mig.

DC går oxo med headless, är bara essentials som GUI:t är påtvingat.

Permalänk
Inaktiv

Datacenter har obegränsat virtuella (windows server) maskiner ifall det är något du är intresserad av. Kör själv den eftersom jag fick det gratis. Har dock bara en Windows virtuell.

Permalänk
Medlem

CAL

https://www.microsoft.com/sv-se/cloud-platform/windows-server...

Visst vill man köra datacenter om man har det gratis genom t.ex. microsoft imagine?

Men hur är det med CALs?

*Klientåtkomstlicenser krävs för varje användare eller enhet som ansluter till en server. Mer information finns i Produktanvändningsrättigheter.

Dessa är tydligen ganska dyra? Vill ju inte behöva betala 1000kr per enhet som ska ansluta till servern.. då väljer ju hellre Essentials.
Även Standard har CAL-krav : "Windows Server CAL".

Kan någon förtydliga detta innan jag börjar installera så är jag oerhört tacksam!

Permalänk
Inaktiv

Cal är en ren djungel. Där det är lite som med Eulan i spel, det står att man sa ha vissa saker som ingen fattar.

Remote Desktop är dock begränsad för 2st användare för administrativt bruk, loggar 3 användare in aktiveras demoskiten som vara i runt 120 dagar sedan låser den sig. Nu har jag dock ej pillat så mycket med MSDN versionerna.

*edit*
Nu har jag ej pillat med Windows server 2016

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av refTri:

https://www.microsoft.com/sv-se/cloud-platform/windows-server...

Visst vill man köra datacenter om man har det gratis genom t.ex. microsoft imagine?

Men hur är det med CALs?

*Klientåtkomstlicenser krävs för varje användare eller enhet som ansluter till en server. Mer information finns i Produktanvändningsrättigheter.

Dessa är tydligen ganska dyra? Vill ju inte behöva betala 1000kr per enhet som ska ansluta till servern.. då väljer ju hellre Essentials.
Även Standard har CAL-krav : "Windows Server CAL".

Kan någon förtydliga detta innan jag börjar installera så är jag oerhört tacksam!

CALs är knappast något man köper om man är student och testar Windows Server hemma.. Men i företag är det annat, det är därför Microsoft vill att så många studenter som möjligt lär sig Windows Server med deras "grymma" gratiskopior så att de sedan kan börja betala tunga licensavgifter så fort de börjar på ett jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugligan:

CALs är knappast något man köper om man är student och testar Windows Server hemma.. Men i företag är det annat, det är därför Microsoft vill att så många studenter som möjligt lär sig Windows Server med deras "grymma" gratiskopior så att de sedan kan börja betala tunga licensavgifter så fort de börjar på ett jobb.

Om man vill testa remote desktop app lösningen i över 120 dagar så blir man väl tvungen att köpa cals? Detsamma om mer än 3st remote desktop användare, vilket få har behov av privat.

Det jag stör mig på är att det finns många som inte är studenter som vill ha en bra Microsoft miljö hemma utan att slänga upp nästan 100 000kr i licenser, men sånt är livet. Så ni studenter passa på och fixa det bästa som ni kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

CALs är knappast något man köper om man är student och testar Windows Server hemma.. Men i företag är det annat, det är därför Microsoft vill att så många studenter som möjligt lär sig Windows Server med deras "grymma" gratiskopior så att de sedan kan börja betala tunga licensavgifter så fort de börjar på ett jobb.

Så tänker jag med, men funderade först på om CAL-kravet gjorde att man inte skulle kunna logga in överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om man vill testa remote desktop app lösningen i över 120 dagar så blir man väl tvungen att köpa cals? Detsamma om mer än 3st remote desktop användare, vilket få har behov av privat.

Det jag stör mig på är att det finns många som inte är studenter som vill ha en bra Microsoft miljö hemma utan att slänga upp nästan 100 000kr i licenser, men sånt är livet. Så ni studenter passa på och fixa det bästa som ni kan få.

Riktigt tråkigt om det är en begränsning på 120 dagar, är det även så i 2016?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Om man vill testa remote desktop app lösningen i över 120 dagar så blir man väl tvungen att köpa cals? Detsamma om mer än 3st remote desktop användare, vilket få har behov av privat.

Det jag stör mig på är att det finns många som inte är studenter som vill ha en bra Microsoft miljö hemma utan att slänga upp nästan 100 000kr i licenser, men sånt är livet. Så ni studenter passa på och fixa det bästa som ni kan få.

Det är en av få grejjer man behöver aktivera separat som jag förstått det, osäker om det är just CALs som behövs eller en separat licens. Allt annat som AD, DNS, DHCP, Filtjänster, Exchange fungerar utan CALs även i företag. Där måste man bara vara duktigt och köpa sånna själva. Jag är själv student och har tillgång till Datacenter, Standard osv men använder ändå bara Hyper-V med Linux. Tycker det är roligare att köra Opensource då du kan installera det hos en liten kund med 5 anställda eller en skola med 10 000. För Hyper-V behövs inte CALs heller så