Moderkort för sockel AM4 och AMD Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad menas egentligen med 6+4 VRMr, 10 borde vara 10, sedan handlar det väl inte bara om antalet, utan även prestandan per VRM?

Är inte säker, men har fått för mig att 4 VRM arbetar vid vila/låg last och att sen alla går in vid medel och hög last.
En switchmode har ju ett område där verkningsgraden är högoch då även stabilitet gällande spänning, utanför det området så sjunker både verkningsgrad och stabiliet (spänningen).

En modern CPU förbrukar ju under 1 ampere i vila till en bra bit över 100 ampere vid last, ett enormt område även för en switch mode regulator.

Jag kan ha fel, men har fått för mig att det är orsaken.

Någon som vet mer säkert får gärna rätta mig, vilket jag även räknar med

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Tror ni på fullaste allvar att inte alla moderkortstyper kommer finnas i ATX, mATX & ITX?

Givetvis. Frågan är dock bara *när*?

Lite synd att det inte finns nu vid lansering.

Har precis skaffat ett riktigt trevligt chassi (Dan A4) som jag vill sätta komponenter av hög prestanda och god kvalitet i (även om jag inte kommer att klocka något extra).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kollade specar på inet, till exempel på ASUS PRIME B350-A:
https://www.inet.se/produkt/1900219/asus-prime-b350m-a#specs

Grafik

Integrerad grafik Ja

Grafikmodell AMD Radeon R Series Graphics

VGA-utgång 1 st

DVI-utgång 1 st

HDMI-utgång 1 st, 1.4b

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok då tar det nog några dagar innan man kan lita på prisjakts uppgifter

Observera att Inet skriver "Integrerad grafik" för både moderkort med inbyggd GPU och/eller för processor med inbyggd GPU.

Står samma sak för dessa med,

Men ingen utav dessa har inbyggd GPU i moderkortet, utan kör ifrån det inbyggda i processorn om så finnes.

Säger dock inte att det är omöjligt att det kan komma moderkort med inbyggd GPU, men väldigt tveksamt.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns ett Asus Sabertooth X370 TUF moderkort.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad menas egentligen med 6+4 VRMr, 10 borde vara 10, sedan handlar det väl inte bara om antalet, utan även prestandan per VRM?

Nu spekulerar jag lite men tror att det har att göra med APU, delvis vill man kunna köra olika spänningar till CPU och iGPU.
Annars om man delar samma VRM mellan CPU och iGPU så blir spänningen samma för båda vilket ökar "strömförbrukningen" om man exempel vis bara belastar ena. (exempel ful belastning på CPU men lite belastning på iGPU och vise vers)

En annan förklaring är att man hämtar "ström" från två olika källor, som exempelvis Grafikkort gör. (exempel dels från PCIe och från 8 pin kontakten) I det här fallet skulle det kunna vara 24pin kontakten och 8pin kontakten.

Men jag tror på den övre förklaringen, men som sagt jag gissar.

Skrivet av Bengt-Arne:

Är inte säker, men har fått för mig att 4 VRM arbetar vid vila/låg last och att sen alla går in vid medel och hög last.
En switchmode har ju ett område där verkningsgraden är högoch då även stabilitet gällande spänning, utanför det området så sjunker både verkningsgrad och stabiliet (spänningen).

En modern CPU förbrukar ju under 1 ampere i vila till en bra bit över 100 ampere vid last, ett enormt område även för en switch mode regulator.

Jag kan ha fel, men har fått för mig att det är orsaken.

Någon som vet mer säkert får gärna rätta mig, vilket jag även räknar med

Vist är det brett område, men det är ganska enkelt att helt sonika stänga av valfritt antal VRM och det är ganska kostnad effektiv så jag tvivlar att man har en VRM för "low power mode"
Men visst jag kan ha fel....

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Nu spekulerar jag lite men tror att det har att göra med APU, delvis vill man kunna köra olika spänningar till CPU och iGPU.
Annars om man delar samma VRM mellan CPU och iGPU så blir spänningen samma för båda vilket ökar "strömförbrukningen" om man exempel vis bara belastar ena. (exempel ful belastning på CPU men lite belastning på iGPU och vise vers)

En annan förklaring är att man hämtar "ström" från två olika källor, som exempelvis Grafikkort gör. (exempel dels från PCIe och från 8 pin kontakten) I det här fallet skulle det kunna vara 24pin kontakten och 8pin kontakten.

Men jag tror på den övre förklaringen, men som sagt jag gissar.

Vist är det brett område, men det är ganska enkelt att helt sonika stänga av valfritt antal VRM och det är ganska kostnad effektiv så jag tvivlar att man har en VRM för "low power mode"
Men visst jag kan ha fel....

Kan säkert vara som du skriver, "split power plan" kom väl redan med AM3+ eller AM3 ??
D.v.s. före APU, så med APU skulle det behövas ännu mer med delad spänning. Eller?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Om bara inte MSI hade haft sin äckliga jäkla drake på allt så hade man kunna köpa deras X power (löjligt namn). Mår ju fan illa av hur p12 den ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:
Skrivet av martinot:

Inga MITX?

Riktigt dåligt (om det stämmer).

Skrivet av Jonas79:

Frågat dom flesta moderkortstillverkare utan svar tillbaka.

Gigabyte är dom ända som svara mig att dom ej visste om något från dom just nu.

Hoppas att Mitx dyker upp snart för pengar finns och enbart komponenterna som saknas.

Skrivet av _MmattiasS_:

Vill ha ett high-end mITX också!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jhonekri:

Precis det jag söker

Skrivet av heffaklumpmamma:

Du är inte ensam. Där heter väl chipsetet X300 va?

Tror att ITX dröjer lite då kundgruppen för dessa kort i regel köper billigare processorer. Nu lanseras ju bara toppprocessorerna. Tror det dröjer till våren åtminstone, när fler CPU:er kommer, innan ITX kommer.

Skrivet av ernstp:

Där var faktiskt inga ASRock i listan

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hymer:

Tråkigt att ingen i Sverige säljer Asrock.

Skrivet av Pepsin:

Saknade också dem. Kommer de inte finnas tillgängliga i Sverige vid launch?

För min del blir det nog någon mellanmodell med X370. Verkar totalt onödigt att betala nästan 3000:- för ett moderkort. Då betalar man nog mest för att någon "kändis" skrivit sin kråka där, plus att kylflänsarna är självlysande och strömlinjeformade. D.v.s. inget som påverkar den faktiska prestandan eller stabiliteten ö.h.t.

Skrivet av Gelantious:

Asrock har inte listat sina AM4 kort på sin hemsida än, så möjligt dom inte är släppta.
Hoppas dock att någon ÅF tar in dom i Sverige.

Saknar också Asrock.

Skrivet av Ozzed:

De funkar endast med kommande APU, som alltså inte lanserats än. Men i och med att sockeln är samma så kommer de ju passa, och då behövs portarna på baksidan.

De processorer som släpps nu har inte integrerad grafik.

Det finns APU:er redan nu i form av Bristol ridge. De är dock baserade på Excavator.

Skrivet av Pepsin:

Jag minns när det ansågs helt crazy att PCB:n var t.ex. röd eller blå istället för grön. Nu ser moderkorten ut som rymdskepp... "Dagens ungdom"...

Asus X370 Prime ser dock ut att ha en ganska trevlig kombination av funktioner, pris och någorlunda sansad design.

Hehe, tack för den lilla tillbakablicken

Skrivet av martinot:

Aldrig hört talas om Biostar innan (men så har jag inte någon grym koll på allt som rör sig). Vilka är de, och hur är de jämfört med vanliga "etablerade" tillverkare?

Alltid köpt Asus eller Asrock. Hoppas att de, och de "två andra" (MSI, Gigabyte) också kommer med bra fullsmetade MITX-kort för Ryzen väldigt snart (annars så blir det garanterat Intel för min del).

Men bra att någon startat iaf (om än helt okänd för mig)!

Biostar har funnits så länge jag kan minnas, men de har mest riktat sig till OEM och aldrig haft någon direktförsäljning i Sverige.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Tror att ITX dröjer lite då kundgruppen för dessa kort i regel köper billigare processorer. Nu lanseras ju bara toppprocessorerna. Tror det dröjer till våren åtminstone, när fler CPU:er kommer, innan ITX kommer.

Syyynd!

Vill ha grym prestanda & mITX. Vill ha kompakt spelmaskin och arbetsstation (foto, video, musik). Inte slö "kontors-PC".

Måste ta Intel då, eftersom det verkar som AMD/partners skiter i oss.

Skrivet av GilbertG:

Biostar har funnits så länge jag kan minnas, men de har mest riktat sig till OEM och aldrig haft någon direktförsäljning i Sverige.

Ahh... tack (glömde tacka er andra som också svarat innan)!

Förklarar saken att jag aldrig hört deras namn innan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Måste ta Intel då, eftersom det verkar som AMD/partners skiter i oss.

Stilla könet, det kommer garanterat fler kort efter release. Jag köpte min nuvarande Skylake i samband med releasen, och det fanns en mindre handfull kort att välja på, varav de flesta var från tillverkare jag inte ens övervägde att köpa ett moderkort ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Stilla könet, det kommer garanterat fler kort efter release. Jag köpte min nuvarande Skylake i samband med releasen, och det fanns en mindre handfull kort att välja på, varav de flesta var från tillverkare jag inte ens övervägde att köpa ett moderkort ifrån.

Det är OK om det dröjer några månader, men inte om de bara släpper budgetskit för mITX.

Det skall vara prestanda, maxade funktioner och kvalitet på samma nivå som de bättre Intelkorten.

Kontorskort är jag inte intresserad av.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Tror att ITX dröjer lite då kundgruppen för dessa kort i regel köper billigare processorer. Nu lanseras ju bara toppprocessorerna. Tror det dröjer till våren åtminstone, när fler CPU:er kommer, innan ITX kommer.

Saknar också Asrock.

Biostar har funnits så länge jag kan minnas, men de har mest riktat sig till OEM och aldrig haft någon direktförsäljning i Sverige.

Tror dom har missat oss entusiaster som köper dyra små special chassin

Vi vill ha topp prestanda i litet format och vi köper det som är värst och låg budget är inget som vi ens tänker på.

Bara kolla på Asus ROG Strix Z270I Gaming (Mitx) "enorm sucess" för Asus och detta tycker man borde vara ett tecken så att dom pushar ut Mitx snabbare

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tror dom har missat oss entusiaster som köper dyra små special chassin

Hur många tusendels promille av marknaden utgörs av såna kunder då?

Idén om hög prestanda i pyttesmå chassin brukar vara en övergående fas dessutom.

Permalänk
Medlem

Såg denna hemliga väskan idag på stan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad menas egentligen med 6+4 VRMr, 10 borde vara 10, sedan handlar det väl inte bara om antalet, utan även prestandan per VRM?

Skrivet av Bengt-Arne:

Är inte säker, men har fått för mig att 4 VRM arbetar vid vila/låg last och att sen alla går in vid medel och hög last.
En switchmode har ju ett område där verkningsgraden är högoch då även stabilitet gällande spänning, utanför det området så sjunker både verkningsgrad och stabiliet (spänningen).

En modern CPU förbrukar ju under 1 ampere i vila till en bra bit över 100 ampere vid last, ett enormt område även för en switch mode regulator.

Jag kan ha fel, men har fått för mig att det är orsaken.

Någon som vet mer säkert får gärna rätta mig, vilket jag även räknar med

Skrivet av erixon:

Nu spekulerar jag lite men tror att det har att göra med APU, delvis vill man kunna köra olika spänningar till CPU och iGPU.
Annars om man delar samma VRM mellan CPU och iGPU så blir spänningen samma för båda vilket ökar "strömförbrukningen" om man exempel vis bara belastar ena. (exempel ful belastning på CPU men lite belastning på iGPU och vise vers)

En annan förklaring är att man hämtar "ström" från två olika källor, som exempelvis Grafikkort gör. (exempel dels från PCIe och från 8 pin kontakten) I det här fallet skulle det kunna vara 24pin kontakten och 8pin kontakten.

Men jag tror på den övre förklaringen, men som sagt jag gissar.

Vist är det brett område, men det är ganska enkelt att helt sonika stänga av valfritt antal VRM och det är ganska kostnad effektiv så jag tvivlar att man har en VRM för "low power mode"
Men visst jag kan ha fel....

Ska inte ram ha någon ström?

Har för mig det är liknande för GPU:er där en är just för ram. Men kan ju ha fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska inte ram ha någon ström?

Har för mig det är liknande för GPU:er där en är just för ram. Men kan ju ha fel.

Vi tar GA-AB350M-Gaming 3 ett lite enklare kort, men även renare/enklare att visa VRM. Självfallet AM4

Har här markerat VRM för olika funktioner, för CPU'n så förefaller det vara 4 + 3 VRM.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fungerar DDR3 på korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fungerar DDR3 på korten?

Nej!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fungerar DDR3 på korten?

Nej. Varför skulle någon vilja köra det i en ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Biostar har funnits så länge jag kan minnas, men de har mest riktat sig till OEM och aldrig haft någon direktförsäljning i Sverige.

Har funnits sen minst 486 tiden, möjligen längre...

Skrivet av martinot:

Syyynd!

Vill ha grym prestanda & mITX. Vill ha kompakt spelmaskin och arbetsstation (foto, video, musik). Inte slö "kontors-PC".

Måste ta Intel då, eftersom det verkar som AMD/partners skiter i oss.

Ahh... tack (glömde tacka er andra som också svarat innan)!

Förklarar saken att jag aldrig hört deras namn innan.

Där finns idag 30 st Biostar moderkort på prisjakt, dock inget AM4 ännu.

Biostar på prisjakt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

MSI X370 XPower Gaming Titanium är ju lätt snyggast!
Hoppas Asus gör en Sabertooth med kåpa till AM4.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Givetvis. Frågan är dock bara *när*?

Lite synd att det inte finns nu vid lansering.

Har precis skaffat ett riktigt trevligt chassi (Dan A4) som jag vill sätta komponenter av hög prestanda och god kvalitet i (även om jag inte kommer att klocka något extra).

Den lilla skaran konsumenter som vill bygga itx byggen och har väntat på Ryzen kan vänta några veckor till efter lanseringen

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sveklockarn:

Nej. Varför skulle någon vilja köra det i en ny dator?

Man kanske har RAM kvar sen tidigare och hade då sluppit köpa nytt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har funnits sen minst 486 tiden, möjligen längre...

Där finns idag 30 st Biostar moderkort på prisjakt, dock inget AM4 ännu.

Biostar på prisjakt

Tack! Kommer förhoppningsvis om ett litet tag då.

Har du själv använt Biostar och varit nöjd med de?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Den lilla skaran konsumenter som vill bygga itx byggen och har väntat på Ryzen kan vänta några veckor till efter lanseringen

Nårgra veckor är absolut OK.

Inga problem med det (i just mitt fall kan det ändå ta ett antal månader innan jag bygger klart).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vart är mitt asus m-atx gene???

ATX skit, varför ska man köpa ett så stort kort när både cf och sli är tvärkasst?

Drömmen hade dock varit ett m-atx i toppklass, utan färg, grön pcb, kopparflänsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vi tar GA-AB350M-Gaming 3 ett lite enklare kort, men även renare/enklare att visa VRM. Självfallet AM4

Har här markerat VRM för olika funktioner, för CPU'n så förefaller det vara 4 + 3 VRM.

https://70ka9g.bn1304.livefilestore.com/y3muTM1Yefnf4OQE4ic1VIOkXE7YHq3ZEUbF99TCtbnOjCPftqjQAXmQ7A0Ukp7Fm9dO9t9gF169LeEC-GOmBxXkO88h_AbTAoLsocxCyR_-cJdFD4LF7tSeq12ui8OJ3BN3NoubIGT_4noy4kunKeNQFNaD4UycZw0NNj5hwtSqTg?width=1248&height=900&cropmode=none

Det har du rätt i Har inte även Intel moderkort delat upp faser också? Jag tror i alla fall att vi vanliga dödliga behöver bry sig så mycket om att det t.ex är 4+3

Fast här kan ju vara svaret http://www.overclock.net/t/891696/a-short-power-phase-design-... (vist inte jätte ny artikel), men förklarar varför faserna är uppdelade. Troligen går 4 till cpun i alla fall sen vad dessa 3 går till får man se vid släpp helt enkelt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hoppas MSI kommer med Krait version av x370 och/eller B350.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

En annan får vänta på ASROCK X370 Taichi fint kort har redan X99 Taichi den fungerar fint och är luftig .
PS Asrock har 4 moderkort ute nu men det är leverans tid 😢

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hjälpsam

"A comment from Asus:

"I’ve decided to provide some recommendations on DDR4 limitations concerning AM4 currently.

As it stands the AMD code has restricted RAM tuning options which means many RAM kits at launch will not be compatible. This is the same for our competitors also.
What we recommend is the following:
If fully populating a system with 4 DIMMs (2DPC), use memory up to a max of 2400MHz.
If using 1DPC (2 DIMMs) ensure they are installed in A2/B2 and use memory up to max of 3200MHz.

The indication I have received from HQ is that AMD has focused all their efforts on CPU performance so far and will release updated code in 1~2 months when we expect improved DDR4 compatibility and performance."

In short if filling all 4 DIMM's set your speed to 2400MHz and work up from there.
If using 2 DIMM's put them in the A2/B2 slots and a max of 3200MHz should be possible.

In our testing only the Crosshair board achieved 3000-3200MHz, the others were in the 2400-2666MHz range.

BIOS updates will come!"

https://forums.overclockers.co.uk/threads/ryzen-ddr4-memory-w...

Verkar som att jag inte kan köra mina fyra 3000 MT/s stickor för fullt, i alla fall inte till en början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |