Skrivet av Efta:
Nej, vi hade 14 HEX kända sektorer med skrivproblem. Disken har haft 0 läsproblem under hela sin livstid, vilket vi ser under ID 001. Enligt 196 har disken heller aldrig flyttat data från en dålig sektor till en reservsektor, varken före eller efter, något som bekräftas av 005. Att 197 försvunnit samtidigt som 196 inte har ökat är ju ett solklart tecken på att disken inte haft några fysiska problem, utan att dessa istället är logiska och skapats av windows.
För det första: 198 0xC6 Uncorrectable Sector Count - The total count of uncorrectable errors when reading/writing a sector. A rise in the value of this attribute indicates defects of the disk surface and/or problems in the mechanical subsystem. - Detta har vi 10 (HEX) av och dessa kan aldrig nollställas. Det är dock något som ofta är pga mekaniska fel, dock inte alltid, som i detta fall.
För det andra: 197 0xC5 Current Pending Sector Count - Count of "unstable" sectors (waiting to be remapped, because of unrecoverable read errors). If an unstable sector is subsequently read successfully, the sector is remapped and this value is decreased. Read errors on a sector will not remap the sector immediately (since the correct value cannot be read and so the value to remap is not known, and also it might become readable later); instead, the drive firmware remembers that the sector needs to be remapped, and will remap it the next time it's written - Detta hade vi 14 (HEX) av, och detta sker endast vid läsfel... inte skrivning. Detta värde kan dock både öka och minska, och det krävs en skrivning av en sektor som disken trodde var dålig, men visar sig vara bra, för att "nollställa den", eller mer korrekt, minska antalet fel per sektor.
För det tredje: 199 0xC7 UltraDMA CRC Error Count - The count of errors in data transfer via the interface cable as determined by ICRC (Interface Cyclic Redundancy Check). - Detta hade skrikit om det varit I/O fel... då det är SMART attributet för det. Här är nada... Inget.
Källa för infon ovan, och det finns fler med samma info. Denna är dock en av de mest kompletta genom tillverkares olika versioner, och har info som matchar 20 år gamla diskar och nya, HDD så väl som SSDer.
För det fjärde: Han körde Chkdsk i read-only läge... hur kan ha få skrivfel i Read-only?
Chkdsk test-läser dessutom bara data... den skriv-testar inte. Den hittade 4 st kluster av filer/filsystem av det som kollades (notera att inget /r användes, så endast filsystemet lästes dessutom). I Read-only görs ju ingen skrivning öht, så den kan omöjligt ha hittat några skrivfel.
Så nej... detta var läsfel pga ett SMART värde och skrivfel pga ett annat. Läsfelen var magnetiska läsfel, dvs inte fysiska skador, utan korrupt data. Skrivfelen är dock en annan fråga... men därför ansåg jag också det vara viktigt att test skriva samtliga sektorer och inte bara läs-testa med Chkdsk. Och disken har själv bedömt att allt är okej nu.
Skrivet av Efta:
Jag är medveten om vad multi-zone error är, och nej, low-level formattering nollställer inte smart-värden, det går inte att göra utan att flasha om hårddiskens firmware eller möjligvis med dev verktyg. Hursomhelst har jag inte sett några tecken på att själva disken har problem, utan snarare USB i/o trassel.
Som jag visat nu ovan, så kan just "Current Pending Sector Count" nollas. Det är så det är byggt. Den visar antal sektorer som disken bedömer "just nu" är dåliga. Med rätt mjukvara så testas dessa sektorer igen, och när den skrivs och sektorn fungerar igen så minskas detta värde.
Om sektorn är skadad (fysiskt) så kommer disken att göra en Re-Allokation Event, och 05
0x05 Reallocated Sectors Count kommer att öka när det skrivs till denna LBA igen. Denna kan inte på moderna diskar nollställas, utan endast öka (utan att jobba direkt med fw då, för fabriken nollar denna efter sitt initiala test som flyttar om de fel som finns).
Skrivet av Efta:
CHKDSK /r skannar samtliga sektorer och reparerar, om möjligt dessa. Som jag kanske sagt tidigare är den absoluta majoriteten av dåliga sektorer på grund av ett fel när disken har skrivit på sektorn, dvs. en logiskt dålig sektor. Inget fel med själva sektorn, men disken har "skrivit fel". Som vi tidigare konstaterat har din formattering inte alls reallokerat någonting, och vi har inte heller fått något bevis på att disken har "magnetiska fel", vad nu du kan tänkas mena med det. Och återigen, smart-datan har inte "rättats till", det är enbart en funktion som räknar antal fel som disken har haft eller har. Att problemet är "löst" genom att ha skrivit nollor till samtliga datablock säger i varje fall mig att problemen hade lösts av ett chkdsk /r.
Men snälla vän... han har inte kört Chkdsk /r och som jag sa tidigare, Chkdsk endast läser sektorer, den skriver inte, och: Current Pending Sector Count: "Read errors on a sector will not remap the sector immediately.
Chkdsk kan aldrig fixa en disk... aldrig. Never. Det enda chkdsk gör är att laga filsystem och den kan i filsystemet markera sektorerna som skadade i filsystemet, något du ser i hans vanliga Chkdsk kontroll:
1953511423 KB total disk space.
1117430984 KB in 268937 files.
119648 KB in 28727 indexes.
16 KB in bad sectors.
460743 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
835500032 KB available on disk.
Detta är vad Chkdsk gör.... inget mer. "It verifies the file system integrity of a volume and fixes logical file system errors." "On Windows NT operating systems, CHKDSK can also check the disk surface for bad sectors and mark them."
Den kan bara markera fel... Och när du tar bort partitionen så kommer dessa "bad sectors" att försvinna från listan, vilket gör att du riskerar få nya fel med dem igen. Låt disken göra sitt jobb istället och flytta om dem till reserv-sektorerna om så behövs.
Skrivet av Efta:
Jag har ingen aning om vad han har för vana, men det är mest sannolikt att de dåliga sektorerna är på grund av 1)strömförsörjningen till själva disken eller 2)SATA-USB I/O. Även om TS har gjort allt enligt konstens regler, tvivlar jag på att I/Oet har.
Det får du som sagt ta med honom då, om du vill att han ska testa det eller pilla med det. SMART säger inget om I/O fel vad jag kan se, och disken fungerar som den ska nu.
Skrivet av Efta:
20 sektorer (gissar att du skrev fel) med 512 byte vardera är 10kb, men visst du har rätt, risken finns att dessa dåliga sektorer finns på fel ställen och skapar större fel. Däremot finns det inget som tyder på att TS har detta problemet, vilket har varit min ståndpunkt från (nästan) första inlägget. Notera också att jag klev in efter det att TS sagt att han har gjort en backup på sina viktiga filer.
Jag skrev 14 (HEX), dvs 14 i hexadecimal form, som är 20 i decimal form... du vet, datorer som jobbar i binärt och hexadecimalt används för att kortare skriva det istället för 0001 0100 om du hellre vill ha det så. Dvs 14 => 1 = 0001 och 4 = 0100... Och det är inte alltid alla sektorer som är dåliga syns i början. Kan finnas 100-tals dåliga sektorer men inte ha data i sig, och då syns den inte alltid förrän den skrivs igen, då USB diskar sällan hinner göra sina "off-line" tester. Och att ha ca 1000 skrivfel var ju tecken på att något värre höll på att ske. Nu ser vi att det inte ökat, trots att samtliga sektorer på disken har skrivits till, så det bör vara okej.
Det märks @Efta att du vill väl, men du missar att läsa viktiga saker som gör att du drar fel slutsatser och du behöver läsa på och förstå hur dagens diskar fungerar internt. Vill du hjälpa TS mer, så gör det, men ta det lugnt o läs igenom detaljerna.
Jag anser nu denna tråden klar för min del, och TS har fått sin disk i hyfsat brukbart skick igen, som han önskade. Finns ingen anledning att babbla om SMART värden som är lösta mer.
Skrivet av Socka:
Edit: Glömde fråga.. "Enda du bör göra är att lite då och då kolla SMART värdena på denna (och egentligen alla diskar), så du ser om den blir värre.", Vad bör jag kolla efter exakt om vi pratar HDDScan, vilka värden borde jag titta på, vilka är farliga, hur stor siffra är riskabelt etc?
De värdena vi pratat om här i tråden. Viktigast är väl:
197 0xC5 Current Pending Sector Count
198 0xC6 Uncorrectable Sector Count
200 0xC8 Multi-Zone Error Rate
Ökar dessa mer, så är något fortfarande galet på den.
Får du problem @Socka så får du höra av dig igen.