Problem med 4x ram minnen, datorn vägrar starta.

Permalänk

Problem med 4x ram minnen, datorn vägrar starta.

Tjena. Kör ett asus z170-p moderkort och två stycken Ballistix 2400 mhz 8 gb ram minnen. Här om dagen köpte jag 2 st ram minnen till men när alla fyra sitter i slotten vägrar datorn starta och är totaldöd. Alla slottar funkar, ram minnena är identiska, alla minnen funkar och har provat alla kombinationer i slotsen....

Permalänk
Medlem

när du säger totaldöd, menar du då att inget händer när du försöker starta datorn? fläktarna står stilla, inga lampor tänds osv?

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

Skärmen är död, tangentbord, mus osv. Fläktarna går och datorn startar normalt. Mvh@ddog:

Permalänk

Det går inte att gå in i boot menyen heller. Datorn startar men ingenting händer. @ddog:

Permalänk
Medlem

osäker på hur det är på z170 men 2400MHz är väl inte standardklock och måste väl därför aktiveras med någon XMP-profil? Isåfall kör 2 först som fungerar bra, och ändra detta i bios och sedan sätt i de andra 2. Eller när alla 4 sitter i, gör en bios reset genom att plocka ut batteriet på moderkortet

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

Datorn startar men är död när man adderar två ram stickor av samma variant

Tjena. Kör ett asus z170-p moderkort och två stycken Ballistix 2400 mhz 8 gb ram minnen. Här om dagen köpte jag 2 st ram minnen till men när alla fyra sitter i slotten vägrar datorn starta och är totaldöd. Alla slottar funkar, ram minnena är identiska, alla minnen funkar och har provat alla kombinationer i slotsen.... Datorn startar och fläktarna går men är därefter helt död och obrukbar. Två minnen går fint och datorn funkar normalt, men när man sätter i fler minnen blir datorn helt invalid. Moderkortet har kapacitet för 64 gb ram. Lösning? Tack på förhand

Permalänk

Jag hade tänkt göra en bios reset med alla fyra i! problemet är att batteriet sitter under grafikkortet... har meckat som satan. Men en bios reset, är det bara att plocka ur batteriet? @ddog:

Permalänk
Medlem

Det är inte tillåtet att starta flera trådar om samma problem...

Permalänk
Medlem

@Martini95: plocka ur batteriet och vänta ett tag. Se till att strömkabel osv är utdraget också. Tanken är att du ska "tömma" hela system på ström.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martini95:

Tjena. Kör ett asus z170-p moderkort och två stycken Ballistix 2400 mhz 8 gb ram minnen. Här om dagen köpte jag 2 st ram minnen till men när alla fyra sitter i slotten vägrar datorn starta och är totaldöd. Alla slottar funkar, ram minnena är identiska, alla minnen funkar och har provat alla kombinationer i slotsen.... Datorn startar och fläktarna går men är därefter helt död och obrukbar. Två minnen går fint och datorn funkar normalt, men när man sätter i fler minnen blir datorn helt invalid. Moderkortet har kapacitet för 64 gb ram. Lösning? Tack på förhand

Fungerar den med 3 stickor? Tänker om en slott är trasig/defekt

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Jag plockar ur batteriet med alla fyra ram minnen i? Sedan sätter jag i batteriet och startar som vanligt alltså?@ddog:

Permalänk
Medlem

Har du senaste biosen, mest för kompatibilitet.
Inga tidigare inställningar på XMP eller minneshastighet som kanske ställer till det?
Inga böjda pins i cpusockeln?

Permalänk
Medlem

@Martini95: japp testa de. Om det skulle funka kommer dina minnen antagligen köras i 2133 istället för 2400. Du kan ju då testa att fixa XMP och se om de fungerar.
Jag hade samma problem på min dator när jag la till 2 stickor. Detta fungerade för mig. Jag kan dock inte köra dom i 2400 som dom är speccade för men har inte heller orkat försöka pilla med Manuel oc på minnen.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

Jag gjorde en CMOS reset, den hittade alla fyra ram minnen. Stängde av datorn och nu är den helt död igen @ddog:

Permalänk

Provar att köra en till CMOS reset. Den vägrar boota om man stänger av den@ddog:

Permalänk

Datorn hittade alla minnen med cmos reset. Först stod det 32 gb men nu 16 gb!!! sen när man går vidare från booten är den helt död. Måste göra några inställningar i boot meny antar jagthomson:

Permalänk
Medlem

antagligen någon inställning du behöver fixa i bios.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Använd bara två minnen, som du hade tidigare, och testa uppdatera BIOS. En BIOS-uppdatering nämner specifikt "Enhance DDR4 compatibility och flera nämner "Improve system stability".
Det är ganska vanligt att RAM-problem fixas med BIOS-uppdateringar.

Permalänk
Hedersmedlem

@Martini95 *Trådar sammanfogade*

Välkommen till Sweclockers!
Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne), se §3.3:

Citat:

§3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.
§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...