Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check) Hjälp kan inte spara filer på extern HD

Permalänk
Medlem

Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check) Hjälp kan inte spara filer på extern HD

Lite lång rubrik, viste inte vad jag annars skulle skriva, hursomhelst!

Jag har senaste dagarna mixtrat med datorn och överclockat, samt försökt att lösa problem med att mus och tangentbord startar 30 sekunder efter loginskärmen visas. Men idag innan jag skulle lägga mig, gick jag in i en fil på externa hårddisken för att spara lite information, men när jag tryckte spara, så kom en error ruta upp med detta meddelande: Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check)

Jag har hunnit googla lite, men vissa säger olika saker, att man ska kopiera över allt direkt till en ny HD, eller köpa ett "fix" program, eller andra komplicerade lösningar som jag inte fattade. Någon skrev att man kunde göra en chkdsk f: /F i CMD för att lösa problemet, men jag hitta inte tillräckligt med info för att våga göra det ännu. Jag har filer på denna disken som jag sparat sedan minst 15 år tillbaka, nostalgi bilder, photoshop projekt, 3d modellerings projekt etc. Vill verkligen inte förlora något på denna disken. (Disken är hyfsat ny, kanske 3 år gammal)

Jag körde en chkdsk f: bara för att se va där står, och det visade sig att någonting inte stämde. Jag kopierade och klistra in allt nedan.
Det stod att jag skulle skriva chkdsk /scan, men det fungerade ej, access denied.

Så, jag behöver helt enkelt hjälp med hur jag ska fixa problemet utan att förlora filerna, samt rädda hårddisken så jag slipper köpa en ny om det är möjligt (den kostade 1000kr, dyrt för en arbetslös )

Microsoft Windows [Version 10.0.14393]
(c) 2016 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\the>chkdsk f:
The type of the file system is NTFS.
Volume label is Elements.

WARNING! /F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

Stage 1: Examining basic file system structure ...
298240 file records processed.
File verification completed.
282 large file records processed.
0 bad file records processed.

Stage 2: Examining file name linkage ...
355690 index entries processed.
Index verification completed.
0 unindexed files scanned.
0 unindexed files recovered to lost and found.

Stage 3: Examining security descriptors ...
Security descriptor verification completed.
28726 data files processed.
CHKDSK is verifying Usn Journal...
Usn Journal verification completed.
Found 4 bad clusters.
Windows has checked the file system and found problems.
Please run chkdsk /scan to find the problems and queue them for repair.

1953511423 KB total disk space.
1117430984 KB in 268937 files.
119648 KB in 28727 indexes.
16 KB in bad sectors.
460743 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
835500032 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
488377855 total allocation units on disk.
208875008 allocation units available on disk.

C:\Users\the>chkdsk /scan
Access Denied as you do not have sufficient privileges.
You have to invoke this utility running in elevated mode.

C:\Users\the>chkdsk f: /scan
The type of the file system is NTFS.
Åtkomst nekad.

A snapshot error occured while scanning this drive. Run an offline scan and fix.

C:\Users\the>

Permalänk
Medlem

Med 15 år gammal data så vill du göra en backup direkt!
Kan vara att just 4 clusters bara dött och resten fungerar bra i år framöver. Själv har jag haft nån enstaka död cluster på helt nya diskar som fungerat i årtal utan vidare problem.
Men om det är oturligt så dör resten av disken när som helst och då blir det minst ett par tusen för att få en expert att rädda det som går.

Permalänk
Medlem

Vad anges för SMART-värden för disken

CRC-fel kan vara på flera nivåer - förutom disken själv så kan det vara på SATA-interface-sidan (Noteras i SMART-värden) och sedan på USB-sidan (noteras ej på SMART i disken då USB-bryggan ej tillhör själva disken)

Jag antar då här att 'externa disken' är samma som en extern USB-disk.

---

och som redan nämnt - man har aldrig viktiga filer på bara en enda media/disk utan på minst två - helst 3 kopior på 3 olika media.

att bränna (och verifiera efteråt) det viktigaste på DVD/BR är inte så så dumt - det kan vara din 'last resort' när alla diskar pajat pga åsknedslag eller blivit låsta av en cryptovirus eller ransomware...

Permalänk
Medlem

@xxargs:
Jag vet inte riktigt vad SMART värden är ens.

Det är en Extern USB om det var det du undrade?

Så det går inte att rädda själva hårddisken då? Om inte, hur gör jag en backup egentligen? Går det ens att kopiera över allting till en ny HD när denna har detta konstiga error?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@xxargs:
Jag vet inte riktigt vad SMART värden är ens.

Det är en Extern USB om det var det du undrade?

Ladda ner Crystal Disk Info, standard zip versionen räcker. Denna kan ofta ta USB HDD också. Behöver du hjälp att tolka det så förstora upp så alla raderna med info syns, ta en skärmdump och ladda upp den till tex https://postimage.io/ och länka in bilden i tråden så hjälper vi dig att analysera det.

Skrivet av Socka:

Så det går inte att rädda själva hårddisken då? Om inte, hur gör jag en backup egentligen? Går det ens att kopiera över allting till en ny HD när denna har detta konstiga error?

Vi vet detta först när vi sett SMART info, men det bästa du kan göra nu är att kopiera allt du kan, direkt, till en annan disk. Börja med det viktigaste sakerna först!

Saker som är skadat/oläsbart är inte säkert att det går att rädda utan dyra alternativ, men ta det efter det som går att läsa. Så ta lite av sakerna, kopiera till en annan disk, får du fel, notera vilken mapp/fil och kopiera andra saker, och hoppa över den skadade biten så länge.

Backup är något du borde gjort innan disken är skadad... det är försent nu. Rädda vad du kan nu...

PS. En 3 år gammal disk är inte ny... den utan 3 år är vad man kan räkna med som livslängd idag, tyvärr. Om disken varit i hela tiden så är den troligen utsliten. DS.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Här är bild på alla mina diskar. I CrystalDiskInfo

F: (Extern)

E:

D:

C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Paddanx: Här är bild på alla mina diskar. I CrystalDiskInfo

F: (Extern)
http://i.imgur.com/DV6PbvV.png

Oki, dina 2 SSDer och gamla 500GB HDD verkar må bra, men din externa mår inte bra.

Du har Current Pending Sectors 14 (HEX) => 20st sektorer som väntar på att flyttas om, och Uncorrectable Sector Count 10 (HEX) - 16 st sektorer som datan troligen är förlorad, och inte går att läsa. Detta är troligen var dina CRC fel spottas ut från.

Tror inte denna disken i sig går att rädda, utan fokusera på att rädda den data du kan. När du räddat allt utom det som inte går att läsa så ska vi försöka rädda det också, så länge som disken fortsätter att fungera, men när diskar börjar spotta Unrecoverable fel så är det ofta illa och de kan i värsta fall rasa helt, så gör det så snart du bara kan.

Om du måste skaffa en ny disk för att få plats med allt, gör detta snarast möjligt (köp i butik idag, låna från en vän eller avinstallera spel mm så du får plats), för desto mer tid som går, desto värre riskerar det att bli. Försök att undvika att starta/stoppa enheten om det bara är en dag eller så, så vi inte får en plötsligt död disk. Sätt en fläkt eller något som kan hålla den sval (som den är nu på ca 30-35 grader är kanon för WD disk), och kopiera ut allt du kan. Gör ingen Chkdsk, ingen "fix", inget sånt än. Utan kopiera allt du kan först.

När du kopierat allt du kan, så ska vi ordna lite program åt dig (får göra det i kväll) som kanske kan rädda det som inte går att läsa, men vi vill säkra allt vi kan först, då det kan sluta illa också. Vi kommer då att behöva ta ut disken ur sitt USB skal och sätta den i SATA kontakt på din dator.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack i förväg föresten, uppskattar verkligen hjälpen.

OK, jag har inte någon extra extern i närheten, så tänkte, jag kan väll fylla de diskarna jag har sålänge tills jag har en ny extern, tänkte kanske beställa en från inet då de levererar mega snabbt, och jag har ingen bil. Tycker ni denna är overkill? jag har ju usb 3.1 uttag, men egentligen ingenting att plugga in i den med samma 3.1 liksom. Det jag använder min externa till är egentligen att spara lite äldre filer, samt alla mina skol projekt och alla mina 3d projekt samt photoshop och massa bild material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Paddanx: Tack i förväg föresten, uppskattar verkligen hjälpen.

OK, jag har inte någon extra extern i närheten, så tänkte, jag kan väll fylla de diskarna jag har sålänge tills jag har en ny extern, tänkte kanske beställa en från inet då de levererar mega snabbt, och jag har ingen bil. Tycker ni denna är overkill? jag har ju usb 3.1 uttag, men egentligen ingenting att plugga in i den med samma 3.1 liksom. Det jag använder min externa till är egentligen att spara lite äldre filer, samt alla mina skol projekt och alla mina 3d projekt samt photoshop och massa bild material.

Ingen mekanisk disk kan ens maxa USB 3.0, så du behöver inte 3.1 för extern HDD.

Men som jag sa, kopiera det viktigaste du kan redan idag till dina interna diskar. Det vi inte får plats med får vänta.
När du kopierat allt du kan så stäng av HDDn och låt den ligga (då det kan dröja några dagar), och sen när du får den nya disken, gör en full formatering först (se till att den ha en fläkt blåsande mot den bara så den inte överhettar), så vi vet att du har en frisk ny disk. Detta kommer troligen ta många timmar, så låt den gå över natten. Sen startar du upp denna skadade igen och kopierar allt du inte fick plats med.

När du är på denna punkten så tar vi steget och försöka rädda det skadade.

PS. När du har råd... sikta på att köpa ytterligare en HDD. Denna kommer då bli din backup disk, så du slipper detta kaoset nästa gång. DS

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ok, Jag beställde en nu från inet, jag bör ha den imorgon eller övermorgon (Fick mina fläktar på mindre än 24 timmar)

Fick bli denna: https://www.inet.se/produkt/4304581/wd-elements-portable-2tb#...

Jag håller på att kopiera just nu, där är mycket som jag ändå tänkt slänga, så jag är nästan klar med kopierandet. Jag har spelat in flera hundratals klipp med shadowplay som jag aldrig ens tittar på, dem får åka i soptunnan, Jag sparar bara de viktigaste nu.

Permalänk
Medlem

Om du har kommit så långt med att kopierat över det mesta som du vill behålla så är det bara att gratulera och kommit undan med blotta förskräckelsen, det finns de som förlorat väldigt mycket mer och önskat att de varit ditt läge som upptäckte det i tid....

En rejäl förlust av datafiler brukar annars vara bra för backuprutinerna senare - för man vill aldrig råka ut för det igen...

Kom ihåg det finns ingen säker lagring med enbart en enhet oavsett om det är SSD eller snurrande rost eller plastskiva. Skall man minska risken för förlorad data så heter det att de skall finnas i flera exemplar på helt olika oberoende media, att göra backup ofta är första steget.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Jag har kopierat allt jag behövde, sket i mer än hälften faktiskt, massa shadowplay klipp så jag förlorade inget viktigt, väntar bara på min nya disk nu, sen antar jag att Paddanx, eller andra, kan/vill försöka hjälpa mig rädda min disk om det går

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag har fått hem min nya externa HD nu. Om jag uppfattat det rätt, så ska jag formatera den först? hur gör jag det egentligen, är den inte redan formaterad när den är ny?

Edit: råkade "svara" på eget medelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Socka: Jag har fått hem min nya externa HD nu. Om jag uppfattat det rätt, så ska jag formatera den först? hur gör jag det egentligen, är den inte redan formaterad när den är ny?

Får du bra svar från dig själv?

Endast Enterprise HDD idag är hårdtestade från fabrik, så där slinker mellan allt från DOA till sektor fel till diskar med tillverkningsdefekter för konsument diskar. Du vet dessutom inte om någon på lagret har tappat "just din disk", då vi vill verifiera att allt fungerar först.

Först, ordna någon fläkt eller liknande så den kyls väl (vi vill ju inte överhetta den) och sätt den så den blåser på USB chassit för disken.

Om där är någon mjukvara du vill ha på den nya disken, kopiera bort den till annan plats. (ibland är små program medföljande)

Sen tar vi hem ett verktyg o testar med. http://hddscan.com/ är helt okej, och vi kan göra kompletta tester med detta. Det finns bättre verktyg, men de är mer komplicerade och/eller kan kosta pengar, så vi tar detta pga gratis pris och så du inte blir helt vilse

Vi ska göra Surface tests. Först vill du radera hela disken, sektor 0 - slut. Sen Läs-test på hela disken sektor 0 - slut. Du bör få upp en karta som visar hur lång tid blocken tar att läsa. Detta är bra för att se skicket på disken, om den har några halvdana sektorer mm.

Det kommer ta många timmar med 2TB, men det utesluter iaf att du ha några defekter på disken idag, som inte är under kontroll. Vi vill ju inte kopiera all din data till denna, för att sen ha att denna rasar sen efter...

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag gör en erase test nu, ser ut såhär, hur långtid ska den ta?

Edit: Fick strömavbrott eller något, och nu startar inte disken alls, asså. När jag pluggar in den så hittar datorn inte den.

HDD Scan hittar disken dock. så.. vad har hänt? ska jag bara starta erase test igen?

Edit2: Ingenting händer? eller ska den se ut så? jag ser ingen mätare eller någonting som rör sig.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt det programmet själv så vet inte hur det bör se ut men när jag körde en full check på en segare 3tb disk så tog det iaf 16+ timmar.

Permalänk
Medlem

@Six: Det ser ut som på bilden, ingenting förändras, vet inte ens om den arbetar eller inte :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Paddanx: Jag gör en erase test nu, ser ut såhär, hur långtid ska den ta?
http://i.imgur.com/wM9Spsw.png

Edit: Fick strömavbrott eller något, och nu startar inte disken alls, asså. När jag pluggar in den så hittar datorn inte den.

HDD Scan hittar disken dock. så.. vad har hänt? ska jag bara starta erase test igen?

Edit2: Ingenting händer? eller ska den se ut så? jag ser ingen mätare eller någonting som rör sig.

Skrivet av Socka:

@Six: Det ser ut som på bilden, ingenting förändras, vet inte ens om den arbetar eller inte :S

http://i.imgur.com/Kbc5bpD.png

Lugn

Datorn hittar disken, annars hade inte programmet hittat den.
Men den är delvis tömd, så den saknar partitioner mm, och det löser vi efter testerna.

Du bör se ev lampa på HDD blinka, men det tar många timmar. Räknar vi säg 100MB/s... och 2TB, 2000000 / 100 = 20000 sekunder. 20k/3600 sekunder = ca 5.5 timmar. Vet att man kan se iaf läs-testet i resursövervakaren. Du bör dock se erase delen där också, dock bara som "total" disk arbete (i grafen längst upp på disk fliken).
Om jag inte minns fel kan du lägga till read test efter erase, och sen gå o lägga dig så är det klart imorgon.

Permalänk
Medlem

@Socka: Kör cmd som administratör. Står det C:/users är du inte admin.

Permalänk
Medlem

@Efta: det står C:/Users/the>

"the" är mitt användarenamn

Edit: Ok fattade vad du menade nu. Men jag förstår inte din poäng dock. varför ska jag öppna CMD?

@Paddanx:
Jag ser en lampa blinka, tycker ändå det är konstigt att programet inte visar att det arbetar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Efta: det står C:/Users/the>

"the" är mitt användarenamn

Edit: Ok fattade vad du menade nu. Men jag förstår inte din poäng dock. varför ska jag öppna CMD?

@Paddanx:
Jag ser en lampa blinka, tycker ändå det är konstigt att programet inte visar att det arbetar

När du skriver vissa kommandon behöver du ha rootaccess. Dvs att det står c:/system32. Det är därför du får access denied i chkdsk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Efta:
aaah ok tack, visste inte man va tvungen starta admin för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Paddanx:

Sant, men gratis mjukvara är sällan perfekt. När den är perfekt kostar den en förmögenhet.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Då var Erase test klart. Startar Reading test och låter gå medans jag sover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Paddanx:

Då var Erase test klart. Startar Reading test och låter gå medans jag sover

http://i.imgur.com/JvdZVjO.png

Låter bra, då hoppas vi att allt går igenom utan problem. (eller borde ja säga, har...)

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Vaknade nyss, satt uppe lite länge Den är klar med read test nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Paddanx:

Vaknade nyss, satt uppe lite länge Den är klar med read test nu

http://i.imgur.com/2Gk85In.png

Okej, inga fel mm

Kolla SMART på den, och ser det bra ut så börja kopiera in allt extra du ville rädda, som du inte haft plats med. Sen fyll på med den andra i efterhand (som redan ligger på intern diskar). Föreslår dock att du behåller en kopia på interna diskarna på det mest viktigaste (så du har iaf 2 exemplar), tills du hunnit skaffa en till extern backupdisk när ekonomin tillåter.

I kväll ska jag försöka ordna lite tid om du behöver försöka rädda mer data från din skadade disk. Om du dock lyckas kopiera allt du vill, och är nöjd så behöver vi inte göra det.

Notera dock... disken, som i "hårdvaran", är bara att slänga, eller iaf använda som skräpdisk. Vi kan nolla den också (med annat program), i hopp att alla defekta sektorer hittas och flyttas om, men risken är stor att den får nya fel snabbt, så det är inget att lita på längre.

Sen notis:
En extern disk till i kostnad vs 5-10kr från räddningsföretag + ny disk är rätt lätt matte på vilket som kostar minst. Så det är bättre att vara "safe, then sorry". Du har haft tur med din disk.

Han här tappade all data: #16721257
Nästas disk försvann då och då och disken ras-färdig. #16013356
En del försöker tom byta kretskortet på diskar som rasat, som ibland (beroende på felet) kanske kan rädda dem. Lifooz tex fick vänta 1år och 3 månader när hans kontrollerkort till disken "försvann" i posten.

Många får inte ens en chans, utan de bara vaknar en dag och då är disken död... Så ordna backup, så snart du kan på en disk till, så du inte sitter där nästa gång och hoppas du kan rädda allt.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: så här ser det ut när jag trycker på SMART:

"och ser det bra ut så börja kopiera in allt extra". Vart ska jag kopiera det? till den nya disken? Datorn visar inte den nya disken, jag kan inte öppna den.

Edit: Datorn verkar känna av disken, men den visas inte i den här datorn, så jag kan inte öppna den och lägga in filer etc.

Edit2: Googlade lite, men har inte vågat trycka eller ändra något, men kan detta vara bra info för er?

Edit3: Jag fortsatte googla runder, och en vän kom online och berättade att det inte var några konstigheter, och guidade mig igenom så att disken visas nu iallafall. Det stör väll inte det du hjälper mig med @Paddanx ?

Högerklickade på vänster sida om den svarta linjen, Initierade > GUID > Tilldela bokstav > Formatera volymen med följande: NTFS, Standard, Snabbformatera > klart.

Är där något annat som bör göras på nya disken, eller ska vi försöka rädda den gamla nu? kan ju använda den till mindre viktiga filer som jag egentligen inte bryr mig om, men kan ha användning för ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socka:

@Paddanx: så här ser det ut när jag trycker på SMART:

http://i.imgur.com/VRyFVso.png

Enda jag noterar är 192, Emergency Retract Count. 0002. Tänk på att inte flytta disken när den är igång, för du kan skada den då. Den har nöd-skyddat sig själv två gånger iaf. Där är mindre än ett hårstrås marginal mellan läs/skriv huvudet och skivorna, En smäll och den kommer repa/skadas.

I övrig ser allt bra ut.

Skrivet av Socka:

Datorn visar inte den nya disken, jag kan inte öppna den.

Edit: Datorn verkar känna av disken, men den visas inte i den här datorn, så jag kan inte öppna den och lägga in filer etc.

Edit2: Googlade lite, men har inte vågat trycka eller ändra något, men kan detta vara bra info för er?

http://i.imgur.com/r4IncxP.png

Edit3: Jag fortsatte googla runder, och en vän kom online och berättade att det inte var några konstigheter, och guidade mig igenom så att disken visas nu iallafall. Det stör väll inte det du hjälper mig med @Paddanx ?

Högerklickade på vänster sida om den svarta linjen, Initierade > GUID > Tilldela bokstav > Formatera volymen med följande: NTFS, Standard, Snabbformatera > klart.

Är där något annat som bör göras på nya disken, eller ska vi försöka rädda den gamla nu? kan ju använda den till mindre viktiga filer som jag egentligen inte bryr mig om, men kan ha användning för ibland.

Ahh min miss så klart. Tänkte inte på att du inte visste hur man skapade ny partition och formaterade. My bad. Bra att en vän kunde hjälpa dig, och nej det stör inte, utan var exakt vad som behövdes.

Du har gjort helt rätt. Självklart måste du ha en enhetsbokstav och volym på den för att kunna lägga din data :=)

Skrivet av Socka:

"och ser det bra ut så börja kopiera in allt extra". Vart ska jag kopiera det? till den nya disken?

Nu när du har enhetsbokstav igen, så sätt i båda USB diskarna (nya och "skadade"). Börja med att kopiera allt du inte fick plats med tidigare (när du tog det viktigaste till interna diskarna). Glöm inte fläkten, så diskarna ha så bra kylning som möjligt, speciellt den gamla som kan vara mer känslig nu.

Följ samma sätt som du gjort förra kopiering, men lägg det på din nya externa istället.
Glöm inte det som redan är kopierat också, så du har det på den nya disken också.

När jag kommit hem (tar väl 1 timme iaf) så får vi se om där var mer data/filer du behövde rädda eller inte från den gamla.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag håller på att kopiera tillbaka till nya disken just nu, den gamla är urkopplad fortfarande, men resterande filer på den gamla vill jag slänga, vill bara reparera den om det går

Edit: Nyfiken fråga. Jag har ju 3.1 usb utag på baksidan, och 2 lediga 3.0 på framsidan, men jag vill helst inte ha mina externa på framsidan. Går det bra att sätta den i 3.1 ändå? eller är de inte bra att sätta i 3.1 om disken inte stödjer det? Dock en nackdel, när min gamla disk satt i 3.1 så laddade mitt tangentbord och mus 25 sekunder slöare vid startup.