Windows 7 på en ny dator?

Permalänk
Medlem

Windows 7 på en ny dator?

Jag blev lite tagen på sängen nu känner jag. Jag är inget datasnille ska erkännas, men en polare till mig som mer eller mindre tekniskt obegåvad bad mig fixa en ny speldator till honom. Jag har rätt Ok koll på hårdvara och kommer nog inte att ha några problem med att hitta något prisvärt. Problemet jag stött på är - Han kräver att det ska vara Windows 7. Alla färdigplock på INET och komplett har ju Windows 10 nu vad jag har sett. Jag kan inte hitta något vettigt alternativ där jag kan köpa det löst på en respektabel återförsäljare? Jag hittade att e-gear sålde Windows 7 för strax under 500kr via e-post. Men jag vet inte, känns sådär av någon anledning.

En färdig speldator med Windows 7 förinstallerat vore det absolut smidigaste känner jag. Några idéer?

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 7 har slutat säljas för flera år sedan. Ska han tvunget ha det blir du tvungen att titta på de lite mer sketchy sidorna. Tänk även på att stödet för Windows 7 minskar hela tiden, det här var det senaste för bara några dagar sen: http://www.sweclockers.com/nyhet/23537-windows-7-och-8-1-bloc...

Du kanske kan installera 10 utan att säga något, med lite tur märker han ingenting. Annars finns det ju diverse teman att använda för att få tillbaks "looken" av Windows 7 om problemet är att han inte kan/vill lära sig ett nytt OS.

Permalänk
Medlem

Windows 7 slutar stödjas 2020, då måste han ändå gå över till 10:an. Lika bra att gå över redan nu.
Visserligen 3 år, men datorn håller nog längre än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det är så pass alltså? Jag ser inte problemet med att köra 10 själv. Men det känns lite sådär att bara skita i vad han säger då han kommer att betala för grejerna. Jag kanske får ta och ge honom några matnyttiga länkar och kanske får honom att tänka om. Annars får han fixa det själv. Jag orkar inte hålla på köpa under de omständigheterna. Då kommer det säkert att bli problem och jag måste ha att göra med ett företag som har typ bosseforetagsmail@hotmail.com som kontaktmail för returärenden.

Permalänk
Medlem

Tror vi fortfarande har ett par licenser för W7 Pro på jobbet, men de ligger på 2400kr nu. Om din vän vill skriv PM, men jag avråder er från W7.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tror vi fortfarande har ett par licenser för W7 Pro på jobbet, men de ligger på 2400kr nu. Om din vän vill skriv PM, men jag avråder er från W7.

Riktigt schyst i så fall. Fast jag tycker att det säger en del om det bästa alternativet att få tag i Windows 7 är att tigga nycklar av främlingar på internet. En person borde inte se det som ett alternativ för en ny dator under de omständigheterna. Men men, vissa människor är envisa.

Permalänk

Förstår inte varför hen vill ha win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoxton:

Riktigt schyst i så fall. Fast jag tycker att det säger en del om det bästa alternativet att få tag i Windows 7 är att tigga nycklar av främlingar på internet. En person borde inte se det som ett alternativ för en ny dator under de omständigheterna. Men men, vissa människor är envisa.

Jo, det är bara att säga till i så fall, men det är professional. Och dyrt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetalian1:

Förstår inte varför hen vill ha win7

Han fått för sig att det är så mycket problem med Windows 10 - Vilket jag försökt förklara att det var när det kom. Och så är det alltid när det kommer nya operativsystem, men de blir bättre med tiden. Precis som med Windows 7. Jag tror att hans tjej har en Windows 10 lapptopp som haft problem med uppdateringar och annat. Fast köper man en dator på COOP för 900kr (överdrift) så kanske det inte alltid bara operativsystemet som är problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hoxton:

@Andreaz1: Det är så pass alltså? Jag ser inte problemet med att köra 10 själv. Men det känns lite sådär att bara skita i vad han säger då han kommer att betala för grejerna. Jag kanske får ta och ge honom några matnyttiga länkar och kanske får honom att tänka om. Annars får han fixa det själv. Jag orkar inte hålla på köpa under de omständigheterna. Då kommer det säkert att bli problem och jag måste ha att göra med ett företag som har typ bosseforetagsmail@hotmail.com som kontaktmail för returärenden.

Han betalar men du måste ju inte ta jobbet för det. Säg som det är, visa honom varför Windows 7 inte är ett bra alternativ och erbjud dig att fixa 10 istället. Ska han tvunget ha 7 efter det får han fixa det själv. Jag hade inte velat ge någon ett OS som redan är utdaterat och har säkerhetshål och buggar som bara blir fler för varje dag, speciellt inte om personen ifråga är "tekniskt obegåvad" och kanske inte riktigt vet vad de håller på med.

Permalänk
Medlem

Jag tänker ta och visa honom den här tråden helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Sedan så finns bara directX 12 till Windows 10