Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

"Bättre" är ju relativt och då blir ju frågan relativt vad? Och i ditt inlägg så går du inte in närmare på det, så du lämnar det öppet för tolkning.

Några olika scenarier:
Om du jämför vid ungefär samma pris i toppen: 7700k mot 1700-1800X så har du antagligen rätt, med reservation för att antalet användbara kärnor i spel har krupit upp på senare tid allt eftersom antalet spel utvecklade för konsoll.

Om du jämför vid samma antal kärnor/trådar, dvs 7700k mot R3/R5 med 4c8t så kommer sannolikt 7700k att ha lite bättre prestanda, men till dubbla priset. Frågan är då vad man menar med "bättre"

Om du jämför vid ungefär samma pris i botten, dvs i3 vs R3, här misstänker jag att AMD kommer att ta det mesta, möjligen med undantag för 7350k som nog kommer kunna slå den i specialfall, men till ett väl tilltaget pris.

Med det sagt, om man gör något som råkar vara mer multitrådat än spel, så kommer nog AMD ligga bättre till för samma peng, utan att vara dåligt i spel heller.

Skulle intel prismatcha 1800X med en 8-kärnig med samma frekvens som 7700k så har de slagit undan fötterna på sig själva helt och hållet sedan... Och har vi börjat prata om "riktiga" kärnor igen, nu?

När det var 2 kärnor så funderade många på om 4 kärnor skulle köpas eller 2.
I efterhand var svaret enkelt, 4.
svaret nu är fler än 4 dvs 6 eller 8 är ett bättre val.
PGA: de flesta spelen körs på konsol (multikärnade) som sedan portas till PC.
1440p börjar bli den nya 1080p.

själv väntat flera år på att 6 kärnor och liknande inte ska råna en vid inköp.
AMD gjorde en riktig rockad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Från http://www.dsogaming.com/news/denuvo-temporarily-prevents-ben...

"Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands is a game that should be included in every benchmark list as Ubisoft’s open-world title takes full advantage of current-gen CPUs and GPUs. However, it appears that Denuvo is – temporarily – preventing benchmarkers from testing this latest title on multiple CPUs."

Jaha, då blev det inte något test av Ryzen mot i7-6900K kanske.

Skitsamma, spelet verkar ju dåligt optimerat. Tror det var Joker som gjort ett test och frameraten var ganska låt på alla datorerna han testade

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

När det var 2 kärnor så funderade många på om 4 kärnor skulle köpas eller 2.
I efterhand var svaret enkelt, 4.
svaret nu är fler än 4 dvs 6 eller 8 är ett bättre val.
PGA: de flesta spelen körs på konsol (multikärnade) som sedan portas till PC.
1440p börjar bli den nya 1080p.

själv väntat flera år på att 6 kärnor och liknande inte ska råna en vid inköp.
AMD gjorde en riktig rockad.

Att Intel verkar satsa på 6-kärnigt som ersättare för 7700k tycker jag är en tydlig hint om vartåt branschen tror att det lutar i den frågan, men att det verkar gå åt det hållet verkar vara en lika öm tå att trampa på för intelförespråkare som det är att påpeka att Ryzen inte riktigt är på samma nivå som 7700k i spel för en amdförespråkare...

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: skulle inte kalla det dåligt optimerat, väldigt krävande med allt maxat däremot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Njae, alltså är spel det enda tyngre du gör på din dator är nog en 7700k ett bättre val även på längre sikt. Men om du sysslar med någon som helst "content creation" på datorn är Ryzen ett mycket bra val. Det finns ju i nästan ingen som helst anledning att köpa en 6900k längre. Endast spel? Köp en 7700K. "Content creation" eller "content creation och spel"? Köp en 1700X eller 1800X.

Njae, quad core med en CPU använding som ligger långt över en octa core är inte bättre på längre sikt.

Skrivet av Gruarn:

Att Intel verkar satsa på 6-kärnigt som ersättare för 7700k tycker jag är en tydlig hint om vartåt branschen tror att det lutar i den frågan, men att det verkar gå åt det hållet verkar vara en lika öm tå att trampa på för intelförespråkare som det är att påpeka att Ryzen inte riktigt är på samma nivå som 7700k i spel för en amdförespråkare...

Ryzen ligger runt där jag hoppades förutom dåliga överclock marginalerna. det är sjukt bra för första generationen. om man jämför med intel som inte gjort så mycket för varje Tick tock. De senaste åren.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skrota min i7 7700k. Kanske slutar med att jag får slänga den nu när ingen vill ha den. så jävla tråkigt med ett sånt nytt system. Nu till det roliga: Min nya RYZEN springer varv runt den. Sitter med två VMs och kör handbrake i bakgrunden samtidigt som jag lirar tomb raider 3 på 1440p på nästan samma fps som innan. Det här är det största sedan ssd:er, självscanning på Willys och skivat bröd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke86:

Jag funderar på att skrota min i7 7700k. Kanske slutar med att jag får slänga den nu när ingen vill ha den. så jävla tråkigt med ett sånt nytt system. Nu till det roliga: Min nya RYZEN springer varv runt den. Sitter med två VMs och kör handbrake i bakgrunden samtidigt som jag lirar tomb raider 3 på 1440p på nästan samma fps som innan. Det här är det största sedan ssd:er, självscanning på Willys och skivat bröd.

det finns gott om Folk som vill ha 7700k, den har blivit en Nisch CPU för spelare, som kommer att vara relevant till slutet av året, när intels nästa CPU line-up kommer så om du inte vill ha kvar den så bättre att sälja nu än zenare.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@AMD-FX: skulle inte kalla det dåligt optimerat, väldigt krävande med allt maxat däremot.

Jag kallar det dåligt optimerat. Så märkvärdig grafik mot andra spel är det inte för att tynga ner prestandan så mycket. Grafikkortet är ju till och med 100% ibland på så pass låg upplösning

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: kolla inställningarna han kör med. Om man skruvar ner lite så skalar spelet väldigt bra med inställningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jocke86:

Man kan aldrig ha för många bra maskiner och ofta är det förvånansvärt enkelt att sprida lasten till flera maskiner. Så komplettera din 7700K med en Ryzen och du får ett system som kan driva rätt så mycket, problemet med att enbart ha en dator är att den har någon last på sig och då kan man aldrig få ut den höga prestandan som ibland behöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

"Dubbla antalet kärnor" är ju dock inte så lätt att definera AMDs 4+4 cluster design med jämfört med Intels linjära kärnor... Jag tror det är det som kommer hålla tillbaka dom i allmänt användande. Om Intel prismatchar AMD 1700X/1800X med en "riktig" 8 kärnig CPU i 7700K hastighet inom närmsta tiden så faller ekosystemet för framtida optimering för AMDs design. Men iof så tvivlar jag att dom klarar av att göra det - då måste ju Intel erkänna att alla tidigare CPUer sålts till ockerpriser, lol. Å andra sidan vill dom verkligen krossa AMD...

Du verkar inte ha fattat detta än?

Har man något bra på marknaden som ingen annan kan konkurrera med så är priset högt för folk köper för de vill ha något som är bäst.

Så de har inga ockerpriser, dock nu har det dykt upp lite konkurrens så priserna kommer säkert dala.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.6 & §9 (meningslösa inlägg samt annonsering)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hej

Till alla som har en R7 (och alla andra) som inte är nöjda på hur Windows 10 hanterar CPUn.

Microsoft ger dig tre profiler men varför nöja sig med deras?

Modda PPM via registret (fast varsamt) så blir Windows piggare.

PPM = Processor Power Management
(url) https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/mt4... (/url)

Det är enkelt att tex stänga av Core parking och bestämma hur snabbt/lätt kärnor ökar sin p-stage.

Kolla detta enkla dokument....
(url) https://1drv.ms/u/s!AhCMrmxhhhC9gwQRuVF-XL6h1B96 (/url) (onedrive)
Det finns några saker att labba med.

Sitter själv och väntar på utvecklingen av R7 och vad Microsoft gör för att få bättre passform på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Skrivet av _Merc_:

det finns gott om Folk som vill ha 7700k, den har blivit en Nisch CPU för spelare, som kommer att vara relevant till slutet av året, när intels nästa CPU line-up kommer så om du inte vill ha kvar den så bättre att sälja nu än zenare.

Skrivet av anon159643:

Man kan aldrig ha för många bra maskiner och ofta är det förvånansvärt enkelt att sprida lasten till flera maskiner. Så komplettera din 7700K med en Ryzen och du får ett system som kan driva rätt så mycket, problemet med att enbart ha en dator är att den har någon last på sig och då kan man aldrig få ut den höga prestandan som ibland behöver.

Det här är ju poängen med Ryzen R7!

Ser man på

Dold text

så spöar Ryzen R7 svindyra Intel Xeon samt i andra tester även den billigare i7-6900K i många fall. www.servethehome.com skriver:

Citat:

From a pure performance perspective, the AMD Ryzen is more than just competitive, it is downright awesome. [...]

The true power of the Ryzen 7 1700X platform for STH readers, aside from gaming hobbies, will be replacing non-mission critical workstations with better hardware. If you are one of the Silicon Valley startups with a cluster of cheap Core i7 systems in the office or a set of AWS build instances constantly chugging, Ryzen is going to be worth a serious look. Likewise, there is a large segment of the dedicated server hosting business that today utilizes Core i7 chips. Given the choice between a Core i7 quad-core model and a Ryzen eight-core model, we would go with Ryzen.

Siffrorna talar ju sitt eget språk, och det är trist att mångas fokus har hamnat på GTA V och annat. Det är de som köper de mindre Xeon och ville köpa i7-6900K som är främsta målgruppen.

Skrivet av anon200632:

Du verkar inte ha fattat detta än? Har man något bra på marknaden som ingen annan kan konkurrera med så är priset högt för folk köper för de vill ha något som är bäst. Så de har inga ockerpriser, dock nu har det dykt upp lite konkurrens så priserna kommer säkert dala.

i7-6900K kostar mer än tre gånger så mycket som i7-7700K, men presterar sämre i spel.

Kan du förklara det?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Till alla som har en R7 (och alla andra) som inte är nöjda på hur Windows 10 hanterar CPUn.

Microsoft ger dig tre profiler men varför nöja sig med deras?

Modda PPM via registret (fast varsamt) så blir Windows piggare.

PPM = Processor Power Management
(url) https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/mt4... (/url)

Det är enkelt att tex stänga av Core parking och bestämma hur snabbt/lätt kärnor ökar sin p-stage.

Kolla detta enkla dokument....
(url) https://1drv.ms/u/s!AhCMrmxhhhC9gwQRuVF-XL6h1B96 (/url) (onedrive)
Det finns några saker att labba med.

Sitter själv och väntar på utvecklingen av R7 och vad Microsoft gör för att få bättre passform på den.

Eller så kan man använda
https://bitsum.com/parkcontrol/
För mycket bra kontroll över hur windows hanterar detta, kör själv med egenhändigt ihopknåpade planer med high perf på maximal prestanda med 4.8GHz konstant och ingen core park, balanced på 4.5GHzmax/1.6GHzmin frekvens med core park på bara hälften och sedan energy saving med 2.4GHzmax/1.6GHzmin & core park på alla. (på i7setupen i sig)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

@tellus82: Funkar nog fin fint med Parkcontrol.

Men det går att ändra massor om man gör det själv, inte för att det är helt "riskfritt". Det går nog att klanta till det

Ska bookmarka Bitsums Parkcontrol och testa, tack och bock!

Permalänk

Man blir ju så sjukt kluven, ska bygga nytt system för första
gången på 10år, när en massa andra intressen haft förtur och spelandet legat åt sidan, men nu när stundande 30 års strecket väntar för en annan så har det börjat krypa mer å mer i spelådran och har bestämmt mig för att ge mig själv en rig som present. Men vaaaad ska man välja? 1700, 1700x 7700k? Finns en massa fördelar samt nackdelar med att Ryzen är så färsk men samtidigt måste man ju ge det tid att växa in och mogna.. skallen säger ju Ryzen 1700 som mest prisvärd men är total nybörjare i det här med överklockning
Enda jag vet är att Cpun ska paras med ett 1070 som jag bestämt mig för, och BF1, Wildlands samt CSgo är väl det som kommer liras när polarna kör just det..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@WingsWest:
Många anser 1700 som mest prisvärd eftersom den går att överklocka till samma frekvenser som övriga Ryzen, men det folk inte verkar förstå, eller åtminstone inte tänka på är att när de överklockar så går de miste om turbo och XFR samtidigt som strömförbrukning och värmeutveckling hamnar på en helt annan (sämre) nivå.

Jag har själv varit flitig överklockare i många år, men jag valde ändå en 1700X för att få vettiga frekvenser direkt utan att behöva labba med överklockning. Vill gärna att turbo och XFR ska få göra sitt för det gynnar energieffektiviteten positivt.

1700X och 1800X har bra frekvenser från fabrik enligt mitt tycke, och det finns ingen större anledning att överklocka dessa. Energieffektiviteten går helt åt skogen för minimala prestandavinster.

Titta gärna på Ryzens volt/frekvens-kurva för att få mer insikt i vad jag menar.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

@WingsWest:
Många anser 1700 som mest prisvärd eftersom den går att överklocka till samma frekvenser som övriga Ryzen, men det folk inte verkar förstå, eller åtminstone inte tänka på är att när de överklockar så går de miste om turbo och XFR samtidigt som strömförbrukning och värmeutveckling hamnar på en helt annan (sämre) nivå.

Jag har själv varit flitig överklockare i många år, men jag valde ändå en 1700X för att få vettiga frekvenser direkt utan att behöva labba med överklockning. Vill gärna att turbo och XFR ska få göra sitt för det gynnar energieffektiviteten positivt.

1700X och 1800X har bra frekvenser från fabrik enligt mitt tycke, och det finns ingen större anledning att överklocka dessa. Energieffektiviteten går helt åt skogen för minimala prestandavinster.

Titta gärna på Ryzens volt/frekvens-kurva för att få mer insikt i vad jag menar.

Tack för bra svar! Uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Eller så kan man använda
https://bitsum.com/parkcontrol/
För mycket bra kontroll över hur windows hanterar detta, kör själv med egenhändigt ihopknåpade planer med high perf på maximal prestanda med 4.8GHz konstant och ingen core park, balanced på 4.5GHzmax/1.6GHzmin frekvens med core park på bara hälften och sedan energy saving med 2.4GHzmax/1.6GHzmin & core park på alla. (på i7setupen i sig)

Vad är skillnaden mellan Pro och gratis versionen?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Tyvärr köpt på kjell co butik. Dom kräver kvitto vilket ja inte har.

Har ju max otur nu. Först gick ju moderkortet brickat sen 2000kr ssd paja.

Betalade du med kort så är det inget problem för dom att få fram när du köpte SSD.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Skillnaden är vad jag vet deras egna "BITSUM DYNAMIC BOOST", som ska dynamiskt ändra schema beroende på vad som görs, något man enkelt kan göra själv genom att skapa genvägar till varje power plan & sedan sätta hotkey på varje genväg, då kan man genom en knapptryckning byta plan efter behov. Slutar oftast med att jag växlar mellan max prestanda (spel/produktion) eller max besparing (dygnet runt drift).
Denna guide gäller egentligen win7 men funktionen är den samma i win10

• Öpnna kommandotolk i förhöjt läge, skriv sedan powercfg –list

• Skriv sedan av/kopiera siffrorna efter varje power plan du vill använda/skapa genväg till

• Skapa sedan en genväg där du pekar på planen genom att skriva: powercfg -setactive "följt av siffrorna för planen i fråga utan citattecken"

• Byt sedan ikon på genvägen efter tycke och smak & sätt hotkey på den

• Njut av enkel åtkomst till power plans

Hur att skapa genväg till powerplans

Edit: Skulle vara kul & veta varför Microsoft inte lagt till en toggle knapp i action menyn/åtgärdscenter för just powerplans...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@AMD-FX: Skillnaden är vad jag vet deras egna "BITSUM DYNAMIC BOOST", som ska dynamiskt ändra schema beroende på vad som görs, något man enkelt kan göra själv genom att skapa genvägar till varje power plan & sedan sätta hotkey på varje genväg, då kan man genom en knapptryckning byta plan efter behov. Slutar oftast med att jag växlar mellan max prestanda (spel/produktion) eller max besparing (dygnet runt drift).
Denna guide gäller egentligen win7 men funktionen är den samma i win10

Ok, bra att veta.

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nu vart det ett M2 kort till AM4 platformen

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

En sån ska ingå i mitt system också

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har inte kollat klippet själv än men

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: samma slutsats som alla andra.

ska du bara spela och det sak vara det bästa NU: i7 7700k

ska du göra mer än bara spela och använder mycket multitrådade applikationer: Ryzen 7 1700

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Hjälpsam

Ryzen är effektsnål.

Effektförbrukning, hela min dator, från väggen, dra av ungefär 10% för att få från nätaggregatet.
Idlé : 71W.
CPU-Z singeltråd : 86W, 86-71=15W
CPU-Z Flertrådat: 134W, 134-71=63W.

http://valid.x86.fr/t3dn0x

Några tiotal watt i idlé kommer nog från grafikkortet, R9 290.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Kanske dags att uppdatera din beskrivning:

I7 4820K
AMD FURY X
250/10

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skitsamma, spelet verkar ju dåligt optimerat. Tror det var Joker som gjort ett test och frameraten var ganska låt på alla datorerna han testade

Det är inte dåligt optimerat. Det verkar ha blivit en slentrianmässig fras när folk inte får samma framerate i nya spel. Faktum är att det är snarare är tvärtom. Det är antagligen sista spelet UBIsoft gör med deras AnvilNext 2.0-motor, och de har pressat den till det yttersta, varvid det är logiskt att det blivit en väloptimerad motor. Nästa spel ska tydligen ha en ny motor mer anpassad för DX12 och de nya konsolerna.

Grafiken i Wildlands är extremt krävande på Ultra, men spelet har också extremt lång sikt, mycket detaljerad grafik och är överlag väldigt snyggt. Då kommer det också att vara tyngre att driva än tidigare spel.