Vad är skillnaden på Biltemas tvåtaktsolja Vs. Biltemas syntetiska tvåtaktsolja?

Permalänk

Vad är skillnaden på Biltemas tvåtaktsolja Vs. Biltemas syntetiska tvåtaktsolja?

Tjenare! Vill bara börja med att säga att jag är totalt borta när det kommer till oljor och kemikalier.

Äger en vanlig "Cross" moped som är något trimmad så den varvar rätt mycket mer än i "orginal" utförande om det gör någon skillnad i val mellan oljorna.

Jag har tänkt att köpa en 4 Liter dunk olja från biltema men...
Vad är skillnaden på Biltemas Tvåtaktsolja och Biltemas Tvåtaktsolja Syntetisk?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Om du läser infon till oljorna på sidorna du länkat, så ser du att den syntetsiska fungerar bättre i kyla och är gjord för t.ex. snöskotrar...

Om du googlar lite så finner du en del trådar som tar upp det du frågar...
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=49438

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tjenare! Vill bara börja med att säga att jag är totalt borta när det kommer till oljor och kemikalier.

Äger en vanlig "Cross" moped som är något trimmad så den varvar rätt mycket mer än i "orginal" utförande om det gör någon skillnad i val mellan oljorna.

Jag har tänkt att köpa en 4 Liter dunk olja från biltema men...
Vad är skillnaden på Biltemas Tvåtaktsolja och Biltemas Tvåtaktsolja Syntetisk?

//Jonathan

OfT: produktmanualen på syntet olja var bra rolig.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

OfT: produktmanualen på syntet olja var bra rolig.....

Of topic: Hahha ja det var det

Permalänk
Medlem

@izzeww:
Oj så pinsamt, jag har helt glömt att serva mina bordsfläktar hemma med ny syntet olja.
Någon här som vet var man får tag i oljefilter till sina bordsfläktar ?

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att ena är en mineralolja? Du ska använda den helsyntetiska, art
369760

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Rekordmedlem

Syntetolja brukar ryka/sota lite mindre och en del motorer går också att köra med lite lägre inblandning, snöskoteroljan du länkat har lägre viskositet i sträng kyla men jag antar att länken skulle varit till den normala syntetoljan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Båda kan användas. Men servar du den sällan så är det sagt att syntetolja är bättre då den ska innehålla tillsatser som gör den mer tålig för värmeväxling och den behåller sina egenskaper längre.

Det finns så mycket motsägelsefull info ute på nätet, så jag vet inte vad jag skall tro. Sen är det säkert lika mycket lurendrejeri som i kosmetika-branschen.

Köp den syntetiska. Kostar bara lite mer. Kolla oljan då och då. Är den svart och sotig så bytar du. Med 4 liter lär du ju ha så det räcker.

Edit

Det finns folk som brukar köpa den billigaste biltema-mineralen och använda den för att "rengöra" motorn. De häller i den. Kör en dag och sen tappar ur den för att sedan fylla på med dyrare olja. Trams, tror jag. Men värt att påpeka.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serverfel:

Båda kan användas. Men servar du den sällan så är det sagt att syntetolja är bättre då den ska innehålla tillsatser som gör den mer tålig för värmeväxling och den behåller sina egenskaper längre.

Det finns så mycket motsägelsefull info ute på nätet, så jag vet inte vad jag skall tro. Sen är det säkert lika mycket lurendrejeri som i kosmetika-branschen.

Köp den syntetiska. Kostar bara lite mer. Kolla oljan då och då. Är den svart och sotig så bytar du. Med 4 liter lär du ju ha så det räcker.

Edit

Det finns folk som brukar köpa den billigaste biltema-mineralen och använda den för att "rengöra" motorn. De häller i den. Kör en dag och sen tappar ur den för att sedan fylla på med dyrare olja. Trams, tror jag. Men värt att påpeka.

TS frågade om tvåtaktsolja och jag hoppas ditt svar gäller fyrtaktsmotorer för annars var det oerhört underligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS frågade om tvåtaktsolja och jag hoppas ditt svar gäller fyrtaktsmotorer för annars var det oerhört underligt.

2-takts olja är väl lite tunnare och gjord för att klara av att vara med i förbränningen. Men både den syntetiska och den vanliga är väl anpassade för det?

Du menade kanske det jag sade om "rengörningen"? Ja det tog jag ur bilvärlden och det kanske inte skulle varit med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

2-takts olja är väl lite tunnare och gjord för att klara av att vara med i förbränningen. Men både den syntetiska och den vanliga är väl anpassade för det?

Du menade kanske det jag sade om "rengörningen"? Ja det tog jag ur bilvärlden och det kanske inte skulle varit med.

Oljan blandas nästan alltid ut i bensinen och sprutas in med den, därav kommer ingen olja återcirkulera och kunna sota ner det som finns i tanken på en tvåtaktare. Det finns några undantag, typ utombordare, men jag skulle gissa på att TS cross beter sig på det "vanliga" sättet.

Rent generellt är syntetolja lite bättre för motorn och med tanke på hur länge det räcker i förhållande till bensinen tycker jag det är värt att inte snåla in på. På ren fördomsbasis hade jag inte köpt just motorolja från Biltema utan vänt mig till något mer välrenomerat märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Oljan blandas nästan alltid ut i bensinen och sprutas in med den, därav kommer ingen olja återcirkulera och kunna sota ner det som finns i tanken på en tvåtaktare. Det finns några undantag, typ utombordare, men jag skulle gissa på att TS cross beter sig på det "vanliga" sättet.

Rent generellt är syntetolja lite bättre för motorn och med tanke på hur länge det räcker i förhållande till bensinen tycker jag det är värt att inte snåla in på. På ren fördomsbasis hade jag inte köpt just motorolja från Biltema utan vänt mig till något mer välrenomerat märke.

Ok.

Ja just detta med biltemaolja har det bråkats en hel del om på nätet. Och vi behöver ju inte göra det här. Men tack för informationen om 2-taktsmotorer.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serverfel:

2-takts olja är väl lite tunnare och gjord för att klara av att vara med i förbränningen. Men både den syntetiska och den vanliga är väl anpassade för det?

Du menade kanske det jag sade om "rengörningen"? Ja det tog jag ur bilvärlden och det kanske inte skulle varit med.

Jo man vill ju att oljan ska förbrännas bra i en tvåtaktare, den används bara en gång så tillsatserna skiljer, det är mindre intressant att tvåtaktsoljan smörjer bra om den innehåller sot men det är intressant om oljan bildar sotar när den förbränns.
Är det kallt så värms inte oljan upp av motorn på samma sätt som i en fyrtaktare där oljan skvalpar runt och värms av motorblocket och är det trögflytande olja i oljetanken så kan blandningen bli fel eller så blir det helt stopp och det är en anledning till att det finns snöskoterolja, den går att pumpa in i motorn även om den är -40 C, oljan kanske inte ens värms upp nått märkbart i tanken så det är en viktig egenskap om det är väldigt kallt och det kan man ju tänka på även med mopeder om man ska köra när det är svinkallt så att man inte kör utan att få smörjning till motorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det finns folk som brukar köpa den billigaste biltema-mineralen och använda den för att "rengöra" motorn. De häller i den. Kör en dag och sen tappar ur den för att sedan fylla på med dyrare olja. Trams, tror jag. Men värt att påpeka.

Att rengöra motorn genom att byta olja ofta är helt klart något fungerar. Dock måste man fråga... vad är det de rengör???
Om deras dyrare olja inte gör sitt jobb och motorn slits sönder... är det kanske inte mer vettigt att byta till en bättre olja, eller byta delarna som är fel/dåliga?

Jag hade personligen hellre använt biltemas "billigare" olja, "med rätt märkningar och specifikationer", och bytt 2x oftare om de har problem med skit i motorn, då oftare byte gör mer nytta än dyrare olja. Du kan aldrig skada den genom att byta för ofta, mer än vad din plånbok säger stop för... sen lär det inte göras mycket nytta om du gör det mer ofta än som behövs.

Med det sagt, all olja är så klart inte 100% lika. Det finns äkta prestanda helsyntetisk olja som faktiskt är gjort på äkta syntetiskt väg (många Syntetiska idag är faktiskt "sorterade" mineraloljor), och som inte bara når specifikationerna, utan även går långt förbi dem, på tex värmetålighet. Så att tävlingsbilen inte kör på biltemas olja förstår jag, men om du inte hårdkör din bil på en tävlingsbana med där motorn lastas så hårt att den är 150 °C... så behövs det inte.

Se bara till att alla specifikationer som står i din manual, även finns på oljan, då är du "good to go". För dessa specifikationer är tester som oljan oavsett märke, måste nå/har nått för att få dem. Så vill du göra din vardagsbil en tjänst... byt olja oftare, inte till dyrare märke

Sen är det som TS frågar redan besvarat... det är syntetisk, vs "mineal", även om jag skulle gissa på att båda är mineral i grunden.

Permalänk

Så syntetisk är alltså lite finare olja?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att rengöra motorn genom att byta olja ofta är helt klart något fungerar. Dock måste man fråga... vad är det de rengör???
Om deras dyrare olja inte gör sitt jobb och motorn slits sönder... är det kanske inte mer vettigt att byta till en bättre olja, eller byta delarna som är fel/dåliga?

Jag hade personligen hellre använt biltemas "billigare" olja, "med rätt märkningar och specifikationer", och bytt 2x oftare om de har problem med skit i motorn, då oftare byte gör mer nytta än dyrare olja. Du kan aldrig skada den genom att byta för ofta, mer än vad din plånbok säger stop för... sen lär det inte göras mycket nytta om du gör det mer ofta än som behövs.

Med det sagt, all olja är så klart inte 100% lika. Det finns äkta prestanda helsyntetisk olja som faktiskt är gjort på äkta syntetiskt väg (många Syntetiska idag är faktiskt "sorterade" mineraloljor), och som inte bara når specifikationerna, utan även går långt förbi dem, på tex värmetålighet. Så att tävlingsbilen inte kör på biltemas olja förstår jag, men om du inte hårdkör din bil på en tävlingsbana med där motorn lastas så hårt att den är 150 °C... så behövs det inte.

Se bara till att alla specifikationer som står i din manual, även finns på oljan, då är du "good to go". För dessa specifikationer är tester som oljan oavsett märke, måste nå/har nått för att få dem. Så vill du göra din vardagsbil en tjänst... byt olja oftare, inte till dyrare märke

Sen är det som TS frågar redan besvarat... det är syntetisk, vs "mineal", även om jag skulle gissa på att båda är mineral i grunden.

Alltså jag håller med dig, men som någon annan påpekade handlar det vi diskuterar om 4-takts motorer. Och gäller kanske inte för 2-takt.

Jag har en gammal bil, och kör billiga oljor till den. Den har gått förbi 20000 mil känns som ny. Knack knack ta i trä.

Biltemas billigaste oljor håller högre klass än de rekommenderade för min bil. Så jag "vanvårdar" inte den direkt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Alltså jag håller med dig, men som någon annan påpekade handlar det vi diskuterar om 4-takts motorer. Och gäller kanske inte för 2-takt.

Jag har en gammal bil, och kör billiga oljor till den. Den har gått förbi 20000 mil känns som ny. Knack knack ta i trä.

Biltemas billigaste oljor håller högre klass än de rekommenderade för min bil. Så jag "vanvårdar" inte den direkt.

Jo, det gäller rätt samma syftat i att oftare byte är bättre än "bättre olja", samt i att bara du följer vad produktens specs säger, och byter ofta nog så kan du inte göra fel. Vissa maskiner behöver kanske syntetiska 2-takts oljan, vissa klarar sig mineral.

Fördelen med syntetisk vs mineral är ju hur tjockleken fungerar i dessa oljor. Rätt olje typ på vad du använder kan både ge mer effekt och spara bränsle, så visst kan man förbättra det. Men du sparar inte igen 2x dyrare olja-pris i bränsle på att byta märke, utan genom att byta viskositet.

Titta igenom denna förklaringen:

Syntetoljor är ofta mer temperaturstabila än Mineraloljor, som i att de inte blir för tunna när de blir varma, men är tunnare när de är kalla. Detta pga de ha sorterat ut vilja typer av olje-kedjor som finns i den för mer balans, samt andra tillsatser.

Men i grund och botten... det din maskin, bil, båt, skoter, gräsklippare osv behöver, är det du behöver. Du behöver bara byta/ändra/köpa "dyrare" om du missköter/ändrar ditt fordon och behöver mer toleransnivå eller ev den är sliten.

Tex behöver du köra lägre "W-märkning" (Winter), om du bor där det är kallare än manualen säger, så att oljan flyter och fungerar bättre även när den är kall. En motor som startar i extrem kyla, med tjock olja, utan flöde tar mer skada än att tävlingsköra med rätt saker, då det enda som smörjer denna motorn är den tunna oljefilmen som lämnades kvar från förra körningen.

Så tex snöskotrar som nämnts ovan lär behöva lägre "Winter" nivå, samt mer stabil olje-tjocklek genom olika temperaturer då den normalt används vintern. Men jag tvivlar på att du klipper gräset på vintern, så den lär inte behöva det.

Permalänk

I min manual så står det: Oil type - Full synthetic Castrol TTS

Någon som kan tyda vad detta innebär?

Länk till hela manualen

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Eller är den oljan jag skrev den som man kanske fick med när man köpte mopeden i oljetanken?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

I min manual så står det: Oil type - Full synthetic Castrol TTS

Någon som kan tyda vad detta innebär?

Länk till hela manualen

CASTROL Power 1 Racing (TTS)
API TC+, JASO FD, ISO EGD
Biltema Tvåtaktsolja, syntetisk
API TC, JASO FC, ISO EGD.
Biltemaoljan är alltså inte specad lika högt, vet inte om det är nån praktisk skillnad på dem i en moped för det är ju ingen extrem motor det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Så syntetisk är alltså lite finare olja?

Den är inte finare, den är bättre.

Skrivet av Jonathan0101:

I min manual så står det: Oil type - Full synthetic Castrol TTS

Någon som kan tyda vad detta innebär?

Länk till hela manualen

Det inne bär att du skall ha helsyntetisk olja och inte den som är mineralbaserad.

Sen om du är rädd om moppen skall du inte köpa Biltemas olja överhuvudtaget, köp en ordentlig olja istället.

Permalänk
Medlem

Jag har en 70cc zundapp som plågades med runt 14000varvtal i stort sett hela tiden när jag körde den.
Nu har den inte rullat på ett par år dock då vevlagret gav upp efter ca 2500mil vilket är enormt bra för en rito vev (eftermarknad) på en rätt duktigt trimmad zundapp är rätt bra med en orginal vev med.

Jag började med en trimmad 50cc på den motorn med en orginal vev i början och vesvtakslagret var lite små slitet när jag köpte moppen dvs den var inte glapp men inte heller så tajt som den ska vara.
Körde då med billiga tvåtakts oljor och efter runt 500mil så började vevlagret att låta mer o mer även övriga lager i motorn var inte heller så pass bra så det blev en renovering (dvs vevlagret rasade aldrig).
När jag då rev motorn så var kolv/cylinder små fuktiga efter tvåtakts oljan men känslan nrä man tog på dom var i stort sett samma sak som om man doppat kolv/cyl i bensin dvs det var rätt strävt/osv samtidigt som det var fuktigt.

Efter renoveringen så åkte 50cc cyl på igen ett tag då 70cc athena cylindern ej hade kommit.
Jag hade innan renoveringen kört slut på all tvåtakts olja och bestämde mig för att handla en lite dyrare olja och det blev då motuls dyraste mineral tvåtaktsolja.

När 70cc cyl kom så revs 50cc bort och det var då nästan samma sak men det var lite mer blött men fortfarande en sträv känsla (båda gångerna så revs motorn dagen efter jag körde den sist så det var inte kortare tid som gjorde det mer blött med andra ord utan det var en bättre olja som låg kvar bättre).

När den motul oljan var slut så gick jag på syntet olja då varv/effekt var betyligt högre med 70cc cylindern.
Jag körde då på motuls ester olja och har kört med den sedan dess i alla tvåtaktare.
Första vintern så blev den ståendes i 3-4månader innan jag rev av topp/cyl för byte av topplocks packning från kompisit till koppar då komposit inte tätade till 100% (dvs det blev lite små blött/skitigt mellan topp/cyl av bensin/oljerestser som trycktes ut) och kolv/cyl var fortfarande lika blöta som om du hade doppat dom i tvåtakts oljan och känslan när man tog på dom var glatt som bara den dvs inte strävt alls.

Skillnaden mellan motuls mineral och deras ester olja var enorm när det gällde hur känslan av kolv/cyl kändes det gick från hur vanlig fuktig/blöt aluminium känns till så välsmort som det bara kan bli.

Och när jag byte till syntet oljan så gick jag ner från 4% till 2-3% och även efter det så kolv/cyl mer blöta och mer smorda.
Jag misstänker dock att vevlagret hade hållt längre med 4% syntet olja frågan är bara hur mycket längre.

Detta var en moppe jag körde både mopperace och körde runt med överallt.
Och "landsvägskörning" dvs ligga på konstanta varvtal (som i 98% av fallen var fullt spjäl och uppförsbacke märktes knappt i varvtal) är enormt mycket mer krävande för en tvåtaktare än tex ett mopperace där man har kurvor/växlingar/etc och i stort sett alla mil var körde på landsväg.

En sak till att tilläga är att blanda ALDRIG olika tvåtakts oljor!!!
Mineral kan gå bra men det finns en luten risk att bensin och dom olika oljorna kan separeras.
Blanda olika syntet är betydligt värre och en ganska stro risk att bensin oljor separeras finns.
Blanda syntet och mineral så är risken i stort sett 100% att bensin/oljor separerar.

I vissa fall går det att blanda olika oljor och det funkar men om du låter blandningen stå i en vecka heller i vissa fall månader så har dom separerat och det kan då vara att det blir en klegig röra som bensin inte löser alls längre.
Hände en kompis som lät en moppe stå i 4-5mån och han hade då kört med en billig syntet (tror det var biltema men inte 100 på det) och hade just gått över till ester olja och hade fyllt en tank som var halv med den billiga blandningen sen kört upp ca häften innan den stäldes undan.

Det tog en hel dag att rengöra den frb tanken efter det och ca2 timmar att rengöra förgasaren.
Det mest effektiva var varmvatten med lite diskmedel och en jävla massa muttrar och sen skaka/tömma ur/i/skaka/tömma/osv/osv/osv.

Så med andra ord UNDVIK!!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Den är inte finare, den är bättre.
Det inne bär att du skall ha helsyntetisk olja och inte den som är mineralbaserad.

Sen om du är rädd om moppen skall du inte köpa Biltemas olja överhuvudtaget, köp en ordentlig olja istället.

Börja inte, då blir det oljekrig. Så länge oljan lever upp till den korrekta standarden gör inte förpackningen skillnad. Biltema byter konstant leverantör så det är svårt att veta vilken olja det faktiskt är men lever den upp till efterfrågad standard går det bra. Det kan vara både Castrol och Motul eller vad man vill i Biltemas olja men den fungerar fint. Har själv använt den på landvägshojar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inte lika många tillverkare av oljeprodukter som det finns varumärken, Biltema har inga egna raffinaderier men det har inte de flesta andra som säljer "fin oljor" heller, det är därför det finns standarder och om oljan inte är felmärkt så lär den fungera enligt den spec den har och den som bygger det som ska smörjas borde ange kraven utefter sina tester. Biltemas oljor följer de specar de har men det finns oljor som uppfyller strängare krav men frågan är egentligen vad som behövs i objektet som ska smörjas, en högre specad olja gör knappast nån skada men antagligen är det inte heller nån fördel utan blir bara dyrare.
I denna mopedmotor det handlar om har tillverkaren nämnt en olja med lite högre spec än den Biltema har, personligen vet jag inte hur viktigt det är i en moped men fråga en verkstad som har tillgång till mer dokumentation om vilka krav oljan ska uppfylla enligt servicemanualen i stället för att bara kolla på en viss oljeprodukt, det är lite dåligt att skriva en specifik olja i manualen i stället för att skriva ut kraven som ska uppfyllas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.