Era åsikter om Hifi kablar

Permalänk

Klart att dyrare kablar gör skillnad, dom som inte tror det har aldrig ägt någon dyrare ljud utrustning än logitech.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Klart att dyrare kablar gör skillnad, dom som inte tror det har aldrig ägt någon dyrare ljud utrustning än logitech.

För ljudet gör de absolut ingen som helst skillnad. Det handlar enbart om den så kallade placebo-effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Mycket stolligt har jag läst/hört i mina dagar men detta tar ju priset.
Självklart betyder kablarna massor för ljudet.
Men hela resonemanget missar den viktigaste kabeln av dem alla.
Strömkabeln.
Betyder otroligt mycket för ljudets skärpa och brillians. Testa själva i blindtest får ni höra.
Här hittar ni bra strömkablar. https://www.referenceaudio.se/produkter/kategori/ljud/kablar/...

Hehe, varför skulle strömkabel spela roll? Att de skulle spela någon roll är ett påstående du tar ur luften.
Du som har koll, förklara gärna vad strömkabel har med brillians att göra.

Permalänk
Medlem

Om konsument-HiFi hade balanserade ingångar till sin grundkonstruktion så hade många av dom här exotiska kabeltillverkarna dött sotdöden eller aldrig ens startats då skillnaden före och efter hade varit så väldigt mycket mindre att det förmodligen inte hörts trots att kablarna man provar mellan har en smula olika egenskaper rent impedansmässigt.

Som dagen HiFi är designad med obalanserade ingångar så händer det alltid saker om man börja rota runt med kablarna och kopplar om på elnätsidan, en skillnad kan nog i de flesta fallen påvisas - men om det är bättre eller sämre hänger nog väldigt hur mycket pungen kläms på köparen, har man köpt en kabel för 20 papp så kan det inte låta sämre - så är det bara!! eller...???

Permalänk
Medlem

Nästan en subjektiv fråga som är flamebait för Audiofiler.

Jag tycker kvaliteten är avgörande och undviker "lakritssnören" men i Mars byttes Vivanco kablarna mot Supra av enklare modell, mest för kvaliteten då Vivanco kablarna var 10år gamla.
Bytet till Supra kostade ca. 3000kr till hembion som jag satsat 100kkr på, för 3000kr fick jag 3st stereo RCA-kablar plus 1st med 6 kanaler för multikanal från Bluray-spelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Jag tycker kvaliteten är avgörande och undviker "lakritssnören" men i Mars byttes Vivanco kablarna mot Supra av enklare modell, mest för kvaliteten då Vivanco kablarna var 10år gamla.
Bytet till Supra kostade ca. 3000kr till hembion som jag satsat 100kkr på, för 3000kr fick jag 3st stereo RCA-kablar plus 1st med 6 kanaler för multikanal från Bluray-spelaren.

Varför skulle det vara en subjektiv fråga? Det handlar om vetenskap som INTE är subjektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Hej

Jag skulle vilja höra era åsikter om Hifi kablar så som RCA, AC, Högtalare, USB, OFC koppar, OCC koppar och OCC silver?

Hur stor skillnad blir det på ljudet mellan silver och koppar?

Hur stor skillnad blir det på ljudet genom att byta ut någon av de ovanstående kablarna till något bättre?

Kan vi döda denna eviga fråga genom denna länk tack?

https://consumerist.com/2008/03/03/do-coat-hangers-sound-as-g...

Kör på vad som helst, du kommer inte märka någon skillnad, alla som säger annat är fanatiska sektmedlemmar utan grepp om vare sig verklighet som fysik.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kan du inte förklara varför det skulle vara någon skillnad istället för att kalla alla som inte håller med dig i sak för idioter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Kan du inte förklara varför det skulle vara någon skillnad istället för att kalla alla som inte håller med dig i sak för idioter?

Han kan inte, för det finns inga vetenskapliga belägg för hans påstående.

En gång i tiden trodde personer som han att ljudet blev bättre av att förvara CD skivorna i frysen,,,och att man skulle måla kanten på skivan med en svart tuschpenna för att få bort allt jitter som de påstod sig höra.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

En gång i tiden trodde personer som han att ljudet blev bättre av att förvara CD skivorna i frysen,,,och att man skulle måla kanten på skivan med en svart tuschpenna för att få bort allt jitter som de påstod sig höra.

ursäkta men va inte den tuschpennan grön? Jag tycker att det är en skillnad på lakritssnörena som oftast följer med när man köper prylar och en dyrare kabel MEN det måste finnas gränser i pris/prestanda frågan. Jag har blindlyssnat hifihyllor en gång i tiden och det va skillnad på dom fast ena kostade 1000kr & den andra kostade ca 6000kr men vilken som va bäst kom vi aldrig fram till, vi va fyra hifinördar som lyssnade & jämförde. Har varit i en "finare" hifibutik i Malmö & han som ägde den så " har man inte hört en anläggningen för över en miljon har man aldrig hört riktig hifi!"
😀
Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

För ljudet gör de absolut ingen som helst skillnad. Det handlar enbart om den så kallade placebo-effekten.

Det kan göra skillnad om du får tag på något riktigt skit t.ex rca kablar från biltema.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

@Kjell-Anders: LTS må ha en sund syn på HiFi (d.v.s. musiken går före utrustningen, vilket många glömmer bort) men det ska vara så 'no non-sense' att det blir opraktiskt istället, vilket jag tycker EKK-kabeln är ett exempel på. Den låter bra/inget, men är så jäkla styv att det inte går att arbeta med den ordentligt. Så betalar hellre lite mer för en som är trevlig att se på och arbeta med. Det hjälper inte LTS heller att det är en del vokala typer som är rätt otrevliga, t.ex. Öhman.

Det är nog så att en del inte accepterar Ingvars ovilja att kompromissa samtidigt som de inte förstår vad han säger och ska försöka tolka honom i stället för att verkligen lyssna på vad han sa och sätta det i sammanhang med fysikens lagar i stället för tyckande.

Skrivet av Kevlarheart:

Nej högt pris betyder inte bättre, ofta är det tvärt om när det gäller den typen av kablar, de dyra kablarna måste ju innebära skillnad så de byggs för att påverka ljudet...
Hursomhelst kan det vara lite knepigt att provlyssna kablar och inget annat, så man måste alltid mäta samtidigt och eliminera alla andra faktorer som kan påverka och då är det oftast mycket svårt/omöjligt att höra skillnader om kabeln är "sund" enligt normal ellära och fysik, det finns inga magiska omätbara egenskaper hos dyrkablarna.

Skrivet av JMV1971:

Ja du bytte till en sund kabel som håller bra mekanisk kvalitet, Supra är inte dyrkabel men de är dyrare än de billigaste men håller samtidigt en vettigt kvalitesnivå som går att motivera med sakliga argument och de behöver inte övergå till försäljningsfloskler utan kan hålla sig till ellära.

Skrivet av Johnnymann:

Skrivet av rubbe:

ursäkta men va inte den tuschpennan grön? Jag tycker att det är en skillnad på lakritssnörena som oftast följer med när man köper prylar och en dyrare kabel MEN det måste finnas gränser i pris/prestanda frågan. Jag har blindlyssnat hifihyllor en gång i tiden och det va skillnad på dom fast ena kostade 1000kr & den andra kostade ca 6000kr men vilken som va bäst kom vi aldrig fram till, vi va fyra hifinördar som lyssnade & jämförde. Har varit i en "finare" hifibutik i Malmö & han som ägde den så " har man inte hört en anläggningen för över en miljon har man aldrig hört riktig hifi!"
😀
Mvh

Den ljudmässiga påverkan av kantmålning och snarlika metoder är diskutabel men att det kan bli en mätbar skillnad på BLER https://en.wikipedia.org/wiki/Block_Error_Rate värdet är mätbart, detsamma gäller avmagnetisering av skivor, det verkar både påverka de optiska egenskaperna (det är en princip som används i MO skivor https://en.wikipedia.org/wiki/Magneto-optical_drive ) och en magnetisk roterande skiva kan också i samarbete med ledare bilda en generator och ge upphov till störningar av olika typer, det går som sagt att mäta detta så egenskaperna är verkliga men hur mycket ljudet påverkas om det påverkas är diskutabelt men varför inte rippa skivorna och eliminera risken för påverkan av denna typ i stället för att använda den fysiska cdskivan, jag ser skivorna som en backup som i princip aldrig spelas och för uppspelning använder jag de rippade flacfilerna.

Det är svårt att köpa en bra anläggning inklusive rum billigt så vill man det hamnar det lätt över miljonen men bygger man själv och har ett rum man kan göra i ordning så behöver det inte kosta över 100 000 för att få oerhört bra prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog så att en del inte accepterar Ingvars ovilja att kompromissa samtidigt som de inte förstår vad han säger och ska försöka tolka honom i stället för att verkligen lyssna på vad han sa och sätta det i sammanhang med fysikens lagar i stället för tyckande.

Det är ju dock inte enbart en ovilja att kompromissa utan också en ovilja att förstå andras perspektiv.

Permalänk
Avstängd

Jag har inga problem med om nu någon trivs bättre med sina 50K kablar och det så är det ju bra för de som tillverkar kablaget, bra för kunden som känner sig nöjd och bra för staten som förhoppningsvis får in skattepengar, även om jag med mina "lampsladdar" får ungefär samma signalspektra i praktiken.

Sterlingsilvertråd på löpmeter är inte särskilt dyr om man vill testa (man får själv trä i den i valfritt hölje sedan) , men skillnaden i ledaregenskaper mellan silver och koppar är ganska liten.
VVS lod finns i kvaliteter som innehåller silver, detta är nog billigast av silverlod med hyggligt låg smältpunkt som är lättillgängliga idag. (skall finnas som går att använda på kretskort också...).

Tycker man det är snyggt med koner, det kan jag själv tycka ibland, känner man kanske mer tillfredsställelse med att koppla av framför stereon, osv.

Tänker själv använda spikfötter till mitt förstärkarbygge för att jag tycker att det är snyggt, trots att de rören jag använder inte påverkas av normala vibrationer.

(Rör är superenkla att emulera med mjukvara idag, om man specifikt vill ha det soundet, men idag ger hyggligt bra transistorer mycket renare ljud, resten är en ren smakfråga... Jag använder det mest för att det är skoj att bygga med rör ibland och de ser snygga ut på hyllan, eller hur... 8) Tidigare Brusproblem och annat är borta idag med moderna halvledare, men Det ger en annan psykisk känsla med glödande rör och tillsnyggade kablage, mm även om ljudet inte nödvändigtvis är bättre idag. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag vet personer som utan vidare kan skilja på olika kabelsorter i blindtester. Vi har testat det ett flertal gånger och det är ingenting man gör på 10 minuter som man kanske kan tro utan tränade lyssnare i anpassade miljöer. När hifi börjar kosta stora pengar är det mycket små variationer på enskilda komponenter som kan göra skillnad.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Avstängd

Har man för klen kabelarea kan det höras, men det är fortfarande bara ytterskiktet på 1,6 mm som är aktivt i en extremt grov kabel.

En för klen kabel kan strypa en del signaler, det låter rimligt för visso, den kommer ju att fungera som en resistor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jag vet personer som utan vidare kan skilja på olika kabelsorter i blindtester. Vi har testat det ett flertal gånger och det är ingenting man gör på 10 minuter som man kanske kan tro utan tränade lyssnare i anpassade miljöer. När hifi börjar kosta stora pengar är det mycket små variationer på enskilda komponenter som kan göra skillnad.

Då kan väl du länka till något vetenskapligt test där dessa skillnader faktiskt har blivit bevisade. Annars är dina "bevis" ren bullshit.

Här har du lite att läsa:

http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and...

Permalänk
Avstängd

Rent mattematiskt sett finns det för visso en teoretisk skillnad om vi tar tex 0,75 mot 3mm area.
(dvs, 1,6 x 2 = 3,7 ; <3,7 = (teoretisk förlust) )
(Rätta mig gärna om jag har fel här, men med reservation för eventuelle felskrivningar och andra eventuella bortfall av fakta så är det vad jag får det till)

Edit,men Man behöver nog multiplicera den till en cirkel när jag tänker efter...
Edit, jo, DIAMETERN blir korrekt med multiplikationen i första stycken, glöm edit nummer två...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, signalkabeln kan man nog få utslag på om man rör runt den.
Jag får i allafall ganska tydliga utslag när jag kopplar in elmätinstrument på strömlöst kablage.

Fast vad gäller noterbara störningar är den nog mest känslig på input tror jag, något mindre på externa störningar. (i allafall när jag testat med ofiltrerade (förstärkar) uppkopplingar på labb bord (En teknisk förstärkare av det slaget är betydligt mer känslig än en för HiFi ljud, men för HiFi ljud vill man ofta ha saker som optimerar upplevelsen av ljudet.)

Edit, jo, jag är ärligt talat också en förstarangens designhomo ibland, men det är ju ett avvägande vad man tycker är rimligt eller vad man specifikt vill ha menar jag.

Det blir ingen hörbar skillnad om man tex går och stampar nära signalkabeln heller, den måste röra sig ganska mycket om det skall synas märkbart, än mer om det skall höras... Ligger den rakt och inte korsar sig själv eller andra kablar eller annat som kan orsaka induktion så är det väldigt svårt att få till egentliga störningar på den.

Själv har jag råkat ut för signalkablar med mikrofoni. Troligen var nått av isolermaterialen i kabeln piezoelektriskt så om man knackade på kabeln hördes det tydligt i anläggningen. Vissa kablar kan om de har laddas upp med t.ex. statisk elektricitet få in laddningar i isolationen som sen vid användning ligger och laddar ur sig och ger upphov till ett lågfrekvent brus. Det brukar avklinga på ett par dygn. Så dessa ska man undvika.

Vad gäller kontakter så är det lämpligt med samma ytbehandling på kabel-kontakten som i enheten man ansluter till. Tex tenn mot tenn ger en bra gastät kontaktering förutsatt att det är tillräckligt högt kontakttryck (man ska dock inte plugga i och ur den ofta.) Tenn mot guld tenderar att bli dåligt/glappt efter ett tag.

För högtalarkablar är det främst resistansen som bör beaktas. Skineffekten kan man i princip ignorera, däremot kan den karakteristiska impedansen spela roll vid långa kablar. Typiskt ligger den ju i området 75-200 Ohm vilket diffar en del från högtalarimpedansen. Har en bekant som hävdar att diskanten blir betydligt bättre om man parallellkopplar ett antal tunnare högtalarkablar. Upp till 10-15 st. Den som vill prova kan ju ta CAT5 kabel, det är 4par a 100 Ohm så blir 25 Ohm per kabel, med kablar 3 i parallell så är man nere på 8 Ohm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NidoKing:

Ja det kan gå att höra små variationer så det är oerhört viktigt att man mäter och kalibrerar allt så att det inte är nått annat än kabeln som gör skillnad, det går ju tex höra skillnader på små nivåförändringar, det går också ibland att höra att kabeln påverkar det som den är ansluten till, det kan också bli skillnader om signalkabeln används för potentialutjämning men ska man kalla det kabelpåverkan då ?
Tex om man hör skillnad mellan olika signalkablar pga att man potentialutjämnar via signalkabeln och så kopplar man in en kraftig kabel mellan apparaterna tex en 4mm^2 kabel (högtalarkabel, elinstallationskabel) och den har oerhört mycket lägre resistans så att signalkabeln inte står för nån potentialutjämning, ljudet påverkas kanske av inkopplingen av kabeln för potentialutjämning men skiftar man mellan de olika signalkablarna igen så har skillnaden mellan dem försvunnit.

Naturligtvis är det ju kabeln som gör att det händer nått med ljudet i de fallen men samtidigt så vill inte jag säga att det är signalkabeln som har en viss ljudsignatur utan jag tycker att man använder fel testmetod, jag tycker inte att det säger så mycket att bara koppla in en kabel och lyssna eftersom man då oftast inte alls kan utesluta andra saker som kan påverka ljudet, man måste alltid komplettera med mätningar och verkligen försöka eliminera all annan form av påverkan och då brukar det bli otroligt svårt att kunna visa att signalkabeln i sig påverkar ljudet om den är vettigt gjord.
Det är ganska intressant att göra små förändringar i nivå (< 0,1dB) och lyssna hur man upplever det och det är lika intressant att göra en kraftig smalbandig nivåändring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Själv har jag råkat ut för signalkablar med mikrofoni. Troligen var nått av isolermaterialen i kabeln piezoelektriskt så om man knackade på kabeln hördes det tydligt i anläggningen. Vissa kablar kan om de har laddas upp med t.ex. statisk elektricitet få in laddningar i isolationen som sen vid användning ligger och laddar ur sig och ger upphov till ett lågfrekvent brus. Det brukar avklinga på ett par dygn. Så dessa ska man undvika.

Vad gäller kontakter så är det lämpligt med samma ytbehandling på kabel-kontakten som i enheten man ansluter till. Tex tenn mot tenn ger en bra gastät kontaktering förutsatt att det är tillräckligt högt kontakttryck (man ska dock inte plugga i och ur den ofta.) Tenn mot guld tenderar att bli dåligt/glappt efter ett tag.

För högtalarkablar är det främst resistansen som bör beaktas. Skineffekten kan man i princip ignorera, däremot kan den karakteristiska impedansen spela roll vid långa kablar. Typiskt ligger den ju i området 75-200 Ohm vilket diffar en del från högtalarimpedansen. Har en bekant som hävdar att diskanten blir betydligt bättre om man parallellkopplar ett antal tunnare högtalarkablar. Upp till 10-15 st. Den som vill prova kan ju ta CAT5 kabel, det är 4par a 100 Ohm så blir 25 Ohm per kabel, med kablar 3 i parallell så är man nere på 8 Ohm.

Ja, det är ju ganska enkelt att räkna på lednings arean, tror inte det gör någon praktiskt skillnad i val av kabeltyp, men var någon här (eller på ett annat forum jag kanske blandar ihop det med...) som flätat samman en massa CAT5 kabel till kedjor, såg både snyggt och funktionellt ut.

Det är nog mest i väldigt låga register man behöver komma upp i ledar area tror jag om man har tungdrivna element så att man kan kompa med att öka (aktiv) uteffekten något.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Tuschpennan har iallafall en teoretisk möjlighet att förbättra ljudet, nämligen om man har en så dålig cd-läsare att dess felkorrigering måste jobba övertid p.g.a. reflexer i kanten. Tror dock att det är svårt att hitta en så marginell läsare i dag.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jättekul att argumentera med mässfolk som försöker kränga snygga 50K högtalarbablar. Brukar se ut så här ungefär:

-Fin kabel, varför är den så dyr?

-Jo den är 99.999999999% syrefri

-Jaha? Den befinner sig och tillverkas i yttre rymden alltså?

-?

-Jo du förstår att den är helt omöjligt att hålla koppar och silver syrefri på vår planet p.g.a av all skit som svävar omkring så även om ni skulle tillverka den i rymden eller i vakum så skulle den ju bli skitig direkt iaf. Du förresten vart har du den här smältugnen belägen som är så otroligt ren egentligen?

-.....

-Du lurar folk alltså?

-Nej, den är även impedans fri!!!

-Du syftar på den vackra trälådan du har i änden. Är det magi du har i den då eller är du bara fel upplyst? Ser ut att vara en RC-länk som minskar impedans variationen, inte tar bort den lille vän. Men det är därför den är så dyr alltså?

- Ja, bl.a. Det här är avancerat teknik.

-... Jag kan löda ihopp en RC låda för 40 spänn, det är bara några måtstånd ifall du inte visste det.

Det är här försäljaren blir direkt otrevlig och ber mig gå därifrån för han tycker jag stör hans kunder.....

För er som vill ha en superb kabel för inga pengar alls:
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel

För er som vill ha en kabel med RC låda och ha bland det bästa man kan få i högtalarkabel väg:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf

Ja olika kablar låter olika. Det dyra kabeltillverkare försöker intala ovetande är att det ska låta just som deras kabel låter. En bra kabel ska väl ha samma signal in som ut eller?

Det som påverkar ljudet är materialval, tjocklek på kabel (prova en tjock kabel så kommer ni höra att det låter mer basigt) Man får olika frekvenskurvor. En del kablar kan framhäva höga hz eller låga hz. Det är mätbart!

Den bästa anslutningen är faktiskt ingen anslutning alls och att det är samma material helst utan kopplar från källa till högtalare.

Allt detta är mätbart! Oftast är det män i 50-75 års åldern som hävdar att en viss kabel är bäst. Ganska intressant detta då deras hörsel är såpass sliten och gammal att de knappt hör vad man säger. Hur ska då dessa människor kunna "mäta" en kabel med deras öron? Har de opererat in deras hundars öron i sin egen skalle eller? Här kan vi verkligen börja spekulera placebo....

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Avstängd

Min hund verkar inte höra någon skillnad, så Guldöronen måste ha vida bättre hörsel...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Ok, anledningen till att en del av oss är så hårda mot er är nog på grund av attityden på vissa andra ställen på nätet med saker som "det fungerar bara" "ingen apparat är lika känslig som det mänskliga örat osv" samt att många inte verkar tåla någon riktig kritik som pekar åt att deras superprylar de betalt skitmycket för inte alls är så bra i praktiken, gissar det svider att höra sanningen och att man mår bättre av att stänga in sig i en bubbla med likasinnade på mer eller mindre låsta forum och liknande där ingen tillåts kritisera alltför högljutt. (vet i allafall att en bekant blev utslängd ur ett visst HiFi forum för att han sade sanningen som den är...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk

Jag kan tycka det är värt att lägga 200 € för 15 m högtalarkabel om jag köper en anläggning för 4750 €. Men sånt här http://www.audiokauppa.fi/epages/audiokauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20121220-11092-175030-1/Products/CCADREAMRCA är ju bara löjligt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag kan tycka det är värt att lägga 200 € för 15 m högtalarkabel om jag köper en anläggning för 4750 €. Men sånt här http://www.audiokauppa.fi/epages/audiokauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20121220-11092-175030-1/Products/CCADREAMRCA är ju bara löjligt.

Tycker det räcker gott med 10-15 kr/m oavsett hur dyr anläggning man köpt.

Eftersom kabeln i sig inte skiljer sig oavsett om den kostar 10 eller 10 000 kr per meter.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker det räcker gott med 10-15 kr/m oavsett hur dyr anläggning man köpt.

Vet inte vad som är bra och bäst men jag tror absolut att olika högtalarkablar kan ha olika inverkan på ljudet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Jo, har man två lösa ormar med varsitt läskigt syntethölje och supertunn kärna som ligger och gnider mot varandra kan man nog deffinitivt höra skillnad mot bättre kabeltyper...

Men, undviker man det allra sämsta skiten, eller håller sig till vanlig lampkabel, etc så...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur dyr anläggning måste man ha för att man bör köpa dyra kablar?