Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skall du köpa en R7 1700 och inte har tänkt överklocka, tycker jag att du skall testa originalkylaren.

Ska bli intressant att se den testas iaf även om jag tror ett torn med 2x 120mm eller mer är totalt överlägset. Alla stock CPU fläktar har ju annars varit motsvarande första generationens radial fläktar... Skrot.

Permalänk
Medlem

http://prnt.sc/eczueq

Nästa bud är tydligen att ryzen överklockar riktigt bra. Kan det vara bli torsdag igen så vi får veta hur det egentligen ligger till.

Permalänk
Avstängd

var så pass bold att jag sålde min 2011-3 rigg och förbeställde en 1700x

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Nästa bud är tydligen att ryzen överklockar riktigt bra. Kan det vara bli torsdag igen så vi får veta hur det egentligen ligger till.

Bevittnar vi fallet av Intel som cpu tillverkare?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

det tror jag inte även om jag skulle säga att intels senaste riktigt fina processor var den dom inte ville sälja dvs. 5775c.
Men med ryZEN kommer det bli ändring på prisättning då ingen vettig (förutom fanboys, vilka ej är vettiga) kommer välja en intel ur skylake(kaby sky osv. lake)
liknande ips, liknande klock, dubbelt upp i cores, 2x eller 4x antal trådar vs i5/i7 till samma pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

@Flopper: jag tror inte riktigt du uppskattar hur stora Intel är om du ens tänker den tanken.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin:
Speciellt när man ser de marknader som Intel fortfarande ligger i topp på, men det var en välbehaglig isbit i kalsongerna på Intel, nu kanske dom börjar tänka på vad användarna vill ha (inte för att vara allt för dum mot Intel heller, add driva egna FAB's är nog inga små kostnader)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astr84:

det tror jag inte även om jag skulle säga att intels senaste riktigt fina processor var den dom inte ville sälja dvs. 5775c.
Men med ryZEN kommer det bli ändring på prisättning då ingen vettig (förutom fanboys, vilka ej är vettiga) kommer välja en intel ur skylake(kaby sky osv. lake)
liknande ips, liknande klock, dubbelt upp i cores, 2x eller 4x antal trådar vs i5/i7 till samma pris.

Jag tror Intel kommer fortsätta sälja mer än AMD, marknaden är trögt. Om det går bra för Ryzen och Ryzen 2 levererar utan att något händer hos Intel så ligger de dåligt till.
Men Intel har hur mycket resurser som helst och de kan göra bra processorer, som i7-6900K, det är bara det att den ej är uppdaterad och de ej vill priskriga med den för att sänka priserna på deras Xeon.
Det jag hoppas på är en prissänkning överallt och att vi även får bättre server processorer till följd av detta.

Annars går utvecklingen av applikationer emot fler kärnor, jag testade nyss ett desktop program som använder sig av BIM modulen för att visa användaren var olika saker finns och man kan navigera i 3D o.s.v. Och det man bör ha för att få flyt är en 16 core cpu med 32GB ram.
Jag skulle vilja se hur en 4 kärnig cpu mår att driva denna app på ena skärmen och samtidigt ett spel på den andra. Fler såna lite mer tungdriva appar kommer varje år och nu kommer äntligen hårdvaran för dem att bli billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Här är videon, på turkiska, som jag inte förstår.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Intels fall blir i så fall prissättningen.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att sammanfatta ovan: i genomsnittlig FPS skiljer det ett avrundningsfel. För lägsta FPS vinner 7700K, eller?

(Nordic Hardware mäter ju lägsta FPS på ett totalt meningslöst sätt, man måste ha ett lågpassfilter)?

Och då pratar vi genomsnittlig FPS när de flesta använder GTX 1080 / Titan X i 1920x1080. För spel med rimliga grafikinställningar är GPUn i praktiken alltid flaskhals för vilken genomsnittlig FPS man får, det enda som eventuellt spelar roll är varians och lägsta FPS.

Jag är lite osäker på vad du menar med "varians" i det här sammanhanget. Det är inget mått jag sett någon använda i något test.

Men, angående "lägsta" FPS så var 7700K något bättre i GTA V.

Men, hur det blir i andra mer kärn-vänliga spel vet vi inte så mycket om än. Fast, i BF1 och 4k verkar fler kärnor hjälpa. Här en jämförelse mellan i7-6700K och i7-6900K (från http://techbuyersguru.com/battlefield-1-benchmarked-6600k-670...:

Vi ser här att Skylake tappar lägsta FPS när man överklockar!

EDIT: Fredag kväll

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Så vad säger ni om kylning då? Har ingen nuvarande kylning utan kommer satsa på nytt, men finner i nuläget få som har stöd för AM4 direkt ur kartong? Kommer dessutom bygga i 4U rackchassi så det blir ingen tornkylare för min del tyvärr . Å andra sidan är ljudnivån inte avgörande eftersom hela datorn kommer sitta bakom ljudisolerade dörrar och väggar. (utrymmet kopplat till aktiv frånluftsventilation i huset)

Tips tages tacksamt emot

Om du har lust att prova nått de flesta inte har:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/238466-deepc...

Förutsatt att den går in i kassen. Har fått jättebra tester överallt och till priset skall den vara fantastiskt bra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sAAb:

...Huh?

Vi ser att multiplayer-läget av Battlefield 1 påverkar average FPS'en mer än single player men bibehåller en högre minimum FPS. Eller menar du tappar som i "tappar mot Broadwell-E vid överklockning"?
För i så fall tycker jag det är lite orättvist då både 6600K/6700K kan gå högre än 4.4GHz, det kan inte 6900K lika smärtfritt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag är lite osäker på vad du menar med "varians" i det här sammanhanget. Det är inget mått jag sett någon använda i något test.

Men, angående "lägsta" FPS så var 7700K något bättre i GTA V.

Men, hur det blir i andra mer kärn-vänliga spel vet vi inte så mycket om än. Fast, i BF1 och 4k verkar fler kärnor hjälpa. Här en jämförelse mellan i7-6700K och i7-6900K (från http://techbuyersguru.com/battlefield-1-benchmarked-6600k-670...:

Vi ser här att Skylake tappar lägsta FPS när man överklockar!

http://techbuyersguru.com/sites/default/files/pictures/TheGamersBench/BF1Bench/CPU4K.jpg

Wut?? Ser bara skillnad mellan multi och singel eller måste man läsa hela artikeln?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Wut?? Ser bara skillnad mellan multi och singel eller måste man läsa hela artikeln?

Nu har jag inte läst artikeln ni pratar om. Men det är nog vettigt att du läser igenom den innan du börjar komma fram till slutsatser.. Hett tips.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

...Huh?

Vi ser att multiplayer-läget av Battlefield 1 påverkar average FPS'en mer än single player men bibehåller en högre minimum FPS. Eller menar du tappar som i "tappar mot Broadwell-E vid överklockning"?
För i så fall tycker jag det är lite orättvist då både 6600K/6700K kan gå högre än 4.4GHz, det kan inte 6900K lika smärtfritt.

Skrivet av MarkSix:

Ok, det var fredagen och det var ju liksom lite suddig bild på skärmen. Nej, den tappar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ok, det var fredagen och det var ju liksom lite suddig bild på skärmen. Nej, den tappar inte.

Lugnt. Det är lätt att se fel det har ju varit mycket staplar och statistik på sistone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stora problem med ryzen tydligen

http://m.neogaf.com/showpost.php?p=230986880

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

De nämner att det kan antingen vara fel på BIOS eller CPU'n. Jag hoppas såklart det bara är BIOS som behöver uppdateras. Annars kan det ju sluta lite dåligt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar vara bråkiga bios. Aja vi får se om en vecka och om det är några problem lär vi nog få info om hur eller om dessa ska lösas. Jag sitter lugnt i båten än i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

De nämner att det kan antingen vara fel på BIOS eller CPU'n. Jag hoppas såklart det bara är BIOS som behöver uppdateras. Annars kan det ju sluta lite dåligt.

AMD kan väl inte vara så dumma att dom massproducerar en CPU innan den testats ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

AMD kan väl inte vara så dumma att dom massproducerar en CPU innan den testats ordentligt.

Ja ett sånt där problem borde de ha märkt i testerna tycker jag. Så mest troligt tror jag är buggigt BIOS.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Ja ett sånt där problem borde de ha märkt i testerna tycker jag. Så mest troligt tror jag är buggigt BIOS.

Ibland tar det tid att hitta fel

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ja och man tycker ju Samsung efter otaliga generationer av telefoner kan massproducera en som inte exploderar... Eller att EVGA inte skulle massproducera en väldigt mogen grafikkylare med så kritisk kylfel att dom var tvungna att ersätta den...

Hårdvaru fel händer. Jag skämtade om det tidigare i tråden, lol. Hoppas det inte stämmer att Ryzen har problem för jag vill fortfarande ha en (när det finns ett Asus Gene klass mATX mobo, suck) men ändå, knappast chockerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Skrivet av sAAb:
Skrivet av murklor:

Ja och man tycker ju Samsung efter otaliga generationer av telefoner kan massproducera en som inte exploderar... Eller att EVGA inte skulle massproducera en väldigt mogen grafikkylare med så kritisk kylfel att dom var tvungna att ersätta den...

Hårdvaru fel händer. Jag skämtade om det tidigare i tråden, lol. Hoppas det inte stämmer att Ryzen har problem för jag vill fortfarande ha en (när det finns ett Asus Gene klass mATX mobo, suck) men ändå, knappast chockerande.

Man tycker väl att alla benchmarks dom hade på sitt new horizon event borde ha visat problem i sånna fall, men det kanske bara var engineering examples?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror Intel kommer fortsätta sälja mer än AMD, marknaden är trögt. Om det går bra för Ryzen och Ryzen 2 levererar utan att något händer hos Intel så ligger de dåligt till.
Men Intel har hur mycket resurser som helst och de kan göra bra processorer, som i7-6900K, det är bara det att den ej är uppdaterad och de ej vill priskriga med den för att sänka priserna på deras Xeon.
Det jag hoppas på är en prissänkning överallt och att vi även får bättre server processorer till följd av detta.

Annars går utvecklingen av applikationer emot fler kärnor, jag testade nyss ett desktop program som använder sig av BIM modulen för att visa användaren var olika saker finns och man kan navigera i 3D o.s.v. Och det man bör ha för att få flyt är en 16 core cpu med 32GB ram.
Jag skulle vilja se hur en 4 kärnig cpu mår att driva denna app på ena skärmen och samtidigt ett spel på den andra. Fler såna lite mer tungdriva appar kommer varje år och nu kommer äntligen hårdvaran för dem att bli billigare.

Om Intel vill priskriga så är AMD ute ur leken på nolltid, lär falla som ett korthus. Speciellt om Intel släpper en utmanare som som är bättre, lär vara 90% av oem, serverföretag samt vanligt folk som väljer Intel.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bewise:

Om Intel vill priskriga så är AMD ute ur leken på nolltid, lär falla som ett korthus. Speciellt om Intel släpper en utmanare som som är bättre, lär vara 90% av oem, serverföretag samt vanligt folk som väljer Intel.

Fast prisdumpning är förbjudet, enligt amerikanska antitrustlagar.
Man får alltså inte sätta konstlat låga priser för att slå ute en konkurrent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vilket moderkort ar använt?
Och BIOS ver?

Jag tittade igenom trådarna som det länkades till utan att få klart för mig vilket det var, för om det är en tidig version av moderkort ihop med en tidig BIOS så är jag inte alls förvånad. I.e. ett förproduktionsbord med en förproduktions BIOS, som ju då varit för testning och utveckling ihop med ES processorer (rev E3 m.m.).
Det är inget ovanligt med långa latenser på tidiga testbord, snarare en regel.

Inget som jag ser någon oro för, men vi får se hur det utfaller med dom skarpa testerna...

Edit: Speciellt med tanke på att dom flesta, eller iallafall många av review sidorna inte ens har fått sina testexemplar av Ryzen 7 ännu.
Så finner jag påståendet i första meningen förvånande "Some drop of info from the AIDA dev:Many review sites have problems", vilket då borde tyda på att dom istället kommit över ES exemplar som dom sitter och testar med...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Är det detta Yoshiman pratade om att det blir lite latency när de två blocken i cpun ska kommunicera?

"there is some strange things going on with the Ryzens cache/memory latency, it's very high"
The performance results are quite over the place.
Sometimes Ryzen beats the 6900K from Intel and sometimes the performance falls apart,

only some new AGESA/BIOS code is needed for better results or if there are indeed some hardware faults which need a new CPU revision.
http://neogaf.com/showpost.php?p=230986880

Hoppas det inte är fel på processorerna så man måste byta ut de 😶

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Hur menar du nu?

Fler faser används ju inte för att mata högre spänning till processorn. Fler faser använder du främst för att få en "renare" strömreglering. 4 fasers strömförsörjning och 14 fasers strömförsörjning kan alltså båda mata en processor med hög spänning och får den varm. det som skiljer sig är hur högt du kan klocka stabilt (och lite mer som att du höjer livslängden på moderkortet då varje enskild spänningsreglerare inte belastas till bristningsgränsen).

Visst finns det en poäng i att en custom loop ger dig mer överklockningsrum temperaturmässigt, men jag skulle inte säga att det behövs för att utnyttja fler fasers strömförsörjning på moderkortet. Istället kan man se det som att fler faser kan få din CPU stabil vid lägre spänning än en mer svajig spänning som då måste köra onödigt hög spänning och då blir varmare. Så fler faser kan absolut hjälpa även vid luftkylning.

Alltså, om du inte ens läst grundläggande ellära så behöver du inte besvära dig med att svara. Det värsta är att du sprider okunskap som ungdomarna här på SweC köper utan att ifrågasätta, vilket syns på att du har fått "likes" på ditt inlägg, vilket är helt absurt egentligen.

Börja med att lära dig skilja på spänning och effekt.