Permalänk

Långt mellan datorerna

Jag behöver göra ett eget litet nätverk men det är ca. 400m mellan ställena där datorerna är, vilket blir problematiskt. Hur ska jag bäst och billigast lösa det? Det är två olika hus och inte helt fri sikt mellan.

//kenneth

Permalänk
Medlem

Jo, vad är din budget. Och ska du dela internet eller skicka stora filer imellan?

Permalänk

mera info

Internet kommer till den ena och är dom ihopkopplade så får ju den andra automatiskt. Eventuellt kan det bli kameraövervakning från den ena så kapaciteten får inte bli för liten. Budgeten blir vad det kostar att få ett fungerande system.

Permalänk
Medlem

Titta på en fiberoptisk lösning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Precis, för att undvika skillnader i jordpotentialerna mellan husen (sök i detta forum, det har varit uppe tidigare), använd en fiber. Snabbaste lösningen också.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Gräva ner fiber 400 meter lär ju inte bli billigt asså. Kolla upp andra alternativ som Wireless... Ifall du inte bor mitt i stan så borde man ju alltid kunna öka styrkan (dB) på sändaren lite ifall det skulle vara på håret att man får till det. Kolla på lucent, dom har mycket bra och billiga prylar, dock hittade jag inte någon produktkatalog där, men ring dom och förklara din sitvation. http://www.lucent.se

Permalänk
Medlem

Fiber e ju snordyrt, trådlöst tror jag också på, vanlig nätverkssladd tror jag inte du kan ha, det är för långt, då måste du ha förstärkare längs vägen.

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Medlem

2-ledare med en mediakonverterar i varsin ände.
Finns en massa skoj på http://www.direktronik.se

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Stort Tack

för alla svar ska nu gå egenom och se vad det blir för lösning.

//kenneth

Permalänk

Du har inte berättat var du ska ha kabeln, är det innom ett STORT hus eller är det mellan 2 villor eller vad?

Jag har har ju inte fattat var du ska ha den men en vanlig coax kabel skulle ju ialla fall klara av avståndet...... (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Dator: | GA-7N400 Pro 2 | AMD ATHLON XP BARTON 2600+| Orignal 512MB pc2700 | samsung 757NF | HIS Radeon 9700 NP 324/310 | 1st WD 120GB 1st WD 200GB
Kylning: Artic Cooling ATI Silencer 1 | Thermaltake volcano 9 coolmod | 3*80mm chassifläktar.
Allt är relativt!

Permalänk

Det är mellan två byggnader som det ska dras. Både luftkabel och jordkabel är möjliga. Med vanlig coaxialkabel tror jag längsat avsåndet är ca:180m. Med parkabel är det ungeför samma. Men det kanske går med nån typ av förstäkare att använda endå.

//kenneth

Permalänk
Medlem

Finns det byggnader mellan dessa 2 punkter?

Annars så prova att fråga här ->http://eforum.idg.se/forums.asp?avdelningsid=123

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless