Era åsikter om Hifi kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

1. Jag har inte missat - däremot har jag, till skillnad från en klar majoritet här, testat själv istället för att läsa saker på internet som passar det jag vill höra
2. Nej aldrig, kommer aldrig göra (antagligen). Man köper en produkt för vad den är, lika lite som att vare sig du eller någon annan här sitter och byter till japanska kondensatorer på ett nätaggregat ägnar jag tid åt sånt.

Testade en hel del under hela förra sommaren i de flesta prisklasser (30 000 - 1 000 000, hela uppsättningar och inte bara högtalare) och stannade på den här 3.0 uppsättningen och bedömer den som prisvärd och närmast mitt egna ljudideal. Skall sägas att jag sällan orkar sitta och lyssna efter nyanser och därför blev jag positivt överraskad av den stora skillnaden med/utan filter samt den något mindre, men påtagliga, skillnaden mellan kablage. Skall också sägas att jag letar efter en uppgradering nu då jag inte längre är lika nöjd

Så du menar att du inte har legitima anledningar i ditt inlägg för att välja en kabel framför en annan?

Har du gjort ett dubbelt blindtest? Eller menar du att du har bytt kabel - lyssnat, och sen bytt tillbaka?
Med tanke på att du nämnde kablar för 5k/m tidigare skulle du framstå som en dåre om du plötsligt inte upplevde någon skillnad.

Med det sagt, ingen ifrågasätter vad du upplevt. Men det är inte samma sak som att det faktiskt finns en skillnad. Det har gjorts åtskilliga blindtester och de misslyckas gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

"Inbränning av kablar
När du köper kablar ur Furutech Flux-, Reference III- och Evolution II-serien så ingår det inbränning. Ange i meddelandefältet när du beställer dina kablar om du vill eller inte vill få dina kablar inbrända."

Är dom på riktigt eller?

Vår tids ormolja. När månstenar med magiska krafter inte säljer så bra får man börja sälja något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vår tids ormolja. När månstenar med magiska krafter inte säljer så bra får man börja sälja något annat

Vad säger man : "sista idioten är inte född än" 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Du menar att du har testat för att rättfärdiga ditt onödigt dyra inköp?
Ganska säker på att det finns en psykologisk term för det, men det är definitivt inte "opartiskt"

Men det viktigaste är att du är nöjd oavsett om det är placebo eller inte.

Om det dyra är att köpa en anläggning för 180 000kr eller en Tesla för en miljon när Dacia säljer konceptet bil för en tiondel så förstår jag fortfarande inte vad "dyrt" är. Jag hoppas innerligt att du testat själv innan du ifrågasätter, för placebo är det då inte.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har du gjort ett dubbelt blindtest? Eller menar du att du har bytt kabel - lyssnat, och sen bytt tillbaka?
Med tanke på att du nämnde kablar för 5k/m tidigare skulle du framstå som en dåre om du plötsligt inte upplevde någon skillnad.

Med det sagt, ingen ifrågasätter vad du upplevt. Men det är inte samma sak som att det faktiskt finns en skillnad. Det har gjorts åtskilliga blindtester och de misslyckas gång på gång.

Det har också gjorts åtskilliga tester där man lyckats, ni skeptiker kommer alltid bara att läsa det som styrker er egen tes. Jag råder er att gå och pröva själva. Här har man även mätt upp faktiska skillnader som exempel.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Läs min tidigare post (på förra sidan), just pris är ett väldigt dumt sätt att avgöra någonting egentligen.

Den artikeln du länkar till säger ju bara att du måste ha en tillräckligt bra kabel och att det gör skillnad om kabeln är feldimensionerad. Dock är nästan alla kablar tillräckligt bra så länge du har den rekommenderade tvärsnittsarean för den tilltänkta längden!

Detta tror jag inte det finns någon debatt om över huvud taget, dvs att du måste nå en viss miniminivå för god överföringsfunktion. Det är dom helt absurda uttalanden om "natt och dag-skillnad" och priser långt över 20 000 SEK för ett par som är problemet.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om det dyra är att köpa en anläggning för 180 000kr eller en Tesla för en miljon när Dacia säljer konceptet bil för en tiondel så förstår jag fortfarande inte vad "dyrt" är. Jag hoppas innerligt att du testat själv innan du ifrågasätter, för placebo är det då inte.

Det har också gjorts åtskilliga tester där man lyckats, ni skeptiker kommer alltid bara att läsa det som styrker er egen tes. Jag råder er att gå och pröva själva. Här har man även mätt upp faktiska skillnader som exempel.

Suck, inget förespråkar att man ska ha 0,001mm tjocka kablar, utan de billigaste kablarna är goda nog. Vad är nästa test du ska leta fram? Där man testar en enskild koppartråd?

12 gauge är en NORMAL tjocklek för kablar. 24 är inte det.

Permalänk
Medlem

@Doofus: Så är det kanske, men som alla marknadsstrateger vet så är det också en riktlinje för vad man kan sälja inom spektrumet. Man vill inte gärna vara billigast och man vill inte vara dyrast utan pengarna finns i den stora grå massan i mitten.

Är lite osäker på vad jag har för dimension på mina kablar men de är fyra centimeter i diameter (där av att jag kallar dem för dammsugarslang) och väger bly samt är stela som tusan.

Nä någon natt och dag skillnad kan jag heller inte påstå att det är men att det är skillnad här kan nog de som tagit sig tiden att lyssna hävda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Suck, inget förespråkar att man ska ha 0,001mm tjocka kablar, utan de billigaste kablarna är goda nog. Vad är nästa test du ska leta fram? Där man testar en enskild koppartråd?

12 gauge är en NORMAL tjocklek för kablar. 24 är inte det.

Så du menar nu att när det de facto går att mäta skillnader (det var trots allt skillnader även på de med samma tjocklek, även om de var små) så duger det inte för att påvisa att kablar spelar roll? Skärp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så du menar att du inte har legitima anledningar i ditt inlägg för att välja en kabel framför en annan?

Jag menar att jag skulle behöva ett dubbelblindtest med flera olika usb-kablar i olika prisklasser för att vara helt säker på att det inte spelar någon roll vilken jag väljer (och skulle då därför lika gärna kunna ta den billigaste). Men något sådant har jag inte tillgång till så jag tar medelvägen - något som inte är alltför billigt (för att undvika eventuella kvalitetsproblem) och inte heller alltför dyrt (för att unvdika totalt bortkastade pengar), samtidigt som jag vet att sannolikheten är väldigt hög att jag aldrig skulle märka någon skillnad även med den billigaste, eftersom digital signal är väldigt störningstålig så det ska mycket till innan det blir något fel (och blir det fel så skulle det högst sannolikt märkas rejält med tanke på hur D/A-konvertering fungerar - det skulle inte handla om "svagare bas, sämre rytm och driv" utan om "sprak/popp/tystnad").

Alltså, jag har en sannolikt legitim icke-känslomässig anledning att inte ta den billigaste, just för att minimera risken för problem/fusk med tillverkningen (omän det lika gärna kan fuskas med dyrare kablar, priset är ju ingen som helst garanti för det).

Däremot har jag ingen legitim anledning (annat än psykiskt välbefinnande) att ta en dyrare kabel pga dess utseende. Men det kommer jag att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så du menar nu att när det de facto går att mäta skillnader (det var trots allt skillnader även på de med samma tjocklek, även om de var små) så duger det inte för att påvisa att kablar spelar roll? Skärp dig.

Vad det där testet visar om man läser texten är:
a) Supertunna skitkablar kan introducera störningar
b) För kablar av mer normal tjocklek så är det minimal skillnad mellan olika kablar - mätbar måhända men knappast hörbar om man inte har mycket god hörsel.

Visst, det finns skillnader mellan kablar, men vartefter man byter till bättre och bättre kablar så når man så småningom en punkt där ytterligare förbättringar inte ger någon hörbar skillnad på grund av att signalen redan vid den punkten passerar genom kabeln i princip oförändrad.

Så långt hoppas jag att alla är överens. Frågan är var den punkten i fråga ligger.
I praktiken så ligger den ungefär vid helt normala högtalarkablar. Går man upp ett eller ett par steg i kvalitet så har man nästintill perfekt signalöverföring, och att lägga ytterligare pengar på ännu dyrare kabler ger ingen förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om det dyra är att köpa en anläggning för 180 000kr eller en Tesla för en miljon när Dacia säljer konceptet bil för en tiondel så förstår jag fortfarande inte vad "dyrt" är.

Grejen med Tesla vs Dacia är att det är väldigt enkelt att bevisa skillnaderna. Teslan har t.ex. en sjuhelsikes mycket rappare acceleration och rejält vridmoment direkt från sekund 0, vilket är enkelt verifierbart av alla utan behov av vare sig mätinstrument eller dubbelblindtest. Risken för placebo är väldigt låg i detta fall.

En extremt påkostad ljudkabel mot en lågpriskabel (med tillräcklig total snittarea) däremot, det blir betydligt svårare att avgöra skillnaden på, och det blir därför lätt för skamlösa opportunister att påstå i princip vad som helst, och risken för placebo är mycket högre.

Skrivet av MsSmith:

Här har man även mätt upp faktiska skillnader som exempel.

Det är det bästa - korrekt utförda instrumentmätningar och/eller dubbelblindtest. Så objektivt som möjligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

En gång så glömde jag byta tillbaka till mina hörlurar kostade ca 7tkr från ett par Sennheiser momentum on ear och märkte inte "felet" förräns jag gick från datorn.

Var då helt hundra på att det va de dyra jag lyssnade på och det lät fantastiskt.

Klassikern också att man missar "high quality streaming" i Spotify o dylikt.

Mycket ormolja är det

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Det är väl som vanligt en fin balansgång. Ytterligare en grej som jag har varit inne på är antalet koppartrådar i själva kabeln. I mina nu väl omskrivna dammsugarslangar så finns det betydligt mer tråd än i de vanliga små tunna de flesta här är vana vid.

Läser man det här testet, främst test nr1 och nr2, så är det tydlig skillnad - fler blir bättre. Möjligt att det är det som gör att det är en så pass skillnad här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Doofus: Så är det kanske, men som alla marknadsstrateger vet så är det också en riktlinje för vad man kan sälja inom spektrumet. Man vill inte gärna vara billigast och man vill inte vara dyrast utan pengarna finns i den stora grå massan i mitten.

Är lite osäker på vad jag har för dimension på mina kablar men de är fyra centimeter i diameter (där av att jag kallar dem för dammsugarslang) och väger bly samt är stela som tusan.

Nä någon natt och dag skillnad kan jag heller inte påstå att det är men att det är skillnad här kan nog de som tagit sig tiden att lyssna hävda.

Är dom både tunga och stela kan det vara idé att ge kabeln något typ av stöd så inte all kraft hamnar på högtalaren och förstärkarens terminaler. Stressen kan också minska kontaktytan om det är banankontaker då deras egen fjädring inte orkar hålla emot. Men är det spadar kan det fungera bättre !

Att du tycker att det är skillnad kan ingen här dementera egentligen, men är det placebo, färgar kabeln genom att agera filter, eller var kabeln du jämförde mot inte tillräckligt bra ?

Eller finns det helt andra faktorer som faktiskt skulle vara belägg för att köpa en väldigt dyr högtalarkabel, det är väl det vi försöker utreda ? Jag har inte sett eller hört några sådana, inte i denna tråd eller någon annan som behandlar samma ämne.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Erik_T: Det är väl som vanligt en fin balansgång. Ytterligare en grej som jag har varit inne på är antalet koppartrådar i själva kabeln. I mina nu väl omskrivna dammsugarslangar så finns det betydligt mer tråd än i de vanliga små tunna de flesta här är vana vid.

Läser man det här testet, främst test nr1 och nr2, så är det tydlig skillnad - fler blir bättre. Möjligt att det är det som gör att det är en så pass skillnad här hemma.

Biwire gör nog en del skillnad då det finns en del energi som måste ha nånstans att ta vägen när magneten åker tillbaka och då genererar ström istället.

Men det omdöme som står där har fortfarande ingen teknisk förankring. Dubbla biltema kablar skulle säkert gett samma "fantastiska"upplevelse (om det kan ha att göra med att kablarna begränsade strömmen och effekten).

Ungefär som omdömet från 230V nätsladden hos Sva(m)lander.
"Piezo Powerflux -18E är helt enkelt bättre på allt, och då menar vi inte lite bättre utan det är en ruskig skillnad.

Taket lyfte flera meter, golvet sjönk undan och man stod där, mitt på scenen medan Höstens stråkar spelade runt omkring en.
Detaljrikedomen är helt otrolig hela vägen från botten till den yttersta toppen.


Till och med Andreas, som normalt sett inte är en operalyssnare, satt och kom på sig med att det faktiskt var riktigt njutbart, hela stycket igenom.
Arne höll sig inte heller han där framme utan var ute i rummet med klarinetten i högsta hugg.
Piezo PowerFlux -18E är helt klart den kabel man skall välja om man kan. Vi behöver väl knappast säga att den nu permanentats i Josefs anläggning.
"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Biwire gör nog en del skillnad då det finns en del energi som måste ha nånstans att ta vägen när magneten åker tillbaka och då genererar ström istället.

Men det omdöme som står där har fortfarande ingen teknisk förankring. Dubbla biltema kablar skulle säkert gett samma "fantastiska"upplevelse (om det kan ha att göra med att kablarna begränsade strömmen och effekten).

Ungefär som omdömet från 230V nätsladden hos Sva(m)lander.
"Piezo Powerflux -18E är helt enkelt bättre på allt, och då menar vi inte lite bättre utan det är en ruskig skillnad.

Taket lyfte flera meter, golvet sjönk undan och man stod där, mitt på scenen medan Höstens stråkar spelade runt omkring en.
Detaljrikedomen är helt otrolig hela vägen från botten till den yttersta toppen.


Till och med Andreas, som normalt sett inte är en operalyssnare, satt och kom på sig med att det faktiskt var riktigt njutbart, hela stycket igenom.
Arne höll sig inte heller han där framme utan var ute i rummet med klarinetten i högsta hugg.
Piezo PowerFlux -18E är helt klart den kabel man skall välja om man kan. Vi behöver väl knappast säga att den nu permanentats i Josefs anläggning.
"

Hahaha, vilka idioter det finns. Glöm inte kabellyftare till den. Blir ju tydligen dåligt ljud om sladden nuddar golvet. (Det är en riktig produkt, ja)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hifi kablar är de absolut viktigaste som finns! Det är helt otroligt fascinerande hur ofta kablarna ballar ur. Eller det är ju oftast kontaktdonen de blir glapp och skit i. Helt otroligt ofta med tanke på att man är typ aldrig där och ruckar på dem men ändå... Då går du och funderar på om det är en driver som åkt eller vad fasen de är för fel när du får distortion i en kanal där de låter nästan rätt men icke. Du sitter och ruckar i kablarna och byter och har sig men de går ändå inte till sig. Rör som är paj? Du byter röret och de går till sig men kanske för att du råka rucka på någon kabel samtidigt...

Den här vändan hade jag kommit på att jag hade tappat all bas på högerörat men det var nog kabeljäveln ändå. Jag köper inte de dyraste kablarna men det är inte de billigaste heller. Men man kanske ska lägga några hundra extra på de bästa kontaktdonen världen någonsin skådat för rca. Eller köpa förstärkare med bnc kontakter dom är ju smått vattensäkra men sällsynta. Och har de så påkostade kontakter har man i regel inte råd med dem ändå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Sedan ett tidigare inlägg..

@oqvist:
Hej, igen. Har läst lite på era inlägg sedan jag skrev mitt.
Kablar till högtalarna, som är ett par ATC 40 som har 3 ingångar kände jag att jag kan inte bara dra en kabel till dom!
Så ni som säger att kablar inte har någon betydelse, varför gör ATC en högtalare med 3 kabelinsättningar?
Sedan har jag praktiserat skitkabel, och hört en väldig skillnad. Jag började med ett par gamla kablar jag fick med när jag köpte mina Dalquist DQ10. Det lät skit, rent ut sagt. Jag kapade kabeln och fick se att den hade "erjat", eller den hade frätt sönder innanför höljet.
Man kan höra skillnad! Men gör man inte det så ska man inte köpa dyrt.
Men till alla er som säger att biltemas kablar funkar, ni får väl tycka så. Förstå mig rätt. Jag kan inte sitta och lyssna, om jag vet att det kanske kan bli bättre med andra kablar.
Hur känner ni själva?

Och kan jag säga om det där med kontaktutaget.
Basen, det är där man hör skillnad när jag vrider kontakten mellan cd och förstärkare.

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan...men jag tror nog att man får låta öronen och plånboken bestämma. Alla får ju ha sin åsikt i det hela, men det här citatet tycker jag säger lite om det grundläggande i frågan.

// Citat:
Vi anser att det är rent skitsnack att kablar är digitalt anpassade och att guldplätering skulle tillföra något. Det är bara ett argument som tillverkarna/försäljarna kör med för att kunna sälja en dyrare produkt. När det gäller analog överföring i högtalarkablar är det endast arean (resistansen) som är av betydelse, kabeln får inte vara för klen. För lågnivåkablar är skärmningen viktigast.

Vid digital överföring kan vi inte se någon vits alls med de dyrare kablarna, för här har vi ju korrektionsbitar med i signalen om något skulle bli fel på vägen.

Det är bara de med ”guldöron” som säger sig höra skillnad på en bra normalkabel och de jättedyra. I blindtest kan ingen med säkerhet skilja mellan en vanlig lampsladd och en dyr högtalarkabel.

Allan Pettersson, radiohandlare, Hemse

Slut citat.//

Man kan ju inte jämföra med en ärgad kabel, förutsättningen _om_ man ska jämföra är väl att kablarna är friska och fria ifrån oxid eller dylikt. Sitter kabeln i en bil eller liknande kan man ju tänka sig att den är rätt utsatt. Medans en kabel som klänger efter väggarna i ett normalt uppvärmt rum inte utsätts för samma påverkan.

Kan tänka mig att en kabel med bra ytterhölje och bra kvalitet på ledarna med rätt area gentemot längden är att rekommendera. I en lägenhet eller hus och med en _normal_ 2,5 till 4 mm2 kabel på runt 10 meter tror inte jag att man får någon hörbar skillnad på ljudet.

Finns ju sk. audiofiler som sitter och strömmar spotify på sina fina anläggningar (gnägg), eller folk som köper dyra hörlurar och ljudkort till sina datorer, och sen pluggar in lurarna i fronten på burken och tycker att det låter himmelskt med dom nya hörlurarna. Har dom ens sett vad det är för sytrådar som dessa front-uttag är kopplade med och då bortser jag ifrån alla andra störningar som kan bli. Snacka om att kasta pengarna i sjön.

Hur som helst, jag tror det är upp till var och en hur man vill spendera sina pengar. Är ju i slutänden den peronliga hörseln som avgör, men det är ju inte så vetenskapligt då.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur alla kabelfanatiker skulle kunna sova om de sett hur vanliga kablar som används i en studio, där materialet de lyssnar på produceras. . .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr gone:

@oqvist:
Hej, igen. Har läst lite på era inlägg sedan jag skrev mitt.
Kablar till högtalarna, som är ett par ATC 40 som har 3 ingångar kände jag att jag kan inte bara dra en kabel till dom!
Så ni som säger att kablar inte har någon betydelse, varför gör ATC en högtalare med 3 kabelinsättningar?
Sedan har jag praktiserat skitkabel, och hört en väldig skillnad. Jag började med ett par gamla kablar jag fick med när jag köpte mina Dalquist DQ10. Det lät skit, rent ut sagt. Jag kapade kabeln och fick se att den hade "erjat", eller den hade frätt sönder innanför höljet.
Man kan höra skillnad! Men gör man inte det så ska man inte köpa dyrt.
Men till alla er som säger att biltemas kablar funkar, ni får väl tycka så. Förstå mig rätt. Jag kan inte sitta och lyssna, om jag vet att det kanske kan bli bättre med andra kablar.
Hur känner ni själva?

Och kan jag säga om det där med kontaktutaget.
Basen, det är där man hör skillnad när jag vrider kontakten mellan cd och förstärkare.

Naturligtvis kan kablaget göra skillnad men skilj på det och "dyrkabel" som oftast innebär att det ska bli skillnad utan att normal ellära kan förklara vad som händer.
Bi och triwire är sånt som påverkar ljudet eftersom impedansen i de flesta fall ändras och det går att räkna på skillnaderna som uppstår tex i ett filterberäkningsprogram, skillnaden är alltså fysiskt verklig men vad som är "bäst" går ju alltid att diskutera....

Man kan inte designa filtret så att det fungerar optimalt med både singel, bi och triwire om man inte är mycket specifik i vilka egenskaper kablaget måste ha i de olika fallen för att inte påverka ljudet (oavsett prisklass) en del tillverkare har faktiskt tagit problemet på allvar och tillhandahållit olika filter beroende på hur man vill koppla men det bästa är ju att gå över till aktiv drift om man vill ha mer kabel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Frågan är hur alla kabelfanatiker skulle kunna sova om de sett hur vanliga kablar som används i en studio, där materialet de lyssnar på produceras. . .

I de studios jag vart i så har de haft vettiga kablar inte billigaste möjliga kina

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Men inte heller kablar spunna i dvärgskägg av alver i ljuset av Jupiters månar, välsignade av en präst klädd i pergament ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@oqvist:

Men inte heller kablar spunna i dvärgskägg av alver i ljuset av Jupiters månar, välsignade av en präst klädd i pergament ?

Finns massor av okunskap inom alla branscher så det spenderas garanterat en hel del onödiga pengar där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

@oqvist:
Hej, igen. Har läst lite på era inlägg sedan jag skrev mitt.
Kablar till högtalarna, som är ett par ATC 40 som har 3 ingångar kände jag att jag kan inte bara dra en kabel till dom!
Så ni som säger att kablar inte har någon betydelse, varför gör ATC en högtalare med 3 kabelinsättningar?
Sedan har jag praktiserat skitkabel, och hört en väldig skillnad. Jag började med ett par gamla kablar jag fick med när jag köpte mina Dalquist DQ10. Det lät skit, rent ut sagt. Jag kapade kabeln och fick se att den hade "erjat", eller den hade frätt sönder innanför höljet.
Man kan höra skillnad! Men gör man inte det så ska man inte köpa dyrt.
Men till alla er som säger att biltemas kablar funkar, ni får väl tycka så. Förstå mig rätt. Jag kan inte sitta och lyssna, om jag vet att det kanske kan bli bättre med andra kablar.
Hur känner ni själva?

Och kan jag säga om det där med kontaktutaget.
Basen, det är där man hör skillnad när jag vrider kontakten mellan cd och förstärkare.

Dumhet tömmer plånboken.
Var fattig du, huvudsaken är att du är nöjd, med eller utan pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Inaktiv

Man måste ha bra lyssning dvs. bra högtalare/monitorer och förstärkare samt en akustiskt vettig miljö i första hand och alla måste lyssna på samma anläggning i samma rum om det ska kunna gå att jämföra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Frågan är hur alla kabelfanatiker skulle kunna sova om de sett hur vanliga kablar som används i en studio, där materialet de lyssnar på produceras. . .

Hehe

Nja jag skulle säga att det används högkvalitativa kablar som kanske kostar 100-2500kr beroende på längd 1-25m.
D.v.s. motiverat "dyra" kablar och inga hokus pokus audiofil kablar. Dock så snackar vi ju om signalkablar i en studio.

Många studios kör ofta balanserat. Det är för att med massa olika kablar som ligger på varandra så får man in störningar mellan dem.
I min hemmastudio kör jag en del balanserat. Balanserad kablar skulle i teorin vara bra i hemmastereos också. (om man har mycket störningar).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

Man kan höra skillnad! Men gör man inte det så ska man inte köpa dyrt.
Men till alla er som säger att biltemas kablar funkar, ni får väl tycka så. Förstå mig rätt. Jag kan inte sitta och lyssna, om jag vet att det kanske kan bli bättre med andra kablar.
Hur känner ni själva?

Jag kanske vill omformulera det jag skrev innan.

Jag skulle säga att det ÄR skillnad på olika kablar. Men att det är totalt meningslöst att lägga dyra pengar på omotiverat dyra audiofil kablar. Och för att vända på på argumentet: Det finns kabel som inte är lämplig för högtalare och hifi.

1. Viktigare att man har en lite överdimensionerad kabel till sitt system så att man hålla nere resistansen.
Ska man dra en lång kabel bör den ha högre dimension.
Kabeln ska vara tjock nog att hantera peak effekten som man vill få ut från sin förstärkare.
En för tunn kabel ger också en större inverkan på skinneffekten.
En kabel på 7mm^2 skulle vara kompromisslösa kabeln för ALLA hemma hifi system. 2,5mm^2 räcker antagligen för de flesta.

2. En högtalarkabel ska vara gjord av "standard" C11000 syrefri koppar. Denna (nästintill) syrefria koppar är standard idag vare sig det gäller ett headset till en telefon eller något annat. (syrefri koppar leder bättre). Dyrare tekniker ger ingen hörbar skillnad.

3. Viktigare för kablar och ljud är nästan kontakteringen. Dvs. gränssnittet där kabeln övergår till kontakt och där kontakten kopplar in mot förstärkaren och hur förstärkarens kontakt övergår till intern kabel och hur den ansluts till kretskortet. Även hur kabeln inne i högtalaren är viktig.

4. Det här med skärmad kabel har som sagt att göra med hur mycket störningar som finns i omgivningen och hur lång kabeln är. Ju längre kabel desto viktigare. Skärmen måste dessutom vara jordad annars är det meningslöst.

5. Jag har inte sett någon information om vad "oxid" gör med en högtalarkabel. Hur den påverkar ljudet. Jag skulle kunna tänka mig att den påverkar negativt och att det då snarare är bättre att byta kablar med några års mellanrum. (ytterligare en anledning varför man inte ska lägga ut för mycket pengar)

Jag kan hävda här och nu att en kabel som kostar mer än 50kr/m inte ger någon hörbar skillnad jämfört med biltemas 4mm^2 29kr/m, förutsatt jämförelsen med en tillräckligt dimensionerad kabel för effektuttaget och likvärdig kontaktering.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Musik är en estetisk upplevelse. Därför kan man inte ignorera placebo-effekten som av allt att döma uppnås med dyra kablar. Anti-audiofiler brukar ofta i mjugg ställa den retoriska frågan till audiofilen: "lyssnar du på musiken eller ljudet?". Frågan är förvisso berättigad. Men likväl kan dyrkabelköparen invända: "om mina Nordost-kablar får mig att njuta av musiken mer, vad mer finns att diskutera?"

Arroganta kommentar i stil med "dumhet tömmer plånboken" är överflödiga. Mer relevant är "huvudsaken är att du är nöjd, med eller utan pengar." Så länge du vet vad du betalat för.

Om nån, efter att ha förstått den naturvetenskapliga situationen, upplever mervärde av att ha limegröna Van den Hul-kablar så kan vi inte, och vi bör inte, argumentera med det. Hade de inte varit så dyra hade jag också upplevt mervärde för även om det är ögongodis så är det godis och godis är gott! There are no two ways about it. Musiken är en totalupplevelse (för att parafrasera Wagner), den är inte isolerad till ljudvågorna.

Esoteric-utgåvan av Ringen är det så djävla mycket mer tryck i men jag upplever ändå stor musikglädje i att lägga på min Decca-vinyl och lyssna på slutscenen. Och eftersom jag anser att dyrkablar är bluff har jag gjort mina egna signalkablar med färggrann löpmeter från England och en lödkolv från Kina. Påverkade det ljudet? Boh! Jag är över 45 och har högtalare för under 10 000 kronor så det kan jag inte avgöra. Men ingen kan påstå att jag inte har bland de starkaste musikupplevelserna i min bekantskapskrets (jag har verifierat med kompisarna och har fog för mitt påstående). Och är det inte det det handlar om...? Musiken.

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Digitala I/On som USB spelar det 0 roll på. En digital signal är antingen 1 eller 0, så antingen fungerar kabeln eller så gör den inte det. Finns ingen "bättre" USB kabel än en annan, annat än t.ex sköldning (om du nu har behov av det) och huruvida den lätt går sönder osv.