Permalänk
Medlem

Z270 vs H270

Igår köpte jag lite nya prylar(cpu, gpu, moderkort, ram, låda och fläkt).
Var ganska stressad så kollade inte igenom allt så noga vilket va riktigt dumt, så nu när ja kollade igenom allt så insåg jag att jag har köpt ett moderkort med H270 chippet istället för Z270.

Nu undrar jag om det är värt att lägga till 400 spänn för att få ett Z270 chip istället(har en k cpu).
Alternativt om någon kan säga vilket moderkort från MSI som är "bäst" för runt 2000 spänn

Permalänk
Inaktiv

H270 har färre pcie lanes bla, ta en Z bräda om du ska klocka och har K CPU.
Kolla länken

http://www.gamersnexus.net/news-pc/2707-intel-z270-vs-h270-ch...

Permalänk
Medlem

@anon200632: Läste nånstans att MSI ofta drog både en 24 pins kontakt och nån annan, tror de va typ 4 pins.
Är standarden 24 pins och 8 pins? Och skulle MSI Z270 Gaming Pro Carbon, S-1151 funka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juniorrr:

Igår köpte jag lite nya prylar(cpu, gpu, moderkort, ram, låda och fläkt).
Var ganska stressad så kollade inte igenom allt så noga vilket va riktigt dumt, så nu när ja kollade igenom allt så insåg jag att jag har köpt ett moderkort med H270 chippet istället för Z270.

Nu undrar jag om det är värt att lägga till 400 spänn för att få ett Z270 chip istället(har en k cpu).
Alternativt om någon kan säga vilket moderkort från MSI som är "bäst" för runt 2000 spänn

Vad har du för kylare och vill du klocka din processor ?

Permalänk
Medlem

@izzeww: Cooler Master Hyper TX3 Evo CPU Kylare och vill klocka den en aning, inga mängder men ändå lite

Permalänk
Medlem

Med H270 chipset så går det inte att överklocka cpu eller minne.
Cpu stannar på vad Turbo core går på, går inte att komma över denna hastighet.
Med minnet så blir du låst till vad din cpu stödjer, dvs 2133 MHz för Skylake serien och 2400 MHz för Kaby Lake serien.
Ska du ha ut bästa möjliga prestanda så är min rekommendation ett moderkort med Z270 chipset

Permalänk
Medlem

Afan :/ men tack för hjälpen