Permalänk
Medlem

Hej. Hjälp med routerval och tips.

Ny lgh med 250/250 lina. Jag behöver köpa en router och använda den som brandvägg.

Vill koppla in min time capsule ( wi-fi till 4 mobil, 4 bärbara och 4 ipad plus ev gäster😄). Har köpt en switch som jag ska ha till sonens dator hand kompisar som kommer ibland och spelar tillsammans. Plus 2 Apple tv och ps4.

Räcker en billigare router eller skall man satsa på en router med wi-fi och switch?

Tacksam för köpråd och länk.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ytterligare en "vilken ska jag köpa" tråd

Jag har idag en router från BBB som trådas ut till två accesspunkter.
Det är en Asus RT-N56U samt en RT-N66U som är konfade som AP.
Dessa har två varsina ssid på både 2.4 och 5 ghznäten. Dvs jag har fyra olika ssid att välja på i huset.
Det funkar å det är egenligen inga större problem, men dom börjar kännas trötta och jag är sugen på nytt.
Det jag är ute efter är max ett ssid på 2.4 och max ett på 5.0. Sen kanske ett gästnätverk oxå.

Jag har börjat titta lite på Unifi-system från Ubiqity systems och det verkar ju bra men dessa ap har ju inga lan-portar. Jag behöver det för att koppla in en del trådade enheter såsom dator, teve och blurayspelare.
Så man kan säga att jag är ute efter ett bra unifi system, där mina trådlösa enheter själva väljer den ap som ger bäst prestanda, men att även kunna ha trådade enheter kopplade. 4 portar räcker gott.
Jag har sökt, men hittar inget bra. Hoppas någon här kan lite mer..

ps! Jag vill såklart ha bra prestanda på wifi och throughput

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Ytterligare en "vilken ska jag köpa" tråd

Jag har idag en router från BBB som trådas ut till två accesspunkter.
Det är en Asus RT-N56U samt en RT-N66U som är konfade som AP.
Dessa har två varsina ssid på både 2.4 och 5 ghznäten. Dvs jag har fyra olika ssid att välja på i huset.
Det funkar å det är egenligen inga större problem, men dom börjar kännas trötta och jag är sugen på nytt.
Det jag är ute efter är max ett ssid på 2.4 och max ett på 5.0. Sen kanske ett gästnätverk oxå.

Jag har börjat titta lite på Unifi-system från Ubiqity systems och det verkar ju bra men dessa ap har ju inga lan-portar. Jag behöver det för att koppla in en del trådade enheter såsom dator, teve och blurayspelare.
Så man kan säga att jag är ute efter ett bra unifi system, där mina trådlösa enheter själva väljer den ap som ger bäst prestanda, men att även kunna ha trådade enheter kopplade. 4 portar räcker gott.
Jag har sökt, men hittar inget bra. Hoppas någon här kan lite mer..

ps! Jag vill såklart ha bra prestanda på wifi och throughput

Köp bara en switch om du vill ha extra portar?

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Köp bara en switch om du vill ha extra portar?

Det kan man såklart göra, men lite mer exakt, hur gör jag då?
Kabel in i switchen och sen en kabel ut till AP:en?
Ska switchen konfas på något sätt?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Det kan man såklart göra, men lite mer exakt, hur gör jag då?
Kabel in i switchen och sen en kabel ut till AP:en?
Ska switchen konfas på något sätt?

Kabel mellan routern och switchen sen kan du ha kabel från antingen routern eller switchen till din AP.
Borde väl bara vara plug'n'play med någon basic gigabit switch.
Har aldrig haft en switch som switch.. utan jag kör min EdgeRouter X som switch. Var inga problem att få igång

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kabel mellan routern och switchen sen kan du ha kabel från antingen routern eller switchen till din AP.
Borde väl bara vara plug'n'play med någon basic gigabit switch.
Har aldrig haft en switch som switch.. utan jag kör min EdgeRouter X som switch. Var inga problem att få igång

Du som verkar vara inne i Unifi systemet, tänker jag rätt när jag vill ha fler AP:s men med samma ssid och enheterna byter till den som ger bäst prestanda?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Du som verkar vara inne i Unifi systemet, tänker jag rätt när jag vill ha fler AP:s men med samma ssid och enheterna byter till den som ger bäst prestanda?

Går att göra så både 2.4 och 5GHz och dessutom flera accesspunkter ligger på samma SSID. Dock tycker jag band steeringen funka lite sådär, fastnade ofta på 2.4GHz, så väljer hellre själv genom att ha dom på olika SSID.

Att roama mellan mina två accesspunkter funkar väl sådär. Har en i varsitt hörn diagonalt över lägenheten. Båda ger bra hastighet i tre utav hörnen men dålig diagonalt över lägenheten. Ibland är signalstyrkan stark nog för att mobilen ska hänga kvar på den andra accesspunkten trots att hastigheten är dålig. Ibland roamar mobilen på typ 30 sekunder, ibland hänger den kvar på andra accesspunkten i en kvart.

Pga detta har jag precis som du 4 olika SSIDn så jag alltid vet vilken accesspunkt och vilken frekvens jag är på. Oftast byter det av sig själv efter en liten stund, men när det inte gör det så byter jag bara manuellt på några sekunder.

Permalänk
Snusfri

Tänkte ersätta min nuvarande Asus RT-N56U router med något lite bättre.

Skulle detta "paket" fungera bra?
Har Bahnhof 1000/1000 internet och det som skall kopplas in är:
Gamingdator, NAS, Filserver (x2), HTPC, 2x Laptops.

Enda som i dagsläget kör via WiFi är min mobil, tänkte eventuellt komplettera med en Unifi 1200 eller 1300 senare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Oj vilken miss! Den står precis vid routern.

Visa signatur

Like every man of sense and good feeling, I abominate work.

Permalänk
Medlem

Scenario: Bor i radhus 116 kvm fördelat på två våningar (5m*12m isch) med betong tak/golv mellan våningarna. Modem (BBB) +router (N56U) står idag i garderob på andra våningen. Vi kommer att få fiber (250/100) ingrävt inom 1-2 månader och funderar därför på att förändra setupen för att dra nytta av den nya hastigheten även över det trådlösa. Trådlösa nyttjas av 3-4 handburna enheter, laptop, PS4, ATV4 samt RPi2. Har funderat i olika banor enligt nedan:

Första spåret är ett komplett Ubiquiti unifi system med USG, US-8-60W och UAP-AC-PRO x2, men priset springer iväg ganska rejält, runt 5,5kkr.

Andra spåret är att köra med den router jag får via telia i samband med installationen av fibert (Technicolor TG799vac Xtream) och endast köpa till först en UAP-AC-PRO och om signalen inte är tillräcklig ytterligare en.

Ett tredje spår är att satsa på en Mesh-lösning med Ubiquiti AmpliFi-HD.

Vad jag är ute efter är ett system där jag kommer att kunna nyttja fullhastighet såväl över trådat som wifi i hela hemmet. Möjligheten att konfigurera och öppna portar löpande är nästintill irrelevant, har några portar som behöver öppnas en gång och därefter sker bör inga större justeringar genomföras på löpande basis. Vill med andra ord ha ett bra system som sköter sig själv utan större manuell inblandning gärna utan att behöva sätta fram ett monster med 8 antenner synligt i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neilz:

Scenario: Bor i radhus 116 kvm fördelat på två våningar (5m*12m isch) med betong tak/golv mellan våningarna. Modem (BBB) +router (N56U) står idag i garderob på andra våningen. Vi kommer att få fiber (250/100) ingrävt inom 1-2 månader och funderar därför på att förändra setupen för att dra nytta av den nya hastigheten även över det trådlösa. Trådlösa nyttjas av 3-4 handburna enheter, laptop, PS4, ATV4 samt RPi2. Har funderat i olika banor enligt nedan:

Första spåret är ett komplett Ubiquiti unifi system med USG, US-8-60W och UAP-AC-PRO x2, men priset springer iväg ganska rejält, runt 5,5kkr.

Andra spåret är att köra med den router jag får via telia i samband med installationen av fibert (Technicolor TG799vac Xtream) och endast köpa till först en UAP-AC-PRO och om signalen inte är tillräcklig ytterligare en.

Ett tredje spår är att satsa på en Mesh-lösning med Ubiquiti AmpliFi-HD.

Vad jag är ute efter är ett system där jag kommer att kunna nyttja fullhastighet såväl över trådat som wifi i hela hemmet. Möjligheten att konfigurera och öppna portar löpande är nästintill irrelevant, har några portar som behöver öppnas en gång och därefter sker bör inga större justeringar genomföras på löpande basis. Vill med andra ord ha ett bra system som sköter sig själv utan större manuell inblandning gärna utan att behöva sätta fram ett monster med 8 antenner synligt i hemmet.

Du får inte lika hög hastighet på trådlöst som fast. Hur är täckningen idag?

Tror du behöver minst två WIFI enheter (en per våning).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du får inte lika hög hastighet på trådlöst som fast. Hur är täckningen idag?

Tror du behöver minst två WIFI enheter (en per våning).

Bör väl, med rätt utrustning, kunna få ut full hastighet även med wifi sett till att jag skall ha 250/100?

Täckningen med 2,4 Ghz är helt OK, men 5 Ghz nätet fungerar sådär, vilket inte är oväntat sett till placeringen av routern på andra våningen och att signalen skall igenom gipsvägg + betong innan den kommer ner till första våningen där merparten av internet användningen sker. Placeringen beror till största del av att jag inte vill ha den synlig, om möjligt.

Samtliga mina förslag innefattade två AP (eller scenario 3 innefattar faktiskt tre punkter), men prisskillnaden blir märkbar;

Scenario 1: 5,5 kkr
Scenario 2: 3 kkr
Scenario 3: 4 kkr

Är dessa tre alternativ de mest rimliga eller bör jag titta på andra lösningar?

Permalänk
Medlem

Netgear 3500 v2 med Tomato

Har kört denna router under några år, men börjar undra om det inte är dags att uppgradera säkerheten.

Vad göra? Byta router eller mjukvara i den jag har? Eller är den fortfarande hyfsat säker?

Vilka andra routrar rekommenderas med open sorce möjlighet?

Vill känna mig trygg från CIA och andra busar.

Permalänk

Hejsan jag ska köpa en ny router nu när vi fått fiber i huset då den gamla börja krångla vid inkopplingen. Det står mellan två olika routrar och jag har lite krav innan inköp. https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac66u/206705.8935/ http://www.davids.se/produkter/visa/dator/natverk/routers/tp-link-archer-c7-tradlos-router
Vi har 100/10.

Kraven som gälller är att den ska kunna nå ut till trägården 30 meter genom väggar. Samt kunna se till så hela huset har en bra uppkoppling trådlöst oavsett var man är i huset.

Tack i förväg för tips.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig väl i kön att fråga experterna jag med. Jag behöver EN DRÄPARE!
Vill ha äkta gigabit i throughput med "allt" aktiverat , minst en VPN tunnel (Gärna klara OpenVPN i dagsläget eller i framtiden annars minst PPTP) , QoS och brandvägg påslaget.
Ska alltså ha 2miljoner PPS eller mera då, bör även klara IPv6 och VLAN. Layer 7 brandvägg är ett plus.

Behöver endast en WAN port och en LAN port. Har den fler LAN portar eller har t.om PoE på dem så är det ett plus men inget måste.
Wifi behövs ej.

Har sneglat på Ubiquiti Edgerouter Pro men är rädd att den inte klarar jobbet när "allt är på".
Har även kikat på några Cisco routrar men blir inte helt klok på dem då jag inte vet hur jag ska komponera ihop med moduler osv?

Permalänk
Medlem

@Big Al:
Ubiquiti Edgerouter är inget vidare på VPN och QoS.
Pfsense på en burk med bra CPU skulle jag köra.
Eventuellt kanske nån MikroTik klarar det men jag kan inte tillräckligt mycket om dem för att veta om det blir bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

PfSense är jag skeptisk till i dagsläget, mest för jag har för dålig koll på vad som behövs för prestanda på hårdvaran. Det lilla jag kikat så hamnar jag fort uppe i nästan samma pengar för en PfSense dator som jag vet klarar jobbet som mot för en "vanlig" router.

MikroTik var ingen dum idé! ska gräva ner mig mer i deras

Ingen som har koll på de "normala" företags routrarna? T.ex Cisco´s och HP´s?

Permalänk

52 kvm

Hej, söker en router som kan täcka 52kvm öppen planlösning bra. Ska lägga in 100 / 10 i lägenheten om det har någon betydelse.
Best bang for the buck sökes.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Tänkte ersätta min nuvarande Asus RT-N56U router med något lite bättre.

Skulle detta "paket" fungera bra?
Har Bahnhof 1000/1000 internet och det som skall kopplas in är:
Gamingdator, NAS, Filserver (x2), HTPC, 2x Laptops.

Enda som i dagsläget kör via WiFi är min mobil, tänkte eventuellt komplettera med en Unifi 1200 eller 1300 senare.

Klarar RT-N56U din 1000/1000-lina eller vad får du för hastigheter med den? Varför vill du byta den?

Jag har 1000/1000 i min studentlägenhet men min nuvarande router är så pass budget att den kapar vid 100/100 vilket sticker i ögonen lite. Jag har sett en del RT-N56U komma ut begagnade här på forumet så jag är lite sugen att byta upp mig. Eftersom jag bor ensam i en liten lägenhet har jag inte speciellt stora krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Klarar RT-N56U din 1000/1000-lina eller vad får du för hastigheter med den? Varför vill du byta den?

Jag har 1000/1000 i min studentlägenhet men min nuvarande router är så pass budget att den kapar vid 100/100 vilket sticker i ögonen lite. Jag har sett en del RT-N56U komma ut begagnade här på forumet så jag är lite sugen att byta upp mig. Eftersom jag bor ensam i en liten lägenhet har jag inte speciellt stora krav.

Nej, en N56U kommer inte komma i närheten av 1000mbit varken trådat eller trådlöst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tudz:

Nej, en N56U kommer inte komma i närheten av 1000mbit varken trådat eller trådlöst.

Intressant, tack för svaret. Trådlöst skiter jag i så länge det fungerar över huvud taget, det är bara min mobil som kopplar upp till den. Dock vore det ju trevligt att kunna utnyttja fulla uppkopplingen på min stationära dator som är kopplad med kabel till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Intressant, tack för svaret. Trådlöst skiter jag i så länge det fungerar över huvud taget, det är bara min mobil som kopplar upp till den. Dock vore det ju trevligt att kunna utnyttja fulla uppkopplingen på min stationära dator som är kopplad med kabel till routern.

Den billigaste Asus router jag känner till som klarar av 1gbit WAN är AC68U.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tudz:

Den billigaste Asus router jag känner till som klarar av 1gbit WAN är AC68U.

Om man sorterar lite på Prisjakt så ska AC55U klara av det verkar det som, dock ska ju N65U också göra det enligt dem... jag kan inte skillnaderna. Däremot finns det ju andra modeller, typ TP-Link Archer C2 som ska klara det och har 5GHz Wi-Fi för halva priset. Kan ingenting om det här så jag vet inte riktigt vad det är man går miste om när prisskillnaden är så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Om man sorterar lite på Prisjakt så ska AC55U klara av det verkar det som. Däremot finns det ju andra modeller, typ TP-Link Archer C2 som ska klara det och har 5GHz Wi-Fi för halva priset. Kan ingenting om det här så jag vet inte riktigt vad det är man går miste om när prisskillnaden är så stor.

Vad sorterar du på då menar du? En router som har gigabit-portar klarar inte automatiskt av 1gbit WAN-anslutning. Att skicka paket från LAN-LAN kräver nästan ingenting av processorn, vilket dock WAN-paket gör. Ganska säker på att single-core processorn i AC55U hanterar detta, även om den klarar att routa 1gbit inom LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neilz:

Scenario: Bor i radhus 116 kvm fördelat på två våningar (5m*12m isch) med betong tak/golv mellan våningarna. Modem (BBB) +router (N56U) står idag i garderob på andra våningen. Vi kommer att få fiber (250/100) ingrävt inom 1-2 månader och funderar därför på att förändra setupen för att dra nytta av den nya hastigheten även över det trådlösa. Trådlösa nyttjas av 3-4 handburna enheter, laptop, PS4, ATV4 samt RPi2. Har funderat i olika banor enligt nedan:

Första spåret är ett komplett Ubiquiti unifi system med USG, US-8-60W och UAP-AC-PRO x2, men priset springer iväg ganska rejält, runt 5,5kkr.

Andra spåret är att köra med den router jag får via telia i samband med installationen av fibert (Technicolor TG799vac Xtream) och endast köpa till först en UAP-AC-PRO och om signalen inte är tillräcklig ytterligare en.

Ett tredje spår är att satsa på en Mesh-lösning med Ubiquiti AmpliFi-HD.

Vad jag är ute efter är ett system där jag kommer att kunna nyttja fullhastighet såväl över trådat som wifi i hela hemmet. Möjligheten att konfigurera och öppna portar löpande är nästintill irrelevant, har några portar som behöver öppnas en gång och därefter sker bör inga större justeringar genomföras på löpande basis. Vill med andra ord ha ett bra system som sköter sig själv utan större manuell inblandning gärna utan att behöva sätta fram ett monster med 8 antenner synligt i hemmet.

Kan rekomendera Netgear Orbi (mesh-lösning). Inte en jättebillig lösning den heller men funkar otroligt bra i vårt hem som hade många döda punkter förr. Den ser helt OK ut, till och med frugan tyckte den var snygg. "Ser ut som en design-accessoar" tyckt hon. Så det gör inget om dom står synliga. Jag maxar i det närmsta på platser där jag inte kunde hålla mig uppkopplad i mer än några sekunder förr.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tudz:

Vad sorterar du på då menar du? En router som har gigabit-portar klarar inte automatiskt av 1gbit WAN-anslutning. Att skicka paket från LAN-LAN kräver nästan ingenting av processorn, vilket dock WAN-paket gör. Ganska säker på att single-core processorn i AC55U hanterar detta, även om den klarar att routa 1gbit inom LAN.

Det jag sorterar på är WAN-LAN Throughput >900Mbit/s vilket vad jag har förstått det som är hastigheten du faktiskt kan få ut trådat? Eller har jag missförstått? Det är ju den siffran jag är intresserad av men det verkar alltid mer krånglig att få fram, alla pushar för vad du kan få trådlöst känns det som.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b...

Permalänk
Medlem

@Andreaz1
Köp den här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772 att ha som router.
Sen fortsätter du bara att använda din gamla för wifi eftersom du inte verkar bry dig så mycket om det

Edit:

Vet att den klarar upp till 950 megabit i alla fall. Får aldrig ut mer än 920 ner och 950 upp direkt från väggen så kan ju därför inte veta om den klarar av 1000mbit. Men good enough oavsett :^)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@Andreaz1
Köp den här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772 att ha som router.
Sen fortsätter du bara att använda din gamla för wifi eftersom du inte verkar bry dig så mycket om det

Edit:
http://www.speedtest.net/result/5895369084.png
http://i.imgur.com/M0eOW1i.png

Vet att den klarar upp till 950 megabit i alla fall. Får aldrig ut mer än 920 ner och 950 upp direkt från väggen så kan ju därför inte veta om den klarar av 1000mbit. Men good enough oavsett :^)

Jag har sett de där rekommenderas här på forumet, jag vet fortfarande inte riktigt vad de faktiskt är för något. Tack för tipset men för det priset finns det ju faktiskt saker som gör båda uppgifterna så man inte behöver ha flera manicker stående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det jag sorterar på är WAN-LAN Throughput >900Mbit/s vilket vad jag har förstått det som är hastigheten du faktiskt kan få ut trådat? Eller har jag missförstått? Det är ju den siffran jag är intresserad av men det verkar alltid mer krånglig att få fram, alla pushar för vad du kan få trådlöst känns det som.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&b...

Ja det stämmer, tror dock folk har missförstått filtret bara och skrivit in fel information. Denna router ligger där som inte ens har en gbit wan-port; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539184

Fanns dock ett par billigare modeller som ser ut att klara gbit WAN, som t.e.x D-Link DIR-645.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har sett de där rekommenderas här på forumet, jag vet fortfarande inte riktigt vad de faktiskt är för något.

Det är en router o.o

Skrivet av Andreaz1:

Tack för tipset men för det priset finns det ju faktiskt saker som gör båda uppgifterna så man inte behöver ha flera manicker stående.

Fast som gör det sämre och krånglar och har sig. Tidigare har jag alltid behövt starta om grejer och hållit på och krångla med jämna mellanrum. Men har aldrig någonsin behövt starta om någon av mina 4 Ubiquiti-produkter (förutom när jag uppdaterat firmware). Dom bara funkar och gör det bra. 700 är ett billigt pris för att slippa allt krångel alla billiga allt-i-ett produkter för med sig