Långsam nedladdning från Onedrive. Vad är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Utrymmet kostar. Man får 5gb gratis.

Ja, det är ju det jag menar.

TS försöker ladda hem 16GB, vilket är utöver det gratisutrymmet som Microsoft erbjuder. Med andra ord bör TS ha haft en prenumeration på Onedrive/ Office 365.

Vilket i sin tur leder mig till frågan; Varför klagar TS? Endera betalar man för ytterligare ett år, eller så slutar man använda betalversionen av Onedrive?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Förstår inte att man har allt lagrat i en molntjänst utan en lokal backup.
Då slipper man ju dessa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

TS försöker ladda hem 16GB, vilket är utöver det gratisutrymmet som Microsoft erbjuder. Med andra ord bör TS ha haft en prenumeration på Onedrive/ Office 365.

Vilket i sin tur leder mig till frågan; Varför klagar TS? Endera betalar man för ytterligare ett år, eller så slutar man använda betalversionen av Onedrive?

Jo, det är ju sant.

Jag fick samma meddelande på mailen igår också. Dock låg jag bara 1gb över maxgräns. Jag fick t.o.m 20 Maj att antingen tömma eller ladda ner. Så det är ju lite konstigt att TS fick på sig 2 dagar bara.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jo, det är ju sant.

Jag fick samma meddelande på mailen igår också. Dock låg jag bara 1gb över maxgräns. Jag fick t.o.m 20 Maj att antingen tömma eller ladda ner. Så det är ju lite konstigt att TS fick på sig 2 dagar bara.

TS har väl ignorerat tidigare uppmaningar precis som TS ignorerar våra tips?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, jag får med den känslan efter att ha läst hela tråden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Skrivet av skog1s:

Ja, jag får med den känslan efter att ha läst hela tråden.

Japp. Samma här.
Intressant hur folk vänder sig för hjälp när de egentligen bara vill ha någon som håller med deras teorier och åsikter.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Detta och liknande 'incidenter' skall man ha minnet när man använder sig av molntjänster och sjunger dess lov!!!

Med andra ord ha aldrig data på ett enda ställe utan på minst 2 oberoende medier/molntjänster, det betyder i praktiken att man fortfarande måste lagra data på hårddiskar/annan media i hemmet (om accessen till data skall vara snabb och när som helst) eller att man måste prenumerera och betala för ytterligare molntjänst!! - all gratislagring på molntjänster kan man betrakta som 'nyckfull' och att datat inte finns tillgänglig den dagen man behöver det på riktigt!!

Innehållet skall vara krypterat med en nyckel som användaren har kontroll över och ingen annan - ej heller molntjänstleverantören.

Molntjänster _kan_ stängas helt/gå i konken/köps upp eller andra avtalsmässiga hickupps plötsligt en dag. Det finns flertal fall av det och det är samma visa varenda gång med att hela användarbasen försöker desperat tanka hem filerna samtidigt med resultatet att ingen får något alls och så stänger nätverksleverantören ned kopplingen och elleverantören bryter strömmen - leverantörer börja hämta tillbaka servrar och hårddiskar och även om man som kund är villig att betala för sig rejält så är datat på hårddiskarna ej räddningsbara då det har sprids för vinden samma sekund som serverracken börja hämtas tillbaka av leverantörerna - och det kan gå fort på någon eller två dagar efter konkursbeslutet.

Inga ingångna avtal gäller längre när det är konkursbeslut så det finns inga 'rättigheter' kvar från kundsidan och det gäller också innehållet på diskarna - vilket teoretiskt också gäller för just innehållet på diskarna att de är nu konkursförvaltarens eller konkursboköparens egendom och kan säljas mot pengar om det anses av något värdet för konkursboet. Att hävda sin rätt är väldigt knepigt i den situationen och i praktiken omöjligt - speciellt om man skall göra det mot en konkad molntjänst i annan nation. - därför skall all data vara krypterad när det läggs på molntjänst så att den är oanvändbar (och därmed värdelös) för någon annan part ifall ovanstående händer.

Det går ofta snabbt att ladda upp då det cachas lokalt först men när man skall ha tillbaka datat igen så går det ofta jättelångsamt, det kan ha att göra att datat som är uppladdad en tid tillbaka kan ligga på långsam media (läs tapebackup, archive-diskar och tom. optisk media som bl.a Facebook under en period i alla fall använde sig av) och/eller utspritt i småbitar över en massa servar och orter över världen och de skall då plockas ihop igen tillsammans med all annan datahämtningstrafik...

- Och det är inte bara hos MS det kan gå långsamt utan den tendensen finns hos väldigt många Molntjänster och speciellt på 'fria' konton.

Har för mig tjänster som crashplan, amazon S3 mfl. med fokus på billig lagring så kan man relativt snabbt lägga upp sina filer men den dagen man skall ha tillbaka så är det som att suga igenom ett smalt sugrör - ja, om man inte betalar för en snabbare access...

Vissa molntjänster som Blackblaze har service att kunna leverera datat på hårddisk med UPS om det är riktigt bråttom då TB-storlekar av filer tar tid att föra över oavsett hur fet lina man sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Innehållet skall vara krypterat med en nyckel som användaren har kontroll över och ingen annan - ej heller molntjänstleverantören.

Helst också backup av själva krypterings nyckeln/huvudet eller vad backup alternativet kallas i krypteringsprogram.

Permalänk
Medlem

Fortsatt tips till TS eller liknande fall. Använd inte molnet som enda backup/lagring!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Fortsatt tips till TS eller liknande fall. Använd inte molnet som enda backup/lagring!

Men nu handlade det ju om att TS hade missuppfattat allting. Han kan i lugn och ro ladda ner sina filer även efter att abonnemanget har löpt ut. Han kan bara inte ladda upp mer om han inte förnyar sitt abonnemang.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle:
Jao brukar dock vara problem med molnbaserade saker. Att ha 16GB som backup där är vansinne. DOck lite fishy av MS att strypa nedladdningen fast det är 2 dagar kvar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen var TS väldigt stressad över att riskera se sina filer frysa inne och var inte mottaglig för informationen att han förmodligen kan hämta dessa även efter spärrtiden ...eller ens ville riskera situationen att filerna ens teoretiskt skulle kunna bli blockade efter spärrtid och bli fruktansvärt pressad när återhämtningshastigheten är i sakta telefonmodem-takt och det finns ingen chans alls att få hem hela volymen inom de två kvarvarande dagarna...

Det är också något att tänka på för alla andra som nyttjar molntjänster - att ladda upp kan vara enkelt, men att få tillbaka datat kanske inte alls går som tänkt i hastighet och/eller tillgänglighet och somliga kan ha regler med bara viss mängd tillbakahämtat per månad eller ett visst antal tillfällen, sedan börja det kosta pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Njae jag hade 1TB gratis som sedan juli förra året blev 100gb och för någon dag sen blev 5gb... Kan väl säga att jag har mer än 5gb på min Onedrive. Men det gjorde inte så mycket, jag pyntar gladeligen 16kr i månaden för mitt utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Hulle:
Jao brukar dock vara problem med molnbaserade saker. Att ha 16GB som backup där är vansinne. DOck lite fishy av MS att strypa nedladdningen fast det är 2 dagar kvar.

Men jag tror inte de hade strypt nedladdningen för TS. Det är snigellångsamt att ladda ned från Onedrive om man använder webbklienten. Men som tidigare nämnt i tråden är den inbyggda synkklienten i Win10 mycket snabbare.

Jag har 200 GB backupat till Onedrive och det fylls på. Har 1 TB via Office.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."