Hur kopplar man ström till förstärkare i en bil?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man ström till förstärkare i en bil?

Har köpt en bil en med ganska grym ljudanläggning som inte är inkopplad. Jag har sladdarna framme och allting men kan inte tyda förstärkarens ettiketter om vad som ska vara var.

I bagaget finns det tre kablar framdragna. En tjock röd(positiv), en tjock svart(negativ) och en smal blå som jag antar kan vara jord.

Såhär ser terminalen ut på förstärkaren:

https://imgur.com/a/Axt82

Om den smala blå sladden är jord så ska den såklart in i GND. Men vad är REMOTE och B+? Var ska jag sätta till positiv och negativ?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det som du benämner negativ är med största sannolikhet jord.

Smala blå är remote för att slå igång slutsteget när stereon startar, ska alltså gå mellan remote på huvudenheten och slutsteget.

Men kolla så att röd verkligen är ström och svart är jord, jag har sett skräckexempel där dessa har varit switchade.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Det som du benämner negativ är med största sannolikhet jord.

Smala blå är remote för att slå igång slutsteget när stereon startar, ska alltså gå mellan remote på huvudenheten och slutsteget.

Men kolla så att röd verkligen är ström och svart är jord, jag har sett skräckexempel där dessa har varit switchade.

Okej, så den smala blå ska in i remote, GND den tjocka svarta och B+ till den tjocka röda.

Men det är nog bäst att kolla innan som du säger. Men då vet jag var de ska sitta iallfall.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

kolla med multimeter så att röd verkligen är 12v, har du en röd kabel från batteriet?
b+ är 12v
GND är jord

hur är svarta (jord)kopplad? den ska helst jordas i chassit så nära förstärkaren som möjligt, absolut inte i batteriet.

remote är en tunn kabel från spelaren, är det draget med kit så sitter den ofta fast i lågnivå-kablarna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare