Hur ofta bytar ni glasögon för att ni ser dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Intressant, så vad man exponerar ögonen för kan påverka synfel också? Det är väl allmänt känt att titta på skärmar en längre tid ger torra ögon för att man blinkar mindre och det i sin tur kan väl göra att man ser sämre, men detta torde väl bara vara tillfälligt? Eller man kan faktiskt få en mer permanent skada?

Varit sugen på det länge. Hade linser ett tag då jag passar bättre utan glasögon, men det var så förbannat mycket jobb, obekvämt och dyrt att jag gick tillbaka till glasögon ganska snabbt.

Låter på många härinne att det verkar bli bättre när man fyllt 30, kan inte tiden gå snabbare.

Ögat utvecklas fram till 10-12åå. Om man under den tiden använder mycket telefon och läsplatta befinner sig ögat i ett spänt läge pga det korta avståndet till skärmen (kallas att ögat ackommoderar). Detta stimulerar ögat att växa på längden, vilket leder till ögat närsynthet. Nya riktlinjer som kommit är att barn upp till 3åå inte ska använda padda öht, sen upp till ca 8-10 enbart korta stunder med pauser emellan.

Detta är dock inte den enda anledningen men en del till ökad närsynthet.

I vuxen ålder kan man få något som kallas för falsk närsynthet. Detta är vanligare hos grupper som arbetar mycket på nära håll, exv advokater osv som läser extremt mycket. Ögat är så i ett spänt läge så mycket att muskeln som styr detta "spasmar" eller krampar, och kan då inte slappna av helt och hållet, vilket vid en synundersökning gör att man får ut för mycket minus i styrkan för att se optimalt på avstånd. Man ser bra ändå men styrkan är onödigt stark vilket gör att ögat hela tiden har en grundspänning på avstånd som är onödig och som kan ge huvudvärk, trötthet osv, oftast framåt eftermiddagen. Ögat får helt enkelt aldrig slappna av helt och hållet. Det finns sätt att upptäcka detta vid undersökningen dock.

Sen med torra ögon så är detta också något som ökar och kryper ner i åldrarna. Gjorde mitt examensarbete om detta. Men det du säger om att man blinkar mindre vid skärm och läsning stämmer, då finns risken för att ögats yta hinner torka upp mellan blinkningar. Detta kan yttra sig som gruskänsla, irritation, dimsyn som kommer och går. Bland annat. Detta beror såklart på hur bra kvalité man har på tårfilmen samt hur bra produktionen är. Vanligt med besvär om man använder kontaktlinser och arbetar på kontor. AC i byggnader och bilar ger väldigt torr luft, ger sämre komfort.

Svåra fall kan ge ytliga skador på ögonen, ungefär som skrapsår, syns inte med blotta ögat. Men de ger också gruskänsla och irritation, men läker normalt sett över natten. Är dock inte bra att lägga kontaktlinser på ett öga med såna sår då bakterier kan få fäste och ge riktigt svåra infektioner som i värsta fall kan leda till blindhet. Extra stor risk hos personer som använder kontaktlinser dygnet runt. Har behövt skicka ett antal personer till akuten pga detta....

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk

Har haft mina brillor i snart 2 år, men ska boka en tid inom kort då synen inte är på topp (och bågarna knakar rejält). Var mitt första par o var 15 när jag fick dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Ögat utvecklas fram till 10-12åå. Om man under den tiden använder mycket telefon och läsplatta befinner sig ögat i ett spänt läge pga det korta avståndet till skärmen (kallas att ögat ackommoderar). Detta stimulerar ögat att växa på längden, vilket leder till ögat närsynthet. Nya riktlinjer som kommit är att barn upp till 3åå inte ska använda padda öht, sen upp till ca 8-10 enbart korta stunder med pauser emellan.

Detta är dock inte den enda anledningen men en del till ökad närsynthet.

I vuxen ålder kan man få något som kallas för falsk närsynthet. Detta är vanligare hos grupper som arbetar mycket på nära håll, exv advokater osv som läser extremt mycket. Ögat är så i ett spänt läge så mycket att muskeln som styr detta "spasmar" eller krampar, och kan då inte slappna av helt och hållet, vilket vid en synundersökning gör att man får ut för mycket minus i styrkan för att se optimalt på avstånd. Man ser bra ändå men styrkan är onödigt stark vilket gör att ögat hela tiden har en grundspänning på avstånd som är onödig och som kan ge huvudvärk, trötthet osv, oftast framåt eftermiddagen. Ögat får helt enkelt aldrig slappna av helt och hållet. Det finns sätt att upptäcka detta vid undersökningen dock.

Sen med torra ögon så är detta också något som ökar och kryper ner i åldrarna. Gjorde mitt examensarbete om detta. Men det du säger om att man blinkar mindre vid skärm och läsning stämmer, då finns risken för att ögats yta hinner torka upp mellan blinkningar. Detta kan yttra sig som gruskänsla, irritation, dimsyn som kommer och går. Bland annat. Detta beror såklart på hur bra kvalité man har på tårfilmen samt hur bra produktionen är. Vanligt med besvär om man använder kontaktlinser och arbetar på kontor. AC i byggnader och bilar ger väldigt torr luft, ger sämre komfort.

Svåra fall kan ge ytliga skador på ögonen, ungefär som skrapsår, syns inte med blotta ögat. Men de ger också gruskänsla och irritation, men läker normalt sett över natten. Är dock inte bra att lägga kontaktlinser på ett öga med såna sår då bakterier kan få fäste och ge riktigt svåra infektioner som i värsta fall kan leda till blindhet. Extra stor risk hos personer som använder kontaktlinser dygnet runt. Har behövt skicka ett antal personer till akuten pga detta....

Intressant.

Jag är student och pluggar till programmerare, så gör inte annat än läser text på skärmar dagarna i ända, så det skulle ju kunna påverka min syn. Använder dock Flux på allting och tar regelbunda pauser(tittar ut genom fönstret och fokusera på något långt borta i några sekunder då och då).

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Intressant.

Jag är student och pluggar till programmerare, så gör inte annat än läser text på skärmar dagarna i ända, så det skulle ju kunna påverka min syn. Använder dock Flux på allting och tar regelbunda pauser(tittar ut genom fönstret och fokusera på något långt borta i några sekunder då och då).

Såna pauser som du tar är bra, titta ut genom ett fönster så släpper spänningen i ögat. Ett par minuter varje timme brukar rekommenderas.

Sen sitter man oftast lite längre ifrån en datorskärm än en bok eller mobil, så ögat är inte riktigt lika spänt då. Men kan vara bra att kolla ljusstyrkan på skärmen om man kan ställa ner den lite, är oftast väldigt stark från fabrik. Sen utstrålar alla skärmar ett blått ljus som har en utröttande effekt, finns idag glasögonglas med filter för att det inte ska komma in i ögat.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Samma styrka sedan jag började med glasögon för 15 år sedan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har haft glasögon sen jag var kanske 4 år eller nånting och bytte senast för 5 år sedan 2012.

Och en hel del glasögon har gått sönder vid rage och skrik.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det nån som opererat sig och upplevt problem med mörkerseendet eller nått annat ?

Jag opererade mig 2006 och fick lite sämre mörkerseende. Men det är minimal försämring. Enda gången jag störs av det är när jag försöker läsa en upplyst vit skylt med mörk text (i mörkret då).

Köra bil på kvällen/natten har jag inga problem med och vardagliga livet har jag inte märkt några problem med.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Opererade mig i höstas. Kan inte säga att jag upplevt några nackdelar eller bieffekter alls.
Mörkerseendet är som förut vad jag kan se.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Brukar byta efter ca 5 år

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Efter 4 -5 år när linserna blivit repiga eller om de gått sönder. har bytt i år. Besökte ögonläkare denna gång. Hon konstaterade att jag har grumlig lins och högt tryck på höger öga. Har nu medicin mot förhöjt tryck.

Visa signatur

Fagerja